2e keer rijden met m'n Harley :D (4 weken onder het zadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

2e keer rijden met m'n Harley :D (4 weken onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:40

Hoi Bokkers!

Vanochtend heb ik voor de 2e keer op mijn Harley x Corland gereden. Ze is 5 jaar (2 veulens gehad) en 4 weken voor het beleren weggeweest, heb haar gister opgehaald en bij de zadelmakmaker nog even kort gereden. Toen was ze nog erg slingerig en zwaaide ze in de bochten uit. Vandaag voor het eerst thuis met haar gereden, eerst even gelongeerd. Opstappen was nog heel spannend, maar het rijden ging eigenlijk heel fijn. Hier wat foto's:
Beetje stappen
Afbeelding
Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje schiethouding, maar hier moest ze in galop en dat duurde even wat langer dan gedacht :+
Afbeelding

Keurig aangesprongen in de contra :+
Afbeelding

Dan even poseren:
Afbeelding

Afbeelding

En dan lekker uitstappen:
Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van haar? En hebben jullie nog tips mbt het rijden? Houding en zit van mij kan vast rechterop, maar dat vind ik in deze fase nog niet zo belangrijk ;) Hakken/benen optrekken zal ik even aandacht aan besteden de volgende keer.
En oh ja, het is de bedoeling dat ze gaat springen, al zal ze denk ik ook niet misstaan in de dressuurring :D

- niveau: 4 weken professioneel zadelmak laten maken, nu sinds paar dagen thuis en dus net met haar gestart, nu maar lekker doorrijden :)
- doelen: heb nog niet concrete doelen met tijdsindicaties bedacht, ze moet eerst maar lekker op eigen benen gaan lopen en vooral ervaring onder het zadel op doen. Uiteindelijke doel is sowieso dressuur- en springsport en wellicht ook sGW :)
- problemen: opstijgen is nog lastig, dus dat doen we in het gangpad, want buiten lukt het niet (loopt ze weg/door). Afstijgen lukt inmiddels wel prima in de bak. Verder pakt ze de linkerstelling nog vaak, waardoor ze wat scheef gaat lopen, maar ze is vorige week door de tandarts behandeld en toen bleek dat ze haken op de kiezen had en dat haar wang daardoor geirriteerd was geraakt. Vandaar dat ze nu nog iets stelling houdt, om de druk daarop te vermijden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-08-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Informatie toegevoegd

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:42

wat een superleuk paard!
en wat loopt hij al leuk, voor dat hij zo kort onder het zadel is!

veel succes verder ;)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:43

ziet er goed uit zeg ! :)

vindt wel dat je beugels twee gaatjes langer mogen.

WhiteWolf

Re: 2e keer rijden met m'n Harley :D (4 weken onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:48

Het paard loopt netjes, wat ik alleen jammer vindt is dat je houding te ver voorover is. Hierdoor zit je zelf niet in balans en stoor je je paard terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Je benen mogen meer onder je lichaam blijven door de beugelriemen twee gaten langer te maken en voor je gevoel met je hakken richting het spronggewricht van je paard te rijden. Hierdoor zit je meer in balans en kan je paard je gewicht beter dragen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:01

hey marije,

ziet er goed uit hoor. tips zijn er al gegeven.
even lekker wennen aan elkaar en dan komt dat wel

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:21

Ik vind het er netjes uitzien...

Ik zie je liever bij een jong paard iets voorover zitten als achterover en dat je je beugels wat korter doet bij een jong paard waar je voor de 2e keer opstapt vind ik een normale zaak.

Op de laatste foto laat je het paard de halsstrekken. Zorg dat jezelf op je eigen plek blijft zitten en je handen op de plaats houdt. Hou contact met de teugels en laat ze langzaam langer worden...

Nu elkaar lekker aanvoelen, vertrouwen ohz krijgen...

Veel succes samen!

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:47

...Ik zeg in de dressuur ermee :j ... ziet er goed uit! Ze loopt als best fijn vind ik, ziet er ontspannen uit.
Over die beugelriemen; bij Volina heb je ze toch ook langer of is dat een ander zadel? Anders effe proberen en dat voorover zitten zou ik me niet druk om maken met jou houding :D!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:57

Lijkt een fijn paard Marije!

Ikvind korte beugels en wat naar voren zitten bij zo'n uk echt geen enkel probleem hoor.

Probeer wel verbinding te houden!

Is jouw bak ook wat zwaar of lijkt dat maar zo?

Paard zou zeker niet misstaan in de dressuurring hoor!

Succes ermee!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:16

vind je paard erg netjes lopen voor 4weken onder het zadel ;)
lekker ontspannen plaatje (mijn pony heeft daar nog wat moeite mee haha )

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:56

Ziet er al goed uit voor zo kort onder het zadel en de eerste keer thuis. Lekker ontspannen en al aan de teugel!

Korte beugels en vooroverzitten heb ik nu geen probleem mee. Een jong paard is soms funest voor je houding. Maar zodra ze straks goed voorwaarts en in balans zijn kun je ook weer netter gaan zitten. Dat komt wel!

Succes ermee

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:53

Topic is weer open na aanvulling TS zodat de OP voldoet aan de regels van RT-HAW.

newamsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:52

heeeeey,

leuk paardje maar je zit een beetje ver naar voren en je moet je beugels 3 gaatjes langer doen want het ziet er niet egt uit maarja moet je zelf weten en je moet je teugels iets meer in verbinding houden en je paard ietsje ronder vragen(dat is misschien moeilijk voor een paard wat nog net onder het zadel is maar probeer het!) msaar verder ziet het er goed uit voor een net zadelmak paardje(en je kan beter al oefeningen voor de L1 al oefenen!!!)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 18:03

newamsterdam schreef:
heeeeey,

leuk paardje maar je zit een beetje ver naar voren en je moet je beugels 3 gaatjes langer doen want het ziet er niet egt uit maarja moet je zelf weten en je moet je teugels iets meer in verbinding houden en je paard ietsje ronder vragen(dat is misschien moeilijk voor een paard wat nog net onder het zadel is maar probeer het!) msaar verder ziet het er goed uit voor een net zadelmak paardje(en je kan beter al oefeningen voor de L1 al oefenen!!!)

Bedankt voor je reactie, ik kan er alleen niet zoveel mee. Ik zie heus ook wel dat ik iets naar voren zit (zoals ook al aangaf in openingspost), maar ik zit liever iets naar voren (vooral bij jong paard), dan te ver naar achteren. Vooral als ze nog wel 's willen wegschieten, zit ik liever alvast maar in de juiste houding ;)
Over de houding.. ik probeer haar juist niet te diep te rijden, die neiging heeft ze zelf namelijk al en als ik haar daar meer in vraag, duikt ze volledig over de kop. Dat probleem was er ook met 1e keren dat ze erop zaten en dat je dan de hele nek/aanleuning kwijt bent.. Daar zit ik dus niet op te wachten..
Ben wel benieuwd welke oefeningen je bedoelt met de L1 oefeningen.. normaliter ga ik nooit met een paard die 4 weken zadelmak is al met wijken, achteruit en dat soort dingen beginnen.. Eerst maar 's richting balans, beetje verruimen/verkorten en overgangen en makkelijke figuren (grote voltes, van hand veranderen, dat soort dingen) rijden..

Het is trouwens ook een springzadel :D

Heeft er nog iemand tip mbt opstijgen? Over de houding heb ik nu eigenlijk wel genoeg gehoord.. ;)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:55

niks mis met je houding hoor voor een jong paard :D Heb die ziekte zelf ook haha! Inderdaad, als je paard wegschiet dan zit je goed. Vind ook niet dat je heel overdreven naar voren zit.
Als je paard gaat ontspannen probeer dan zelf langzaam terug te gaan zitten ( sorry toch nog een tipje :D) Zo went je paard er ook aan.

Heb je hulp bij het opstappen? Das wel handig in het begin. Dan kan diegene je paardje vasthouden als je opstapt. Als dat goed gaat kan diegene nog vasthouden maar een metertje weg gaan staan. Als dat goed gaat los laten een meter van je paard en daarna lukt het je waarschijnlijk vanzelf.

Het lijkt me trouwens niet dat je met een 4 weken zadelmak paard L1 oefeningen gaat doen inderdaad... Das een beetje een raar verhaal naar mijn mening ( maar dat vond je zelf ook al geloof ik ;)) Eerst lekker wennen aan elkaar, en de balans vinden. Daarna proberen je paard recht te rijden, hier kan je wel weer wijken bij gebruiken, maar das een heel ander verhaal!

Succes, maar vooral veel plezier!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:28

hey marije..

nog maar geen L1 oefenen :+ maar het ziet er al heel mooi uit..
een tip met opstijgen is dan je met je schouder voor het zadel gaat leunen zo hou je contact met het paard zodat ze wat steun van jou heeft en jij moet heel plat opstijgen. vond het eerst ook wat vreemd maar het werk wel heb het zelf geleerd bij s. minkema. succes ermee... word vast een topper.

melaniex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:23

ziet er netjes uit,
alleen die 1e twee fotos lijken je beugels wel korter,
bij de andere ziet het er beter uit.
En zoals hier boven gezegt niet voorover vallen in de draf
:D

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:33

Bedankt voor jullie reacties! :)

Even een update over het opstijgen, dat lukt inmiddels al zonder hulp :D Gister eerst met hulp gedaan en toen ik klaar was, ben ik afgestegen en daarna er weer op, ze bleef keurig wachten. Vandaag al bijna alleen opgestegen, toen gaan rijden, daarna eraf en kon er zo weer op (in de bak), daarna even in het land gestapt en toen lukte het weer :)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:27

leuk paard !!!
past echt bij jou.. zo te zien op de foto's loopt ie ook erg lekker kan zo wel dikke punten halen in de dressuur ;)

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:56

´k vind het er netjes uitzien voordat ie nog maar zo kort onder het zadel is :)
probeer echt op je houding te letten, dit stoort een beetje. Je zit voorover en naar mijn idee heb je je beugels ook wel héél kort :o
Ook kijk je erg veel naar beneden; dus recht op zitten en vooral ook voor je kijken!
dan ziet het plaatje er over het algemeen ook al een stuk netter uit :)
succes ermee verder, zeker wel mooie combinatie :D

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:29

Ze ziet er een stuk sjieker uit onder het zadel zeg, echt leuke foto's :j
Volgens mij weet je zelf heel goed waar je mee bezig bent, dus lekker zo doorgaan. Ben benieuwd hoe ze het straks met springen gaat doen :D

Oh het is haw, het lijkt op sommige foto's dat het zadel ietsje te ver naar voren ligt, maar dat is wat lastig te zien op deze foto's.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:40

Leinearthur schreef:
ziet er goed uit zeg ! :)

vindt wel dat je beugels twee gaatjes langer mogen.

Nee dat is de "ik ga de wilde bok uitzitten" stand..

Ik denk dat je later je beugels wel iets langer mag.
Ik wil alleen even zeggen; Wat een heerlijk achterbeen gebruik heeft jouw paard.

Ik denk zeker dat je hier nog veel plezier van gaat hebben, je pakt het zo te zien
goed aan. Je kunt alleen (naar mijn eigen ervaring) beter nu al op je houding letten
anders wordt het straks een stuk moeilijker. Ga zo door!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:12

marije, misschien tijd voor een up-date met nieuwe foto's. of heb je de beugels nog niet langer.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 08:29

Joltsje schreef:
marije, misschien tijd voor een up-date met nieuwe foto's. of heb je de beugels nog niet langer.

Haha ja heb ze toevallig sinds gister even langer gedaan en het reed prima moet ik zeggen :D Zit voor m'n gevoel ook al veel rechterop. Zal kijken of ik morgen nieuwe foto's kan regelen :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:38

Ik vind dat je hem keurig rijd,heel vriendelijk ook, vooral voor de 2e x ziet dit er al super uit :)

Ik zal wel echt eraan werken rechtop te zitten, hoe meer jij naar voren zit,hoe moeilijker het voor het paard ook word vooral omdat die jong is en al de voorkeur geeft naar op de voorhand lopen omdat die nog niet veel kracht heeft van achter :)

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:31

Wat een leuk beest! Het ziet er leuk uit. Volgende keer misschien een aantal keer op en afstijgen in de bak. Opstijgen, rondje stappen, afstijgen, opstijgen enz. Misschien dat het helpt zodat ze in de bak stilstaat?