Lori rijden in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvaantje

Lori rijden in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 08:00

Hallo :wave:

Gisteren had ik les met mijn 17 jarige merrie Lori. Ik heb haar nu ongeveer 2 jaar. We hebben nog niet echt een niveau, maar zijn vooral bezig met het combineren van ontspanning en activiteit, en het rechtmaken en rechthouden.
Waar we tegenaanlopen:
- Als Lori netjes gaat nageven zakt het tempo ook meteen in, dus ik moet vaak eerder actief maken
- Ik moet meer contact houden met mijn buitenhand.
- niet naar beneden kijken
- hakken laag houden
- handen sluiten
- Ze gooit haar achterhand vaak naar binnen in de galop
- niet te diep laten komen
- niet teveel op de voorhand laten vallen
- benen langhouden

De foto's staan niet helemaal op volgorde en ik heb geen foto's van het losstappen.

Afbeelding
Volgends Lori zaten er spoken in de bak.

Afbeelding
Hakken laag houden, handen rechtop en niet naar beneden kijken.

Afbeelding

Afbeelding
Denk dat ze hier wel te diep gaat, hakken lager.

Afbeelding
te diep?

Afbeelding
Heb je dat spook weer :+

Afbeelding
Te diep

Afbeelding
contact houden, moet actiever.

Afbeelding

Afbeelding
benen langhouden, handen niet te laag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
meer richting halsstrekken.

Afbeelding
halsstrekken

Afbeelding
Klaar!

Bedankt voor het kijken/lezen.
Odette bedankt voor de foto's! :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:07

Hallo,
Wat een ontzettend leuk paardje heb je <3 En ik vind dat je haar met zacht hand rijdt!
Wat me opvalt dat is dat het lijkt alsof je steeds met je bovenlijf iets naar voren kukelt, en dit in combinatie met je onderbenen die vaak ver terug liggen. Ik denk dat het voor jouw zit fijner en beter is als je je beugels één of twee gaten langer maakt.

Verder over het terugvallen in tempo: Als je paard gaat ontspannen en over de rug gaat lopen, is het niet zo gek dat ze terug valt in tempo. Ik zou haar niet te veel bijdrijven op dat moment want dan ben je de ontspanning weer kwijt. Ik heb wel eens tegen mijn instructrice gezegd: Ik krijg hem bijna niet meer vooruit. Toen kreeg ik te horen: wat je nu voelt is goed, hij loopt nu in ontspanning en met impuls en dat voelt trager/slomer terwijl het dat juist niet is. Het gehaaste is eraf. Weet niet of je er wat aan hebt.

Veel rijplezier!

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:11

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 18-08-10 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, max. 15 foto's toegestaan en die staan al in de openingspost

x_Elise

Re: Lori rijden in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:56

Past jou zadel wel goed.
Ik zie hem op de foto's al wippen aan de achterkant, en niet zo'n beetje ook := :o

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:38

Leuke combinatie zijn jullie. Je geeft goed aan waar jouw verbeterpunten liggen. Met de tijd komt dat helemaal goed!
Wat mij opvalt zijn foto's 1 en 6, waarbij je aangeeft dat ie bakkabouters ziet. Je hebt goed gekozen om je zweepje in de binnenhand te doen, maar je mag hem dan ook best gebruiken! Op de foto's lijkt alsof ie naar binnen wilt vallen en jij hem die ruimte geeft. Let op dat je binnenteugel niet in een boogje valt als ie wat angstig dreigt te worden. Probeer voldoende stelling naar binnen te vragen en leg zo nodig je zweepje op de hals.

Succes verder~!

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:44

Leuk paardje heb je. Je verbeterpunten geef je zelf inderdaad al aan. Ga er lekker aan werken en dan komt het helemaal goed! Ik ga er ook in mee dat je zadel misschien niet goed ligt.
Verder zijn jullie een mooie combinatie en pas op dat je paardje niet te dik wordt ;)

Succes

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:37

Je zou van mij wat rechterop mogen zitten, schouders naar achter en handen rechtop. Misschien helpt t wel om je beugels wat langer te doen :) verder vind ik 't dr goed uit zien!

xQuint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:43

Misschien ook teugels wat korter?
Dan valt ze wat minder op de voorhand misschien?
Ook mag je je handen wat meer dragen en dichter bij elkaar zetten. :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:13

Eerst en vooral, wil ik toch even kwijt dat ik je vriendelijk overkomt in het rijden van je paardje. Leuk om te zien, de ontspanning spat er in ieder geval af.

Verder geef je zelf aan dat jullie problemen hebben bij het activeren als je paard nageeft. Wat mijn ervaring is, is dat een paard dat nageeft juist pittiger wordt in het rijden... Volgens mij ben je dus te veel bezig met de voorkant en te weinig met de achterhand (ik kan verkeerd zijn). Ik denk dat je daarom eerst moet richten op het rijden van tempo overgangen. Daar wordt een paard al frisser van. Verder zal het paard doordat je hem regelmatig laat schakelen ook meer zijn achterhand onderbrengen.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 07:07

x_Elise schreef:
Past jou zadel wel goed.
Ik zie hem op de foto's al wippen aan de achterkant, en niet zo'n beetje ook := :o

Ik ga daarin mee. De achterkant van je zadel klappert; kan het zijn dat de boom wat te wijd is waardoor het zwaartepunt te veel naar voren ligt?

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 07:43

Allereerst bedankt voor al jullie reacties!
Mijn zadel, tja. We hebben er al meerdere keren iets aan laten doen en er naar laten kijken. De laatste keer lag die echt goed. Iets over de helft van deze les hebben we het zadel weer een stukje naar achteren moeten doen, en weer goed aangesingeld.
Ik ga zeker proberen om mn beugels één of twee gaatjes langer te doen (voor mijn gevoel zitten ze nu al lang :+ ), dus ben benieuwd of ik dan beter rechtop kan zitten.
@ Anneloes1991: Lori is te dik, en we zijn daar al mee bezig, toch bedankt voor je reactie!
@ lindake: We zijn nu heel erg bezig met de achterhand. Ze komt nu makkelijk zelf naar mijn hand toe en ontspant, en aangezien ze dat altijd heel moeilijk heeft gevonden (ze is manegepony geweest en was altijd hard in haar mond, wat nu dus juist beter wordt) wil ik dat niet kwijt raken. In de les moet ik heel veel tempowisselingen rijden.
@Stephanie_W: Mijn zweepje gebruik ik bijna niet, echt alleen om te activeren achter mijn been. Ze reageert er best wel fel op. Maar ik moet inderdaad contact houden met de binnenteugel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 07:53

Je bent een nette amazone! De foto's zien er heel paardvriendelijk uit.
Ik denk inderdaad ook dat dit zadel niet goed past.
Je valt, mede daardoor, naar voren.
Tempowisselingen rijden, ook ( zeker) in je vw nw, zijn een fijne oefening om het paard sterker te maken en vlotter op het been.
Misschien kan je eens een zadel lenen van iemand en kijk dan eens of je zelf beter kan gaan zitten. Al vind ik je houding echt niet dramatisch hoor!!

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:14

knap paardje hoor! je rijd haar netjes! Probeer je tenen naar binnen te houden en netjes recht op te zitten! sucses

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:08

Ik vind wel dat je op de goede weg bent en ik herken je rijstijl wel! :)
Als je zorgt dat je niet naar voren valt, zal dat ook alweer voor een deel schelen voor je pony.
Verder inderdaad lekker veel overgangen blijven rijden en ook beter letten op de houding van je handen.
Heeft ze trouwens een beetje een scheve staart naar links of verbeeld ik me dat nou?

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:18

Weer bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan. :)
Hmm scheve staart was me nog nooit opgevallen, op sommige foto's lijkt het inderdaad wel een beetje zo!
Ik ga er vanaf nu in ieder geval op letten dat ik minder naar voren ga vallen.

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:01

hakken meer uidrukken en je handen ietsjes hoger en let op de piano handje

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:54

oeewhhhhh wat een knappe pownieee!!! <3 (zwaar in love..... <3) hahaha

ziet er heel fijn uit meid! zo lekker ontspannen! je geeft je eigen punten aan en met veel lessen en oefenen gaat het wel lukken! :D

mijn tip: Vooral blijven genieten van je lieve pony!!

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:37

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 21-10-23 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 19:52

Bedankt voor jullie reacties!!:)
@Roos: Genieten lukt zeker :D
@ Haflingerr_: Haar ras is helaas onbekend

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:39

tip: EERST voorwaarts; dan neerwaarts en aan het been houden: stopt ze met reageren op je been? eerst weer vooruit! dan zakt ze ook wat minder op haar voorhand en zul je zien dat de hals meer een 'boogje' maakt.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:06

Heey Caar,
je hebt ontzettend goed gereden dinsdag! en dat stralen de fotos ook uit.
zodra lori netjes gaat nagegen zakt ze terug in het tempo, gelukkig voel jij dit direct aan en kun je dan weer reageren met voorwaarts rijden.
het zadel, ja dat blijft wat he? :D
zodra hij op de goede plek ligt en de singel goed strak zit ligt ie super, dan moeten de kussens nog iets inzakken omdat hij pas is opgevuld, maar dan zal ie volledig stabiel liggen.
het feit dat ie nu weer naar voren is geschoven heeft ook mede te maken met haar afvallen, want toen de zadelmaker er was zat de singel losser dan nu, en je zadel lag stil, nu singelen we door en schuift ze weer, dus nog even en je kunt een kortere singel hebben :)
jij en lot zijn een super duo, en heel goed op de goede weg!

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:08

jullie zien er leuk uit samen!
tips om hem actiever te maken:
- als je merkt dat je tempo zakt dan drijf je aan
reageert je pony niet dan doe je het duidelijker (wees niet bang om een keer wat harder te schoppen)
- houd dan wel goed contact met je teugels (maar niet tegenhouden)
- probeer dan dat tempo ook vast te houden
- als je pony minder actief wordt als je aan de voorkant druk vraagt dan verminder je de druk niet (je blijft gewoon vragen. los, vast, los, vast, enz ...) en drijf je hem dus weer aan, let er dan wel op dat als je druk geeft met je benen en hij reageert niet dat je daarna wel duidelijk méér druk geeft dan daarvoor

dus ..
- eerst normale beenhulp, daarna duidelijker
- houd dit tempo daarna goed vast
- laat em niet sneller maar actiever lopen ( is een verschil maar is makkelijk door elkaar te halen)
- uiteraart vraag je hier begeleiding voor

nog een tip: kijk voor je uit

veel succes met je paardje !!
(ik had ook ongeveer het zelfde probleem maar hierdoor heeft het wel geholpen)

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:05

Bedankt voor de reacties alweer :)

@xxilse14: Schoppen wil ik echt niet doen, als ze echt niet op been reageert geef ik liever een tikje achter mn been dan dat ik ga schoppen. En begeleiding heb ik :) Wel bedankt voor je reactie!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:52

ik vind dit super om naar te kijken ik zie een ontspannen paard en een ruiter die totaal niks overhaast wil doen.. probeer wel recht op te blijven zitten en niet mee te gaan zakken

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:08

Leuk paardje,
Hij loopt soms idd wat diep,
En je houding zakt ook naar voren ;)
En het zadel wipt heel erg mee van achteren..
Is hij niet te groot ??