Stoelzit bij lichtrijden... Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_iza_

Stoelzit bij lichtrijden... Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 15:33

Wie heeft er goede tips om mijn houding bij het lichtrijden te verbeteren?

Ik kom te ver naar achter in mijn zadel terecht, waardoor mijn benen naar voren komen en ik in een stoelzit terecht kom.
Ik heb les en van mijn intructeur moet ik minder hoog uit het zadel komen en meer aan de voorkant van mijn zadel 'landen'. Maar het wil niet zo goed lukken. Wie heeft er nog tips/trucs om beter te gaan lichtrijden.

Zonder beugels rijden heb ik geprobeerd, dan heb ik geen stoelzit, maar zodra ik weer met beugels ga lichtrijden komt het probleem weer. Ik heb ook geprobeerd om mijn beugels langer te doen, maar dan raak ik ze kwijt.

ps. ik rijd op een dressuurzadel

mvn

Re: Stoelzit bij lichtrijden... Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:18

weet je wel hoe je moet zitten. theorie is de 1e stap. daarnaast kan je instructeur dit wel zeggen maar blijkbaar is het niet voldoende om jou te helpen en dat mag je best bij hem of haar aangeven. het klinkt alsof je je bekken niet kantelt en dus niet op je zitbeenknobbels zit. probeer hier is aan te denken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:20

Op de site van het Balingehof kan je filmpjes vinden over hoe je moet lichtrijden, misschien heb je daar wat aan.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:24

1e vraag is dan of je zadel zelf al niet achterover ligt, als dat het geval is, is het namelijk al moeilijker om correct te zitten en licht te rijden.
Als je zadel wel goed ligt (diepste punt in het midden) dan is de volgende oefening een goede. Stoelzit ontstaat namelijk vaak doordat de onderbenen te ver naar voren liggen. Als je de ruiter van de zijkant ziet moet je een denkbeeldige rechte lijn kunnen trekken van oor, schouder, heup hiel.
Als je nu gaat lichtrijden probeer dan eens inplaats van sta-zit-sta-zit het volgende: sta-sta-zit-sta-sta-zit etc. Dit is namelijk alleen uitvoerbaar als je onderbeen in de correcte positie ligt. ligt het niet correct dan kun je dit gewoon niet uitvoeren en plof je iedere x met een flinke klap op de paardenrug, voor zowel paard als ruiter niet zo prettig.
Succes en ik ben erg benieuwd of dit bij jou ook helpt, tot nu toe bij iedereen die ik heb geholpen hiermee wel;-)

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:26

KarinvdM schreef:
Op de site van het Balingehof kan je filmpjes vinden over hoe je moet lichtrijden, misschien heb je daar wat aan.

Dank voor de tip. Ik ga er naar kijken!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:29

elibeest heeft een heel goed punt: het zou best kunnen dat het zadel achterover ligt, of de beugelophanging te ver naar voren zit.
de sta-sta-zit oefening is een hele goeie tip!

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:32

elibeest schreef:
1e vraag is dan of je zadel zelf al niet achterover ligt, als dat het geval is, is het namelijk al moeilijker om correct te zitten en licht te rijden.
Als je zadel wel goed ligt (diepste punt in het midden) dan is de volgende oefening een goede. Stoelzit ontstaat namelijk vaak doordat de onderbenen te ver naar voren liggen. Als je de ruiter van de zijkant ziet moet je een denkbeeldige rechte lijn kunnen trekken van oor, schouder, heup hiel.
Als je nu gaat lichtrijden probeer dan eens inplaats van sta-zit-sta-zit het volgende: sta-sta-zit-sta-sta-zit etc. Dit is namelijk alleen uitvoerbaar als je onderbeen in de correcte positie ligt. ligt het niet correct dan kun je dit gewoon niet uitvoeren en plof je iedere x met een flinke klap op de paardenrug, voor zowel paard als ruiter niet zo prettig.
Succes en ik ben erg benieuwd of dit bij jou ook helpt, tot nu toe bij iedereen die ik heb geholpen hiermee wel;-)

Het zadel ligt goed. Het diepste punt zit in het midden en de eigenaresse rijdt er ook op en heeft geen problemen. Het ligt dus echt aan mij ;)
Ik ga vanavond de sta-sta-zit-sta-sta-zit oefening proberen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:38

Eerst in de verlichte zit en zo ronddraven totdat je goed je evenwicht kan bewaren. Dan het paard laten halthouden.

Eventueel met hulp, ga je weer in het zadel zitten, je benen hou je op dezelfde plek als in de verlichte zit.
Nu zit je goed :)

Dit blijven herhalen totdat 'het kwartje' valt. Veel mensen met een stoelzit kunnen namelijk maar heel moeilijk in de verlichte zit rijden, is dus een prima oefening, omdat je benen dan in op de goede plek zitten :)

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 08:44

Nou, sta-sta-zit lukte inderdaad niet... Na wat oefenen plofte ik in ieder geval niet meer hard terug in het zadel, maar blijven staan lukte gewoon niet. We blijven oefenen, met verlichte zit ga ik ook oefenen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:51

oke ben heel benieuwd. vaak als je paar x het sta-sta-zit-sta-sta-zit verhaal blijft proberen gaat t ineens als vanzelf

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:56

zonder zadel gaan oefenen aan de longe ;) !
en denk dat je een oud zadeltje hebt is het niet...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:13

Als je in stap/stil staan in het zadel zit, zit je dan goed in het zadel?
Is de binnenkant van je dijbeen goed aangesloten aan het zadel?
Als je het niet zeker weet, steun dan met je handen op de voorkant van je zadel, en ga voorover zitten. Doe je benen dan zo dat de binnenkant van je dijbeen aan het zadel ligt, en je voeten onder je kont. Als je dan weer gaat zitten, zit je goed. Het is beetje moeilijk uitleggen via internet, als je niet snapt wat ik bedoel, probeer ik het nog wel op een andere manier uit te leggen. Ik heb zelf ook een soort stoelzit, en dit is mij deze week verteld, bij mij helpt het iig wel.
En inderdaad in draf in de verlichte zit gaan staan, zodat je evenwicht beter wordt.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:17

Is het zadel te groot voor je? Zijn je beugels te kort? Zitten de houders te ver naar voren? Het kan zoveel redenen hebben. Alleen aan tekst heb je niet genoeg.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:20

Ik heb dit dus gemerkt met mijn broer. Die heeft ook een stoelzit als die op mijn zadel rijd terwijl het bij mij perfect past. Dus toen de zadelmaker kwam heb ik eens gevraagd hoe dit kwam, blijkt dat het zadel voor mijn broer te klein is.

Je niet teveel focussen werkt soms ook want je kan erg verkrampen als je te erg je best wilt doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:39

Wat ook nuttig kan zijn als je problemen ondervind met je houding, is eens naar een centered riding instructeur te gaan en daar eens een paar keer te lessen. Mijn ervaring is dat je dan erg goede tips krijgt, die je dan thuis op jezelf kunt blijven onderhouden.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:35

xXxXsasxXxX schreef:
Als je in stap/stil staan in het zadel zit, zit je dan goed in het zadel?
Is de binnenkant van je dijbeen goed aangesloten aan het zadel?
Als je het niet zeker weet, steun dan met je handen op de voorkant van je zadel, en ga voorover zitten. Doe je benen dan zo dat de binnenkant van je dijbeen aan het zadel ligt, en je voeten onder je kont. Als je dan weer gaat zitten, zit je goed. Het is beetje moeilijk uitleggen via internet, als je niet snapt wat ik bedoel, probeer ik het nog wel op een andere manier uit te leggen. Ik heb zelf ook een soort stoelzit, en dit is mij deze week verteld, bij mij helpt het iig wel.
En inderdaad in draf in de verlichte zit gaan staan, zodat je evenwicht beter wordt.

Volgens mij snap ik het wel, ik ga het proberen...

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:37

AaronYve schreef:
Ik heb dit dus gemerkt met mijn broer. Die heeft ook een stoelzit als die op mijn zadel rijd terwijl het bij mij perfect past. Dus toen de zadelmaker kwam heb ik eens gevraagd hoe dit kwam, blijkt dat het zadel voor mijn broer te klein is.

Je niet teveel focussen werkt soms ook want je kan erg verkrampen als je te erg je best wilt doen.

Ik begin inderdaad toch een beetje te twijfelen aan het zadel. Het is op zich een goed zadel (Kieffer lusitano, nog redelijk nieuw), maar heeft wel een diepe zit en misschien is het zadel wat aan de grote kant voor mij. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:39

elibeest schreef:
oke ben heel benieuwd. vaak als je paar x het sta-sta-zit-sta-sta-zit verhaal blijft proberen gaat t ineens als vanzelf

Ik ben nog steeds aan het oefenen, het gaat al beter, maar het kwartje is nog steeds niet echt gevallen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:20

Hoi,

Ik zit ook in stoelzit :o
Nu wordt er dan altijd gezegd dat je je bekken meer naar voren moet kantelen. alleen dan wordt mijn rug erg hol en dat is ook niet goed natuurlijk..... Hoe los ik dat op ?

TS je moet proberen meer op je bovenbenen te zitten ipv op je billen. Dus heel je bovenlichaam voor je gevoel erg naar voren. Tenminste zo zat ik van de week op de bbp . Voor mijn gevoel veel te ver naar voren met mijn bovenlichaam , maar ik zat wel recht volgens anderen .
Plus benen laten "groeien" naar beneden.

Ook hoor ik dat vaak je beugels langer moeten. Ik heb hetzelfde als jou hoor, als ik ze alnger maak kan ik niet meer lichtrijden omdat mijn benen dan zwabberen. Maar dat komt dus door die stoelzit. als je beter zit zwabberen je onderbenen gelijk veel minder ( zeggen ze ;) )

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:17

misschien heb je gewoon wat moeite met je evenwicht op dit paard? dan zouden zitlessen : gewoon aan de longe je miscchien kunnen helpen. als jij helemaal naadloos je evenwicht kan houden bij de bewegingen van je paard gaat het lichtrijden misschien ook beter. of heb je hier bij meerdere paarden last van?

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 06:31

Kun je er een filmpje van plaatsen? Er zijn echt veel mogelijkheden waardoor het mis kan gaan, maar dat kan ik zo natuurlijk niet beoordelen.... Misschien is je bekken niet los genoeg, heb je teveel druk op je benen ben je in onbalans, strek je je benen, druk je je hak te ver uit en ga zomaar door.... In het meest logische geval is het een soort samengaan van omstandigheden met het nodige oorzaak en gevolg.... :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:04

Ik weet niet of de vraag aan mij was, maar ik kan geen filmpje plaatsen.
Moeite met evenwicht op mijn paard heb ik niet. Ik zit gewoon verkeerd.....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:13

_iza_ schreef:
AaronYve schreef:

Ik begin inderdaad toch een beetje te twijfelen aan het zadel. Het is op zich een goed zadel (Kieffer lusitano, nog redelijk nieuw), maar heeft wel een diepe zit en misschien is het zadel wat aan de grote kant voor mij. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Hoi, ik had ook een goed zadel, ook kieffer. Maar voor het paard was die toch niet zo goed.
Ik heb dus nu een nieuw zadel maar voor mijn broer is het zadel te klein. Die zit dan teveel op zijn kont.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:05

Ik zit nu ook in een stoelzit, alleen het rare is, op de meeste andere pony's/paarden heb ik het niet... Kan ook heel moeilijk blijven zitten in galop, mijn tenen draaien naar buiten en ik heb bijna geen steun meer, maar korter moeten mijn beugels echt niet, dat zit helemaal niet meer. Kan nog wel zonder zadel oefenen, alleen dan heb ik het niet echt. En als ik mijn benen naar achter leg, dan voelt het niet goed..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:29

Oooh ik ben hier ook mee bezig! Eigenaresse van m'n paard heeft me er gigantisch mee geholpen.
Ga zover mogelijk voorin je zadel zitten, leg je benen wat naar achteren, zodat je een rechte lijn hebt van hak tot oren.
Doe dit als je stil zit en laat er iemand bij zijn!!!
Dan ga je stappen, zorg dat je zo blijft zitten (met name recht houden in je bovenrug, tussen de schouderbladen), vervolgens ga je draven, zodra je merkt dat je het niet meer volhoudt ga je terug naar het halthouden en zet je alles weer op een rijtje.
Zonder zadel helpt echt niet!!!
Het is echt back to basics..