Brescio ( Casantos X Dageraad)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sam_antha

Brescio ( Casantos X Dageraad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:54

Hallo! Leuk dat je in mijn topic komt kijken.

Ik had vandaag les met mijn paard Brescio. Hij is een 4jarige ruin van Casantos x Dageraad en nu zo'n 1.73m hoog.
Op 6 september 2009 is Brescio mijn paard geworden en naar Vlaardingen verhuisd. Door een val was in het begin gelijk mijn vertrouwen weg. Een stalgenootje heeft hem toen de eerste 2 maanden voor mij gereden en zo langzaam aan ben ik het in de winter steeds meer over gaan nemen. Door mijn angst maakte het mij niet zo uit hoe die liep, als die maar liep en daardoor hebben we nu wat probleempje met de nageefelijkheid en het reageren op het been. We zijn al een stuk verbeterd de afgelopen weken maar aangezien dit de eerste keer is dat er rijfoto's zijn gemaakt heb ik geen vergelijkingsmateriaal voor jullie. Ik rij normaal overigens nooit met bandages, dit was alleen voor de foto's. :)

Mijn houding is mijn grote probleem, ik zit te ver naar voren en ik knik mijn polsen behoorlijk af. Dat laatste was ik me niet eens heel erg van bewust tot ik vandaag de foto's terugzag. Als jullie nog tips hebben hoe ik dit af kan leren, graag!

In oktober willen we onze eerst B wedstrijd gaan starten.

Afbeelding
Dit zijn wij net na het rijden

Wees verder eerlijk in jullie commentaar maar onthoud dat ik ook gevoelens heb ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:15

Ik vind dat hij met momenten een beetje met een valse knik in de hals loopt. Hij kropt zich erg op bovenin. Ik zou zijn hals veel lager willen zien, meer ontspannen.
Misschien gaat het ook al wel helpen als je je handen gaat verbeteren. Maar dat geef je zelf al aan.

Het is wel een heel mooi paardje en jullie komen er wel! Succes!

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:27

Misschien helpt het om je handen zelf wat meer te dragen. Naast elkaar, rechtop en op de plek waar ze horen. Dan móet je wel een knik in je ellebogen hebben, anders heb je ze nooit op de goede plek. En als je je handen goed rechtop houdt (dwz duimen omhoog) knik je je polsen ook niet zo naar buiten.
Op sommige foto's mag je ook je tenen meer naar binnen houden.
Verder gewoon lekker vertrouwen opbouwen met je paardje, dan komt het volgens mij helemaal goed :D

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:49

Wat heb je toch een knap paard, Sam! :+:
Ik denk dat jullie er ook zeker wel zullen komen, zeker met les en de aandachtspunten die mij opvielen, gaf je zelf ook al aan.
Superveel succes in de toekomst!

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:03

Wat een prachtig paard!!
Maarja ik ben altijd dol op witachtige paarden =)

Probeer af en toe tijdens het rijden je armen even bewust op te heffen en ze daarna bewust weer op de plaats houden waar je je handen moet hebben. (zo ben je er bewust mee bezig)
Ik denk dat je je ophoudingen/acties teveel met je handen naar achter probeert te doen. Probeer je ophoudingen uit te voeren met een hand die tegelijk toch naar voren blijft en genoeg geeft aan het paard. (moeilijk uit te leggen zo)

Voor de rest vind ik het er zeker netjes uit zien!!

kleinvosje

Re: Brescio ( Casantos X Dageraad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:12

Mooi dier hoor, en llopt echt niet heel verkeerd. Probeer wat meer aan je eigen houding te werken, als ik kijk naar foto 7, draf lichtrijden, het sta-moment, zie ik dat je je knie heel erg strekt, je duwt je been van je paard af. Je strekt je ellebogen ook te veel dan, waardoor je hand weer onrustig wordt. Probeer dichter bij je zadel te blijven met lichtrijden, en voor in je zadel weer landen. Tenen netjes naar voren laten wijzen, en vandaar uit verder gaan door je armen en handen in de juiste houding te houden.
Pas als je zit goed is, kan je je paard goed door het lijf krijgen en houden!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:15

leuk paardje, je geeft het commentaar zelf ook valt het mij op dat het lijkt of je de heletijd met je spoor zit te prikken, dit kan ook komen omdat je je tenen naar buiten steekt. ;)

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:06

Bedankt voor alle reacties tot zover! Er zitten fijne tips tussen die ik zeker ga proberen :)

Het klopt dat Bres in een valse knik wilt lopen, dit was toen ik heb net had nog veel erger. Toen was het een soort giraffe haha. We zijn in de les ook bezig om hem meer ontspannen en lager te laten lopen. Waar ik dan weer op moet letten is dat hij niet te ver achter de loodlijn duikt.

Dat ik mijn benen naar buiten draai is ook zeker waar, als ik een gaatje langer ga zitten kan ik mijn benen mooier langs mijn paard houden ipv ze af te steken. Ivm de weersomslag van vandaag die voelbaar was in mijn paard heb ik besloten weer een gaatje korter te zitten :) Alsnog is dit iets waar ik ook mee aan de slag ga!

Bedankt allemaal! :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:15

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:15

Hé.... een casantos.. is die van jou ook zo fijn van karakter??

Wat me verder opvalt is niet alleen je handen, maar ook je zit en beenhouding.. het is allemaal wat gespannen.
Ga eens lekker zitten op je kont, geniet en relax.. denk dat het met die handhouding al de helft gewonnen is.. ;)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:21

Allereerst wil ik zeggen dat je een heel mooi paardje hebt! Als ze niet lichter zouden worden dan had ik er ook zo eentje...

Op rijtechnisch gebied vind ik je handen erg storend, waarom zou je ze bijna op je knieën? Op die manier kan je ook niet vriendelijk zijn als hij licht in de mond is vind ik.
Ook zoals hierboven al aalgehaald werd, laat hem lager lopen, een joong paard mag achter de loodlijn lopen, als hij maar zakt en je hand gaat opzoeken. let wel HIJ moet jouw hand zoeken, niet andersom! Rijd hem vanachter naar voor en maak veel overgangen zodat hij gaat zakken.

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:35

femmefatale1 schreef:
Hé.... een casantos.. is die van jou ook zo fijn van karakter??

Wat me verder opvalt is niet alleen je handen, maar ook je zit en beenhouding.. het is allemaal wat gespannen.
Ga eens lekker zitten op je kont, geniet en relax.. denk dat het met die handhouding al de helft gewonnen is.. ;)

Het dikgedrukte, hoe vaak ik dat wel niet te horen krijg haha. In de buitenbak ben ik zelf geen held en al helemaal niet als hij me het gevoel geeft wat 'drukker' te zijn. In de binnenbak ben ik meer in staat om te gaan zitten en te ontspannen. Ook ben ik niet helemaal tevreden meer met mijn zadel, richting het einde van het jaar komt er een ander zadel op waar ik hopelijk wat fijner in kan zitten. Nu vind ik het nog zonde omdat we anders zadels blijven wisselen ivm zijn bespiering.

Zijn karakter is echt .. geweldig. Kan het niet anders zeggen. Hij is zo makkelijk aan de hand, maakt zich totaal nergens druk om. Kan zo met hem de polder hier in, alleen of met een ander paard. Ik moet alleen de schapen niet tegenkomen, die zijn wel heel erg eng. Verder is hij gewoon zo braaf, verleden week heeft zelfs mijn 11 jarige zusje op hem nog een lesje kunnen volgen :)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:55

Ik zat ook al naar je zadel te kijken, het ligt van achteren een beetje te los zo op het eerste gezicht. Wel een heel leuk paard, en hij zal idd iets meer door de hals mogen en dan wat meer voorwaarts. Succes komt goed.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:05

Wat een mooi paard! Je ziet inderdaad nog wat aan je houding en je zit dat je niet op je gemak op je paard zit. Ik heb er alle begrip voor, heb dat ook al meegemaakt en gebeurt nog wel soms met mij. Maar wat je moet doen is je paard meer vooruit rijden, drijven en zo je overmacht laten voelen. Eens je hem goed aan het rijden bent zal hij zich ook meer concentreren.

De laatste foto's vind ik de beste, je paard laten ontspannen en niet te veel bezig zijn met de hoofdhouding want hij knikt erg in het eerste deel van de hals maar niet op de correcte plaats omdat je je paard niet genoeg voorwaarts rijdt.
Vetrouwen opbouwen en het komt wel voor elkaar.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:07

hij loopt best goed voor een 4 jaar. Er kunnen nog een hoop spiertjes bij in zijn nek, maar daar heb je gezien zijn leeftijd nog alle tijd voor :)
Het is raar hé, je koopt een paard, en dan besef je dat jullie elkaar eigenlijk totaal niet kennen, en toch is hij van jou...
Neem dus gewoon je tijd om met hem te spelen en elkaar beter te leren kennen. Hij is nog jong, dus je hoeft nog niet superveel te rijden, dus het ideale excuus om andere dingen te doen :)
Dan komt die band wel en zullen jullie je alle2 beter op hun gemak voelen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:18

Allereerst wat een super leuk paard heb je onder je kont.

Er is al veel van het rijden gezegd, dat je paard in een false knik loopt is ook een beetje te wijden aan je hand houding.
Probeer losser te zijn in je armen.

Zoals iemand al zei op deze twee foto's heb je een goede verbinding en je ziet ook dat je paard hier lekker sjouwt.
http://img707.imageshack.us/img707/2755/img0879cv.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/4497/img0880g.jpg

Op deze foto's is er vanuit je ellebogen naar het bit één lijn en zo hoort het. Je handen zouden nog iets dichter bij elkaar kunnen, maar verder is dit een goed begin. Op de andere foto's zie je voornamelijk een knik in je polsen en is de lijn niet gelijk.

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:43

super mooi paard, denk er aan dat je je handen niet vast zet. je kanook bij dit paard heelk goed zien dat hij met een valse knik gaat lopen. maar zitten echt hele mooie en goede foto's tussen ga zo door

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:46

Wat een super mooi dier heb jij!
Ik heb de voorkeur dat paarden wat mer hun hoofd naar beneden lopen. Dat geeft veel ontspanning.
Misschien kan je dat toepassen aan je rijden!
Ziet er verder keurig uit!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:59

Wat een lekker dier om te zien zeg <3
Kleur van het setje staat hem ook goed :j

Ziet er ook heel ontspannen uit allemaal, let alleen wel een beetje op je pianohandjes en zorg ook dat je je handen goed sluit en niet vast zet :)

(Oh, en volgende keer wel een matchend shirtje aan hoor, dit kan echt niet! :+)

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:08

Wat een leuk paard! Jammer dat je zo weinig schimmels ziet. Ik vind dat jij vrij gespannen op je paard zit. Ik denk dat je paard in de basis nog meer bevestigd kan worden maar dat is een kwestie van tijd. Leuke combinatie samen! Succes!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:36

op de 4de foto van onder af geteld naar boven, loopt hij eigenlijk zoals hij moet lopen maar dan loopt hij net even iets te ver achter de lood lijn, bij de andere foto's is hij te hoog gebogen in zijn nek, ieder paard kan zonder moeite zijn koppie buigen, je moet het door ontspanning laten zakken, als hij nou loopt zoals in die 4de foto van onder, geef iets been bij en open je binnen hand iets, dan komt hij waarschijnlijk iets rechter met zijn hoofd, niet opgeven gaat je best lukken

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:05

wat een leuke Casantos!
Vind foto 5 een heel fijn beeld geven. lekker die rug erbij :)

Voor de rest, goed op je houding letten!

Veel succes met heM!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:41

Hey Sam wat een leuke foto's van Bres.
Je hebt het je zelf niet makkelijk gemaakt door een 3 jarige te kopen. Dus gun je zelf en hem lekker de tijd.
Gelukkig heb je genoeg hulp en een heel braaf paard. Dus dat komt wel goed.

Hij moet nog wat meer van achter naar voren gereden worden. Dan krijg je als ook meer verbinding naar je hand toe en dan verdwijnt die valse knik vanzelf. Niet te veel aan de voorkant prutsen maar lekker actief naar voren rijden. Maar ik weet dat je daar al mee bezig bent.

Maar ik moet zeggen dat ik jullie echt super vooruit vind gaan. Hij loopt al zoveel beter dan een aantal maandjes terug.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:44

Hey Sam, de foto's zijn echt heel leuk geworden.
Je bent keihard aan het werk om die puntjes die je zelf aangeeft te verbeteren. Ik vind jullie een top combinatie. Je bent al zo snel zo ver gekomen, ik vind het echt knap. Ga zo door meisje!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:22

Je hebt een plaatje van een paard!

Probeer zelf meer je bekken te kantelen. Je zit nu teveel op je voorkant, maar zodra je meer je bekken kantelt zit automatisch meer op je achterwerk.