28 augustus onderling maar wel een groot probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stef_sweety

28 augustus onderling maar wel een groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:37

Hallo mensen,

Ik heb 28 augustus met mijn bijrijdpaard (fries x connemara ) een onderlinge wedstrijd, het hele proefje gaat goed op 1 ding ; Stelling

De linkerkant is helemaal goed, kan lekker inbuigen en lekker over de rug lopen
De rechterkant is drama, het paard duwt met zijn tong zijn bit omhoog en naar achter met gevolg dat hij het bit tussen zijn kiezen heeft en ik geen stuur meer heb. Hij is 3 maand geleden naar de tandarts geweest en alles zag er goed uit ! Zadel en hoofdstel is net nieuw aangeschaft en zadel past uitstekend volgens de zadelmaker.
Het is een erg vervelend probleem en ik kom er niet meer uit. Dit is niet van de laatste tijd maar al van een dikke 3 maand maar we zijn niks vooruit gekomen.
wie weet de tip?

Groetjes Stephanie

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:38

Zit hij niet vast op de rechterkant? En doet hij het ook met longeren op rechts? :)

Als het geen lichamelijk probleem is, zou ik zeggen: veel longeren en oefenen op de rechterhand. :) Veel voltes draaien, slangevoltes. ;)

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:41

heb je les? zo niet zou dit verstandig zijn om te nemen.
en misschien zit je paard wel vast aan de rechterkant. misschien een osteopaat laten kijken. zie dat het niet je eigen paard is, dus even overleggen met eigenaar

nog veel succes;)

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:45

Heb je hem wel eens na laten kijken door een osteopaat misschien zit er iets niet goed in zijn rug (blokkade )
Dit is het eerste waar ik aan denk ;)

stef_sweety

Re: 28 augustus onderling maar wel een groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:51

@ iedereen

Hij zit niet vast in zijn rug, hij pakt echt zijn bit vast. Laatst zijn de zadelmaker en ik was er vergeten bij te vertellen fysio geweest. Voor de ligging van zijn zadel heeft hij hem gelijk even nagekeken en was niks aan het handje
ja ik heb les alleen niet vaker dan 1 x per 2 week

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:00

En met longeren doe hij het dan ook? :)

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:30

Zorg dat jij zelf het paard niet in de weg zit.
Het kan zijn dat jij zelf meer naar rechts zit of onbewust je ene schouder verder naar achter hebt dan de andere.
Probeer met de wending goed mee te gaan met het lichaam van je paard, zodat deze echt om jou been heen moet buigen.
Dit houd dus in, dat je met je benen moet sturen, met je bovenlichaam meedraait en met je armen ook meedraait (dus: buitenhand wat verder naar voren, binnenhand van de hals)

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:20

@ frankaah

Hij sneit de bochten af, nja hij buigt zijn lichaam niet. Ik maak regelmatig voltes, wendingen, slangenvoltes ect, maar heb niet de indruk dat we vooruit komen. Hij buigt ook niet om mijn been heen, als ik mijn binnenbeen aanleg blijft hij lopen als hoe hij liep ik rij dan wel met zweep en dan geef ik een tikje waar mijn binnenbeen ligt maar dit helpt dus ook niet :O
Ik had laatst van iemand gehoord om een elastiek om zijn tong te doen? want hij doet het gewoon met opzet het bit vast pakken, ook al ben je aan het uitstappen met lange teugels en je wilt een volte maken bij wijs van spreken dan houd hij hem zelfs vast

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:13

wat doet hij aan de longe?? misschien aan de longeerlijn hier op oefenen?
Je moet met de tong vastbinden niet het probleem de kop in drukken, ga juist opzoek naar de reden hiervoor en ga daar aan werken

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:16

Niet echt een goede tip van diegene, die zei dat je een elastiek om zijn tong moet doen :n

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:31

stoer schreef:
wat doet hij aan de longe?? misschien aan de longeerlijn hier op oefenen?
Je moet met de tong vastbinden niet het probleem de kop in drukken, ga juist opzoek naar de reden hiervoor en ga daar aan werken

Dit heb ik ook al 2 x gevraagd...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:43

had alleen de eerste keer van je gelezen, vandaar dat ik het nog eens vroeg......

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 17:09

Dat heb ik ook nog niet gedaan hoor elastiek het was alleen een vraag. Aan de longeerlijn is het ook een drama, de linkerkant gaat super, rechts vreselijk. Hij valt naar binnen maakt geen rondjes maar vierkanten. Ook als ik met touwtjes longeer loopt hij wel naar beneden maar heeft geen buiging. Wij hebben een ronde paddock maar hij loopt geen rondjes

Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:34

Ik denk toch dat het iets lichamelijks is. Misschien een osteopaat ernaar laten kijken?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:43

heb je welleens iemand met twee lijnen zien longeren? Vind ik altijd heel fijn werken omdat je kunt corrigeren zonder vast te zetten.. Misschien heb de de mogelijkheid om daar eens les in te nemen? of iemand in je buurt te zoeken bij wie je eens mag komen proberen?

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 17:46

@ Shaan

Fysio is tijdje geleden nog geweest. Er was volgens hem niks aan het handje en het zag er goed uit. Hij pakt echt het bit vast tussen zijn kiezen, daar lijkt mij bij dat zijn rug daar niks bij nodig heeft. Hij pakt het bit zelfs al vast als hij het net in zijn mond heeft

@ stoer
Ja dat ken ik, is geen oplossing hij werd voor de kar beleerd maar zijn niet verder gekomen dan lange lijnen ivm stijgeren en ervan door gaan

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:54

Een paard dat ik ken pakt ook zijn bit vast en sinds ze hem met elastiek rijden gaat het prima.
(tussen zijn benen door aan de singel,niet aan de zeikant vast gemaakt)
Misschien is dit een oplossing, want je hebt alleen met elastiekjes gelongeerd.
En hij reageert duidelijk niet op je been dus daar zal je ook aan moeten werken denk ik.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:07

@ ILoveJip

hij reageert wel op been hoor, en hoe. maar de rechtkant vertikt hij gewoon

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:07

zit het bit wel goed dan? welk bit gebruik je?

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:30

@ stoer

Bitje is goed, normale watertrensje een dikke geloof ik

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:05

Het gebit opnieuw na laten kijken. Daar zal nog steeds iets niet in orde zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:03

Erg vervelend dat het niet gaat zoals je wilt, maar ik zou als ik jou was het probleem echt gaan oplossen met je instructeur. Die kan, als het goed is, zien waar het probleem echt zit. Ziet je instructeur het niet, dan kan het slim zijn om eens bij iemand anders te gaan lessen.
Of je nu een probleem hebt of niet, ik denk dat het altijd goed is om af en toe bij iemand anders te lessen (of clinic rijden). Iemand die jullie niet kent kijkt toch anders naar jullie, en ziet dan soms andere dingen.
Een goede instructeur zal zijn/haar leerlingen altijd doorverwijzen naar een tandarts, osteo, fysio, zadelmaker, etc. als er ook maar het kleinste vermoeden is dat er iets niet goed zit.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:15

Elk paard heeft een goede en een mindere kant. Een handige ruiter met gevoel kan een paard zo trainen dat ie rechter wordt, maar dat is wel degelijk iets dat je als ruiter moet leren. Ik zie dat altijd een beetje als een fase: eerst ben je een echte beginner, dan kom je in een periode dat je netjes kan zitten en met een gemakkelijk paard mooi kan rijden, en pas daarna ben je er zelf een keer aan toe (of niet, sommige mensen hebben daar gewoon het rijkunstige gevoel niet voor- zeg niet dat dat bij jou zo is hoor!) om een paard te corrigeren.
Iemand die dit nog niet kan zal een paard op den duur alleen maar schever maken (en dat is ook logisch, paard trekt op rechts, ruiter trekt nog een keer harder, etc)

Mijn eigen merrie is ook helemaal niet makkelijk op rechts (en laat dat nou ook nog mijn moeilijke kant zijn- alles wat ik rechtsom doe voelt onnatuurlijk- tot een bochtje draaien met motorrijden aan toe!). Om haar rechter te maken ben ik altijd bezig met voltes, contrastelling, haar opzij zetten voor mijn been, etc. Maar die loopt Z1, met een jonger paard doe ik weer andere dingen.
Dat is niet ff van 'ok. nu druk ik mijn rechterbeen eraan dus gaat ze opzij'. Het is allemaal gevoel en timing, je moet leren voelen wanneer je teveel hand of been geeft, wanneer je los moet laten, wanneer het slim is om een stukje zijwaarts te rijden, wanneer je een keer door moet drukken of juist niet. En de enige die je dat gevoel en die handigheid aan kan leren is een góede instructeur. En het is zo ontzettend móeilijk dat je nooit uitgeleerd raakt, maar, da's ook weer het mooie.
Heel algemeen verhaaltje dus, maar bottomline, je hebt écht een goede instructeur nodig om hieraan te werken. Een rechtgericht paard is de basis, dus in principe gaat nu alles niet goed, niet alleen die rechterstelling. Ook linksom is je paard in zekere zin scheef, maar dan door het teveel naar links gebogen zijn. Een fijne instr. zal je ook kunnen vertellen of je paard mogelijk lichamelijke problemen heeft, of dat deze scheefheid gewoon in de loop der tijd zo gegroeid is.

Heel veel succes met je paardje! Leuke kruising trouwens, Fries x Con 8-) Zal wel een mooi barok-achtig beestje zijn

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:12

stef_sweety schreef:
@ iedereen

Hij zit niet vast in zijn rug, hij pakt echt zijn bit vast. Laatst zijn de zadelmaker en ik was er vergeten bij te vertellen fysio geweest. Voor de ligging van zijn zadel heeft hij hem gelijk even nagekeken en was niks aan het handje
ja ik heb les alleen niet vaker dan 1 x per 2 week

Bit vastpakken kan echt wel een teken zijn dat ie ergens vastzit of stijf is. Ik denk dat je paard (zoals alle paarden) scheef is en aan de ene kant sterker is dan aan de andere kant. De kant waarop hij t bit vastpakt is dan erg moeilijk en zo kunnen ze "onderuit." Als je er 100% zeker van bent dat hij geen pijn heeft zou ik gaan oefenen in rechtrichten van het paard. Dan maak je de spieren aan beide kanten even sterk en zal hij beide kanten beter willen inbuigen. http://www.rechtrichten.nl/

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:25

Ik denk ook dat het paard scheef is. :j Ik da dus mee met Searcher.