Ammaretto Springen Orun Cursus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klarin_

Ammaretto Springen Orun Cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:21

Hallo :D
ik denk laat ik ook maar weer is een HAW plaatsen!
ik ben gevraagt door iemand of ik wou rijden met de orun cursus. ik hoefde alleen eventjes te dressuren en een paar spongetjes te maken, en dat wou ik natuurlijk wel :D
Ammaretto is een vos merrie van 5 jaar oud, haar afstamming is Amati x Rechter. op dit filmpje is het nog maar de 4e keer dat ik erop zit.

Ik wil met haar eigenlijk de dressuursport in maar ik vind dat ze daarvoor eigenlijk te weinig ruimte in de gangen heeft om hoger te komen. maar dat moeten we nog even kijken. misschien is springen iets voor ons?

eigen commentaar: meer naar voren kijken en rechter op zitten. en in de galop mijn benen niet zo bewegen. (dit komt misschien omdat ik altijd met dressuurzadel rij en er nu een springzadel op ligt)

Commentaar mag als het maar netjes blijft :D

spottedponie

Re: Ammaretto Springen Orun Cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:23

Ik vind dat je je handen meer mag dragen, je zet ze nu behoorlijk vast

Verder vind ik het wel een leuk beestje!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:30

Ik vind het er goed uit zien! Ben het eens met Spottedponie dat je je handen wat meer mag dragen maar verder vind ik het er vriendelijk uitzien. Misschien nog wat meer mee boven de sprong en goed kijken welke kant je uit eindelijk op wil.

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:40

zo vaak bekeken en maar 2 reacties ?:P

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:45

Ik vind hem erg netjes springen! Zijn gangen zijn ook mooi en beheerst. Zoals al eerder is gezegd, mag je, je handen iets meer dragen, het lijkt nu net of je ze op je zadel vast zet.
Verder vond ik het er netjes en rustig uit zien! :)

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:50

dank je wel :D ik zal er aan denken dat ik me handen niet vast zet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:53

Ziet er erg netjes uit, boven de sprong iets meer teugel geven, voor de rest ziet het er geweldig uit!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:02

Paardje springt leuk zeg!
Ze mist inderdaad ruimte voor dressuur, haar achterhand oogt zelfs stijf zoals ze nu loopt.

Ik zou lekker gaan oefenen met springen, ze lijkt er zelf ook plezier in te hebben en het overspringen in galop komt dan ook wel, als ze dat onder de knie heeft kan je denk ik een net parcours neerzetten!
Laatst bijgewerkt door Delaja op 31-07-10 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 19:06

Delaja: dank je :D
maar het klopt, ze was inderdaad wat stijf in de achterhand. het is nu al weer veel beter.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:23

Je stoort verschrikkelijk in het lichtrijden. Je gaat te ver in stoelzit zitten, op het achterste van je zadel. Daarbij ga je te snel op en neer. Je ritme is helemaal anders dan het ritme van de draf van je paard. Als jij gaat zitten -te vroeg- duw je letterlijk het achterbeen van je paard naar beneden, valt echt super hard op! Geef ze om te beginnen zelf al de ruimte om haar gangen volledig te ontwikkelen ;) Verder vind ik ook dat je ze vaak over de schouder laat lopen, je buitenteugel hangt op sommige momenten door.
Je zou ook moeten proberen om je benen echt stil te houden tijdens galop, dit komt volgens mij vooral omdat je je knieen niet aansluit aan het zadel ;)

Probeer ook iets minder te wiegen met het paardenhoofd, vooral in draf en zeker stap zie je het hoofd van links naar rechts gaan.
Leuk paardje, springt best goed! :D

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:54

Mooi paard!
bij sommige sprongen zou je net wat meer mee moeten geven, soms blijf je een beetje achter inde bewegingen ;)
voorderest ziet het er leuk en goed uit!

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:30

epona: ja klopt, ik rij haar normaal met een dressuurzadel en was dit zadel dus ook niet gewent. vond het ook niet echt fijn rijden met dit zadel.

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:31

madelyn: dank je :D ik moet ook wat vaker gaan springen denk ik als ik de rest goed voor mekaar heb,, denk dat het dan wel beter gaat :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:40

Is dit met een orun? wij moesten als instruktie in volledig tenu dus rijbroek en laarzen staan . ik vind je paard heel stijf en stram zo zie je een de galop een heel hoog kruis en een "huppelend "achterbeen niet mooi los door het bekken.
jouw houding is ook absoluut nog niet wat het zijn moet en dan vraag ik me af wat je in je gedachten hebt met hogere dressuur? voor jijzelf in staat bent netjes door de b-l en m te komen is er nog wel werk voor jullie 2 samen ,dat zal niet door het wat beperktere gangenwerk van je paard komen ;)
vraag of je instruktrie aan de gang gaat met je eigen zitten,probeer losser en met meer eigen rompstabiliteit aan de slag te gaan zodat je je paard minder hinderd in de beweging naar voren,en denk er eens over na om je paard te laten masseren of na te lopen door een osto

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:44

Ik ga mee in het commentaar mbt het gangenwerk.

Heb je m bij aankoop helemaal laten keuren?
Mijn vraagtekens gaan namelijk uit naar het beenwerk.
Hij loopt wel heel erg stijf, de draf is kort en zonder swung en de galop oogt heel houterig.

Springen vind ie duidelijk leuker.
Ik zou gewoon samen met een goede instructie aan het werk gaan en meer richting het springen gaan denken.

Kyalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:54

Ik vind het allereerst een supermooi beestje!
je hebt hem/haar? Over het geheel goed in de hand!
Je mag wel beter uittellen want hij komt niet altijd goed uit! Laten springen wanneer jij dat wil. Verder ben ik het eens met het andere commentaar en ik vond het op deze kleine puntjes na er heel netjes uitzien! Hij mag wel wat losser worden!

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:06

knollentuin schreef:
Is dit met een orun? wij moesten als instruktie in volledig tenu dus rijbroek en laarzen staan . ik vind je paard heel stijf en stram zo zie je een de galop een heel hoog kruis en een "huppelend "achterbeen niet mooi los door het bekken.
jouw houding is ook absoluut nog niet wat het zijn moet en dan vraag ik me af wat je in je gedachten hebt met hogere dressuur? voor jijzelf in staat bent netjes door de b-l en m te komen is er nog wel werk voor jullie 2 samen ,dat zal niet door het wat beperktere gangenwerk van je paard komen ;)

ja klopt, dit was niet met het examen maar met een gewone les. ik heb met het examen ook gereden maar heb daar helaas geen filmpje van. maar het klopt dat ze stijf en stram loopt. ze is naar een osteopaat geweest maar is niks met haar aan de hand. Ze is niet van mij, maar haar eigenaar heeft wel foto's laten maken met de aankoop. ze is volledig goedgekeurd. ik heb ook al het een en ander uitgelegt over mijn houding op dit paard. en boven in de inleiding staat als het goed is ook dat het de 4e keer is dat ik op haar zit ;) maar je hebt gelijk ! er is nog veel te doen en dat gaan we ook doen !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:21

maar bij onze lessen moesten dedenen die de oruncursus volgden elke les in rijbroek en laarzen staan,hier zie ik mensen in spijkerbroek...dan kon je bij ons bij wijze van naar huis ;) om je om te kleden...
misschien is het dan een idee om het paard eens goed te laten masseren het kan echt helpen om m dan losser in de spieren te krijgen.
succes

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:36

CM_ schreef:
Ik ga mee in het commentaar mbt het gangenwerk.

Heb je m bij aankoop helemaal laten keuren?
Mijn vraagtekens gaan namelijk uit naar het beenwerk.
Hij loopt wel heel erg stijf, de draf is kort en zonder swung en de galop oogt heel houterig.

Springen vind ie duidelijk leuker.
Ik zou gewoon samen met een goede instructie aan het werk gaan en meer richting het springen gaan denken.

Ik durfde het bijna niet te zeggen maar voor mij is dit paard niet 100% gezond.Als je kijkt hoe ze vanachter draaft op de volte in het begin van je fimpje...
Een aankoopkeuring die goed was is geen garantie dat er daarna niks mis kan gaan...
Voor de rest zou ik ook eerder aan een springcarriére denken met dit paard.De lagere dressuurproeven zal ze wel kunnen lopen maar voor het grotere werk komt ze veel tekort qua beweging.

jumpingxgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:50

Jaa achterbenen kloppen idd niet helemaal lekker ik zat ook eerder te denken misschien wat met d'r bekken is ofso ik kan het niet helemaal plaatsen maar is zeker niet 100%
Ik zou voor de zekerheid toch weer de DA bellen voor nog een controle.
en voor jezelf meer op je zit letten..:)

Verder rest een leuk paardje hoor!!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:05

gioto schreef,

Voor de rest zou ik ook eerder aan een springcarriére denken met dit paard.De lagere dressuurproeven zal ze wel kunnen lopen maar voor het grotere werk komt ze veel tekort qua beweging.

dit vindt ik onzin,
ik heb zelf een 8 jarige dornenkonig x formateur ruin en toen hij 3 was was het ook niet veel qua beweging
beetje hetzelfde drafje als deze merrie ,veel laten behandelen door fysio en het is goed gekomen
maar hij heeft zon goede mentaliteit zo graag willen werken en leren,we zijn nu ZZ-licht + 6
alleen wegens mijn rug die versleten is heb ik het even stop moeten zetten en start mn instructrice er
nu mee en die is ook al ZZ-licht + 5 ,
dus wat er gezegt wordt dat je paard het niet aan kan qua gangenwerk ben ik het niet mee eens,
ik zie ze beroerder lopen op hoog niveau

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:31

de gemiddelde nederlandse dressuurruiter wil liefst een jong paard met passen van 2 meter en veel knieactie. Een paard met pony drafje is bij uitstek ongeschikt voor de dressuur :+

Het is een feit dat er veel werk is aan dit paard, maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat het niet mogelijk is! Juist een uitdaging om dit dier eens goed los te gaan werken zodat hij veel beter in zijn vel zal komen.
De bovenlijn moet gaan ontspannen en daar kun jij veel bij helpen door op je houding te gaan letten.
Met goede instructie (echt nodig voor het zicht vanaf de zijkant) en de juiste oefeningen denk ik dat je met veel trots weer een filmpje kunt maken over een half jaar om te laten zien hoe enorm het beestje vooruit gegaan is. Want er valt veel eer aan je werk te behalen.

Zolang je paard geen Gribaldi is, niet zwart, 1.75m en enorme zweefdraf laat zien zul je commentaar blijven houden dat het geen dressuurpaard is ;)

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:50

ik weet nog niet wat ik met haar ga doen ! :D ze gaat eerst naar een fysio en dan gaat we verder kijken,, ik geef joelledsr wel gelijk.. maar bedankt voor de reacties!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:11

Lijkt het nou of heeft ie een 3-takt galop ipv 4-takt? :)
De stap lijkt wel redelijk hoor, als de achterhand er wat meer bij zou komen.

Idd een fysio laten kijken, wie weet wat er nog uit komt :)
Bovendien kun je met trainen hééééééél veel bereiken hoor!

Wel een heel leuk paard heb je :j Ziet er goed uit voor de 4e keer :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:15

Bizzybijtje, de galop hoort een 3-tact te zijn! http://www.bokt.nl/wiki/Galop
TS, Wat een ontzettend braaf dier voor zijn leeftijd :j Volgens mij zijn de tips al tot je doorgedrongen, dus wil je er alleen succes mee wensen :D