Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:04

Zo als de titel het al aan geeft ben ik sinds kort gewisseld van instructeur.
Maar ben nu toch wel ernstig aan het twijfel.
Ik twijfel niet aan de kundigheid van deze man, maar vraag me toch wel af of het helemaal bij mij en mijn paard past.

Het paard dat ik rij is een snelle sensibele merrie, die op dit moment sinds de wisseling erg in verzet is.
Mijn nieuwe instructeur wil dat ik mijn paard op eigen benen laat lopen, wat ik volledig met hem eens ben.
Alleen de manier waarop hij dat van mij wil kan ik niet helemaal snappen.
Dinsdag heb ik weer les en wil dat ook zeker met hem gaan bespreken, maar hoop eigenlijk dat er iemand op bokt is die mij misschien al wat vooruit kan helpen.

Hoe reed ik eerst:
Eerst wilde ik ontspanning hebben en dat mijn paard in alle gangen zuiver is.
Ik reed veelal aan een lange teugel, juist om haar op eigen benen te krijgen. ( wel met licht contact)
had mijn been eraan als ik sneller wilde en als ik langzamer wilde gaf ik een kneep in de teugels of terwijl een ophouding.
Naar een 20 min. pakte ik het paard wat meer op, maar wilde wel dat ze van mijn hand afbleef.
Paard kruipt heel makkelijk achter de loodlijn, omdat ze in het verleden aan de tegel is getrokken.

Wat doe ik nu:
Handen bij de schoft en de teugels op normale lengte.
Vanuit mijn binnenbeen rij ik steeds naar mijn buitenteugel (zoals hij dat noemt)
Mag niet aan mijn binnenteugel komen, deze mag alleen op een volte van de hals af om zeg maar de weg te wijzen.
Verder moet ik steeds heel hard, terwijl mijn paard al mega looplustig is.
Mag het paard dan wel weer met de buitenteugel opvangen.
In het lichtrijden gaat het prima, maar als ik ga doorzitten is het echt dieptriest.
Mijn nieuwe instructeur wil ook graag dat ik in de overgangen beendruk hou, zodat je op die manier gereden overgangen krijgt.
Van de draf naar de stap ik dat nog wel te doen, maar ik de galop.
Is mijn paard alleen nog maar aan het bokken en mijn paard kan heel goed bokken.

Dus mijn vraag is eigenlijk.
Ben ik nu echt op de juiste manier bezig en is dit een fase waar ik met mijn paard door heen moet.
Of past deze manier van lesgeven niet zo goed bij ons?

Heel veel dingen snap ik van mijn nieuwe instructeur en vind ik ook echt goed, alleen die snelheid daar heb ik wat problemen mee.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:27

Klinkt goed hoor de instructeur waar je nu bij lest :j Waarschijnlijk vang je de snelheid nog niet genoeg met je zit op :)

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:32

Ik ben het met de theorie van je instructeur eens. Of dit bij jou past? Tja, daar kun je alleen zelf antwoord op geven. Maar ik zou niet te snel opgeven en de tijd nemen om aan deze manier te wennen (voor jou en je paard).

44Myrthe44

Re: Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:36

Ik zou het er even met je instructeur over hebben, misschien weet hij nog wel wat dingen tegen de snelheid, of kan hij het anders wat rustiger opbouwen met jullie.
Verder ben ik het wel eens met de manier van rijden van je nieuwe instructeur ;). Ik denk dat je paardje gewoon even in protest komt omdat ze nu echt moet 'werken', en daar eerder een beetje onderuit gekomen is..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:37

Inderdaad is de theorie zoals je nieuwe instructeur geeft, een juist en een correcte manier van rijden.

Klopt dat veel paarden in eerste instantie in verzet gaan, omdat het paard ineens anders moet gaan lopen en veel zelfstandiger. Ook moet het dier er veel meer aan staan, wil alles goed verlopen.

Dus waarschijnlijk echt een moment waar je door heen moet, maar ben je er door heen. Heb je wel een paard onder je die correct aan de hulpen staat en die je kan rijden waar jij wilt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:44

Ik ben meer van de ontspanning.
Moest ook altijd in een behoorlijk tempo naar voren/actief rijden en zowel m'n paard als ik waren na een les altijd kletsnat van het zweet. Ik heb jaren gedacht dat het zo hoorde. Heb er op wedstrijden ook altijd goed mee gescoord. Totdat ik bij een klassiek dressuurruiter terecht kwam die Grand Prix heeft gereden.
Dat was helemaal anders. Terug in tempo, paard in rustig maar actief tempo in balans laten komen. Rust, rust, rust.
Na 45 minuten lessen was mijn paard zo fijn! En we hadden beiden geen druppel zweet verloren.

Dus als ik vanuit eigen ervaring spreek ga ik voor je eerste omschrijving qua rijden ;)

Maar je zegt zelf al dat je van plan bent het met je instructeur te overleggen en dat is het beste wat je kunt doen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:57

Allen bedankt voor jullie reactie.

Ik zal hem inderdaad gaan vragen hoe ik haar nog beter kan opvangen.
Ik snap zijn theorie ook wel degelijk alleen ik voel me nu net als een kip zonder kop door de bak crossen.

Hij wil ook graag dat mijn paard op deze manier meer van achter aan het werk komt.
Maar aan jullie berichten te lezen hebben jullie ervaring met deze manier van rijden, dat doet me al goed.

Ik word er zelf een beetje onzeker van omdat ik het idee he helemaal niet meer te kunnen rijden.
Wil het ook zeker 3 maanden gaan uitproberen, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Alleen gisteren was ik op cc en toen stond er op mijn coupon amazone heeft paard totaal niet onder controle *slik*

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:02

Dat van die beendruk in de overgang terug,daar hou ik niet zo van.
Als het paard er achter goed bij blijft hoef je niet te drijven.
Dat is gas geven met de rem er op.Lijkt mij nog al tegenstrijdig.
Maar dit is natuurlijk een verhaal van jou,zonder de beelden er bij.
Kan best zijn dat jij dus meer naar voren moet denken in de overgangen terug en dat je paard wel hard wil,maar achter niet genoeg actief is.
Nog al moeilijk om er over te oordelen zo.
Met een nieuwe trainingsmethode kun je even een terugslag hebben.Even geen wedstrijden is dan eengoed plan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:04

Ik ga zelf ook voor de manier van de eerste instructeur. Ik rij zelf ook bij een klassiek instructeur en idd is ook bij ons de basis rust, ontspanning, maar wel actief.
En tussen actief en hard gaan zit wel een verschil.
Ik heb het idee dat je nieuwe instructeur je een beetje over de top jaagt.

Probeer iig je bevindingen te bespreken met hem en kijk of je wat kunt aanpassen in de lessen. Zo niet, dan is het idd misschien een instructeur die niet bij jullie als combinatie past.

Er zijn nl. zoveel manieren en wegen die naar Rome leiden en elk paard is en doet het beter op de een of andere manier.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:05

Overigens moet je het paard wel voorwaarts rijden, maar zeker niet over tempo heen rijden. Dan krijg je nog altijd een stuwend beweging in plaats van een dragende beweging en dus precies het tegen over gestelde van wat je uit eindelijk wilt bereiken.

Ambre, er is een verschil tussen been er aan houden en been geven. In een overgang moet je ten alle tijden je been er aan houden. Dan activeer je het achterbeen, waardoor de overgang gereden wordt en van achter naar voor gereden is. Op het moment dat je je been er aan houdt en je paard valt teveel terug in de overgang, kan je gelijk je paard weer naar voren zetten en dus het achterbeen er bij laten nemen. Zo maak je een paard actief in een overgang, zowel vooruit als terug uit.

Na verloop van training, wordt dit natuurlijk een stuk minder.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:08

Dat is been waakzaam houden.
Daarom zeg ik ook:het is het verhaal van TS en wij zijn er niet bij dus moeilijk te beoordelen of ze hard moet drijven of dat ze met haar kuit het paard even actief moet houden.
Bovendie Quir:niets 'moet',Anky drijft nooit in de overgang terug.Het paard dient actief te blijven en anders weer er uit rijden.
Mijn paarden leren hierdoor naar voren te denken in de overgang terug en daardoor hoef ik niet mijn been er aan te houden.
Ik steek ze echter ook niet in zijn neusgaten.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:09

Jouw 2de manier van rijden is precies zoals ik ook les krijg.
Ik denk wel dat je even niet moet gaan starten totdat je
deze manier van rijden onder de knie heb.
Nu is je paard er waarschijnlijk nog warig van.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:10

Dan heb je ook over iemand die (hopelijk) het paard al een heel eind in de africhting heeft.

Bij een onervaren paard is het wel een "moeten". Natuurlijk moet niets, maar het is anders als een Anky. Sowieso heb ik totaal niks met het rijden van Anky. :n

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:11

Het been geven tijdens het terugrijden is om het paard goed actief te laten in de overgang en ervoor te zorgen dat hij niet uit elkaar valt.
Mijn instructrice heeft exact dezelfde trainingsmethode als jou instructeur. Ik heb bij haar met verschillende pony's gelest van groen tot volleerd en allemaal deden ze het er super op!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:12

Dan verschillen wij daarin van mening en aangezien mijn methode bij mij de gewenste resultaten geeft hou ik me daar maar aan vast.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:16

ambre schreef:
Dan verschillen wij daarin van mening en aangezien mijn methode bij mij de gewenste resultaten geeft hou ik me daar maar aan vast.

Prima toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:21

Je drijft niet voor gas, je drijft voor activiteit :)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:23

Sinds ik dit paard rij, hoor ik altijd van alle kanten dat ze een goed achterbeen heeft.
Deze instructeur zegt dat het achterbeen meer onder de massa moet en dat ze in het binnen achterbeen meer tot dragen moet komen.
Misschien zijn dit 2 verschillende dingen?

Jibbel wat jij aangeeft van het over de top rijden, ja voormijn gevoe gebeurd dat nu wel.

Wbt de concoursen ik hoef ook niet zo nodig op concour maar mijn nieuwe instructeur wil me graag op concour zien.
Ben ook pas 2 keer geweest en 1x daarvan was hij de jury.

Misschien snap ik zijn drijf verhaal wel niet helemaal.
Dit is allemaal compleet nieuw voor mij

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:28

Een achterbeen kan dragend en stuwend zijn. Veel mensen zien beide als een "goed achterbeen", terwijl alleen een dragend achterbeen goed is. Dus wat je instructeur zegt, het achterbeen onder de massa brengen (hier door gaat het dragen).
Over de top, of over tempo rijden, moet je nooit doen. Is voor jou en paard niet fijn en daar bereik je alleen een stuwend (hard lopend) paard mee. In plaats van een dragend paard.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:30

Mijn instructrice geeft ook zo les als jou 2e instructeur en ik denk dat het gewoon even omschakelen is qua manier.
Ik zou het gewoon even met je nieuwe instructeur er over hebben dat deze manier helemaal nieuw is voor je en of hij duidelijk wil uitleggen waarom enzo.. :) En je vragen meteen stellen en duidelijk laten uitleggen zodat je zelf ook door krijgt wáárom je zo moet rijden.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:36

Over het tempo zal ik dinsdag eens praten, want dat zit me echt tegen.
De rest zal wel gewoon wennen zijn.
Hoop alleen dat mijn paard snel gaat stoppen met bokken.

Maar dit zal wel komen doordat ze op haar binnen achtebeen moet komen en daar zal ze wel geen zin aan hebben.

Heel fijn dat er zoveel mensen mee denken +:)+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:43

Hoeft niet perse "geen zin in hebben", een paard denkt namelijk niet zo. Kan ook komen omdat ze het gewoon weg nog niet kan, door spier kracht te kort. Dit los je alleen op door veel te oefenen, maar eigenlijk net de grens op zoeken van het bokken (teken dat ze het niet kan), wanneer ze bokt ben je net iets te ver gegaan.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:47

Ze bokt op het moment als ik mijn binnenbeen aanleg en haar daarmee spoor, om van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel te rijden.
Ook terug in de overgang bokt ze, maar ik zal toch wel terug moeten in draf.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:42

Heeeel eerlijk.... als ik lees dat jij niet zo nodig op wedstrijd hoeft maar je instructeur je dat graag ziet doen.....
Eerlijk gezegd vind ik dat een tikkie vreemd.
Hij moet ook zien dat je daar nog lang niet aan toe bent.

Persoonlijk ging ik nooit op wedstrijd voordat ik wist dat het goed zou gaan in de zin van, thuis alle oefeningen goed onder controle. Als het door spanning dan op een wedstrijd eens misgaat vind ik geen probleem maar als de basis - in jouw geval het grondtempo - nog ver te zoeken is en er nog niets bevestigd is, zou ik nooit op wedstrijd gaan en zou je instructeur je juist moeten adviseren thuis de boel eerst beter voor elkaar te hebben.

Dit is toch ook geen reclame voor hem lijkt me :?

Maar hé, thats j.m.h.o. ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:51

Hallo,

Alle adviezen hierboven gelezen. Denk dat je genoeg stof tot nadenken hebt gekregen, waarmee je ook het gesprek met je instucteur in kan gaan.

Wat ik als aanvulling nog wil geven:
Mijn instructrice geeft aan: Zorg altijd dat je er aan de achterkant zoveel energie in stopt, dat je het aan de voorkant nog verwerken kan. Ik heb het gevoel dat de omslag te groot voor je is geweest om al rijdend te verwerken, en dat je eigenlijk overvallen bent door deze manier van rijden. Je moet het zelf ook kunnen volgen wat er in de les gebeurt, en als je het gevoel hebt dat het rijden "je nu alleen maar overkomt" (snappie?) dan moet je het denk ik echt even rustiger opbouwen.

Wens je veel succes en rijplezier toe!