Paard heeft geen voorwaartse drang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Paard heeft geen voorwaartse drang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 22:48

Naja, flegmatiek is wellicht een tikkie overdreven, want als ik mijn zweep erbij heb gaat het wel beter, maar toch.

Ik ga dit weekend M1 starten en start daarom maar 1 proef, de 2e proef krijg ik hem écht niet vooruit. Zonder zweep dus. Het is niet zo dat ik hem hoef te slaan. Maar alleen al vast hebben maakt dat hij loopt. Loopt ie niet, hoef ik m'n hand te draaien en heel zachtjes zn kont te raken, dan looptie.

Kijk, scherper aan m'n been maken, ik weet hoe het werkt, en dat gaat ook wel prima. Maar het probleem is echter dat hij nog steeds niet uit zichzelf loopt. Als ik dan doorzit, gaat hij weer langzamer, tot ik been geef. Hoef niet te schoppen hoor, maar bij been looptie weer. Dat betekent dus dat ik als ik doorzit steeds been moet geven, en dit gaat ten kosten van mijn UITHOUDINGSVERMOGEN haha, van mijn zit en van het gehele plaatje.

Uiteraard heb ik les en daar ga ik ook absoluut mee aan de slag. Maar hebben jullie wellicht tips waar ik nooit aan heb gedacht? Ik heb best een holle rug, zou dat daardoor kunnen komen? Dat ik met m'n zit iets doe wat hem 'beperkt'? Hij zit ook pas lekker als hij actief is. Anders kan ik moeilijk zitten. En ik zit gemakkelijker als hij lekker doorloopt, dan hoef ik ook geen been te geven dus zit veel stiller. '

Beetje vicieuze cirkel. Reacties als; neem les, neem ik niet serieus. Dat heb ik. Hoop dat hier mensen bijvoorbeeld zelfde soort ervaringen hebben en wat hun oplossing was bijvoorbeeld. :) :)

_Margarita_

Re: Paard heeft geen voorwaartse drang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:09

Dit is ook bij mijn paard een probleem. De natuurlijke voorwaartse drang.

Gisteren heb ik les gehad van Antoine de Bodt en hebben we hieraan gewerkt.

Teugels op maat nemen met contact in de mond. Het paard hoeft niet aan de teugel te lopen, als het maar recht is en je contact met de paarden mond hebt.

Nu is het een questie van steeds naar voren rijden en weer terug, zodra je terug rijdt en je paard gaat nagevelijk lopen ga je weer naar voren. Maar ook zodra het paard scheef wordt en de drang naar voren verliest, ga je weer naar voren.

Een paard kan pas nagevelijk lopen als de natuurlijke drang naar voren er is.

Dus: steeds maar overgangen/ schakelingen rijden. Daarbij niet op het hoofd van het paard letten, maar puur op het rechtrijden, de schakelingen en het contact met de mond (gelijke druk).
Dan zal het paard vanzelf gaan nageven. Dus richt je eerst op de natuurlijke drang naar voren.

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:34

Dit had ik vroeger ook met mijn pony toen ik hem net had, bleek een vitamine te kort te hebben o.a. daarna nooit meer problemen mee gehad, altijd voorwaarts...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:48

Hoe zit je door, zit je zelf ook actief naar voren of meer in stoel zit waardoor je je paard zelf belemmert om naar voren te gaan?
Bedenk ook dat het paard een eigen basis tempo heeft.
Ik zou dit toch met mijn instructrice in de les door nemen, want het is erg moeilijk vanaf de pc te zien hoe jij zit/rijd, kan heel goed zijn dat jijzelf je paard tegenwerkt.

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:00

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Zeker als ik ga doorzitten komt hij meteen terug op tempo.
Wat bij mij helpt is heel veel schakelen. Probeer ook heel consequent te zijn, voel je dat hij terug komt, gelijk been of bij geen reactie een tikje.
Op een duur (bij mijn paard in ieder geval) gaan ze weer zelf lopen en kun jij inderaad beter gaan zitten.
Succes ermee!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:07

Mikkk schreef:
Kijk, scherper aan m'n been maken, ik weet hoe het werkt, en dat gaat ook wel prima. Maar het probleem is echter dat hij nog steeds niet uit zichzelf loopt. Als ik dan doorzit, gaat hij weer langzamer, tot ik been geef. Hoef niet te schoppen hoor, maar bij been looptie weer. Dat betekent dus dat ik als ik doorzit steeds been moet geven, en dit gaat ten kosten van mijn UITHOUDINGSVERMOGEN haha, van mijn zit en van het gehele plaatje.

Uiteraard heb ik les en daar ga ik ook absoluut mee aan de slag. Maar hebben jullie wellicht tips waar ik nooit aan heb gedacht? Ik heb best een holle rug, zou dat daardoor kunnen komen? Dat ik met m'n zit iets doe wat hem 'beperkt'? Hij zit ook pas lekker als hij actief is. Anders kan ik moeilijk zitten. En ik zit gemakkelijker als hij lekker doorloopt, dan hoef ik ook geen been te geven dus zit veel stiller. '

Beetje vicieuze cirkel. Reacties als; neem les, neem ik niet serieus. Dat heb ik. Hoop dat hier mensen bijvoorbeeld zelfde soort ervaringen hebben en wat hun oplossing was bijvoorbeeld. :) :)

Hier heb je het probleem denk ik, en ook de oplossing: je zit.

Natuurlijk kun je alleen lekker (door)zitten op een rug die verend is en ontspannen. Je paard moet dus de onderlijn aanspannen en de rug loslaten. Wanneer hij zijn rug vasthoudt omdat de ruiter tegen beweegt (door bijvoorbeeld continu drijven, creëer je spanning en kun je niet meer soepel en met een onafhankelijke zit meebewegen) wordt de looplust verstoord. Wanneer hij voorwaarts is met zweep, is hij niet voorwaarts, maar 'in vluchtmodus'. ;)

Mijn tip: laat eens kritisch naar je zit kijken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:24

Hij is absoluut niet in vluchtmodus haha, hij reageert gewoon een stuk beter.

Ik heb in ieder geval ontdekt dat als ik hem vlot aan het been maak, en hem 'looplustig' houd (dankzij een PB waar ik ontzettend veel aan heb gehad!!! alsnog bedankt) dan kan ik gewoon een M1 proef rijden inclusief doorzitten. Hij is de hele proef actief gebleven en heeft doorgelopen :j Ik heb de hele week veel geoefend met -niks doen- met m'n benen. Dat hielp wel. En elke keer als hij moest lopen, iets fanatieker been geven als normaal (had wel sporen af). Normaal blijft m'n been bezig. En bij geen reactie tik. En dat hielp eigenlijk ontzettend. Vooral m'n been er verder af houden! Klinkt tegenstrijdig maar helpt godzijdank!

Zo zie je maar weer hoe bokt kan helpen ;) :D

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:27

fijn dat het goed is gegaan. waar je ook nog naar kan kijken of je zadel wel goed ligt, vaak lopen ze minder voorwaarts en vallen terug in tempo.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:15

Jammer dat je via PB advies gekregen hebt! Ik ben wel benieuwd wat je geholpen heeft.
Ik geef eigenlijk al alleen been als hij "afzakt". Maar het lijkt net of er naar 1 tempo op zit, rustig arbeidsdrafje/ galopje. Ben ook al veel aan het schakelen met licht contact , maar dat blijft hij moeilijk vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:19

Mikkk schreef:

Hierin zit volgens mij je probleem. Zolang jij accepteert dat je paard terug mag vallen als jij niet drijft, snapt hij niet dat hij door moet blijven lopen.
Je geeft weliswaar been, maar waarschijnlijk begrijpt je paard helemaal niet dat hij niet langzamer mag, hij gaat immers gewoon weer harder lopen als je drijft...
Dus doorzitten, been stil, gaat hij langzamer, even duidelijk zijn! Wakker maken met zweepje/spoortje net wat werkt, maar op manier dat je paard weet dat dát dus niet de bedoeling was! En dan weer stilzitten.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:25

Veel mensen hebben de neiging om ietwat achterover te zitten als ze doorzitten, je moet proberen zodanig rechtop te zitten dat je je zitbeenknobbels kunt voelen, anders "zit" je hem op de rem, waardoor hij niet voorwaarts blijft. Doet hij het ook als je een tijdje in verlichte zit rijdt? Een goede test.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 07:53

Ja ook in de verlichte zit valt hij ook gelijk terug haha. Nog veel sneller zelfs. Als er een hindernis staat hoef ik ook niet ver van te voren in de verlichte zit te staan (met name in draf) want hij valt gewoon terug in stap...

M'n zadel ligt overigens goed. Is speciaal voor ons op maat gemaakt en wordt jaarlijks gecontroleerd :)

Ik moet zelf ook letten dan ik m'n handen stil houd. Dus het enige wat ik thuis oefen, handen stil en op de plek, z'n hoofd boeit me eigenlijk niet zoveel. Dat is geen probleem. En dan been = reactie en verder niks doen met je been. Je been stil laten hangen is echt al heel lastig. Gewoon serieus helemaal niks doen. Moet je maar eens opletten als je zelf rijd :+ Gelukkig heb ik een snugger paard, trucje heeft ie snel door, al moet ik wel elke keer opnieuw beginnen :+ Het blijft nog niet hangen.

PB is van juli73 geweest. Misschien wil ze dat hier ook wel typen. PB's openbaar maken vind ik not done :)

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:12

Ik ben ook wel erg benieuwd :D Heb een beetje hetzelfde als jij :P Ben ook net in de M1 gestart.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:35

ik denk dat ze het volgende heeft gestuurd...

benen stil en alleen drijven wanneer nodig..

ik heb dus wel een echt flegmatiek paard :( ik GAF elke pas been om hem aan het lopen te houden.

sinds een jaar rij ik bij iemand anders en we zijn een heel stuk vooruit gegaan..
ik moest mn benen stil gaan houden... ik dacht dat kan toch niet :P

maar het is waar.. benen stil en alleen actief beengeven als hij terug komt in tempo..
dit was in het begin om de 5 passen (bij wijze van) en dat gaat nu al een stuk beter..

blijft het feit dat die van mij niet echt een fanatiekeling is :d

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:45

helpt het niet als je je zit meer aantrekt? door je kuiten gewoon wat meer te knijpen zie je bijna niet dat je been geeft maar dit doe je wel dus het plaatje blijft mooi maar je paard loopt door. In het begin zal het wel zwaar voor je maar dat is toch trainen. Net als dat je paard nieuwe oefeningen moet leren moet de ruiter dat ook wel eens:) probeer het anders eerst met stukjes doorzitten en steeds langer. Ik weet dat aan eht begin zal dit erg vermoeiend voor je zijn maar als je het eenmaal kan.. dan voelt het erg goed! en je kan het op vel paarden gebruiken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:53

ik ben ook wel zeer benieuwd naar de pb, want ik zit namelijk met een vergelijkbaar probleem..
Al moet ik zeggen dat ik de inhoud van de pb ongeveer wel begrijp nu naar aanleiding van jullie reacties..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:42

@ muislover; ik ga mezelf niet nog moeier maken hoor, die is gek. Hij moet gewoon sneller lopen, ik ga niet continu been zitten geven :+ Hij gaat maar gewoon sneller reageren hahaha.

@ bittermoon; komt het inderdaad ook op neer. Paard met langere teugel op vier benen laten lopen, koppie zo laag mogelijk (wel ontspannen uiteraard) en vanuit achter (dus vanuit kuit) de voorkant activeren. Actie = reactie, niets meer, niets minder.

Moet wel zeggen, paard blijft thuis luier :+

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:00

@mikk Ik zit dan alleen met het probleem dat het paard zich van nature erg graag erg lang maakt, dat is ook een van de problemen, hij moet veel verzamelder gaan lopen..
dat zal opzich ook beter moeten gaan als hij voorwaartser wordt natuurlijk, maar goed om hem die langere teugel te geven lijkt me dan weer niet heel handig, wat denk jij daar van?

(eigenlijk moet ik nodig weer op les met hem.. )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:08

Mijn ervaring is dat paarden die niet vooruitdenken gewoon niet aan het been zijn. :) Benen stil houden en alleen drijven als je ook daadwerkelijk wilt versnellen, verruimen o.i.d. en anders een zweepje erbij en niet vergeten, goed prijzen (de hemel in) als je paard netjes zelf haar tempo houdt of meteen reageert op je hulp. Veel schakelen van klein naar ruimer en terug, veel overgangen rijden en veel wenden om je paard bij de les te houden helpt ook. Succes! :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:34

@ bittermoon; Ik train m'n paard eigenlijk altijd laag en lang. Die verzameling en oprichting komt uit de achterhand. Dus het is een kwestie van de achterhand trainen. Door hem laag te trainen, train (rek) je ook de bovenlijn, die weer nodig is om hem opgericht te laten lopen. Tenminste, zo denk ik er over. Pas als de achterkant (de motor) goed werkt, moet je pas aan oprichting gaan denken. Zonder motor werkt het niet ;)

Overigens is lang worden niet erg, zolang die maar nageeflijk loopt, dus ook daadwerkelijk die rug gebruikt. Als je hem actiever maakt aan het been (dus overgangen, vertragen, versnellen, wendingen) train je die spieren die het paard nodig heeft om zich 'korter' te maken.

Kerel, ik hoop dat het eruit komt zoals ik het bedoel, want verwoorden is niet helemaal mijn sterkste punt als het op het rijtechnische gedeelte aankomt :+ In ieder geval conclusie: zonder fatsoenlijk werkende motor kom je er niet...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:27

Mikkk schreef:
Ja ook in de verlichte zit valt hij ook gelijk terug haha. Nog veel sneller zelfs. Als er een hindernis staat hoef ik ook niet ver van te voren in de verlichte zit te staan (met name in draf) want hij valt gewoon terug in stap...

M'n zadel ligt overigens goed. Is speciaal voor ons op maat gemaakt en wordt jaarlijks gecontroleerd :)

Ik moet zelf ook letten dan ik m'n handen stil houd. Dus het enige wat ik thuis oefen, handen stil en op de plek, z'n hoofd boeit me eigenlijk niet zoveel. Dat is geen probleem. En dan been = reactie en verder niks doen met je been. Je been stil laten hangen is echt al heel lastig. Gewoon serieus helemaal niks doen. Moet je maar eens opletten als je zelf rijd :+ Gelukkig heb ik een snugger paard, trucje heeft ie snel door, al moet ik wel elke keer opnieuw beginnen :+ Het blijft nog niet hangen.

PB is van juli73 geweest. Misschien wil ze dat hier ook wel typen. PB's openbaar maken vind ik not done :)

Wat doe je met je bovenbenen? Het stukje wat je schreef over de verlichte zit doet mij vermoeden dat je misschien teveel knijpt met je bovenbenen waardoor je de schouders belemmert en je paard niet voorwaarts kan gaan.....Klopt dat? In de verlichte zit kun je soms de neiging hebben om je knieen meer aan te knijpen, waardoor het remmende effect nog versterkt wordt.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:42

Pff dat weet ik zo uit m'n hoofd niet. Kan wel zeggen van niet, maar nog nooit op gelet. Zal vd week eens opletten :j

Rosita18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:17

Ik ken er ook zo één. Ik rijd een merrie, M2 gelopen, start ik nu mee in de B dressuur, is niet vooruit te branden. Laatst les gehad van een hele goede instructrice, volgende tips gehad:
- Niet teveel druk op de nageeflijkheid zetten, gewoon contactteugel houden, meer niet. Vergeet ook niet zelf soms te ontspannen op de teugels, soms moet een paard begrijpen dat je ook ruimte wil en kan geven van voren.
- Probeer eens bij elke letter halt te houden en weer actief weg te draven. Geef geen herhaaldelijke schopjes!! Je moet hem 'duwen' met de kuit, tot hij aandraaft. Geloof me, mijn merrie deed net alsof ze mijn beenhulpen niet voelde, maar door dat 'duwen' is ze al een heel stuk voorwaartser! Als ze niet reageren mag je gewoon een corrigerend tikje met de zweep geven.
- Rijd veel kilometers, maak je paard lang en los, door ruim te stappen, en een goede middendraf te rijden. Rij hem maar eens een minuut of 20 alleen maar in middendraf. Ook tijdens je figuren. Het paard word hier niet alleen sneller los van, maar hierdoor treed de achterhand goed onder, en als je na die 20 minuten (of langer of korter, is afhankelijk van hoe snel je paard reageerd, kwestie van testen) weer in je arbeidstempo gaat draven zal je merken dat je paard veel lekkerder zit, achterbeen is er goed onder, en het paard word nageeflijk.
- Rij niet alleen maar voorwaarts, pak ook het wijken, en een paar keertwendingen mee. Hier word je paard ook losser van, en zoals we inmiddels allemaal wel weten: Daar word elk paard beter van!

P.s. je kunt natuurlijk met je zit je paard belemmeren in zijn beweging, probeer niet te zwaar te lichtrijden, je kunt zelfs in je training iets meer naar voren zitten tijdens het lichtrijden. Zo heeft het paard de minste druk op zijn rug. Hoe verder je naar achter zit (Geldt ook voor doorzitten) hoe zwaarder je jezelf maakt.

Succes!

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:34

ik heb echt al goede tips uit dit topic, vind het leuk hoe iedereen op elkaar reageert!
Ik moet ook wel zeggen dat ik nog een hoop kan leren op dressuurmatig gebied! En ik heb ook moeite met het verwoorden van wat ik wil zeggen inderdaad. Ik bedoelde met dat lang worden ook meer de nagevelijkheid..
Leeroy (=paard in kwestie) heeft ook snel de neiging om te gaan hangen..
(het gaat de laatste tijd gewoon echt niet zo goed)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:45

bittermoon schreef:
ik heb echt al goede tips uit dit topic, vind het leuk hoe iedereen op elkaar reageert!
Ik moet ook wel zeggen dat ik nog een hoop kan leren op dressuurmatig gebied! En ik heb ook moeite met het verwoorden van wat ik wil zeggen inderdaad. Ik bedoelde met dat lang worden ook meer de nagevelijkheid..
Leeroy (=paard in kwestie) heeft ook snel de neiging om te gaan hangen..
(het gaat de laatste tijd gewoon echt niet zo goed)

**even offtopic hier op ingaan, sorry TS :o **
Je moet je paard beter aan je been maken, dan gaan deze problemen echt over. Een paard wat hangt, gebruikt zijn achterhand niet. Je moet als ruiter dus de achterhand activeren en zorgen dat je paard op de kleinste hulp voorwaarts wil gaan. Om dat te bereiken, moet je paard "aan je been "zijn, dus als jij je kuit aanlegt, moet hij bij wijze van spreken in galop naar voren willen schieten. Je mag me pb-en als je tips wilt, ben zelf net weer overnieuw begonnen met mijn flegmatieke paard, dus weet wat je doormaakt ;)