Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JoviBan schreef:TS: als de betreffende ruiter een goede zit heeft en heel fijn en licht kan doorzitten en goed kan meegaan in de bewegingen van het paard, zou ik daar voor kiezen. En anders toch gaan lichtrijden, zodat het paard niet al te veel gestoord wordt op z'n rug.
FriesWytske schreef:Ik kraak niemand af. Maar als ze hier al moet vragen wat beter is lichtrijden of doorzitten. Dan weet ik genoeg. En je kunt een paard/pony maar 1 keer goed inrijden.
Citaat:Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.
Het is goed dat je je dat soort dingen afvraagt! Vraag me alleen wel af of je hier op bokt de meest zinnige antwoorden krijgt, maar goed.
). Citaat:Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
superlotje schreef:beantsje schreef:Jij hebt het ook nog niet begrepen.
Bij het inrijden van een jong paard ga je nooit doorzitten. Als je ook maar een beetje verstand van zaken hebt, weet je dat.
Gek dat ook een westernpaard goed ingereden kan zijn terwijl er nog nooit iemand op heeft lichtgereden...
pompidou2 schreef:Zeker voor de mensen die gelijk zomaar wat roepen, omdat het zo hoort. en zich niet afvragen wáárom men de dingen eigenlijk zo doet..
Als je écht heel veel verstand van paarden hebt, weet je ook dat je ALTIJD LINKS hoort op te stijgen

Hinke schreef:@arabesk: Wauw, asymmetrisch lichtrijden! Heb je een filmpje van hoe je lichtrijdt? Ik kan dat niet hoor. Misschien kan je uitleggen wat je bedoeld met asymmetrisch?
Citaat:Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
tamary schreef:
beantsje schreef:Ik heb me wellicht wat ongenuanceerd uitgelaten, dus even de nuancering.
Allereerst vind ik de onderbouwing van paardnatuurlijk niet erg overtuigend, maar goed. dat is een site die niet overloopt van objectiviteit.
. Dit is vanuit het zadel écht niet anders hoor.Citaat:Lichtrijden is niet zo goed voor de rug van het paard als wordt gedacht. Dit is het opvallende resultaat van een onderzoek van Wageningen Universiteit naar de invloed van bepaalde rijtechnieken op het lichaam van paarden.