Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, wat makkelijker per ongeluk onbedoelde hulpen geeft) kun je inderdaad ook kleiner/langzamer gaan lichtrijden. Je kunt met lichtrijden namelijk het tempo bepalen. Dan pas als ze al bijna in stap is, de overgang ook echt afmaken.
shalalie schreef:Dat probleem heb ik ook nu, het paard die ik rij heeft in ZZGP (subtop) gelopen en is altijd op slof gereden.
Ik rij met hem nu op normale dubbelgebroken trens, daarbij een elastiek. Het voordeel van het elastiek is dat het paard gewoon de kop in lucht kan lopen. (het rekt uit wat slof niet kan) maar het is een hulpmiddel waarbij het paard neerwaarts drukt en ik rij hem dan naar voren. Het paard is ook heel voorwaarts en goed aan been.
Het is echt belangrijk dat je duidelijk bent, het paard moet mee kunnen gaan met je handen. Handen naar voren = Neus neerwaarts en naar voren. Daarmee kan je het paard leren lichter op mond rijden.
Ik kan misschien niet helemaal goed uitleggen maar ik heb het ieder geval geprobeerd

Almeetje schreef:Ik denk dat ik vooral zou proberen terugrijden op zit en stem, en vanaf dat je daar reactie op krijgt goed belonen. Zelf zeker altijd zacht in de hand blijven, op den duur zal ze het wel leren. Probeer veel overgangen te rijden en zelf te ontspannen, zodat je niet onbewust tegengestelde bevelen geeft.