Pony gooit kop omhoog en is sterk in mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Pony gooit kop omhoog en is sterk in mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 23:12

Hoi! Zoals je kon lezen,mijn pony gooit dr hoofd in de lucht. En niet zo'n beetje ook niet!zo hoog dat ik haar neus en bles zie ter hoogte van dr oren, horizontaal houdt ze haar hoofd. Maar ik weet al een reden ,zeker weten ,waar het niet aan ligt, -haar gebit, de tandarts is geweest en alle haken zijn weg. We hebben vanalles geprobeerd, beugels korter, langer, uit,handen vasthouden, teugels,losser, vaster, maar niks baat. Zou de thiedeman helpen? Want zo vergooi ik mijn punten op concours! Oh ja, dat doet ze alleen bij mij en ik ben niet sterk genoeg in mijn benen want als mijn lesgeefster of mijn zus' dr vriendin( die is tweentwintig ofzo) op haar gaat zitten, dan werkt ze wel tegen,en is ze evengoed sterk in de mond, maar ze geeft zich uiteindelijk wel over, en bij mij geeft ze niet over dus daarom dacht ik om een tijdje met de thiedeman te rijden, wat denken jullie? Xlieke

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:35

Persoonlijk zal ik het eerst met een gewone slof proberen. Zo kun je zelf bepalen en voelen wanneer er iets meer druk nodig is en ga je zelf ook aanvoelen op welk moment je dient te reageren om haar voor te zijn. De thiedeman kan dan als een extra stok achter de deur worden gebruikt, mocht het met de slof niet lukken.
Voor beide situaties geldt natuurlijk voorwaarts neerwaarts rijden. Uit je stukje maak ik op dat je daar al mee bezig bent.

Mijn voorkeur voor de slof komt, omdat ik een paardje heb meegemaakt die precies wist wat hij om had en hoever hij kon gaan. Met de thiedeman liep hij super, maar zodra die afging was het weer feest.

Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Pony gooit kop omhoog en is sterk in mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:39

Beetje triest om met een hulpmiddel als een Thiedeman of slof te gaan rijden als je al weet dat het aan je eigen rijkunsten ligt.

Het lijkt mij eerder dat ze nogal vast zit. Voorwaarts- neerwaarts rijden is daar voor een goede oefening. Longeren met een pessoatuig is ook een goede ontspanningsoefening.

Die slof mag er met de wedstrijd ook niet op dus dan loopt ze zo weer met haar hoofd in de lucht. Bovendien is een slof een hulpmiddel en geen dwangmiddel.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:40

Watvoor bit heb je?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:46

maar ts zegt al weinig kracht in haar benen te hebben.
hoe dit komt gaat ons misschien niet aan misschien klein spoortje om doen dat ze merkt dat je wel haar voorwaarts rijden en natuurlijk neerwaarts.
Probeer je pony bezig te houden met afwisselingen voltes slangenvoltes, achtjes en maak haar lekker los in de rug...
Slof zou ik liever eerder gebruiken dan thiedeman, maar niet continu en altijd er mee te rijden, alleen in begin van je training en als ze lekker nageeflijk word de slof ook meer los te laten hangen dan echt te gebruiken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:50

is het niet een idee om ook even naar rug en zadel te kijken?
en,[sorry paardentandartsen in nederland] heb je er een goede tandarts bij gehad? ik maak het meer dan eens mee dat er maar half werk wordt geleverd ...
dan lijkt het me zaak als alles is nagekeken om met een goede instruktie aan de slag te gaan en niet met hulpmiddelen. denk ook s aan longe werk met dubbele lijnen of aan lange teugel
en wat dat tegenwerken en uiteindelijk overgeven betreft...komt meer op mij over als dat het dier in de houding gedwongen wordt....

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:09

Waar de kennis van de ruiter stopt komen de hulpteugeltjes ;) beetje triest... sorry, mijn mening hoor.

Ik zou eerst eens het zadel, de rug en het gebit na laten kijken voordat je verder gaat met eventuele andere symptoom bestrijders en oplossingen.
In de meeste gevallen heeft het paard misschien pijn of zit het niet lekker in zijn vel, dat heb ik veel gezien bij ''sterren-kijkers''.
Jammer voor je concours, maar het lijkt me dat het paard zijn welzijn voor gaat.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 01:15

Hoi alweer. De pony begint pas met haar hoofd veel te 'sukkelen' als ze al een kwartier heeft gereden, dus ze is goed los. Ik heb minder kracht in mijn benen omdat ik dertien ben, best logisch ;) ze heeft een enkel gebroken watertrens. De tandarts die ze had deed het met de hand en hebben hem met veel zorg uitgekozen. Waarom zou het triest zijn? Ik bedoel, de pony weet dat ik de kracht niet heb( nog niet ;)) om haar omlaag,of ja, gewoon netjes te rijden met mijn benen, dus gaat ze me uit proberen. Misschien zou bitloos ook een optie kunnen zijn. Ehm, tja, het is ook wel een beetje mijn probleem ja, maar ik heb die thiedeman niet verzonnen, het is op aanraden van mijn instructrice. En ja, het is een hulpteugel, geen martel iets. En mijn pony probeert ons (mijn vader en mij) vaak uit. Als ze bv niet op de trailerwilt moeten we wel touwtje om dr neus en zweep erbij. Dan kun je ook zeggen, tja, jullie kunnen het ook op een gewone manier oplossen. Maar ja ze is gewoon moeilijk ze verzet zich gewoon. Ik rijd al met spoortjes en zweep erbij. 'Waar de kennis van de ruiter stopt beginnen de hulpteugeltjes' we rijden haar altijd goed los maar ja ik heb nog niet de kracht van een volwassene die haar wel zo erdoor kan rijden, door met meer kracht in de benen te rijden. En ik dacht dat thiedeman gewoon voor te kijken of ze zich dan misschien wel overgeeft en dus niet met haar hoofd in de lucht is. En dan thiedeman afbouwen totdat ze volledig op mijn hand haar hoofd tenminste gewoon houdt. Wat denken jullie? Xlieke
Laatst bijgewerkt door Liekekeira op 15-08-10 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:20

bij mijn paard werkt altijd: hoe minder aandacht je eraan schenkt hoe meer hij zakt met zijn hoofd.

als ik aan hem merk dat hij het niet van plan is om te gaan doen, prima, gaan we gewoon met andere dingen aan het werk.
en het mooie is dat hij dan vanzelf met zijn aandacht bij mij komt en vanzelf nageeflijk gaat lopen.

er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
ik zou persoonlijk niet naar hulp teugels grijpen, zeker niet als je al weet dat het aan jou ligt.
gewoon beter leren rijden, en dat kan je alleen maar doen door te blijven proberen en oefenen.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 01:47

Tja nageeflijkheid hoeft nieteens. Thea(instructrice) zegt dat manier van rijden goed is en instructrice van de ponyclub ook, behalve kleine dingen, dat ik mijn benen bv. Te ver naar haar buik steek dan naar de singel, en dat ik mijn handen te dicht bij mijn buik houdt. Aan pijn hebben we ook gedacht, maar waarom zou ze dan wel gewoon kunnen rijden bij anderen? En ik denk niet dat het eraan ligt dat ik mijn armen te dicht bij mijn buik houdt of mijn benen net te ver naar achteren heb liggen. Ohja negeren ook geprobeerd, mocht ook al niet batenXlieke

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 02:49

Dit ligt meer aan jou dan aan je paard. Zoals jij het omschrijft maak ik eruit op dat jouw paard een leider mist. Waarom denk je te kúnnen rijden op kracht? Qua kracht ga jij het nooit winnen van jou paard hoor. Sta je wel stevig in je schoenen? Paarden merken dat nou eenmaal heel snel en nemen al gauw een loopje met je. En ik zou zeggen: een andere instructrice nemen. Een goede instructrice laat de hulpteugeltjes achterwege en gaat het samen met jou rij technisch oplossen. Rijden doe je pas echt als je paard jou vertrouwt en jou als leider ziet. Geen enkel paard is lastig of moeilijk, elke fout is bijna altijd de verantwoordelijkheid van de ruiter.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 03:11

Ik zou in jouw geval eerder voor een spoortje kiezen dan voor een hulpteugel. Wel met begeleiding natuurlijk.

Vaak werkt een spoortje (mits het goede) bij minder sterke mensen heel erg goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:50

Leren rijden zou ik zeggen , jij bent de stoorzender op de rug van het paard.
Is het zadel goed ?
Dat je lesgeefster erop gaat zitten en de pony zich ook sterk maakt maar zich over geeft vind ik heel erg triest om te lezen, het gaat niet om overgeven, maar om samen werken, ik zou gelijk een andere lesgeefster zoeken, die wel met wat meer gevoel les geeft en ook naar de pony kijkt, de pony geeft heel erg duidelijk iets aan , zij zou dat moeten weten en zien wat dat is.
Ga eens bewust rijden en vooral met gevoel, hulpmiddelen heeft geen zin en is niet de oplossing , leer te luisteren naar het paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:55

probeer hem eens voordat je gaat rijden even te longeren met bijzet...niet te strak!
Heb je een filmpje ervan?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:09

Ik denk dat je met benen moet rijden, dus probeer ik dat. En met benen rijden bedoel ik (thea ook, ze is echt super instructrice, op de ponyclub die vrouw die weet er in mijn ogen geen bal van gevoel, ze zei dat als de pony dat doet ik mn armen boven mijn hoofd moest houden met teugels in de hand?????)maar thea heeft me geleerd ophoudingen te maken als ze dat doet(kneepje in de teugel, been) en met been bedoelt ze dan, kuitspier aanspannen. Dat ging een tijdje goed, maar toen deed ze dat ook niet zo erg. Thea zegt ook dat als ik thiedeman rijdt, die mij voor eventjes het werk uit handen neemt met haar hoofd, maar het heet niet voor niets hulpteugel toch? Ik ben niet bang ofzo voor mijn pony, maar die vriendin van mijn zus die Zei precies hoe ze reed, met haar benen, zij voelde aan wanneer de pony haar hoofd omhoog deed en dan maakte ze ophoudingen. Thea die ging langs de pony met me meelopen, toen deed de pony niet meer haar neus de lucht in, ze zette mijn handen zo hoe zij ze had, ze liet los, en de pony is alweer in de lucht. Maar thea zei ook dat ik ook op een gegeven moment die pony moet aanvoelen, en het een samenspel van de goede hulpen geven en de pony aanvoelen ofzo?ja ze vertelt zoveel. Die thiedeman was nodig omdat ik me steeds ermee bezig was en de rest van het rijden stond stop, maar ik denk dat mijn vader zou zeggen dat het wel welletjes is met mijn lesgevers. Ik heb er 4 gehad. Mijn allereerste was niet zo met zit enzo bezig,best logisch in je eerste krap 3 jaar rijden waarvan ik nog been gaf door een trekpop na te doen. De 2e die gaf les op de pc. Die zei steeds: kruis aantrekken, en ik wil geen sporen zien! En doe maar alsof je op een schommel zit, ga maar schommelen in het zadel! Wel al meer met houding bezig dus, maar die manier werkte niet, 3 e geeft nu op de club les, maarja, springruiters doen het anders, en die gebruikt de halve les om te gaan springen. Wat dat betreft vind ik thea super! Het kan wel zijn dat ik minder te zeggen heb bij mijn pony. Ik rij al met sporen. longeren werkt niet
Laatst bijgewerkt door Liekekeira op 15-08-10 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:12

begin is met een join up en stap dan bitloos op haar. ik bedoel, ik zou niet zo snel thiedeman of andere dwangmiddelen nemen. Waarschijnlijk is het gewoon spanning. En doe een keertje iets wat zij egt heel leuk vind, ebt het dan weg?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:21

Als een paard het hoofd zo hoog houdt, drukt het weg in de rug. Rugproblemen en een slecht passend zadel moet je eerst uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:36

Ongelooflijk dat ik hier zaken lees zoals kracht, uitproberen, "hulp"middelen, sporen, zwepen, touw om de neus, overgeven etc etc..... ;(

Paardrijden zou geen krachtsport, pesterij of strijd moeten zijn.

Gebit is goed nagekeken, vertelde je. Blijft in ieder geval over: een goede zadelmaker en een fysio of osteopaat bij je paard halen!
Laat dit alles goed checken voordat je uberhaupt verder gaat met rijden!

Mocht het paard fysiek in orde zijn en het zadel ook, ga dan nog een stap verder.
Het paard van een vriendin van mij vertoonde dit gedrag ook en bleek uiteindelijk kissing spines te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:38

Eerst en vooral: een lesgever zoeken die je kan leren hier mee om te gaan. Om te voorkomen dat ze je hulpen gaat ontwijken kan je een martingaal gebruiken, werkt niet in tenzij het paard het hoofd te hoog brengt, dan zorgt die er enkel voor dat de teugels in de correcte hoek naar het bit blijven lopen waardoor je hulpen dus blijven door komen. :) Maar de correcte hulpen enz zal je toch echt moeten leren. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:40

de pony drukt inderdaad de rug weg...hoe kun je daar op rijden,dat zit voor geen meter.
Ontspant ze zich helemaal niet?
Ook niet na een half uurtje?
Waarom werkt longeren niet?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:41

Ik ga helemaal mee met JoviBan :j
Paarden zijn ontzettend gevoelige dieren en zijn vaak heel subtiel in hun lichaamstaal. Dan is 't dus vanuit ons echt niet nodig om daar met kracht op in te werken.
De uitspraak: m'n paard heeft zich overgegeven, daar krijg ik ook altijd de kriebels van. Je wilt toch dat je paard met plezier met je werkt? Niet dat 'ie denkt van: eigenlijk vind ik 't niet leuk, maar ik geef me maar over, want ertegen vechten heeft toch geen zin.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:48

Ik lees in je profiel dat je 13 ben al heel je leven paardrijd , is het dan nu na 13 jaar niet handig eens een echte instructrice te zoeken, die jou echt kan leren te rijden en in elk geval kan vertellen wat paardrijden is.
Je rijd met sporen zeg je , mijn tip is haal die eraf en ga ze pas weer gebruiken als je weet waarvoor ze zijn, zelfde geld voor het bit, leer rijden en pak er dan weer eens een bit bij, wat ik al eerder zei jij bent de stoorzender op de rug van het paard en daar helpt geen hulpteugel aan, jij zal moeten gaan leren , miss eens belangrijk om het theoretische gedeelte te leren , hoe rij ik paard en heel belangrijk wat is een paard en hoe reageert een paard, vergeet vooral niet dat een paard geen mens is en ook nooit zo zal worden, je rijd al heel je leven, niks mis mee , maar probeer het dan wel goed te doen en met gevoel, een paard leeft en heeft gevoel en geeft op zijn manier signalen af, leer daar naar te luisteren en te voelen, dan weet ik zeker dat het beter zal gaan.
Neem vooral de tijd, paardrijden is geen haast klus , om het goed te leren voelen vergt dat jaren, miss wel een heel mensen leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:52

jemig wat reageren jullie hard op een 13 jarige die verdorie hulp komt vragen en er wat mee wil doen. Kan het wat normaler?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:55

Nou ik vind het niet hard, juist een 13 jarige moet leren dat ook een paard gevoel heeft en pijn kan voelen, juist die leeftijd moeten ze bewust worden van gevoel, want heb je wel eens een puber met een rotdag met een paard bezig gezien, dus je kan niet vroeg genoeg beginnen met een kind te vertellen dat een paard ook zijn waardigheid heeft en als dat bij het kind niet doordringt moet ze vooral gaan knikkeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:56

JoviBan schreef:
Ongelooflijk dat ik hier zaken lees zoals kracht, uitproberen, "hulp"middelen, sporen, zwepen, touw om de neus, overgeven etc etc..... ;(

Paardrijden zou geen krachtsport, pesterij of strijd moeten zijn.

Gebit is goed nagekeken, vertelde je. Blijft in ieder geval over: een goede zadelmaker en een fysio of osteopaat bij je paard halen!
Laat dit alles goed checken voordat je uberhaupt verder gaat met rijden!

Mocht het paard fysiek in orde zijn en het zadel ook, ga dan nog een stap verder.
Het paard van een vriendin van mij vertoonde dit gedrag ook en bleek uiteindelijk kissing spines te hebben.

dit soort problemen kunnen inderdaad...beter is een filmpje van de pony met ts erop...dan zien we misscien waar het probleem zit.
Veel paarden lopen ook onder de ruiter vandaan vanwege trekken en een harde hand.