Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
festilavano schreef:Ik versta onder het rechtrichten van je paard simpelweg het recht rijden van je paard. Je hoort vaak: "je paard loopt scheef", "probeer hem recht te rijden". Dit klinkt makkelijk maar is moeilijker in praktijk te brengen, ik denk dat je vooral erg goed bewust moet zijn van wat het paard doet en je moet dus goed "voelen om het zo maar te zeggen. Rechtrichten is eigenlijk basis voor het moeilijkere werk.
Op de binnenhoefslag rijden is al een goede oefening voor het rechtrichten.
Ondertreden van het achterbeen, voorwaarts neerwaarts rijden is al een hele belangrijke basis.
Opzich heb ik zelf niet echt door dat iedereen er maar over "roept" en is het denk ik ook heel moeilijk om het precies te benoemen...
MiniMaxi schreef:festilavano schreef:Ik versta onder het rechtrichten van je paard simpelweg het recht rijden van je paard. Je hoort vaak: "je paard loopt scheef", "probeer hem recht te rijden". Dit klinkt makkelijk maar is moeilijker in praktijk te brengen, ik denk dat je vooral erg goed bewust moet zijn van wat het paard doet en je moet dus goed "voelen om het zo maar te zeggen. Rechtrichten is eigenlijk basis voor het moeilijkere werk.
Op de binnenhoefslag rijden is al een goede oefening voor het rechtrichten.
Ondertreden van het achterbeen, voorwaarts neerwaarts rijden is al een hele belangrijke basis.
Opzich heb ik zelf niet echt door dat iedereen er maar over "roept" en is het denk ik ook heel moeilijk om het precies te benoemen...
Wat ik bedoel met het er over 'roepen' is dat je in veel topics ook vaak als reactie op 'problemen' krijgt gelijk ga je paard rechtrichten. Maar dat is toch de basis van je paard trainen en zou dus niet zo 'vreemd' voor veel mensen moeten zijn.
x_Marr schreef:Tegenwoordig is het niet meer de standaard manier van rijden.
En daarom wordt deze term zo vaak genoemd.
MiniMaxi schreef:x_Marr schreef:Tegenwoordig is het niet meer de standaard manier van rijden.
En daarom wordt deze term zo vaak genoemd.
Misschien kom ik nu niet heel snugger uit de hoek hoor maar wat is dan wel de standaard manier van tegenwoordig? Want ik weet niet beter dan op de al reeds genoemde manier te rijden. (en ik zit toch al 22 jaar in het zadel)
x_Marr schreef:Van wat ik zie is het tegenwoordig meer een doel om het plaatje te krijgen maar zonder daar veel moeite voor te doen. En dat het plaatje dan fout is wordt niet gezien.
Kneden, spelen, zagen is iets gewoons geworden, netzoals je handen laag en dan vastzetten op je benen om die krul maar te krijgen.
Aan de werking van het paardenlichaam wordt dan niet gedacht. Als het hoofd omlaag is denken de meesten al ontspanning te hebben, maakt niet uit of het paard zijn rug nog vasthoudt.
Op een doorsnee manege wordt het je ook niet geleerd..... versnelt een pard door onbalanss dan is het het paard zijn schuld, bokken etc. ligt ook allemaal aan het paard.
Rijkunst is ver te zoeken, ben het nu gelukkig zelf aan het leren.
Maar je hebt wel gelijk dat mensen vaak niet meer naar zichzelf kijken en vaak alleen naar het paard kijken: kop in de krul en je kunstjes doen. Alleen die kop kan pas in de krul als alles los en ontspannen is en daarna kunnen die kunstjes ook pas om het maar even botweg te zeggen.liesje1986 schreef:Ik krijg les volgens principes van de moderne dressuur, maar dit is ook zeker gebaseerd op rechtrichten. Dus het is onzin dat de moderne dressuur niet aan rechtrichten doet. Als de term minder gebruikt wordt, wil dat nog niet zeggen dat er niet aan gewerkt wordt... Het moet alleen samengaan met andere basisaspecten (aan je been zijn, nageven etc).
liesje1986 schreef:Ik heb bij klassieke dressuur eerder het beeld dat rechtrichten los van de rest van het rijden gezien wordt
Citaat:Ik vond het iig nogal vaag want de teugels moesten ook nog met een boogje blijven hangen, dus naar mijn idee heb je dan geen contact.
MiniMaxi schreef:Ja daar heb je wel gelijk in dat dat tegenwoordig vaak gebeurd.