Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Amber2010 schreef:Ook dat heb ik geprobeerd...ik ben niet sterk genoeg...ze vind altijd een manier om om de plas heen te lopen...zelfs al eens een grotere plas geprobeer waar ik in ging staan om het voor te doen...maar ze gaat naar achteren trekken en dan sleurt ze me mee.
ElsB schreef:Amber2010 schreef:Ook dat heb ik geprobeerd...ik ben niet sterk genoeg...ze vind altijd een manier om om de plas heen te lopen...zelfs al eens een grotere plas geprobeer waar ik in ging staan om het voor te doen...maar ze gaat naar achteren trekken en dan sleurt ze me mee.
Met kracht kun je nooit van een paard winnen Amber, ze zijn gewoon veel sterker dan wij. Je zult haar langzaam-aan moeten leren dat ze jou in dit opzicht kan vertrouwen. Ik weet zeker dat je dat kunt, als je gewoon rustig met haar blijft oefenen zonder te veel ineens te verwachten. Enne: het is ook echt heel leuk om dit soort oefeningen met je paard te doen!
Misschien duurt het een tijdje en rijd je dus voorlopig in de groepsritten nog om de plassen heen. Zo erg is dat nou ook weer niet.

Kostolany schreef:Mijn paard vertikt het ook om natte voeten te halen in een klein plasje..maar het stomme is als je bij een groot zwem meer aan komt zwemt hij zo met je naar de overkant. Blijkbaar schat hij daar al meer in hoe diep het is dan zn klein plasje. Spuitplaats is ook een probleem geweest in het begin bij mij. Daar is hij nu helemaal door heen. NOg steeds niet zijn hobby..maar hij durft niet meer te weigeren mee te werken. Sinds hij een paar keer met lauw water gewassen is vind hij het fijner en geniet hij er meer van omdat hij merkt dat het ontspannend is.
In het bos weet ik dat als er een plas op mijn pad ligt ik op moet passen wat hij doet..die gaat gerust tussen alle takken enz door om de plas te mijden. Inmiddels heb ik hem een paar keer zo klem gehad dat hij geen kant op kon..als erdoor of er over..en heb hem alleen maar aangemoedigd..niet met zweep puur met been. En het lag op een pad naar huis toe..met 2 kanten muren.dus hij moest wilde hij naar binnen rond voertijd..er door met mij erop..dat werkte..en sinds die tijd gaat het beter en en beter. HEb hem ook hard beloond.
Zie wel dat jou paard ook 5 jaar is..dan zijn er veel zo eigenwijs met water..dat wordt wel beter als je maar blijft proberen en beloont als ze maar 1 natte teen halen.
Bij het springen inderdaad doe het idee zeiltje in de bak eens en begin aan de hand. Daardoor doet die van mij dat nu wel.
Amber2010 schreef:Dat denk ik ook...maar dan begin ik te twijfelen als andere ruiters met veel meer ervaring zeggen dat ik te lief ben en wat meer baas moet spelen...tot nog toe heb ik haar nog nooit hoeven straffen niet met zweepje of met mn hand...ze was ook een tijd bang voor de rook die van het hoefijzer bij de smid vandaan komt...toen heb ik haar steeds wortels gegeven tijdens het beslaan...nu vind ze het helemaal geweldig.
Ik heb geduld...ze is nog zo jong dat ik hoop als ik maar blijf proberen dat ze op een mooie dag de gok waagt en merkt dat het helemaal zo eng niet is...nu heb ik wel gehoord dat er paarden zijn die hun hele leven dit probleem hebben en in spring parcoursen ook geen sloot springen...ik hoop dat zij dat niet heeft want ik wil gaan springen met haar.
Relaxed schreef:Geef je haar niet teveel ruimte dan? Blijkbaar heeft ze ook de gelegenheid om er tussendoor te lopen.. Dus meer begrenzen en meer been en duidelijk maken dat ze er doorheen moet? Ook het feit dat je er bijna afligt omdat ze opzij springt zegt mij dat je er misschien wat te nongalant op zit.. Vooral als je weet dat je paard er niet doorgaat..
En omdat andere paarden er wel doorgaan wil niet zeggen dat de jouwe dit ook moet?
ElsB schreef:Paarden hebben vaak moeite met plassen e.d. omdat zij dichtbij geen diepte kunnen zien. Ze hebben dus geen idee waar ze in gaan stappen als ze een plas o.i.d. zien. Wij moeten ze leren dat ze in zo'n geval op ons inzicht kunnen vertrouwen.
Deze oefening kun je in de rijbak doen. Neem een groot, rechthoekig stuk stevig zeil - de kleur maakt niet uit. Het zeil moet meer dan twee meter breed zijn en een meter of drie (of meer) lang.
Vouw het zeil in de breedte op tot een smalle strook (± 20 cm) en leg het op de grond. Leid je paard aan de lange (longeer)lijn met de hand over de strook. Als dit goed gaat vouw je het zeil open tot de dubbele breedte en leid je paard er opnieuw overheen... Zo ga je verder tot het zeil helemaal open ligt en je paard er zonder aarzelen overheen loopt.
BELOON JE PAARD ELKE KEER UITBUNDIG MET JE STEM ALS HIJ HET GOED DOET, ook al stapt hij over de strook zeil, in plaats van erop. STRAF JE PAARD NIET ALS HIJ HET NIET GOED DOET, maar negeer dit 'ongewenste gedrag' en probeer het gewoon opnieuw.
Om te zorgen dat je paard het zeil niet met zijn benen mee kan slepen, kun je op de zijkanten van de strook zeil springpalen leggen.
Houd er rekening mee dat je paard, zodra het zeil te breed wordt om er overheen te stappen, misschien probeert er overheen te springen. Houd dus voldoende afstand tussen jou en je paard en zet voor de veiligheid een cap op bij deze oefening.
Het kan zijn dat je meerdere 'sessies' nodig hebt voor je paard over of op het zeil stapt. Gewoon blijven proberen. Met geduld zal het op termijn zeker lukken!
Het verdient de voorkeur om elke 'sessie' positief af te sluiten.
Als je paard écht niet verder wil, doe je een stapje terug door het zeil weer op te vouwen tot een breedte waar hij nog wel overheen ging. Laat hem dit nog een keer doen, beloon en stop ermee voor vandaag. Je start de volgende keer weer bij het begin en kijkt hoe ver je dan komt.
Een andere (volgende) oefening doen je samen met iemand met een ervaren paard. Laat het ervaren paard eerst door de plas lopen en je eigen paard (des noods aan de hand, als je dan meer controle hebt) er achter aan. Verder doe je hetzelfde als hierboven: steeds één stapje tegelijk, goed gedrag belonen en de rest negeren.
Succes!
Edit: neem er de tijd voor en maak hier gewoon een leuk (leer)project voor jullie tweetjes van! De tip van Azaar hieronder is ook een hele goede vervolgstap om te proberen.
ElsB schreef:Amber2010 schreef:Dat denk ik ook...maar dan begin ik te twijfelen als andere ruiters met veel meer ervaring zeggen dat ik te lief ben en wat meer baas moet spelen...tot nog toe heb ik haar nog nooit hoeven straffen niet met zweepje of met mn hand...ze was ook een tijd bang voor de rook die van het hoefijzer bij de smid vandaan komt...toen heb ik haar steeds wortels gegeven tijdens het beslaan...nu vind ze het helemaal geweldig.
Ik heb geduld...ze is nog zo jong dat ik hoop als ik maar blijf proberen dat ze op een mooie dag de gok waagt en merkt dat het helemaal zo eng niet is...nu heb ik wel gehoord dat er paarden zijn die hun hele leven dit probleem hebben en in spring parcoursen ook geen sloot springen...ik hoop dat zij dat niet heeft want ik wil gaan springen met haar.
Negeer die andere ruiters "met veel meer ervaring". Je doet het goed. Staffen is in dit soort gevallen helemaal niet zinvol. Dat kun je lezen in elk boek over paardengedrag. Lief zijn in de zin van over je heen laten lopen is niet goed, maar slaan met je hand of zweep, daar leert in paard in dit soort situaties maar één ding van: namelijk dat het eng is en zeer doet en dat er dus wel degelijk een reden is om niet mee te werken.
Aanvulling: als je gewoon rustig en consequent blijft werken aan het opbouwen van een vertrouwensband met je paard en oefeningen doet zoals die ene die ik beschreef, gaat het vast wel lukken. Zo niet, dan zijn er nog zat deskundigen die je verder kunnen helpen. Heb je je al eens verdiept in grondwerk? Dat is een goede manier om vertrouwen op te bouwen met een jong paard.
CelineD schreef:Mijn moeder haar vriendin heeft een paard die ook bang was voor water,, zij liep een keer achteruit met hem het water in,, maar je weet natuurlijk nooit hoe jou paard daarop reageert..
Misschien helpt het als je met een man of 6 gaat en dan niet achteraan maar in het midden. Dan wordt hij gedwongen om door te lopen door degene achter hem.
Off.. als je de zee voor je hebt, drijven. en telkens terug sturen als hij wegloopt en als hij dan bv een stap in het water zet belonen met een zachte stem. en als hij gaat ruiken gewoon zeggen dat het goed is, waarschijnlijk geeft jou stem je paard rust en denkt hij : oke,, het is goed.
zoniet gewoon blijven proberen,, hij zal niet voor altijd bang zijn voor water. echt niet