problemen met mijn zit!! TIPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

problemen met mijn zit!! TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:48

hoii bokkers :D

Ik heb nu een paar keer foto's laten maken tijden het rijden. Nu viel mij op dat er nogal wat te verbeten is aan mijn zit. Ik ben een manage ruiter en krijg dus les op een manage :+ .
Hier worden mijn punten wel behandeld maar ik dacht misschien zijn er meerdere tips.
Het zijn een hoop punten :o . En ik hoop dat er tips zijn.

- Ik val snel voorover. (op momenten zoals: dat ik denk dat mijn paard gaat bokken, of rennen. Ook als ik mijn paard niet goed onder controle heb, maar ook als ik gewoon aan het rijden ben)
- Mijn hakken krijg ik niet uitgedrukt. (ik drijf aan met mijn hakken. Ik weet dat het niet zo hoort. Maar ik krijg het niet afgeleerd)
- Mijn onderbenen wil ik nog wel eens naar voren steken. (dit gebeurd meestal als ik mijn hakken goed probeer uit te drukken)

Er is momenteel geen mogelijkheid om privéles te nemen op de manage. Dus het heeft niet zo veel zin om te zeggen. Dat ik zitles of privéles moet nemen.
Ik ben dit uiterraard wel van plan als dit weer mogelijk is.
Maar tot die tijd zou ik het graag met wat meer tips willen doen.

wat ik zelf zo nu en dan eens probeer:
- Zonder beugels rijden
- extreem voor over zitten, extreem achteroverzitten
- hakken op trekken, en hakken weer uit duwen
- lange beugels, korte beugels.

KOM MAAR OP MET DIE TIPS :D

Anoniem

Re: problemen met mijn zit!! TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:49

Geen fotos.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:49

hoe bedoel je geen foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:50

Je zegt dat je fotos heb laten maken toen je aant rijden was, maar hier staat niks.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:51

ik heb momenteel geen foto's op deze computer staan :P

maar er zijn tog wel ''algemene'' tips die ik uit zou kunnen proberen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:53

Een tip die ik graag geef is deze:
Let niet op je hakken, en niet op het uitdrukken ervan.
In plaats daarvan druk je je knieën uit. Doordat je alleen het bovenste gedeelte van je been "lang maakt", valt je onderbeen, evenals je hak vanzelf goed.
En omdat deze nu goed liggen, hoef je je hak niet meer uit te drukken, dit veroorzaak inderdaad bij teveel druk dat je onderbeen naar voren komt.
Tips tegen voorover vallen zijn er ook legio, maar daarvoor heb ik beeldmateriaal nodig, om je houding te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:53

Zitles ;)
Wij kunnen niks nuttigs zo zeggen. Wie weet zit je compleet verkeerd met je beugels, wie weet is het gewoon een vervelend zadel om fijn in te zitten, wie weet is het een moeilijk paard om uit te zitten. Een goede houding leer je niet van internet, grote kansen dat je dan spanning creëert omdat je bewust probeert goed te zitten.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:54

zonder foto's kunnen wij niet zien wat er verbeterd kan worden aan je zit. Plus dat je les krijgt en je het dan beter aan je instructeur kan vragen ;)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:56

Irma_Maandag schreef:
In plaats daarvan druk je je knieën uit. Doordat je alleen het bovenste gedeelte van je been "lang maakt", valt je onderbeen, evenals je hak vanzelf goed.
En omdat deze nu goed liggen, hoef je je hak niet meer uit te drukken, dit veroorzaak inderdaad bij teveel druk dat je onderbeen naar voren komt.
Tips tegen voorover vallen zijn er ook legio, maar daarvoor heb ik beeldmateriaal nodig, om je houding te zien.

dit ga ik zeker uit proberen dank je :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:03

Bleek voor mij een gouden tip. Daarom geef ik em ook graag! Juist omdat ie eigenlijk heel simpel is, maar heel effectief. Meerdere onderdelen van je beenhouding verbeteren erdoor, enkel door je niet op die voet, maar op je knie te richten.
Wel belangrijk is om je knie NIET aan te klemmen, alleen als het ware naar beneden/de grond uit te drukken
(Ik voel dat ik het goed doe wanneer ik de pezen / spieren in mijn lies / bovenbeen iets voel oprekken; dan maak ik mijn been voldoende lang. Let wel; dit laatste is mijn individuele toets, kan voor jou anders werken! Ik heb namelijk ook een holle rug, dus ik moet meerdere spiergroepen "hergroeperen")

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:11

Irma_Maandag schreef:

Daar zou ik nog een stap verder in gaan: let niet op je knieën, maar laat je hele been, vanaf je heupgewricht (zoek op waar dat zit) gewoon hangen: de zwaartekracht doet de rest! Doe je beugel uit en vraag iemand om je benen één voor één los te "schudden" helemaal vanaf je heupgewricht en laat daarna je benen hangen. (En inderdaad, druk nooit je hak uit, dat is niet goed. Daar gaat je been van naar voren.)

Als de zwaartekracht zijn werk doet, ligt je been recht naar beneden. Als je vervolgens je beugels weer aan doet (dat kan alleen maar als je je tenen optrekt, want je been wordt door het los schudden een stuk langer) lijkt het net alsof je je hak uitdrukt. Maar dat is niet zo, de zwaartekracht "trekt" voor jou je hak naar beneden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:21

:j

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:26

Wat Irma en Anneve schrijven hierboven is heel goed voor je zit en beenligging.
Ik heb wel ooit een waarschuwing gehad van iemand die een clinic gaf en dat los schudden gebruikte: dat je dit niet zomaar thuis na moest doen.
Je kon het kennelijk ook op een verkeerde manier doen, dat schudden.

Wat ik graag promoot is om zelf thuis oefeningen te doen voor je lijf.
Daar heb je dan met paardrijden weer profijt van.

Je schrijft dat je snel voorover valt: heb je meer een holle of een bolle rug?
Dat onderbenen naar voor met hak uitdrukken had ik ook altijd. Toen leerde ik dat je hier geen kracht voor moet zetten en dat hielp.
Verder heb ik ook mijn kuitspieren opgerekt op de fiets en op de trap thuis. Als die niet soepel zijn dan kunnen je hakken niet naar de goede plaats.

Ik heb zo'n oefening voor thuis hier uitgetypt.
Misschien kun je er wat mee.

Succes!

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:09

bij mij was het dan altijd heel makkelijk,
bierviltje onder je kont, voeten uit de beugels en zorgen dat dat viltje onder je kont bleef zitten. :+
als je moeite hebt met naar achteren zitten, leg je het viltje gewoon achterop je zadel :D

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:11

bedankt voor alle tips.
ik ga ze allemaal stuk voor stuk eens uit proberen :D

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:39

nouja er is helaas neit erg veel wat je kan doen je kan jezelf moeilijk vastbinden je meot vooral zelf aan denken. Probeer vooral eens de voordelen van het op de goede manier te onthouden want het goed zitten is niet alleen omdat het netjes staat het is ook praktisch. Zoals dat voorover zitten, als netjes rechtop of ietsje achterover gaat zitten kan je bokken enzo veel beter uitzitten en je maakt je zwaarder doordat je je zwaarder maakt oefen je met je zit automatisch wat meer druk uit dit zal je helpen je paard beter te houden. verder je hakken uitdrukken, ik weet dat ej een manege ruiter bent en over het algemeen word daar minder vaak van gevraagt om met je zit te rijden maar als je wilt verbeteren is dit toch iets wat je moet leren. eigenlijk als je rijd heb je constant je benen aangespannen vooral je knieen drukken dan redelijk wat druk uit op het paard als je je benen goed aangespannen houd is het makkelijk om je hakken laag te houden want ze staan onder spanning en je drukt letterlijk je hakken hierdoor naar beneden. Als je verdere uitleg wilt moet je het maar even vragen;) Wat je alsnog ook kan doen is in je groepsles vragen of de intructrice of teur wat meer op je zit wilt letten.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:34

Wat bij mij ook wel eens hielp, was voor je gevoel achterover 'hangen', dan draaien je voeten wat meer naar binnen, druk je je hakken ook meer uit en als het goed is gaan je onderbenen dan ook mee. Maar inderdaad zonder beugels helpt ook, maar zonder zadel denk ik ook, omdat je dan echt je bovenbenen moet gebruiken!

noempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:14

Zonder beugels rijden.
En toen ik nog pony reed moesten we vaak met viltjes rijden,net zoals xSnn zegt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:18

Ik heb laatst zonder hoofdstel gereden (met alleen een halstertouw).
Daarvan ga je goed zitten :P want je hebt niets in je handen om steun aan te zoeken ;)
Is het niet mogelijk om priveles te krijgen zonder teugels? Dat een instructrice het paard longeert?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:55

En, ben je al in de gelegenheid geweest om de tips uit te proberen?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 08:58

ja ik heb de gelegenheid gehad.
ik vond het erg moeilijk om vanuit mijn knie, heup. De juiste spieren aan te spannen om mijn hak goed uit te duwen. Ik heb om wat extra hulp gevraagd bij mijn les.

Meer tips zijn nog altijd welkom :D

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:24

Maar je moet helemaal geen spieren aanspannen, alleen in je romp. Je benen moeten hangen, de zwaartekracht doet het werk. Kijk maar eens een tijdje naar ruiters die je mooi vindt zitten: zie eens hoe lui die zijn met hun benen. Alleen als ze een hulp geven doen ze een momentje iets met hun benen. Daarna laten ze hun benen alleen maar weer hangen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:30

Idd, werk aan de houding van je bovenlichaam en laat de benen met rust. Als je met je bovenlichaam netjes zit, en je met je benen niets doet hangen deze vanzelf goed.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:55

okey bedankt voor de tips :D.
Hier kan ik weer mee verder :P

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:41

ik denk gewoon blijven proberen naar achter zitten
ook als je paard gaat bokken , en je hakken uitdrukken .