Rhodesia en ik voorbereiden voor B dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Rhodesia en ik voorbereiden voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 10:38

Rhodesia is sinds 23 januari mijn paard, en 29 augustus is het dan zo ver, onze eerste wedstrijd!!

Even wat achtergrond info: Deesje (bijnaampje) is een 12 jarige kwpn merrie van caruso. Ze is ong zes jaar niet onder het zadel geweest, dus ze is nog vrij groen, maar daar begint steeds meer verandering in te komen. Verder is ze erg pittig, en loopt graag op een hoog tempo, dit maakt het rijden soms wat lastig.

Het wedstrijd rijden vind ik het erg spannend, ook omdat er toch nog een aantal dingen zijn die nog niet helemaal in orde zijn.
In de B moet er vooral lichtgereden worden, en op het losrijden na, zit ik eigenlijk altijd door. Ik merk dat tijdens het doorzitten ze veel rustiger loopt, met lichtrijden wil ze nog wel eens onder mij vandaan lopen. hier moet ik dus nog echt aan werken. Ook aan de galop moeten we nog echt werken. Ze heeft nog niet zo heel veel balans en wilt daarom nogal hard gaan in de galop. Ze duikt ook nog erg of gaat achter het bit lopen of steun zoeken op mijn hand.
Ook kleppert ze veel met dr mond. Ze doet dit eigenlijk vooral wanneer ze fijn loopt en ontspannen is. Mijn instructrice zegt dat het gewoon een trekje is waar ik verder geen aandacht aan moet besteden. (ik rij met een dubbel gebroken bit, en de tandarts heeft dr gebit helemaal nagekeken)

Op dit moment ben ik bezig met het oefenen van de proef, dus veel op de hoefslag en op de letters rijden, lichtrijden en meer overgangen maken. Verder probeer ik aan de galop te sleutelen door stukjes schouder voor te rijden, te wijken en veel galopwerk op de volte te doen. Toch zijn rechte lijnen rijden ook belangrijk aangezien ze hier veel tempo maakt.

Deze foto's zijjn voor mij ook wel een eye-opener geweest want ik zag dat ik ook nog flink aan mijn houding moet sleutelen, ik hou erg vaak mijn handen heel hoog, en mijn ellebogen wijd, hier ga ik flink aan werken! Ik zag dat ik ook vaak een holle rug trek, maar dit heb ik ook buiten het paard rijden.

Ik rij met zweep en sporen puur voor de fijne hulpjes, ik hoef ze verder nauwelijks te gebruiken. Het zonder cap rijden is even voor de foto. foto's van het losrijden en cooling down heb ik eruit gelaten.

Afbeelding

Afbeelding
wat lager ingesteld

Afbeelding
mooie actieve achterhand

Afbeelding
handen en voeten :(

Afbeelding
middendrafje, ik had haar hier meer ruimte moeten geven in de hals

Afbeelding
weer een middendrafje, beter in de hals, maar mijn houding :(

Afbeelding
braaf paard..:)

Afbeelding
wat strekken, ontspannen teugel, maar toch is het mondje open

Afbeelding
galopje

Afbeelding

Afbeelding
ellebogen :(

Afbeelding
stukje schouder voor, weer die ellebogen

Afbeelding
mooi opwaarts galopje, na een stukje wijken, ik zit te ver naar voren

Afbeelding
Braaf paard!!

Als je voor mij tips heb, of als je zelf een galop verbeterende oefening voor me hebt, laat het me weten! verder ben ik op zoek naar tips over hete paarden.. hou het alsjeblieft een beetje lief, ik doe erg mn best, maar het is niet altijd makkelijk :)
Nou, brand maar los!!
Laatst bijgewerkt door nachtmar op 01-08-10 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Manderyntjuh

Re: Rhodesia en ik voorbereiden voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:06

ik zie alle foto's hoor dag haha!

Ze liep lekker, heb andere dagen van haar gezien haha!\

Je moet inderdaad wel aan je zit werken, maar weet ook dat je meer met dees bezig moet zijn dan met je eigen zit ...

Ik kom zeker bij je wedstrijd kijken hoor dag!

(K)GA ZO DOOR!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:09

Je mag de teugels wel een heel stuk korter hebben. Paard loopt heel erg op de voorhand. Je moet hem veel meer van achteren aan het werk zetten.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:12

je hebt de teugels veeeel te lang, en paard loopt echt te diep.
hier gaat de jury absoluut over vallen....
verder zit je wel mooi rechtop en je benen heb je mooi lang

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:17

Je paard loopt op bijna elke foto met de neus achter de loodlijn, probeer het neusje er uit te rijden.
En je kunt je teugels beter wat korter nemen, dan zit je ook vrijer ;)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:20

Bedankt voor de tips! ik probeer haar sommige stukjes wat hoger in te stellen, met wat kortere teugels, maar vaak wordt ze daar erg heet van en protesteert ze wat. Mijn instructrice zegt dat wanneer haar achterhand sterk genoeg is, de oprichting en een wat meer opwaartse beweging vanzelf komt, maar ik ga me er zeker wat meer mee bezig houden!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:24

De reden waarom ze dan protesteert is dat ze dan aan het werk moet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:25

Teugels korter betekend niet automatisch hoger instellen hoor ;)
Je kunt je handen ook 10cm meer naar voren neerzetten.
Op de galopfoto waar 'ellebogen' onder staat kun je goed zien dat je je handen te dicht bij je buik hebt. Met de teugels korter kun je wel je ellebogen ook veel beter aansluiten; 2 vliegen in 1 klap :)

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:26

de foto waarop je haar beloond is eigenlijk de enige foto waar ze correct is in haar hoofd halshouding. probeer daar op te letten. het is een leuk paard

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:31

Het paard loopt erg op de voorhand, geeft het wat ruimte. Probeer je handen ook iets meer voor het zadel te dragen en volgens mij mogen ze wel wat breder uit me kaar. Houd ze ook recht op je hebt nu zo'n raar knikje in je polsen. Veder moet je wel aan je houding werken, op sommige foto's ziet het er goed maar op somige ook erg slecht :o Veder heb je een heel leuk paard succes met de B, jullie komen er wel !

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:42

@ bienvenida: ja ben het er mee eens, mooi op de loodlijn.
Het moeilijke is dat ze vanuit die hoofdhals houding vaak nog meer omhoog komt, en soms zelfs de onderhalsspier erop zet en mij mee trekt, vaak speel ik dus een beetje met de hoofdhalshouding om haar goed over haar rug te laten lopen..ookal belast ik dan de voorhand wat meer..
@lovesfire: bedankt voor de tips, waar foto's allemaal niet goed voor zijn, jammer dat ik geen spiegels langs de bak heb, dan had ik mezelf al eerder kunnen corrigeren!
maar ik ga ermee aan de slag, over een maand nieuwe foto's, ;)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:56

Goed hè, jezelf op foto's/film terug zien.
Je noemt zelf al de verbeterpunten in je houding
Vroeger was je afhankelijk van de spiegel in de binnenbak.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:03

Ik "erger" me aan jou houding als ik heel eerlijk ben.
Op sommige foto's zit je te ver naar voren, op galop foto's trouwens wel recht.
Tenen naar binnen, het is niet prettig voor je paard om elke stap een spoor in haar buik te voelen. Al snap ik het nut van sporen al niet, op B niveau. Maar dat is je eigen keuze :)
Verder is het commentaar over je handen en ellebogen al gegeven.

Ik denk als je daaraan werkt je paard veel minder op de voorhand gaat vallen, en minder diep.
Zou als ik jou was me ook eerst focussen op het gehele plaatje i.p.v. paard moet aan de teugel.
Verder vind ik het een leuk paard en jullie zijn een leuke combinatie!

Edit: typfout

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:22

Ik vind de 2de galop foto een erg mooi beeld geven! En het rijden ziet er echt niet verkeerd uit, ze loopt misschien iets te diep maar dat komt allemaal wel! Aan je houding mag je idd wel werken maar goed niet alles kan in 1 dag goed gaan!

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:25

Ziet er goed uit! ;)
Je paardje loopt NIET te diep, voor de B is het nog niet zo erg.
Je mag je teugels idd mischien wel wat korter en iets meer van achteruit rijden(achterhand er meer onderin).
En probeer je ellebogen mooi aan je lichaam te sluit en je tenen naar binnen :P .

Succes met je wedstrijd en als je zo rijdt als op de foto's scoor je zeker!!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:13

Heey,
Ik vind het goed uitzien, tja en dat te “diep” lopen is nog niet zo erg. Dat komt vanzelf wel goed:).. Je hebt al je eigen commetaar gegeven aan je houding, maar het ziet er echt niet zooo slecht uit!
Ik vind jullie een leuk team samen en ik heb t gevoel dat jullie makkelijk door de B komen!! :d ben benieuwd naar je nieuwe topic!
Keep up the good work!!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 07:01

bedankt voor de leuke reacties! :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:07

Ook in het B word je al afgestrafd op deze houding.

Teugels korter, en probeer veel te schakelen en daarbij het neusje meer eruit te krijgen.
Word ze daar te heet van, neem dan vaak een stappauze, daarbij geen lange teugel, maar gewoon even de rust weer opzoeken.

Je houding is zeker wat van te maken, op sommige foto's zie ik een nette houding.
Ga hard werken aan je tenen en aan je teugelvoering.
Daarnaast het neusje er wat uit en je kan knallen in de B, jullie zijn een leuke combi!

my_luf_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:46

probeer je teugels wat korter te houden, voor de rest ziet het er netjes en ontspannen uit! :D

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:56

bedankt voor de reacties!
@ CM_ Ja ga ik zeker proberen! nu doe ik ook veel stappauzes tussendoor, maar dan idd met lange teugel, ik ga er aan werken!

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:23

alleen het neusje er wat meer uit

verder super! :D

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:36

foto's zien er leuk uit. misschien is het handig dat je een sperriem op je hoofdstel zet, zodat ze haar mond niet zo erg open doet.k ben zelf ook net B gestart en het valt heel erg mee, het is wel aan te raden de proef niet te veel te oefenen, want mijn paard leert de proef dan uit t hoofd en verpest dan alles wat hij verpesten kan omdat hij de proef toch weet. veel succes!

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:52

Idd, een sperriem omdoen. En veel overgangen/schakelingen rijden. Het neusje komt er dan vanzelf wat meer uit.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem, mijn paard is ook erg loperig, wordt dan vaak erg hectisch en heeft dan ook nog de neiging om in de teugels te gaan "hangen". Ik moet 'm echt bezig houden, anders neemt 'ie een loopje met me.
Verder; gewoon B starten en goed doortrainen, komt helemaal goed! :))

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:24

Hallo,
Knap peerd heb je <3

Je vertelde in je openingspost dat je veel doorzit omdat je paard met lichtrijden onder je vandaan loopt.
Het tempo tijdens lichtrijden geef je aan door...... het licht rijden.... Tipje:
Als het paard onder je vandaan loopt maak je jezelf recht en lang en ga je langzamer lichtrijden. Jouw tempo geeft zijn tempo aan. Is wel even doorzetten, maar wel dé manier om het paard goed onder je te laten lopen. De kunst is ook (en dat vind ik zelf nog heel moeilijk) om wel te blijven drijven om te voorkomen dat je paard tijden het terug rijden op de voorhand kukelt. Dus laannngggzzzzaaaammmmm lichtrijden, en bijdrijven.

Ben hier met lessen ook mee bezig, met name het bijdrijven vind ik het lastigst, maar het werkt wel.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Enne lekker gaan starten hoor!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 20:47

@gooya: Dankjewel :)
bedankt voor de tip! ik ga het proberen!
Mooie tinker heb je trouwens! (heb even op je profiel gespiekt ;))