apart, wel bodyprotector geen cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inge81

apart, wel bodyprotector geen cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:47

Vanmiddag even op de manege bij mijn nichtje wezen kijken bij het lessen. Maar bij het naar huis rijden kwam ik voorbij een privé-bak. Hierin was een vrouw aan het rijden met een body-protector om maar geen cap op d'r hoofd. En het was niet tijdens het instappen of uitstappen, want er werd op dat moment redelijk doorgepakt wat ik van de kant van de weg kon zien.

Ik vind dit wel een aparte combinatie eerlijk gezegd.

Let wel, ik kende de desbetreffende persoon niet, maar vroeg mezelf wel af of er meer mensen zijn die voor deze combi kiezen? En wat dan eventueel de onderliggende gedachte is.

Zelf rijd ik feitelijk nooit meer, maar als ik eens ga paardrijden is er wel een cappie op het hoofd en geen bodyprotector. Andersom kende ik m dus nog niet.

Air

Re: apart, wel bodyprotector geen cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:49

Ik heb het inderdaad ook weleensgezien en ik snap het ook niet.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:10

hmmm vreemd
vind het een beetje eigenaardig dat je je BP wel aandoet terwijl je hoofd het meest kwetsbaar is.
ligt wel een beetje aan hoe je valt maar over het algemeen vind ik je hoofd belangerijker/kwetsbaarder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:57

Heb ik eigelijk ook nog nooit gezien. Inderdaad wel een vreemde combinatie. Ben ook wel benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit doen en waarom.
Vind zelf namelijk een cap belangrijker als een BP heb er zelf nooit mee gerden dus.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:59

Ook ik heb het wel eens gezien, in het bos.
Ik keek er best raar van op, maar de ruiter die vlak langs haar kwam, had ook alleen een BP en geen cap...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:02

Nou ja ik kan me er misschien iets bij voorstellen als je een oude blessure op je rug hebt oid dat je die daarom extra kwetsbaar is. Bovendien krijgen sommige mensen enorme koppijn van een cap (of welk hoofddeksel dan ook) ik vraag me dan af in hoeverre het slim is om daar mee te rijden omdat rijden terwijl je je niet lekker voelt imo wel je kans op ongelukken vergroot. En vergis je niet als je naar neerkomt en je een rib breekt/of er interne bloedingen ontstaan kan dat net zo goed levensbedreigend zijn.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:06

veel mensen dragen ook een bp niet alleen maar voor de veiligheid maar ook om anderen redenen . dus ja daarom zie je wel eens iemand rijden met bp en geen cap. zie het ook wel eens . ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:07

miss_kippie schreef:
veel mensen dragen ook een bp niet alleen maar voor de veiligheid maar ook om anderen redenen . dus ja daarom zie je wel eens iemand rijden met bp en geen cap. zie het ook wel eens . ;)

Waarom zou je hem dan dragen. Om je houding te verbeteren oid?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 22:08

ik veroordeel er ook niets of niemand om, maar zoals gezegd ik keek er gewoon vreemd van op. Maar idd liedje89 je hebt een punt (al blijf ik het maar vreemd vinden).

en een andere reden voor het dragen van een BP, ik kan er geen bedenken dan alleen je lijf te beschermen (of loop ik al weer achter ofzo?)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:09

bijvoorbeeld ken iemand die dat doet. dus die rijd wel met bp en geen cap . staat raar maar zei doet het voor haar houding.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:17

Ieder zijn eigen keus.
Het is niet onze fout, als zij met een hersenschudding ligt.
Haar risico.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:21

inge81 schreef:
ik veroordeel er ook niets of niemand om, maar zoals gezegd ik keek er gewoon vreemd van op. Maar idd liedje89 je hebt een punt (al blijf ik het maar vreemd vinden).

en een andere reden voor het dragen van een BP, ik kan er geen bedenken dan alleen je lijf te beschermen (of loop ik al weer achter ofzo?)

Ach ik vind het eigenlijk wel logisch ik heb soms als ik een cap leen (of laatst toen ik moest passen in de winkel) binnen enkele minuten al hoofdpijn van dat ding. En die hoofdpijn is dan wel zo erg dat het mijn concentratie beinvloed, tja ik val zou er ook liever niet afvallen zonder cap als wel afvallen met ;)ik bedoel je kan natuurlijk altijd vallen maar imo is die kans wel groter als je niet geconcentreerd en zelfs geirriteerd op je paard stapt . Nu heb ik wel een cap gevonden waarbij ik dit niet had hoor maar als je geen cap uberhaubt geen hoofdeksels verdraagd kan ik het best begrijpen en als je dan in een risico volle situatie wel een BP gebruikt vind ik ook alleen maar logisch eigenlijk.

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:21

Ik heb het wel eens vaker gehoord. Ik vind het een hele vaage combi. Ik rij zelf altijd met cap en buiten, met springen of tijdens het rijden op jonge en/of frisse paarden draag ik ook altijd een bodyprotector.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:24

Maaikee43 schreef:
Ieder zijn eigen keus.
Haar risico.

Nee, maar we betalen wel met ze allen voor de zorg!!!!

Maar goed, houding verbeteren?
Vind ik toch wel een beetje vreemd aangezien dat ding je eigenlijk in een verkeerde houding drukt.

Hoezo onafhankelijke zit?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:28

daantjuhhh schreef:
Maaikee43 schreef:
Ieder zijn eigen keus.
Haar risico.

Ach als iemand zijn ribben breekt betaal je er ook voor terwijl dat vaak voorkomen had kunnen worden met een BP maar niemand vind het vreemd als je die niet aan hebt. Sterker nog als je die aantrekt op een braaf paard vraagt men waarom je dat ding nu om hebt :Y)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:32

liedje89 schreef:
daantjuhhh schreef:

Ach als iemand zijn ribben breekt betaal je er ook voor terwijl dat vaak voorkomen had kunnen worden met een BP maar niemand vind het vreemd als je die niet aan hebt. Sterker nog als je die aantrekt op een braaf paard vraagt men waarom je dat ding nu om hebt :Y)

Ik heb het over de cap.

De cap is iets waarmee je eventueel kunt voorkomen dat je in het ziekenhuis komt te liggen.
Net zoals een gordel.

Natuurlijk kan je met gordel of met cap ook ernstig hoofdletsel oplopen.
Maar als ik in een ziekenhuis beland omdat ik eraf gevallen ben en ik heb iets aan mijn hoofd, dan weet ik dat ik er alles aan gedaan heb om dat te voorkomen.

Maar als iemand zonder cap rijdt en in het ziekenhuis komt terwijl zijn hoofd in deuken ligt, dan heb je niet alles gedaan om het te voorkomen.
En je laat de maatschappij er mede voor opdraaien.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:34

Ik rijd alleen met bodyproctector, als ik spring of op jonge paarden rijd. Sowieso rijd ik nu altijd met cap (Voorheen namelijk niet.) Maar ik bemoei me niet echt met mijn mede wereld, die zonder cap rijden ofzo. Als zij bijv. vallen, kan ik er niks aan doen, hun moeten dan maar een cap opdoen.

'Soms denk je, aaah, ik had geen cap op hoeven doen, alles ging prima!'

'Soms denk je, aaah, ik had beter een cap op kunnen doen, ik viel en heb nu pijn!'

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:37

ja maar dan moeten ze het gaan verplichten wat van mij wel mag hoor rijden met cap verplichten . maar ja ik denk dat ze dat nooit gaan doen . zelfde motor rijders moeten ze ook verplichten om een pak aan te doen . hoeveel zien je der wel niet in een korte broek en slippers op de motor zitten als het mooi weer is .
Laatst bijgewerkt door miss_kippie op 07-08-10 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:37

daantjuhhh schreef:
Ik heb het over de cap.

De cap is iets waarmee je eventueel kunt voorkomen dat je in het ziekenhuis komt te liggen.
Net zoals een gordel.

Natuurlijk kan je met gordel of met cap ook ernstig hoofdletsel oplopen.
Maar als ik in een ziekenhuis beland omdat ik eraf gevallen ben en ik heb iets aan mijn hoofd, dan weet ik dat ik er alles aan gedaan heb om dat te voorkomen.

Maar als iemand zonder cap rijdt en in het ziekenhuis komt terwijl zijn hoofd in deuken ligt, dan heb je niet alles gedaan om het te voorkomen.
En je laat de maatschappij er mede voor opdraaien.

Met een BP kan je ook onnodig letsel voorkomen waar de maatschappij voor opdraait. Misschien dat de kans op ernstig hoofdletsel wat groter is dan op verwondingen die mbv een BP verholpen konden worden, maar imo geen reden om zo hoog van de toren te blazen als mensen geen cap dragen maar wel een BP mensen met een BP doen ook al moeite om het risico te beperken.

EDIT quote verkl**t
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-08-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:39

Maaikee43 schreef:
Ik rijd alleen met bodyproctector, als ik spring of op jonge paarden rijd. Sowieso rijd ik nu altijd met cap (Voorheen namelijk niet.) Maar ik bemoei me niet echt met mijn mede wereld, die zonder cap rijden ofzo. Als zij bijv. vallen, kan ik er niks aan doen, hun moeten dan maar een cap opdoen.

'Soms denk je, aaah, ik had geen cap op hoeven doen, alles ging prima!'

'Soms denk je, aaah, ik had beter een cap op kunnen doen, ik viel en heb nu pijn!'

Ja en ondertussen gaat de premie voor je zorgverzekeraar wel omhoog, omdat anderen laks denken over hun eigen hoofd.

Je doet toch ook je gordel om, ook al kan je goed autorijden?
Er kan altijd nog een andere idioot zijn die jou aan kan rijden.

Jong paard of het braafste paard van stal.
Ik zie het verschil niet hoor.
Het braafste paard van stal (ik heb het gezien) kan ook struikelen en over de kop vliegen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:40

vallen kan je altijd idd van een jong of oud paard . ik heb mijn paard nu al 13 jaar en ik rij met bp en cap.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:41

Apart.. Dan kan je net zo goed niets dragen.
Ik ben van mening dat een bodyprotector je beperkt in je beweging.
Imo kan je dus niet meer kan doorrollen na een val wat het hoofdletsel alleen maar kan verergen.

Zelf heb ik bodyprotectors gepast, maar ik vind het verschrikkelijk zitten.
Een bodyprotector voor je houding is meer een placebo-effect denk ik. :+
Er zijn zo verschrikkelijk veel helmen op de markt, je gaat mij niet vertellen dat er geen is die goed zit.

Zelf vlieg ik, en een helm is daarbij verplicht. Ik gok dat 90% een integraalhelm draagt.
Ik ook, en ik kan je zeggen dat je dan nooit meer klaagt over je cap!
@_kippie: Van mij mogen ze motorpakken ook verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:43

Soms kan je hem ook wel eens gewoon even vergeten :o
Ik zat van de week voor de eerste keer terug op mijn paard na 2 maanden.Notabene omdat ik geopereerd ben naar aanleiding van een val van mijn paard.

Mijn dochter zegt ineens,ma waar is je cap.Oeps :o die lag naast de poetskoffer op de grond.
Dus ik kan me voorstellen dat je soms eens iets vergeet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:45

Bianca41 schreef:
Soms kan je hem ook wel eens gewoon even vergeten :o
Ik zat van de week voor de eerste keer terug op mijn paard na 2 maanden.Notabene omdat ik geopereerd ben naar aanleiding van een val van mijn paard.

Mijn dochter zegt ineens,ma waar is je cap.Oeps :o die lag naast de poetskoffer op de grond.
Dus ik kan me voorstellen dat je soms eens iets vergeet.

Dat vind ik anders dan bewust niet opdoen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:47

Ik vind een bodyprotector ook niet fijn omdat het je juist in een houding dwingt die soms echt niet handig is bij een val.
En je lijf kan grotendeels beter een klap opvangen dan je hoofd.

Ik kan mn cap niet vergeten, voel me kaal zonder :+