Coberlina (v. Flemmingh) @ wedstrijd L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Coberlina (v. Flemmingh) @ wedstrijd L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 09:53

hoi iedereen,

Coby en ik rijden momenteel L2 en hebben nog een hoop punten nodig om over te mogen naar de M1.
De grootste problemen hadden we eigenlijk met de aanleuning. Ze liep steeds te lang. Sinds een week of 2 zijn we daar eindelijk in verbeterd. (bit was toch iets te zacht :+ heb nu een enkelgebroken turnado trens ipv dubbelgebroken dikke trens).

Van de jury krijg ik meestal enkel de commentaar "aanleuning". Ze durft ook nog wel eens te kantelen in draf in de korte wendingen (vooral op linkerhand, omdat ik dan teveel blijf vasthouden op rechts :o )

Coby is nu 8jaar en een merrie van Flemmingh uit een Amulet moeder. Ik ben haar beginnen rijden toen ze 3.5 was (net zadelmak) en we ben best blij met waar we nu zijn. (al mocht dat uiteraard nog verder zijn :D )
We rijden dressuur L2 en springen af en toe parcoursen in klasse Aspiranten (BB in Nederland) en als het lukt qua planning ook SGW.

Ben benieuwd naar jullie commentaar, aangezien ik deze zomer nog geen wp'en heb gekregen (systeem is hier ook anders dan in Nl), heb een 6e, 9e en 15e plaats gehad, punten 176 / 179 en 193 (laatste proef had de eerste 230 op 270 :Z klopt echt niks van, maar goed)

1. binnenkomen over de A-C lijn
Afbeelding

2. wijken voor het rechterbeen
Afbeelding

3. idem
Afbeelding

4. linkergalop
Afbeelding

5. korte diagonaal tussen de linker en rechtergalop
Afbeelding

6. idem
Afbeelding

7. rechtergalop
Afbeelding

8. diagonaal in middenstap
Afbeelding

9. hoofdje :)
Afbeelding

10. aan het hoofd van ons achttal
Afbeelding

11. en ter vergelijking een van de vorige wedstrijden:
Afbeelding

de aanleuning is dus al beter, maar blijkbaar moet er nog een hoop verbeterd worden. :)
Ben benieuwd ;)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:02

Aardappelveld vermoed ik :+

Serieus vooruit gegaan, knap gedaan! Ze vindt dit bit duidelijk fijner :) ! Let er alleen op dat je in het wijken niet gaat duwen met je zit (zie foto 2) ;)

Glitter_

Re: Coberlina (v. Flemmingh) @ wedstrijd L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:05

FYN Ziet er netjes uit!
Komt helemaal goed!
Het is en blijft helaas een jurysport, soms heb je geluk en soms niet!

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:07

Lang leve lrv! Ik heb zondag nog wedstrijd gereden en mijn punten kloppen ook helemaal niet, mijn halsstrekken kwam er niet uit en ik kreeg een 7 en van die dingen..
Ziet er al een stuk beter uit dan vorige wedstrijd, het bit heeft er toch een grote rol in gespeeld denk ik. Zorg ervoor dat je bij het wijken in het midden blijft zitten en niet gaat duwen zoals Biepje al zei. :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:08

dankjewel :)

Biepje : ja mijn houding bij het wijken is vreselijk :o ik ga echt helemaal scheef hangen? Ik probeer er trouwens op te letten, maar het lukt nog niet echt.

Laurie: de jurering laat idd vaak te wensen over!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:09

Als ik de foto's zo bekijk snap ik wat je bedoelde in het LRV-topic. Ze geven een net en fijn beeld. De jurering is soms om te janken bij de LRV...

Vermits het HAW is:
-Ze mag nog meer bij elkaar gereden worden maar daar ben je al mee bezig lees ik. Vooral bij het wijken lijkt ze uit elkaar te vallen.
-Ik weet niet of de fotograaf recht voor je stond bij het wijken maar ze mag daarin ook meer meekomen met haar achterhand. Zelf recht blijven zitten hierbij. Je duwt haar nu als het ware met je lichaam opzij. Tweede wijkfoto is beter daarin. Voor de rest vind ik jou er wel heel netjes opzitten. Handen wel nog meer rechtop houden.

Ondanks dat de uitslagen tegenvallen denk ik (mij baserend op de foto's) dat je zeker geen verkeerde proeven rijdt.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:10

Het ziet er helemaal niet verkeerd uit in mijn ogen, de aanleuning is al een stuk verbeterd! Klein puntje wat mij wel opviel; je gaat best wel scheef zitten in het wijken, probeer daar op te letten :)

En idd, het is en blijft een jurysport die dressuur :)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:12

Foryourneeds schreef:
dankjewel :)

Biepje : ja mijn houding bij het wijken is vreselijk :o ik ga echt helemaal scheef hangen? Ik probeer er trouwens op te letten, maar het lukt nog niet echt.

Laurie: de jurering laat idd vaak te wensen over!

Gewoon doen alsof je rechtuit rijdt en enkel met je been opzij duwen zodat je recht blijft zitten ;) . Of naar de zijde kijken waar je naartoe gaat, die truc werkt ook vaak

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:13

pasi: fotograaf stond in de hoek. ik ben op de moment nog een beetje zoekend voor goed te kunnen wijken, aangezien ze op deze kant (voor rechterbeen) nogal snel wil omschakelen naar appuyeren en de achterhand voor wil zetten. Maar ik ga erop letten.
Bijeen rijden is idd waar we nu mee bezig zijn. Was ook totaal niet aan de orde, zolang ik haar vooraan niet beter bij me had. Ze kwam achteraan onder en werd vooraan net zo lang :+

Michel: daar moeten wij idd proef op rijden :o

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:14

ik vind jullie echt al fel vooruit gaan hoor! Zeker met die vergelijk foto.

k vind je ook op die eerste wijkfoto ook scheef zitten maar op die 2de is het dan weer beter.

Coby ziet er super knap uit!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:20

Leuk paard heb je! Vind het er goed uit zien hoor. Ik heb zelf een 5 jr Flemmingh en bij mij is de aanleuning ook het moeilijkst.
Ik vind de middenstap bij jouw paard een mooi voorbeeld van het langer worden in het lijf.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:28

Moderatoropmerking:
Ik heb een heel aantal berichten verwijderd die niet aan de regels van RT-HAW voldoen. Ik wil jullie verzoeken om het bij onderbouwd werktechnisch commentaar te houden. Alvast bedankt!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:30

Lang geleden dat ik ng een topic van jullie had gezien, maar waaw, wat zijn julllie vooruitgegaan zeg! Coberlina is ook veel meer paard geworden!

Enige 'tip' die ik je kan geven ( aangezien dit HAW is ), is dat je bij het wijken probeert recht te zitten! Maar ik zie net dat dit ook al een paar keer verteld werd... :)

Succes nog!

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:40

Waar reed je toen ergens ?

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:42

de foto's geven een fijn en ontspannen beeld :j al mag er voor mij wel wat meer power achterzitten als je L2 rijdt ;)
aan het wijken moet idd nog wat gewerkt worden, maar dit zal vanzelf ook wel beter gaan als ze er vooraan meer doorheen is en als ze meer gesloten loopt. Ik zou haar proberen goed los te werken door veel cirkels te rijden en haar voorwaarts rijden met je been, even weerstand bieden en als zij zakt/nageeft zelf ook nageven. Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen !! :) als ze dan meer over haar rug gaat lopen komt haar motor achteraan ook beter in actie ;)

& ja jureren is natuurlijk heel subjectief ... deze keer was je 15e met deze proef en volgende week eindig je misschien bij de eerste 5. Gewoon blijven streven naar een goed gevoel tijdens de proef en dan komen die wp'en wel vanzelf :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:13

Wat nog niet is vermeld (of ik lees erover), is dat je jouw handen rechter moet houden en gelijk.
Ook bij het wijken mag je jouw buitenhand niet over de manenkam trekken.
Let ook af en toe nog op je hielen want die staan wel vaak naar binnen gedraaid.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:20

Hoi Kim,
heb je zondag niet zien rijden, maar de foto's geven idd wel een fijn beeld.
Zoals al veel gezegd is, is wijken nog een aandachtspuntje.
Wat ik persoonlijk ook vind, is dat je iets gedurfder mag rijden.
Coby loopt wel braaf, maar soms ziet het er iets te flauw uit. Misschien krijg je daardoor ook mindere punten, het is tenslotte nog steeds lrv :p
Ik heb ook gemerkt met mijne witte dat sinds ik iets meer eraan durf rijden en wat meer actie durf laten zien, ik hogere punten krijg.
Probeer dat volgende zondag eens uit ;)
We rijden trouwens in dezelfde ring zondag, bring it on :D

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:42

Wat een bizar veld waar jullie in België wedstrijden op rijden :+

Ik vind haar echt super verbeterd in het frame! Ze is al mooier in de aanleuning, je rijdt haar beter bij elkaar en laat haar niet meer zo uit elkaar vallen als voorheen. Wat doe je nu anders (behalve een ander bit)?

In het wijken moet je proberen om zelf wat meer op de binnenkant te gaan zitten, en om Coby wat meer te laten scharen. Nu lijkt ze wat weg te vallen op de buitenschouder en mag ze van achteren meer meekomen. Probeer haar in het wijken ook mooi rond en nageeflijk te houden.

In de galop is ze ook echt veel fijner geworden voor!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 13:20

dankjewel allemaal :)

Heb al paar tips gelezen waar ik aan ga werken! (recht blijven zitten, handen gelijk :o , ... )

Laura: ja kheb gezien dat we in dezelfde ring zitten. Ik ga heel hard proberen om er wat meer schwung in te steken (want ik hoor van iedereen dat dat hetgene is dat eigenlijk wat mist), maar denk niet dat ze dat hele proef kan volhouden.
Je komt dan binnen, dan middendraf ( = uit elkaar vallen), wijken ( = lang worden), weer middendraf, weer wijken, ... erg moeilijk dus als je een lang paard hebt :D

setefuri: thanks voor de tips, dat zijn dingen waar ik niet altijd op let :o

Nathalie: ik werk ook veel aan de overgangen, maar ze heeft het erg moeilijk om én goed onder te komen én vooraan nog te zakken. Ronder dan dit kan op de moment nog niet. Eerste anderhalf jaar reden we sowieso vw-nw (ivm teugelkreupel gereden door persoon die haar zadelmak heeft gemaakt) en daarna kreeg ik jarenlang verzet wanneer ik haar bijeen wou :o

LisaFederer: dit tornooi was in Appels (Dendermonde) .

Tabitha: goh wat ik anders doe? Er meer aan blijven rijden alleszins. Anders bleef ik gewoon wat meeliften :o

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:33

je mag er ook enkel aanrijden wat je kan omzetten in je nageven... in het begin zijn dit kleine stukjes, want anders krijg je idd verzet.

jullie hebben echt al veel vooruitgang geboekt !! :) want coby ziet er geen gemakkelijke tante uit :P

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:39

Bij het wijken mag je je bovenlichaam meer naar de kant waar je heen gaat te draaien.
En je buiten teugel iets meer van de hals af.

Verder veel succes verder ;)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 14:36

Nathalie: ja daarom, en elke keer dat ik haar achteraan erbij reed, kreeg ik niks terug vanvoor :+
Maar goed, het gaat al beter :Y)

Prosperlove: bedankt voor je tips!

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:07

Ja dat is ook mijn mening, er veel meer aan rijden.....die brave proefjes is goed voor B ruiters. Je zal ze er toch ooit is door moeten rijden wat dan misschien resulteerd in een mindere uitslag maar eens je dat een paar X gedaan hebt gaat het veel beter gaan en komen die punten er zeker. Had hetzelfde probleem met één van mijn paarden mooie proef zonder meer nu zit ik voor ik binnen kom er eens aan en plots kreeg ik ook veel meer plaatsen naar voor en kan je foutjes permiteren.
Dus zet ze op taining er al is goed aan met kleine stukken en dan langzaam uitbouwen tot je het een hele proef volhoud, en op wedstrijd neem je de stukken die voor jullie het makkelijks zijn om daar de power in te brengen, eens jullie dat beet gaan hebben zijn jullie weer een grote sprong vooruit.
Veel succes zondag!

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:20

Misschien ietsje meer rechtop zitten door je schouders ietsje naar achter te zetten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:54

eike: thanks :) zoals je al gehoord had deze week, gaat het ineens veel beter. Ook gisteren in de les bleef ze het volhouden :) We gaan het zeker proberen zondag, merci!

Tarck: dank je wel voor de tip!