Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
elibeest schreef:1e vraag is dan of je zadel zelf al niet achterover ligt, als dat het geval is, is het namelijk al moeilijker om correct te zitten en licht te rijden.
Als je zadel wel goed ligt (diepste punt in het midden) dan is de volgende oefening een goede. Stoelzit ontstaat namelijk vaak doordat de onderbenen te ver naar voren liggen. Als je de ruiter van de zijkant ziet moet je een denkbeeldige rechte lijn kunnen trekken van oor, schouder, heup hiel.
Als je nu gaat lichtrijden probeer dan eens inplaats van sta-zit-sta-zit het volgende: sta-sta-zit-sta-sta-zit etc. Dit is namelijk alleen uitvoerbaar als je onderbeen in de correcte positie ligt. ligt het niet correct dan kun je dit gewoon niet uitvoeren en plof je iedere x met een flinke klap op de paardenrug, voor zowel paard als ruiter niet zo prettig.
Succes en ik ben erg benieuwd of dit bij jou ook helpt, tot nu toe bij iedereen die ik heb geholpen hiermee wel;-)

xXxXsasxXxX schreef:Als je in stap/stil staan in het zadel zit, zit je dan goed in het zadel?
Is de binnenkant van je dijbeen goed aangesloten aan het zadel?
Als je het niet zeker weet, steun dan met je handen op de voorkant van je zadel, en ga voorover zitten. Doe je benen dan zo dat de binnenkant van je dijbeen aan het zadel ligt, en je voeten onder je kont. Als je dan weer gaat zitten, zit je goed. Het is beetje moeilijk uitleggen via internet, als je niet snapt wat ik bedoel, probeer ik het nog wel op een andere manier uit te leggen. Ik heb zelf ook een soort stoelzit, en dit is mij deze week verteld, bij mij helpt het iig wel.
En inderdaad in draf in de verlichte zit gaan staan, zodat je evenwicht beter wordt.
AaronYve schreef:Ik heb dit dus gemerkt met mijn broer. Die heeft ook een stoelzit als die op mijn zadel rijd terwijl het bij mij perfect past. Dus toen de zadelmaker kwam heb ik eens gevraagd hoe dit kwam, blijkt dat het zadel voor mijn broer te klein is.
Je niet teveel focussen werkt soms ook want je kan erg verkrampen als je te erg je best wilt doen.
)
_iza_ schreef:AaronYve schreef:Ik heb dit dus gemerkt met mijn broer. Die heeft ook een stoelzit als die op mijn zadel rijd terwijl het bij mij perfect past. Dus toen de zadelmaker kwam heb ik eens gevraagd hoe dit kwam, blijkt dat het zadel voor mijn broer te klein is.
Je niet teveel focussen werkt soms ook want je kan erg verkrampen als je te erg je best wilt doen.
Ik begin inderdaad toch een beetje te twijfelen aan het zadel. Het is op zich een goed zadel (Kieffer lusitano, nog redelijk nieuw), maar heeft wel een diepe zit en misschien is het zadel wat aan de grote kant voor mij. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?