Met Saar oefenen voor Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar

Met Saar oefenen voor Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 08:51

Na een lange tijd van pech...Saar ziek, ik ziek, lange winter waardoor we niet zoveel konden rijden, ik weer ziek....dus eigenlijk pas weer een paar maanden rustig aan weer begonnen.
Het liep allemaal niet zo lekker. Saar doet haar best, maar de Z is wordt toch net een stapje meer gevraagd. Ze doet alles wel, maar het zijn allemaal vijfjes zeg maar.
Ik was er over aan het denken om mijn startkaart op te zeggen en verder als recreatieruiter door het leven te gaan. De laatste tijd ging het rijden (misschien doordat ik zelf meer ontspannen was en er niet zoveel meer van verwachtte) veel beter. Dan gaat het toch wel weer een beetje kriebelen.
Dus iemand opgezocht die me weer een beetje op gang kan helpen. Vrijdag les gehad, en dat ging best goed :)

Het idee was om meer actie in de bewesing te rijden. We hebben bijvoorbeeld vaak dat als we een oefening in rijden, dat dan de impuls verloren gaat.

Jaja, het is heuvelachtig in Beusichem tegenwoordig :+
Afbeelding

Vind dit zelf wel een heel mooi plaatje :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor even tijd voor ontspanning :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raadplaatje...wat doen we hier? O:) en let niet op mijn rechterhand....ik weet het, ik weet het 8)7
Afbeelding

FriesWytske

Re: Met Saar oefenen voor Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:59

Ik vind het er op zich niet raar uit zien. Maar je mag je teugels wel heel wat korter maken. Je zit nu met je ellebogen achter je lijf te rijden.

_x_alina_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:03

Wat een leuke fjord! En wat leuk dat je toch verder bent gaan dressuuren!
Hij zou ook nog wat bergopwaartser mogen. Maar dat komt vanzelf wel. :)

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:31

Meer recht uit kijken, je kijkt een beetje te veel naar beneden.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:33

ZIet er leuk uit, je paardje mag alleen iets meer gaan "zitten".
Maar las dat jullie tijdje uit de training zijn geweest ... dus niet zo vreemd ;)
veel succes met je leuke fjord :D

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:01

Het ziet er opzich netjes uit, maar ik vind hem vooral voor het Z niet opgericht genoeg gelopen, en niet genoeg op de achterhand.
Maar met wat extra training moet dat wel goed komen denk ik.
Verder rijd jij haar erg vriendelijk ;) Succes in het Z1

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:05

ziet er goed uit, mooi paardje ook verder mag je je teugels inderdaad even wat korter houden en op de laatste foto heb je een wat te strenge binnenhand..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:12

ik zie er nu nog geen Z vanaf, daarvoor moet je fjord echt véél meer opgerichter en de achterhand moet zakken.
ze loopt nu erg op de voorhand en daar wordt je echt op afgestrafd (in de B al).
maar jullie zijn er een tijdje uitgeweest dus als het goed is komt dat nog.
ik zou iniedergeval als ik jou was nog lang geen Z gaan starten

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:01

Ik hoop dat ik als L ruiter commentaar mag geven..
Ik vind dat je fjord ook te veel op de voorhand loopt. Het ziet er netjes uit, maar voor de Z mag het nét wat meer bergop. Zodra dat voor elkaar is gaat ze vanzelf ook meer in de oprichting lopen. Het ziet er nu een beetje stug uit van voor, net niet er doorheen. Maar ik lees dat je er een paar maanden uit bent geweest dus dat ik niet zo gek.
Ik weet niet precies hoe en waar je op traint natuurlijk maar ik zou met haar veel schakelen om de achterhand sterker te maken. Vooruit en weer terug, in tempo laten zakken en weer voorwaarts.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:02

Ik ben het er ook mee eens dat Z starten nog iets te veel gevraagt lijkt. Je eigen houding is niet wat het moet zijn en de houding van je paard ook niet. Op meer dan de helft van de foto's loopt je paard op de voorhand wat in de Z gewoon niet kan. Verder zie ik dat je paard niet los en soepel door zijn lichaam beweegt, aan de voorkant heel vast en de achterkant heel los. Misschien is het een optie eerst aan de ontspanning en achterhand gebruik te werken en dan ook pas met S&T te gaan rijden. De oprichting komt namelijk van achter en je paard lijkt daar nog niet sterk genoeg voor te zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:19

Het is zeker nog niet Z-waardig. Maar de reden lees je in het verhaaltje boven de foto's.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 14:43

Ben het (grotendeels) eens met de opmerkingen die jullie hier plaatsen :j

Teugels zijn idd te lang en ze moet nog meer opgericht en meer op de achterhand. Juist op dat laatste waren we deze les aan hoet oefenen door tempowisselingen te rijden.

Ik ben nog niet zo heel erg ervaren met de stang en trens, maar je moet ergens beginnen. Ik ben vaak bang dat ik te strak pak, dus ben ik wat voorzichtig. Juist om dat soort dingen laat ik vaak foto's maken van het rijden zodat je gevoel en beeld met elkaar kan vergelijken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:52

De iets langere teugel op sommige momenten stoort mij niet. Ik vind het er juist fijn uitzien als ruiters hun paard van voor durven loslaten. Uiteraard gaan jullie meer naar de oprichting moeten toewerken. Maar eerst moet je zorgen dat die achterhand er goed bij is door veel tempo overgangen te rijden en het paard goed te activeren. Tevens ook wat werken aan je eigen houding.

Ik vraag mij eigenlijk wel af wat het nut van de stang op dit moment is in de training. Jullie moeten eerst werken aan oprichting, jullie houding etc... en pas daarna kunnen jullie werken aan de verfijning waarvoor je dan de stang kunt gebruiken.

Verder knap dat je blijft doorzetten en knap dat je toen je merkte dat het een tijdje niet ging, even recreatief bent gaan rijden. Hierdoor heb je jou paardje de rust gegeven die hij nodig had. En nu kunnen jullie er dan weer samen tegen aan. Succes!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:10

Chaos schreef:
Zo bedoelde ik het niet. Maar jonge grietjes praten altijd zo makkelijk terwijl ze er zelf het fijne niet van weten. Ik ben zelf ook een L-ruiter, dus dan zou ik mezelf ook beperken.. :P Hij is misschien nog niet helemaal voor elkaar voor het Z, maar dat kan toch op een andere manier.. :P

Zolang het bruikbaar en reëel commentaar is, wat is dan jouw probleem? :?

Ik ga mee in het commentaar van mijn voorgangers, ze moet meer bergop gaan lopen, van de voorhand af. Verder niet teveel terugwerken met je binnenhand. Veel succes nog! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen zijn verwijderd. En ook al is dit een Z-combinatie, dan nog kunnen L-ruiters hun visie er op geven en nuttige rijtechnisch commentaar geven en hoeft daar niet denigrerend over gedaan te worden.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 06:16

Ik moet zeggen dat ik nu voor het eerst een Fjord met stang en trens zie, en het ziet er best wel goed uit.
Mag ik vragen wat voor reacties je krijgt op wedstrijd ?
Verder ziet het er netjes uit hoor. Je mag inderdaad, zoals hierboven al gezegd, de teugels wel wat korter nemen.
En het lijkt alsof hij hier en daar wat moeite heeft om de oefeningen te lopen, maar op zich mag je trots op je Fjord zijn.

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:17

leukee en mooie fjord!
ik vind dat hij erg mooi rond loopt!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:29

Het is natuurlijk knap dat je met een fjord dit niveau bereikt hebt, toch zou ik er toch wat dingen anders aan willen zien. Zo heb ik het idee dat hij nog te vaak op de kop valt en niet met zijn schoft omhoog kan lopen. Zelf vind ik dat je vaak teveel terug werkt met je hand. Hand voor, van achteruit tegen het bit aanrijden en laten klimmen. Dit is wel wat er in het Z1 verlangt wordt van de paarden. Zelf kan je je schouders voor het beeld naar achteren draaien, je zit nu een beetje met een ronde rug. Lekker mee aan de slag gaan, succes ermee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:24

Moderatoropmerking:
Wederom zijn er een hoop reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Herhalingen zijn niet toegestaan, alleen als je ook met een nuttige tip daarnaast komt om het op te lossen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:36

Ik zou gewoon Z gaan starten als je je wintpunten hebt. Ook al loopt ie nog niet opgericht genoeg. Zo heel streng straffen ze dat in de Z1 toch niet af. Zeker niet als ie de oefeningen verder super beheerst. ;)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:45

vur: Ben het daar niet met je eens, want daar breng je het niveau alleen maar mee naar beneden en krijg je teleurstellingen. Niet eerlijk tegenover jezelf of tegenover je paard! Door de meeste goede jury's wordt te diep lopen in het Z namelijk wél afgestraft. Je moet natuurlijk niet gaan hopen op een sinterklaas jury zodat je een keer een puntje krijgt. Als ik de TS was zou ik thuis verder doortrainen en dan starten.

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:50

Wat leuk dat het weer begon te kriebelen en dat het nu zo goed gaat.
Probeer je teugels ietsjes korter te nemen en dan heel zacht in je hand te blijven (ik hou mijn teugels ook soms te lang omdat ik dat gewend was.) En proberen naar voor te kijken maar dit is voor het begin al een goede vordering hoor :D veel succes nog!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:54

FriesWytske schreef:
Ik vind het er op zich niet raar uit zien. Maar je mag je teugels wel heel wat korter maken. Je zit nu met je ellebogen achter je lijf te rijden.

nog korter??? ze rijd met dubbele teugel, de 2de teugel hoort een beetje mee te vieren, die hoort ze op te pakken als ze die nodig heeft,

ik heb alleen de opmerking dat ik vind dat ze een beetje te hoog is ''gebogen'' in haar nek, het ziet er beter uit als je haar wat meer laat zakken met haar nek, ik bedoel niet dat ze verder met haar kin tegen haar borst moet lopen want dat doet ze nu net iets te veel (klinkt banketstaaf om te zeggen maar ze loopt nu een beetje achter de teugel)

oja bijna vergeten, raadplaatje lijkt op pirouette

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:05

KG_Images schreef:
vur: Ben het daar niet met je eens, want daar breng je het niveau alleen maar mee naar beneden en krijg je teleurstellingen. Niet eerlijk tegenover jezelf of tegenover je paard! Door de meeste goede jury's wordt te diep lopen in het Z namelijk wél afgestraft. Je moet natuurlijk niet gaan hopen op een sinterklaas jury zodat je een keer een puntje krijgt. Als ik de TS was zou ik thuis verder doortrainen en dan starten.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo heel diep vind ik hem niet lopen op de foto's en het is maar Z1. Hij hoeft ook nog niet zo super op het achterbeen te lopen. Een beetje verzameling is al genoeg. Als je dat nog niet helemaal haalt, is dat niet zo ramp als de rest wel voor elkaar is. Je kunt dan toch wel punten rijden als de rest (impuls, aanleuning, lengtebuiging etc) voor elkaar is. Ze kan toch al vast wat ervaring opdoen en langzaamaan richting Z2 gaan trainen. Ze heeft wat de verzameling nog een heel eind te gaan voordat haar paard in een GP-houding loopt. Ik bedoel daarmee, dat ze nog tijd heeft voordat ie helemaal op het achterbeen hoeft te lopen. ;) Ik vind hem in ieder geval een heel fijn beeld geven en dat ontbreekt er bij heel veel Z-ruiters wel aan, dus ik denk dat ze al goed op weg is.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:31

Ik vind het er wel netjes uit zien hoor voor iemand die er zo lang uit is geweest.
En Tja die min puntjes daar heb je ook les voor toch?
En voolgens mij ben je op je raadplaatje bezig met de contra galop.