terpentijn schreef:@xDeems: was niet de bedoeling onaardig over te komen; ik wilde het vooral kort en bondig houden; dat kan dan op een post al snel wat "afbekkerig" overkomen.
Dat ik er geen alternatieven bij gezet heb, zelfde reden: dan wordt het zo'n hele lap verhaal.
Inmiddels hebben enkele anderen al gereageerd met tips, dat kan ik merendeels onderschrijven.
Natuurlijk is Morris nog erg jong, ik kan zo ook niet zien hoe hij zou reageren als je hem wat meer teugelruimte geeft (wegsperen?). Idealerwijze zou hij ook voorwaarts-neerwaarts moeten kunnen aanleren, maar sommige enthousiaste Tinkers hebben daar best wel een tijdje voor nodig (ze moeten ook eerst de rust in hun lijf vinden en het vertrouwen in de ruiter; mijn Japie had daar ook fiks wat moeite mee).
Die hing echter nooit in de hand, maar had juist weer de neiging achter de teugel te kruipen; ook niet best, natuurlijk.
Hoe staat het er nu mee?!? Hoe vaak rij je eigenlijk op Morris per week? En heb je de neusriem nu al hoger zitten?
Tja, het gaat stap en draf echt verre van perfect, maar beter. Hij hangt nog steeds maar is actiever. Volte begint hij meteen te rennen, en hij struikelt steeds. Hij heeft last van zijn evenwicht denk ik.. Galop is een drama, ik heb het geprobeerd, op een volte, maar hij vliegt er vfandoor. Kan ik zo wel op ponykamp a.s. donderdag?
JorindaW schreef:Je kan hem altijd wat meer op je stem gericht maken. Daar zijn koudbloedjes meestal wel wat beter mee. Dat is makkelijk aan hem te leren tijdens het longeren. Misschien is dat dat fijner is voor jou én voor je paard.
Dat is ie al, ik doe bijna alles met mijn stem.
foufer schreef:Gave tinker hoor !
Je hebt trouwens een mooie zit hoor

Hoelang rijd je al?
vanaf mijn 6e, ik ben nu 13
Tarck schreef:Luistert hij dan wel naar jouw als je wilt dat ie wat meer actie maakt? Dan moet hij natuurlijk wel reageren op jouw beenhulpen. Een zweepje kan daar bij van pas komen. En die neusriem zit inderdaad wat te laag, doe als je hem wilt vastmaken wat omhoog en houd hem vast doe ik ook en dat helpt.
Ik denk dat het verkeerd overkomt, want ik hield hem hier echt veel te veel in. Omdat hij er graag vandoorschiet en kabouters ziet. De neusriem zit nogsteeds zo, er kunnen geen gaatjes bij en ik heb de eigenaresse nog niet gesproken.