Boy en Kylie @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Boy en Kylie @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:44

Ik heb vandaar weer een keertje Boy gereden.
Hij was vandaag niet zo heel fijn, en heel kijkerig omdat ze rond de rijbak aan het werken waren.
Boy heeft Z2 gelopen met zijn eigenaresse.
Boy is 25 Lentes jong! Ik rijd hem 2 tot 3x per week een half uurtje tot 40 minuten zodattie lekker in beweging blijft en hij niet stil kan staan dan wordtie vervelend }>

En pff wat zijn filmpjes confrontrerend zeg! Ik dacht dat ik eindelijk netjes begon te zitten maar met doorzitten bewegen mijn armen teveel mee, echt om je aan te ergeren.
Beugels kunnen een gaatje langer.

Hieronder de filmpjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kYliieJ op 30-07-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cyn23

Re: Boy en Kylie @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:54

hij ziet er ook zeer gespannen uit

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:56

Ja, inderdaad. Het ziet er niet echt fijn uit....

Die filmpjes zijn altijd heel erg K*T om te zien van jezelf. Mee eens. Heb je les?? Zonee, zou ik het wel doen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:58

Ik zit met mijn ander bijrijdpaard bij een ruiterclub en daar krijg ik les.
Ik krijg wel regelmatig commentaar en tips van de eigenaresse van dit paard waar ik veel aan heb.

Reden dat hij zo gespannen is omdat we al ruim 1,5 jaar geteroriseerd worden door de buren. Ze proberen de paarden op hol te laten slaan als we aan het rijden zijn, gevolg wij kunnen niet meer zo relax rijden als vroeger, paarden blijven gespannen... Politie doet er niks aan

Kunnen jullie ook aangeven wat er dan niet fijn uit ziet? Behalve de gespannenheid waar nu geen oplossing voor is?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:05

ik denk niet echt veel om eerlijk te zijn zolang je paard niet kan ontspannen zul je niet echt veel aan dingen kunnen werken

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:07

Tuurlijk wel, er bestaat ook nog zoiets als houding van de ruiter, beenwerk van het paard, teugelcontact en zo kan ik nog wel honderd dingen opnoemen

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:14

Ik denk, dat jij je knieen vastzet en je hand te veel vasthoud. Je paard moet veel meer vrijheid krijgen om weg te kunnen met zijn binnenachterbeen, in galop en meer meegaan met je hand. Als je ooit in een vertrouwde bak rijd, dan moet je eens proberen met een blinddoek te rijden. Dan voel je alleen maar(heb ik zelf gedaan)

OEFFFF, ik zie nu ook dat je met sporen rijdt!! Je moet je benen stilhouden als je met sporen wilt rijden. Je prikt je paard elke keer met die sporen in zijn buik. Het lijkt ook alssof jij je balanse niet helemaal hebt. Ik heb mijn balanse en rijd nog niet met sporen....

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:19

@ nanette1 : me hand vasthouden doe ik denk ik niet, tenminste ik ben niet streng in me handen omdat ik me teugels niet op 1 lengte kan houden.
In galop moet hij idd meer sprong maken, hij galoppeerd heel rustig en verzameld, maarja hij is ook al 25 haha

Sporen raak ik hem amper mee aan. Hij is altijd met sporen gereden. op advies van eigenaresse rijd ik er ook mee, zeker nu we zoveel last van de buren hebben moet ik wel iets te vertellen hebben want anders blijft hij er tussen uit vliegen of kan ik nog maar op 5 meter rijden in de bak omdat het paard niet meer richting de buren durft

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:26

Je hoeft niet streng te zijn om je hand vast te zetten, je zet niet echt vast, maar je geeft ook zeker niet genoeg mee, daarom wou die ook even niet meer. Ik rij een fjord van 25 en die loopt wel even wat relaxter en sierlijker dan jou paard. Ik zie dat jij prikt met je sporen op het filmpje. Wat helpen die sporen bij het vantussen gaan?? Daar gaat hij toch alleen maar harder van?? Het is zowiezo belachelijk dat jij nog in een bak rijdt waar je paard en jij elke lastig worden gevallen. BELACHELIJK dat de politie niks doet...

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:30

Ja dat is ook van de zotten, maar we kunnen niet anders... We moeten de bedreigingen, vernielingen en het kabaal maken om de paarden op hol te laten slaan proberen op video vast te leggen dan kan de politie pas iets. de buren ontkennen alles en dan doet de politie niks! zelfs niet als we ze al 100x gebeld hebben.

Met sporen kan ik net een beetje strenger zijn om hem toch door de hoek te krijgen. spoortje is maar een heel kleintje, en als ik hem daar echt mee stoorde hattie me allang eerder eraf gegooid. Hij is gek op galopwissels en dit is de eerste keer dat hij stopte, misschien van schrik omdat hij recht tegenover de fotografe stond, van de werkers die in de bak waren of nog stijfheid omdat ik niet zo vaak kan rijden

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:32

Het filmpje is niet eens scherp genoeg om te kunnen zien of dat kleine spoortje het paard raakt, als je naar me tenen kijkt zie je ook dat die niet vaak naar buiten steken. ik weet echt wel hoe ik met een spoor moet rijden anders draag ik ze niet. ik gebruik ze wanneer nodig. als hij sloom loopt te doen of ergens niet door wilt lopen of gaat verttragen dan krijg hij spoor. klaar.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:34

Als je zo met je benen klappert kun je wel nagaan dat je je paard raakt. Ik zeg ook maar wat ik zie. En heb nog een keer gekeken en je pakt wel vast en je zet vast dus en het lijkt mij dat je paard daarom een beetje begon te springen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:37

Ik zou beginnen met toch licht te gaan rijden!
Met het doorzitten zie je aan je gespannen houding dat je je paard tegenwerkt waardoor hij totaal geen actie geeft, de draf is echt té langzaam en niet verzameld. (Ik zeg het niet zomaar, heb zelf ook een rampzalige houding en ben die nu met zitlessen aan het verbeteren).

edit: je beugels zou ik trouwens niet langer doen, denk dat je dan je hakken gaat optrekken...

Wel een mooi paard!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:40

Doe die sporen eens snel af dan! Een spoor is niet om in een buik te zetten als je paard gaat vertragen of ergens niet door wil lopen!!

Jammer dat dat niet begrepen wordt, zeker door ruiters die hun benen niet stil genoeg kunnen houden.. Het gehele beeld ziet er heel onrustig uit, ik zie het paard in galop constant contrastelling aan (moeten) nemen, je houdt je hand erg vast en Boy loopt er niet fijn 'door', lijkt vast te houden. Wat logisch is, als jij hem iets geeft om vast te houden, zal hij dat ook doen.

Ik zou in ieder geval je sporen af doen, zeker als je ze gebruikt waar je ze nu voor gebruikt. Zodra je ze kan gebruiken om een wat preciezere hulp te kunnen geven voor bijvoorbeeld een zijgang én je benen stil kan laten afhangen, kan je ze weer om doen. Nu is het gewoon oneerlijk voor het paard, 25 jaar oud, en dan door een enge hoek gedreven moeten worden met een spoor in zijn buik.. Neem dan een zweepje waar je hem bij kan kriebelen als dat écht nodig is.. :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:41

@ Delaja : licht rijden is ech moeilijk op hem. Ik ben nu veel aan het oefenen op het lichtrijden omdat dit op hem ook zo moeilijk is. Toevallig dat ik op de filmpjes bijna alleen maar doorzit.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:42

Spoor heb ik uitgelegd hoef ik verder geen commentaar op!
Zweep wordt hij panisch van, ik geef dan liever lichte druk met me spoor en hij weet genoeg.
Ik weet dat het voor mezelf makkelijker is om erover te oordelen omdat ik het voel en zelf meemaak en een film of fotos er altijd hardhandiger uitzien

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:44

Maar, als je zulke filmpjes plaatst, krijg je commentaar, en al helemaal op je spoorgebruik....Ik geef je dingen wat niet helemaal goed gaat, en heb niet echt het idee dat je het accepteert. Jammer. Je kan niet altijd ooh geweldig reacties krijgen..
Laatst bijgewerkt door Iemandiemand op 30-07-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:48

kYliieJ schreef:
Spoor heb ik uitgelegd hoef ik verder geen commentaar op!
Zweep wordt hij panisch van, ik geef dan liever lichte druk met me spoor en hij weet genoeg.
Ik weet dat het voor mezelf makkelijker is om erover te oordelen omdat ik het voel en zelf meemaak en een film of fotos er altijd hardhandiger uitzien

dan is je paard niet goed aan het been .
je moet een paard makkelijk zonder sporen kunnen rijden
want nu helpen je sporen nog niet wat je benen klapperen
en het paard is nog scheef ?

edit :
trouwens bedoel het goed :j
maar probeer duidelijk te maken sporen zijn niet nodig en vooral niet met jouw onrustig beengebruik
ga eerst zonder sporen lekker actief maken ook in geloof lekker vooruit rijden.

en vooral in galop je binnenbeen bij houden vooral op de volte gooit nu zijn kont naar binnen
Laatst bijgewerkt door _Mellanie op 30-07-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:49

sorry dat ik het zeg maar ik ken haar en ik moet eerlijk zijn als het niet zin stapt ze af en loopt met het paard de bak uit

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:49

:oo!

meis meis meis dit is niet goed he! :P.

Beugels een gat langer.
Je elle bogen in je zei.
Schouders naar achter.
Hoofd rechtop.
Hakken uit drukken.

En vooral niet lief naar voren gaan wanneer hij jou eraf probeerd te gooien! Dan gaat die maar in galop maar hij moet wel weten wat wel en niet mag! Dat doe je nu niet door heel lief een tikje te geven met je spoortje!. Maar schop er maar wat harder in 1 keer kan dat heus geen kwaad maar hij moet wel weten waar z'n plek is, weet die dat niet doet die het de volgende keer weer en dan ga je er dus wel vanaf!

Ga indd op les! want dit gaat ook niet goed! ;).
Hij mag nog veeeeelll meer voorwaarts hij is veel te sloom!

Succes! :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:53

Ja cynthia als ik met een paard geen klik heb en het lukt keer op keer niet dan vind ik het inderdaad zo eerlijk om af te stappen.
Ik heb jou zelf ook vaak genoeg zien rijden en je zit zelf ook voor geen meter op het paard, knieen in je nek armen raar rug raar, of op veel te kleine pony's dus commentaar van jou neem ik al niet serieus.

Ik ben blij dat ik commentaar krijg en dat vind ik ook niet erg, maar ik vertel in de openingspost al dat het paard erg gespannen was, spoorgebruik heb ik uitgelegd dan hoeft niet iedereen dat nog een keer te herhalen want zo komen we nooit verder. ik heb juist uitleg nodig zodat ik erop kan oefenen dat het beter gaat ( ook al kan ik niet fatsoenlijk trainen door de overlast)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:54

azaar schreef:
sorry dat ik het zeg maar ik ken haar en ik moet eerlijk zijn als het niet zin stapt ze af en loopt met het paard de bak uit

Knap als je dat kan, als jij of je paard met het verkeerde been uit bed bent/is gestapt, is het beter gewoon niet te rijden! :)

Jammer dat als het paard dan niet door een hoek wil, of inkakt qua tempo, er gelijk spoor gegeven wordt. Ik vind niet dat een 25-jarig paard (die het blijkbaar wél kan, want Z2 gelopen heeft) dat verdient. Een paard van elke andere leeftijd ook niet, trouwens.

Goed privéles nemen, ook met dit paard, lijkt me een hele goede stap! Samen kan je dan alleen maar leren! :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:55

@melissaxx94 nee dit gaat idd niet de goede kant op vandaar dat ik het plaats met uitleg erbij. Beugels heb ik net een gaatje korter gedaan voor meer steun. Dat naar voren gaan bij de stop en het bokje krijg ik niet afgeleerd, maar geen enkel paard heeft me daardoor nog eraf kunnen gooien. Dit heeft hij ok nog nooit gedaan maar hij was zich aan het opfokken door alle geluiden om de bak en de mensen die aan het werken waren.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:59

kYliieJ schreef:
@melissaxx94 nee dit gaat idd niet de goede kant op vandaar dat ik het plaats met uitleg erbij. Beugels heb ik net een gaatje korter gedaan voor meer steun. Dat naar voren gaan bij de stop en het bokje krijg ik niet afgeleerd, maar geen enkel paard heeft me daardoor nog eraf kunnen gooien. Dit heeft hij ok nog nooit gedaan maar hij was zich aan het opfokken door alle geluiden om de bak en de mensen die aan het werken waren.

mag ik je nog paar tips geven

gooi eerst de sporen eraf.
zorg dat je beugels op maat zijn
en gewoon rijden niet letten op de hals houden laat de teugels gewoon, zorg dat je contact hebt

en gewoon steeds bezig gaan met overgangen actief rijden in de galop zorg dat die vooruit gaat
en ook veel voltes zodat hij zijn kont niet naar binnen gooit

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:01

Piaffe?? Waar slaat dat nou weer op? Ik zeg wat ik zie. Het heeft niks te maken met iemand mogen of niet. Ik ken haar nieteens, hoe kan ik haar dan wel of niet mogen? Vind die reactie van jou een beetje vreemd. Hoe weet jij of het uitlokkend is?? Je kan niet in mijn hoofd kruipen om te kijken hoe ik het bedoel.