Paard vindt met springen alles eng!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quincy123

Paard vindt met springen alles eng!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 14:18

Wie o wie helpt mij :7

Ik heb een 13 jarige merrie van Wolfgang die erg leuk kan springen, en wat ik zelf ook graag doe!
Nu het probleem.... ze vindt alles eng...
De ene dag is alles prima en springt ze alles, de volgende dag is alles eng en blijft ze weigeren tot steigeren aan toe.
Flink aanpakken doe ik dus al maar dan begint ze te steigeren en hoog!!!

De hoogte is voor haar ook geen probleem maar hoe vaak ik ook oefen het blijft het zelfde.

Voor de duidelijkheid, ik heb elke vrijdag springles :)

Frantic

Re: Paard vindt met springen alles eng!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:49

kan alleen je frustratie delen.... onze pony had 2 volle broers in de FEI wedstrijden lopen op europeesch niveau..... en Amondi moest het iedere week weer opnieuw leren.....

Ons is het nooit gelukt hem de leut ervan te laten inzien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:00

De vraag is of ze het eng vind of haar pet er niet naar staat die dag omdat ze bijvoorbeeld hengstig is... of ze heeft spierpijn van iets anders.
Steigeren is een behoorlijk duidelijke boodschap van ik kan het niet/ik wil het niet.
Probleem is dat ik hiervandaan niet kan zien welke van de twee het is en het is uiteraard niet eerlijk als het "ik kán het niet (vandaag)" is om haar dan te dwingen, terwijl dat wel weer belangrijk is bij de "ik wil het niet(vandaag)" variant...

Een ander probleem is dat ruiters op een gegeven moment gaan verwachten dat hun paard gaat staken en daar wil een paard maar wat graag aan voldoen. Blijf dus zelf wel denken dat ze het wel zal gaan doen!

Verder is het een beetje een mysterie. Ik reed een bv een paard dat in de springles tot gigantische hoogtes kwam en duidelijk graag sprong (met mij). Een ander ging haar weer starten (ze waren daar mee gestopt omdat ze begon te weigeren, ze was voorheen Z) en ze is nooit rond gekomen door weigeringen. Ze kon het best, maar wilde niet, althans, niet onder wedstrijdomstandigheden en met die ruiter.

Iets wat je zou kunnen proberen is een keertje te ruilen van paard/pony. Dat is goed voor jou omdat een andere pony je wellicht wat meer vertrouwen geeft dan eentje die wel eens op kan spelen en goed voor je pony die eens anders gereden/aangepakt wordt. Daarna is je pony misschien maar wat blij dat jij er weer opzit...

Verder vooral niet teveel springen. Ze kunnen er dan op uitgekeken raken, maar vooral, het is vermoeiender dan het lijkt, en als ze dan weer spierpijn krijgt, denkt ze de volgende keer wel weer twee keer na of ze het nog een keer wil...
Laat ook merken hoe leuk jij het vind als ze doet wat je wil. Enthousiasme is aanstekelijk en paarden willen in principe graag werken voor beloning. Waarom zouden ze hun best doen als hun inspanning niet erkend wordt?
Dus: niet te vaak en niet teveel springen. Asl je vrijdags les hebt, vanaf woensdag niet meer springen. Dan heeft ze twee dagen om van eventuele spierpijn af te komen.

Speelt ze in de les ook op? Of alleen in de les bv?

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:13

Lusitana schreef:
De vraag is of ze het eng vind of haar pet er niet naar staat die dag omdat ze bijvoorbeeld hengstig is... of ze heeft spierpijn van iets anders.
Steigeren is een behoorlijk duidelijke boodschap van ik kan het niet/ik wil het niet.
Probleem is dat ik hiervandaan niet kan zien welke van de twee het is en het is uiteraard niet eerlijk als het "ik kán het niet (vandaag)" is om haar dan te dwingen, terwijl dat wel weer belangrijk is bij de "ik wil het niet(vandaag)" variant...

Een ander probleem is dat ruiters op een gegeven moment gaan verwachten dat hun paard gaat staken en daar wil een paard maar wat graag aan voldoen. Blijf dus zelf wel denken dat ze het wel zal gaan doen!

Verder is het een beetje een mysterie. Ik reed een bv een paard dat in de springles tot gigantische hoogtes kwam en duidelijk graag sprong (met mij). Een ander ging haar weer starten (ze waren daar mee gestopt omdat ze begon te weigeren, ze was voorheen Z) en ze is nooit rond gekomen door weigeringen. Ze kon het best, maar wilde niet, althans, niet onder wedstrijdomstandigheden en met die ruiter.

Iets wat je zou kunnen proberen is een keertje te ruilen van paard/pony. Dat is goed voor jou omdat een andere pony je wellicht wat meer vertrouwen geeft dan eentje die wel eens op kan spelen en goed voor je pony die eens anders gereden/aangepakt wordt. Daarna is je pony misschien maar wat blij dat jij er weer opzit...

Verder vooral niet teveel springen. Ze kunnen er dan op uitgekeken raken, maar vooral, het is vermoeiender dan het lijkt, en als ze dan weer spierpijn krijgt, denkt ze de volgende keer wel weer twee keer na of ze het nog een keer wil...
Laat ook merken hoe leuk jij het vind als ze doet wat je wil. Enthousiasme is aanstekelijk en paarden willen in principe graag werken voor beloning. Waarom zouden ze hun best doen als hun inspanning niet erkend wordt?
Dus: niet te vaak en niet teveel springen. Asl je vrijdags les hebt, vanaf woensdag niet meer springen. Dan heeft ze twee dagen om van eventuele spierpijn af te komen.

Speelt ze in de les ook op? Of alleen in de les bv?

Bedankt voor je lange uitleg!

Ik weet zeker dat het niet niet kunnen is. Ze wil normale hindernissen gewoon springen maar komt er bijvoorbeeld een plankje bij is het eng! Of een opvallende hindernis. Het komt maar een enkele keer voor dat ze op een normale hindernis ook begint te miepen maar dan gaat ze de tweede keer er gewoon overheen.
En uiteraard zet ik de sprongen eerst gewoon laag, maar dit maakt geen verschil....

Ook spring ik nooit meer als 2 keer in de week, vaak maar 1 keer per week....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:25

O dat is gewoon, dat ze reageren op verandering.
Dat is meestal toch een vertrouwenskwestie.
Een paard dat jou vertrouwt spring nl zonder nadenken. Een paard dat niet goed weet wat hij aan je heeft, zal eerder weifelen en weigeren bij iets wat ze nog niet kennen/hebben gedaan. Misschien geef je zelf onbewust tekenen van onzekerheid. Of ongeduld. In elk geval heeft ze een zetje nodig zonder dat het verzet uitlokt en dat is lastig.
Het is een belangrijk evenwicht zoeken tussen genoeg maar niet teveel straffen. Ze moet je vertrouwen, maar je moet wel streng kunnen zijn.
Heb je bv wel eens een schrikparcoursje gedaan? Dus haar over en langs enge dingen laten gaan met vooral veel hulp van belonen, lekkers en voorgaan? Ze moet even een ervaring opdoen waarin het duidelijk is dat jij wel zorgt dat haar niks overkomt idee. Jij weet het, jij leidt en zij hoeft alleen maar te doen wat je vraagt en dan is ze geweldig...
Dat is vaak het hele geheim voor heel veel problemen, maar ja, krijg het maar eens voor elkaar.

Ik heb een keer op een steigeraar in en springles gezeten, die kreeg van mij een tik op zijn reet terwijl die steigerde en hij heeft nooit meer gesteigert, maar ja, moet je ook durven. Maar voorwaarts dwingen is wel belangrijk.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 19:58

Lusitana schreef:
O dat is gewoon, dat ze reageren op verandering.
Dat is meestal toch een vertrouwenskwestie.
Een paard dat jou vertrouwt spring nl zonder nadenken. Een paard dat niet goed weet wat hij aan je heeft, zal eerder weifelen en weigeren bij iets wat ze nog niet kennen/hebben gedaan. Misschien geef je zelf onbewust tekenen van onzekerheid. Of ongeduld. In elk geval heeft ze een zetje nodig zonder dat het verzet uitlokt en dat is lastig.
Het is een belangrijk evenwicht zoeken tussen genoeg maar niet teveel straffen. Ze moet je vertrouwen, maar je moet wel streng kunnen zijn.
Heb je bv wel eens een schrikparcoursje gedaan? Dus haar over en langs enge dingen laten gaan met vooral veel hulp van belonen, lekkers en voorgaan? Ze moet even een ervaring opdoen waarin het duidelijk is dat jij wel zorgt dat haar niks overkomt idee. Jij weet het, jij leidt en zij hoeft alleen maar te doen wat je vraagt en dan is ze geweldig...
Dat is vaak het hele geheim voor heel veel problemen, maar ja, krijg het maar eens voor elkaar.

Ik heb een keer op een steigeraar in en springles gezeten, die kreeg van mij een tik op zijn reet terwijl die steigerde en hij heeft nooit meer gesteigert, maar ja, moet je ook durven. Maar voorwaarts dwingen is wel belangrijk.

Klopt helemaal wat je zegt:)
Zelf ga ik ook wel eens twijfelen omdat ik soms bang ben dat ze weer eens omhoog komt... en als ik haar dan niet genoeg overtuig weigert ze ook sneller.
Ik kan dan beter een wat actievere galop hebben en haar overal overheen krijgen en dan alles weer op rust en net rijden omdat ik dan ook net wat overtuigender overkom op haar..

We hebben een slootje liggen in de springtuin waar ze echt als de dood voor is. Af en toe springt ze hem wel eens en dan beloon ik haar ook uitbundig! Maar er zijn dus ook wel eens dagen dat het gewoon echt niet gaat en dat ik afstap om te proberen haar zo eroverheen te krijgen, gewoon stappen. Ook dit gaat niet omdat ze dan omhoog komt....

Maaaar.. Ik heb net springles gehad en bij het eerste kruisje was het even miepen en daarna super fijn gesprongen. Ook nog een parcourtje van 1m:) en niks aan de hand.
Ik heb morgen op stal weer een onderling wedstrijdje dus ben heel benieuwd hoe het gaat.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:02

Ik lees even mee. Heb bijna hetzelfde probleem. Paard springt in de springles met gemak 145 maar op concour stopt ie. Op het moment dat je begint te galloperen word hij erg druk, sluit zichzelf af en het enige is wat je kan doen is een beetje sturen. Hij springt dus de ene keer wel en andere keer staat hij zomaar ineens stil. In ermelo zeiden ze dat hij aangepakt moest worden, heb toen een tijd een B parcourtjes rondgereden met alleen 1 of 2 balkjes. De druk bleef er op en je moest blijven rijden. nu is het ineens weer over, sluit zich totaal af en springt niks meer terwijl hij in het inspringterrein als een zonnetje springt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:52

Dat blijven rijden is het geheim. Je moet niet de passagier worden.
Je pony moet het idee hebben dat jij het wel weet wat te doen. Als je dat niet doorgeeft hoe kun je dan verwachten dat ze iets doen?
Jij moet de steun zijn voor je pony op een leidersmanier, ook al is dat nog zo moeilijk als je nerveus bent. Dat is ook het verschil dat hij voelt tussen inspringen en het echte werk. Dat je dan een beetje onzeker wordt.
Het helpt om in je hoofd te zeggen "en nu gaan we daar op af en daarna die kant op" Je lichaam volgt nl je hoofd zeg maar.
Als je zelf denkt "ik hoop dat hij niet stopt"of "hij zal wel stoppen"dan ga je ook onbewust signalen afgeven die je pony afleest als "ze geeft het op dus ik hoef niet".

Quincy123, ik ben blij dat het goed ging en ik hoop dat het parcoursje ook goed ging zodat je zelfvertrouwen weer beter wordt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:27

het is idd belangrijk dat je brutaal naar de hindernis rijd, je moet er zelf overheen willen.
Als je de hindernis laag is, kan ie ook makkelijk uit stilstand springen. Je moet dus niet stoppen met rijden als je voelt dat ie terug komt. Als je voorwaarts blijft rijden, zal je paard ook niet zo snel steigeren, dat doen ze vaak bij te veel gebruik van de hand.

Dus blijven rijden, in het begin het liefste vernelling te hoog. En zelf tussen de rode en witte vlag door willen,desnoods uit stilstand.
Vind je dat echt te eng, dan kun je een keer achter een ander paard aan rijden, of iemand anders op je paard zetten om hem een keer aan te pakken.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:40

Ik heb vroeger zo'n pony gehad...

De ene keer sprong hij daken van huizen en de andere keer NIETS!!!
Ik heb toen besloten om een tijdje dressuur te rijden en ipv de springles, in de dressuurles cavaletti werk te doen.

Het heeft mij toen héél hard geholpen, heb zo een maand gereden en daarna heeft hij nooit meer geweigerd.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:23

schoentje schreef:
het is idd belangrijk dat je brutaal naar de hindernis rijd, je moet er zelf overheen willen.
Als je de hindernis laag is, kan ie ook makkelijk uit stilstand springen. Je moet dus niet stoppen met rijden als je voelt dat ie terug komt. Als je voorwaarts blijft rijden, zal je paard ook niet zo snel steigeren, dat doen ze vaak bij te veel gebruik van de hand.

Dus blijven rijden, in het begin het liefste vernelling te hoog. En zelf tussen de rode en witte vlag door willen,desnoods uit stilstand.
Vind je dat echt te eng, dan kun je een keer achter een ander paard aan rijden, of iemand anders op je paard zetten om hem een keer aan te pakken.

Dat is juist het vervelende. Het er na toe rijden geef ik vol gas en dat hij uit stilstand springt ben ik ondertussen ook wel gewend. Het stijgeren komt ook niet door teveel hand. Op het moment dat hij iets niet wilt en ik geef been komt hij omhoog. Achter iemand aanrijden heb ik vaak gedaan dan springt hij alles. Aanpakken wil/kan ik zelf ook maar op het moment dat hij te veel aangepakt wordt sluit hij zichzelf af en kan je nog zo veel doen maar dan zit er totaal geen beweging meer in. Ik heb het idee dat op het moment dat je aanspringt in galop dat hij in een soort "paniek" raakt en daarom maar wat "doet". Ik ben wel druk bezig om kilometers te maken en het ging ook de goede kant op maar na een flinke stop, val, en sprong door de hindernis zijn we weer terug bij af.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:08

vibabu schreef:
schoentje schreef:

Dat is juist het vervelende. Het er na toe rijden geef ik vol gas en dat hij uit stilstand springt ben ik ondertussen ook wel gewend. Het stijgeren komt ook niet door teveel hand. Op het moment dat hij iets niet wilt en ik geef been komt hij omhoog. Achter iemand aanrijden heb ik vaak gedaan dan springt hij alles. Aanpakken wil/kan ik zelf ook maar op het moment dat hij te veel aangepakt wordt sluit hij zichzelf af en kan je nog zo veel doen maar dan zit er totaal geen beweging meer in. Ik heb het idee dat op het moment dat je aanspringt in galop dat hij in een soort "paniek" raakt en daarom maar wat "doet". Ik ben wel druk bezig om kilometers te maken en het ging ook de goede kant op maar na een flinke stop, val, en sprong door de hindernis zijn we weer terug bij af.

Ik herken mijn paard precies in jou verhaal!

Nog even van mijn onderlinge wedstrijd zaterdag...
Ik had goede hoop na vrijdag maar helaas!
80 cm niet verder gekomen dan sprong 2... op sprong 2 3 keer geweigerd maar na de 5e keer eindelijk eroverheen gekregen.. daarna parcours verlaten. Mijn bijrijdster reed ook mee in de 80 cm en daar bij sprong 5 tot 3 keer toe geweigerd. Ik moest daarna nog de 1m.
Ook bij sprong 5 tot 3 keer toe geweigerd!! Mocht daarna gelukkig nog wel een hindernis springen en daarbij sprong 6A+B gedaan en dat deed ze weer geweldig..

Hmm vind het toch wel erg dat we geen 1 keer zijn rondgekomen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:28

Als je les hebt, zijn er dan vaak plankjes en andere dingen onder de sprongen? Je kunt anders nog vragen aan je lesgever of er gewoon elke keer sprongen met plankjes/tonnen/zeiltjes/matjes noem maar op gebouwd kunnen worden. Dan wordt het vanzelf normaal.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:40

Wat vervelend, vooral omdat ze het de ene keer wel doet. Mijn enige advies is, oefenen, oefenen en oefenen en vooral heel veel variatie in de hindernissen. Succes.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:48

Apple schreef:
Als je les hebt, zijn er dan vaak plankjes en andere dingen onder de sprongen? Je kunt anders nog vragen aan je lesgever of er gewoon elke keer sprongen met plankjes/tonnen/zeiltjes/matjes noem maar op gebouwd kunnen worden. Dan wordt het vanzelf normaal.

Als ik les heb oefenen we iedere keer de plankjes en andere enge dingen. Maar elke les is dit weer net zo eng... En ik ben dus al 2 jaar lang aan het oefenen en al 2 jaar lang les...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:52

Vervelend probleem, ik heb hier een paar adviezen gelezen en ben het niet met alles eens.

Ik zou bv. MEER met haar gaan springen zodat ze niet gelijk de knop omdraait op het moment dat er een sprongetje gemaakt wordt. Dus gewoon 1x in de week springles en dan de andere dagen dat je rijdt af en toe een balkje op de grond mee pakken. Een caveletti of een laag sprongetje. Je hoeft die niet 20x te springen maar af en toe tussen je dressuur rijden door.

Het belangrijkste is dat je paard er plezier in gaat krijgen dus beloon hem ook eens (overdreven) als hij moedig over een (mini) sprongetje heen gaat en dan ook niet meer verder springen. Je moet zien te eindigen op een positieve manier zodat ze het leuk gaat vinden.

Als je zo´n negatieve reactie krijgt door afstraffen kan je ook proberen het te negeren en je paard rustig naar de hindernis te laten kijken en dan verder te rijden alsof er niets gebeurt is. Maar dat is moeilijk te beoordelen zo op een forum. Dat ligt helemaal aan of je paard echt een beetje bang is of het niet leuk vindt... Kan je beter aan je instructeur vragen.

Succes!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:54

muc schreef:
Vervelend probleem, ik heb hier een paar adviezen gelezen en ben het niet met alles eens.

Ik zou bv. MEER met haar gaan springen zodat ze niet gelijk de knop omdraait op het moment dat er een sprongetje gemaakt wordt. Dus gewoon 1x in de week springles en dan de andere dagen dat je rijdt af en toe een balkje op de grond mee pakken. Een caveletti of een laag sprongetje. Je hoeft die niet 20x te springen maar af en toe tussen je dressuur rijden door.

Het belangrijkste is dat je paard er plezier in gaat krijgen dus beloon hem ook eens (overdreven) als hij moedig over een (mini) sprongetje heen gaat en dan ook niet meer verder springen. Je moet zien te eindigen op een positieve manier zodat ze het leuk gaat vinden.

Als je zo´n negatieve reactie krijgt door afstraffen kan je ook proberen het te negeren en je paard rustig naar de hindernis te laten kijken en dan verder te rijden alsof er niets gebeurt is. Maar dat is moeilijk te beoordelen zo op een forum. Dat ligt helemaal aan of je paard echt een beetje bang is of het niet leuk vindt... Kan je beter aan je instructeur vragen.

Succes!

Ik neem dus inderdaad onder het dressuur rijden wel eens een paar kruisjes mee.
Mijn instructeur heeft het eigenlijk ook al bijna opgegeven vandaar dat ik hier eens om raad vraag, wellicht dat jullie er een andere kijk op hebben.
En als iemand zo dapper is mag die Point gerust eens komen uitproberen en het zelf ervaren :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:01

Als het alleen om de "enge " dingen gaat oefen je daar natuurlijk mee. Ik doe ook met jonge paarden vaak een Oxer heel breed zetten en ze daar tussendoor rijden (Dus niet erover). Als ze dat een beetje kennen kan je dat slootje er naast leggen, eerst er gewoon langs rijden en als dat goed gaat weer tussen de oxer en sloot door rijden. Dat soort dingen kan je oefenen zonder te springen.

Het knopje van jou paard moet om, dat NIET alles eng is. Het is natuurlijk wel het karakter van jou paard dus of het ooit een heel dapper springpaard wordt betwijfel ik, maar wie weet! ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:02

Dat klinkt ook wel als een hele zinnige tip, niet springen maar er gewoon net zo lang langs rijden en mee confronteren totdat het allemaal helemaal normaal is :-)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:05

Ik zie dat je uit Amersfoort komt. Biddinghuizen is dan niet zo ver... misschien kan je eens gaan lessen bij Alice Naber Lozeman. Die is ontzettend goed met dit soort dingen. Vaak worden paarden ook veel dapperder als ze een beetje natuurlijke hindernissen gesprongen hebben. Dat is absoluut niet eng, ik zou zeggen probeer dat eens!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:08

Er zijn ook nog paarden die gewoon niet kunnen/willen springen. Je zegt dat je alles al hebt geprobeerd en niks werkt. Opgeven is ook een optie, omdat het op deze manier niet leuker word voor jullie beide.

Dit probleem valt iig niet op te lossen via de pc, misschien eens anders instructie proberen, die ziet en probeerd misschien weer net andere dingen als je huidige instructeur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:08

Nog een goede tip van Muc :))

Mijn paard is op elk gebied een stuk dapperder geworden nadat we natuurlijke hindernissen zijn gaan springen :D

Dat is dus zeker de moeite van het proberen waard.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:09

Apple schreef:
Nog een goede tip van Muc :))

Mijn paard is op elk gebied een stuk dapperder geworden nadat we natuurlijke hindernissen zijn gaan springen :D

Dat is dus zeker de moeite van het proberen waard.

Thanks! :o :D

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 10:12

Bedankt dat jullie zo meedenken! TOP!
Ik zal eens contact opnemen met Alice Naber.

@schoentje: Daar heb je helemaal gelijk in! Mijn instructeur heeft ook al vaak genoeg gezegd misschien passen jullie wel niet bij elkaar. Maar toch kan ik geen afstand doen van mijn lieve paard....

@ Apple: Goede ervaringen dus met Alice Naber? Dan is dat toch wel de moeite waard.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:24

Ik heb (vroeger toen ik 15 was) bij Alice gewerkt tijdens een tussen jaar qua studie. Daarna ben ik nog altijd met jonge paarden naar haar toegegaan omdat ze daar ontzettend veel leren. Ik wil wedden dat niet alleen je paard maar ook jij daar moe en voldaan vandaan komt, want je wordt zelf ook aan het werk gezet. ;-)

Haar lessen zijn (waren) niet goedkoop maar als je bv een vriendin hebt die dat ook leuk vindt kan je samen in de les rijden en is de prijs hetzelfde (dus beiden de helft).

Ik zou het gewoon een keer doen en dan kan je altijd zien of het je bevalt en vaker gaat doen.