Zandor(fjord)@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TerrorSmurf

Zandor(fjord)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:47

hey hey,

na lange tijd uit de roelering geweest te zijn
door lichaamelijk klachten vanaf mijn kant en
me vakantie ben ik weer terug van weg geweest
en heb ik met zandor de draad zo langzaam
aan weer opgepakt. dit is de 3e keer hier op
bokt voor zand en mijn.

vorige topic:
[RT-HAW] Zandor(fjord)@work

het was toen der tijd de bedoeling om zo
nu en dan een wedstrijdje te gaan rijden met
zandor, daar is nog niets van gekomen wegens
mijn gezondheid. maar wie weet in het vervolg..

maar dan moet er natuurlijk weer wel eventjes
hard gewerkt worden en daar zijn we nu weer
mee begonnen dus tips en comentaar zijn welkom.

wat informatie over zandor :list:
- zandor
- fjord
- 7 jaartjes jong.
- 1.44
- niveau geen

punten waar ik zelf aan moet werken :list:
- handen!
- benen onder me en lang houden
- voeten
- recht opzitten.
- ik vind het moeilijk om zandor actief te houden,
hij is liever lui als moe..

** zonder cap rijden en met oorbellen is eigen verantwoording, hoef ik geen comentaar op!!**

de fotos:
( warming up hebben we even weg gelaten, maar die was er zeer zeker wel ;) !)

1. Afbeelding

2. Afbeelding
erg sterk.

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding
- me benen weer zo raar 8)7

9. Afbeelding
- benen lang maken!!

10.Afbeelding
- nog even hobbelen zonderzadel

11.Afbeelding
- lekker uitstappen aan de hand

12. Afbeelding
- <3

tips en comentaar is welkom,
maar graag opbouwend :D

groetjes Michelle

Djulitaa

Re: Zandor(fjord)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:04

Wat een knappe fjord!
Let alleen wel op je voeten. Ik zou als ik jou was ook de beugels wat langer doen, hierdoor trek je je benen te hoog, dit zal beter gaan als je ze langer hebt, en voor het plaatje helpt het dan ook veel :)
En die laatste foto! :+:

Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:12

Wauw mooie fjord.

Soms lijk je wat ingebogen te zitten? Probeer daar op te letten!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:09

Leuke fjord heb je!
Probeer je zelf lang te maken, dan zal je zien dat houding van je voet ook beter wordt.
Houden rechtop, voor het zadel en probeer even veel druk te houden op beide teugels.

Succes!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:12

erg leuke fjord.

Verder zie ik een paard dat compleet op de voorhand loopt, dat niet nageeflijk is en op kracht gereden word (zo lijkt het op de foto's) Fotos geven naar mijn idee geen fijn beeld weer.
Ga veel schakelen in gangen en tempo en veel voltes en slangenvoltes maken, hier worden ze soepel van, los in de rug en doordat je bochtjes maakt moeten ze op het binnen achterbeen komen.

Ben benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet met de juiste instructie

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:12

het zadel vind ik niet passen bij jou. zweetbladen te lang en daarmee automatisch de wrongen. Ook lijkt het me een 18 inch? denk wel dat het naar 17,5 kan. Je houding zal dan ook automatisch beter worden.

Verder loopt je fjord teveel op de voorhand om zoveel 'nagevelijk' te lopen. Maar ik weet uit ervaring *haflinger gehad* hoe ontzettend moeilijk dit kan zijn. Maar eerst het een daarna het ander. Verders erg leuk hoor!

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:13

Leuke fjord!
Probeer je handen rechtop en naast mekaar te houden, ellebogen langs je lichaam.
Verder heb ik het idee dat je beugels wat te kort zijn waardoor je over de wrongen heen komt met je knieën. Ik zou proberen om je beugels een gat of 2 langer te doen, denk dat het er dan een stuk mooier uit ziet! Verder veel succes!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:13

Leuke fjord,maar je beugels zijn echt veel te kort.
Daardoor kom jij in de stoelzit te zitten en kun je je benen niet lang maken.
Veel plezier verder met hem!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:14

knert, ben het er inderdaad mee eens dat het zadel niet lekker ligt, maar ts kan voor haar bips echt geen inch maar kleiner (sorry ts) vind dit al aan de smalle kant.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:16

Pashon schreef:
knert, ben het er inderdaad mee eens dat het zadel niet lekker ligt, maar ts kan voor haar bips echt geen inch maar kleiner (sorry ts) vind dit al aan de smalle kant.

toch lijkt ze te verzinken in het zadel. ook erg lang op de rug. wrongen zijn zowieso niet goed. die liggen ONDER de knie.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:19

het zadel kanteld naar voren waardoor het lijkt alsof ts verzinkt in het zadel als je goed kijkt, is dit zadel voor ts haar bips krap aan. qua pasvorm zal het zadel op weinig punten voldoen.
de wrongen heeft ook te maken dat ts de beugels veels te kort heeft, als ze die langer doet lijkt het al heel anders.
Dan nog ben ik ook van mening dat het zadel voor zowel paard als ts niet goed is.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:23

als je je beugels al langer doet ga je ook niet meer zo in een stoelzit zitten. ook heb je pianohandjes, probeer ze mooi rechtop te houden.
ik vind dat er best een 18'' op kan. vind je het zadel wel fijn? volgens mij ligt ie niet goed op de rug van je paard. hij komt aan de achterkant omhoog.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:32

Pashon schreef:
het zadel kanteld naar voren waardoor het lijkt alsof ts verzinkt in het zadel als je goed kijkt, is dit zadel voor ts haar bips krap aan. qua pasvorm zal het zadel op weinig punten voldoen.
de wrongen heeft ook te maken dat ts de beugels veels te kort heeft, als ze die langer doet lijkt het al heel anders.
Dan nog ben ik ook van mening dat het zadel voor zowel paard als ts niet goed is.

zat me in te beelden hoe het eruit zou komen te zien met langere beugels maar ook dan lijken me de wrongen en zweetblad voor iemand met langere benen. oh en TS zet je handen wat minder vast. Zoals ik zei.. eerst die achterhand en daarna de rest. Hoef je ook niet zo hard aan het klussen in die mond. Tis een uitdaging, maar gewoon lekker blijven oefenen.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 06-08-10 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:32

Op foto 7 is goed te zien dat dit aantal inch zadel voor de TS niet te klein is. Op foto 7 vind ik je houding het beste!!! (probeer je enkels naar buiten te duwen)
Op Zandor vind ik het ook goed liggen en het zadel lijkt mij niet te lang voor zijn rug.

Ts ik zie dat je soms uit balans raakt en wellicht daarom af en toe achterin je zadel landt (ik heb er ook last van).
Neem is af en toe zitles je zal zien dat je hier wat aan hebt ;)

Ook zeg je (foto 2): erg sterk...
Je maakt hem alleen maar sterker en sterker wanneer je op beide handen constante druk gaat zetten (al begrijp ik die reactie wel).
Dus eigenlijk maak jij hem sterk (er), ga je een gevecht aan... Dat moeten we niet hebben!!!

Kan je beschrijven wat er gebeurt wanneer hij zich sterk maakt? Wil hij harder... Pakt hij het bit vast... etc.

Ik vind jullie een mooie combi samen 8-)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:35

wat is er met je rechterhand aan de hand? waarom houdt je meer spanning op die hand? sterk ok, maar zo maar je hem alleen maar sterker en 'doof' voor je hand.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:36

doei er word nergens gezegt nergens dat het te klein is, enkel dat ts geen inch maat kleiner kan hebben.
het is over duidelijk dat het zadel niet goed ligt op het paardje.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:46

Sorry,
Ik vind het niet overduidelijk dat het zadel niet past op het paard. Zo op het eerste gezicht vanaf de foto is dat niet vast te stellen.
De zweetbladen kunnen inderdaad wat lang zijn voor de benen van de TS, dat lijkt me niet prettig zitten.

Ook lijkt het mij niet dat het hier om een 18 inch zadel gaat...

Maar goed... Ik ben ik, jij bent jij, ieder zijn mening ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:50

misschien raar maar ik vind jou zonder zadel veel mooier zitten dan met zadel!
hier lijkt je pony ook beter te lopen?(althans ziet er meer ontspannen uit)
en op die foto maak je je benen lang en zit je rechtop!
dus dat betekend dan dat jij niet lekker in je zadel zit?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:57

Dat is niet raar!
Wanneer je zonder zadel of zonder beugels gaat rijden:
Hangen de benen ongedwongen (zoek je geen balans/ kracht vanuit de beugels), zit je op je zitbeenknobbels, voel je het ritme (de passen) van je paard beter aan en ontwikkel je een betere balans.

Dit wordt ook vaak gebruikt in zitlessen...

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:11

het lijkt alsof jullie beiden niet erg ontspannen zijn, en je moet echt proberen langer te gaan rijden (1,2 gaatjes) zou ook beter zijn voor je zit.

TerrorSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 00:36

doei schreef:
Op foto 7 is goed te zien dat dit aantal inch zadel voor de TS niet te klein is. Op foto 7 vind ik je houding het beste!!! (probeer je enkels naar buiten te duwen)
Op Zandor vind ik het ook goed liggen en het zadel lijkt mij niet te lang voor zijn rug.

Ts ik zie dat je soms uit balans raakt en wellicht daarom af en toe achterin je zadel landt (ik heb er ook last van).

Je maakt hem alleen maar sterker en sterker wanneer je op beide handen constante druk gaat zetten (al begrijp ik die reactie wel).
Dus eigenlijk maak jij hem sterk (er), ga je een gevecht aan... Dat moeten we niet hebben!!!

Kan je beschrijven wat er gebeurt wanneer hij zich sterk maakt? Wil hij harder... Pakt hij het bit vast... etc.

Hey hey
Bij foto 2 maak ik net een ophouding op me buiten teugel, als die sterk word pak die ze bit vast zandor is liever lui dan moe en loopt vaak/altijd op ze voorhand hij gaat wel doorlopen en ze benen mee nemen zoals je nu ziet in het begin deed hij dit helemaal niet en slofte hij maar wat aan dus voor mij is er al een hele vooruit gang op dat gebied en nu moet die van die voorhand af en op zijn achterhand laten lopen..

En het zadel was toen op dat moment wat goed lag, had eerst een kieffer zadelltje dat klemde op zijn linker schouder. Nu ligt ze schouder vrij. Het zadeltje moet wel opgevuld worden het is een daeleman 18inch en eigelijk heb ik genoeg ruimte maar ik ga zo verzitten omdat ik anders pijn in me billentjes heb.

Groetjes

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:09

nou het zadel is een close contact ofzoiets en lig echt gewoon goed
en hij is zeker niet te kort in de rug voor dit zadel
het lig netjes zijn schouders liggen mooi vrij
ik weet dat michelle erg kort rijd dit weet ze zelf ook
stoelzit is hier het rezeltaat van en voeten optrekken en voorover zitten idemdito
ze reed ook graag met nike,s maar heb haar er nu van overtuigd dat dit niet echt bevordelijk is voor haar
zitles zou inder daad niet verkeerd zijn maar ze heb het erg druk
haast geen tijd gehad voor zandor hij heb weken stil gestaan
omdat ik geen ruiters had
maar goed hij is al weer een poosje aan het werk nu
en hij sleepte bij michelle de achterhand kon ze er niet onder krijgen nog iet te onervaren en dan reed ze hem van voren rond wat op sommige foto,s nog duidelijk te zien is maar goed
de achter hand sleep niet meer en ze weet nu een beetje hoe hem bij elkaar te rijden maar haar zit is ook nog niet helemaal lekker maar de beugels langer oud nieuws he mies haha ze is best koppig hoor haha
ze heb het ook zo druk dat we er gewoon niet genoeg tijd voor hebben om dit probleem blijvend te verhelpen

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:25

Wat een superleuke fjord!!
Ik denk dat je gewoon 2 gaatjes langer moet, want dan moet je je benen wel langer houden en is misschien ook wel beter voor je zit.

En Pashon, het is toch haar paard? Zij rijdt erop, jij niet. Zij weet wat ze met het zadel doet en dergelijke. Vind het niet echt kunnen dat je typt dat ze smoesjes 'hoort'.

Succes verder met je leuke fjord ts!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:53

Ik heb een paar puntjes waar je extra op kan letten:

- Wanneer je been geeft krijg je reactie. Is dit niet zo tik bij met de zweep (geen enorme klappen maar gewoon van hallo!!! ik wil wat van je), hou dit consequent vol!
- Wanneer je been geeft ontspan je handen. Anders hou je hem extra vast en valt hij op de voorhand.
- Probeer op je eigen rechterhand te letten.
Nu pakt hij rechts vast en geef jij op dat punt ophoudingen dat doe je goed! Maar maak wat kleinere ophoudingen (niet langer als 1 seconden)... Doe het wat subtieler denk alsof je 2 rauwe eieren in je handen hebt die niet kapot mogen gaan...
Hij moet zijn bit rechts loslaten zodat je weer evenveel contact met beide kanten van de mond hebt.

En is de tandarts al geweest? Je kan laten checken op haken, dat kan best weleens een extra oorzaak zijn van het vastpakken...
Met wat voor bit rij je?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:11

TerrorSmurf schreef:
doei schreef:

Hey hey
Bij foto 2 maak ik net een ophouding op me buiten teugel, als die sterk word pak die ze bit vast zandor is liever lui dan moe en loopt vaak/altijd op ze voorhand hij gaat wel doorlopen en ze benen mee nemen zoals je nu ziet in het begin deed hij dit helemaal niet en slofte hij maar wat aan dus voor mij is er al een hele vooruit gang op dat gebied en nu moet die van die voorhand af en op zijn achterhand laten lopen..

Groetjes

Wat ik op foto 2 en 3 zie is absoluut geen ophouding, maar simpelweg een ruk. Je trekt je arm naar achter richting je lichaam, je elleboog van de arm waarmee je trekt zit zelfs achter je lichaam. Ontspanning/nagefelijkheid dwing je niet af dmv trekken maar moet je zien als een cadeau op jouw rijkunsten.

En een zelfs een pony die liever lui dan moe is kan op de achterhand lopen, zijn luiheid is niet de reden dat hij zo op de voorhand loopt, maar het feit dat jij hem niet genoeg kan sluiten van voor en niet genoeg kan activeren van achter. Niet het paard de schuld geven maar kijken naar wat je zelf fout doet. Het is helemaal niet erg dat je hem nog niet goed op de achterhand krijgt, maar om het paard ervan de schuld te geven is niet goed.

Ik vind het wel een erg leuk paard en wil je nog veel succes wensen.