Problemen tijdens wijken, voorwaarts of controleren?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esthertjeeej

Problemen tijdens wijken, voorwaarts of controleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 17:02

Hallo,

Ik heb een probleem met wijken. Mijn paard is eerst alleen maar spring gericht gereden. Nu ben ik aan het dressuuren en ze doet het super goed en nu zijn we aan het oefenen voor het L. Hier zit ook wijken bij, wat ze nog nooit heeft gedaan

Situatie:
Ik zet wijken in en op een gegeven moment komt ze tegen de hand. Van mijn instructeur moet ik uhm dan vooruit rijden.. waar ze dan meestal aanspringt in de galop (omdat ze dit veel heeft geoefend met springen). Na een tijdje dit doen niet vooruit komen in het wijken.. gaat ze bij nu bij de wending al galloperen.. en soms zelfs al in een bocht en dan moet ik rustig blijven zitten totdat ze terug komt want dan pakt ze het bit vast.

Nu heb ik een andere methode gevonden.. veel draaien (voltes rijden, overgangen rijden draf-middendraf-terug) veel afwenden zonder te wijken...en dan *per ongeluk* wijken inzetten..komt ze dan tegen de hand.. dan even stil zetten, even nageeflijk maken en weer verder draven en het wijken afmaken.. dan doet ze het super goed en zonder problemen..

Mijn instructeur vind het geen goede methode en zegt alleen maar voorwaarts rijden.. wat denken jullie!?

Graag advies, alvast bedankt..!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:10

esthertjeeej schreef:
Mijn instructeur vind het geen goede methode en zegt alleen maar voorwaarts rijden.. wat denken jullie!?

Als dat niet blijkt te werken moet je toch echt iets anders verzinnen. Hard gaan is ook wel eens een reactie als een oefening moeilijk is.
Ik zou wel opletten wanneer paard tegen de hand komt bij het wijken. Kan zijn dat het nog niet zoveel passen achterelkaar kan wijken. Doe dan 1 pas minder (dus oefening goed afsluiten) en begin stukje verder opnieuw.

Geryon

Re: Problemen tijdens wijken, voorwaarts of controleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:44

Maar als je hem voorwaarts rijd, komt ie er toch juist goed onderuit? Dan springt ie in galop (want dat is makkelijker) en komt ie mooi weg van de oefening.. Of ligt dit nou aan mij?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:47

Vanaf welke lijn moet je wijken van je instructrice?
De A/C lijn???

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:59

Dit is een beetje een heel moeilijke vraag, en zeker ook gevaarlijk er een antwoord op te gaan geven.
En dan is er nog de vraag is jouw lesgever echt een ervaren instructeur/trainer of is het een net iets betere ruiter die je even wil komen helpen ???????
Er zijn vele verschillende manieren om tot een goed eindresultaat te kunnen komen, het is dus aan de instructeur om iets te laten proberen en dan na beoordeling van hoe het paard en ruiter het ervan af brengen proberen dit steeds weer een beetje te gaan aanpassen en zo uiteindelijk toch steeds vorderingen te maken.
Het is dus echt van belang heel exact en zo correct mogelijk de dingen te doen die je instructeur je aangeeft, zelfs zonder er mee over na te denken, dus bijna als een soort van robot die uitvoert wat hem opgedragen wordt.
Je moet dus in dit geval wel kunnen vertrouwen op je instructeur, en je instructeur moet zeker kundig genoeg zijn.
Dus doe wat je instructeur je zegt, ook al klinkt het soms heel raar, of indien je er geen vertrouwen in hebt is het tijd om een andere instructeur te gaan zoeken.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:15

Het is moeilijk om hier antwoord op te geven...
Als ik jou was zou ik met het wijken een stapje terug gaan.
Je moet natuurlijk van achter naar voren blijven rijden maar probeer kleine stukjes te rijden. Probeer anders eerst op een voltje pasjes voor je been te wijken. Gewoon kleine stukjes maar dat ze wel op je been reageert. In alle gangen kan je dit doen. Als dit goed gaat kan je misschien wijken in de stap en dan pas in draf.

Misschien moet je gewoon een goed gesprek voeren met je instructeur en vanuit daar beslissen wat je gaat doen. Vraag waarom het verkeerd is wat je doet.
Je moet weten waarom je iets doet. Probeer gewoon wat langer wat hij voorstelt, soms hebben dingen de tijd nodig wil je verschil merken.
Wil het dan nog niet.. dan passen jullie misschien niet goed bij elkaar. Misschien nog een gesprekje voeren of anders een andere instructeur zoeken..

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:53

Ik zit precies met hetzelfde probleem, als ik later dan de A-C lijn afbuig en ga wijken is er niks aan de hand. Maar in de proef mag dat niet. Nu ga ik in een heel rustig drafje en gaat het beter, maar dan komt de achterhand niet genoeg mee........ voorlopig laat ik het hier bij, mijn paard krijgt teveel spanning en komt dan makkelijk omhoog en dat wil ik helemaal niet. Dus dan maar een onvoldoende. Mijn paard is 180 hoog en 6 jaar, soms denk ik dat de oefening nog wat moeilijk is voor haar.

esthertjeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 12:02

Hallo!
Ja mijn instructeur is een zeer ervaren instructeur (is ooit gevraagd geweest voor het deense team) wij krijgen van hem bij de club les.

Gisteren
Gisteren weer gereden en wat dingen uitgeprobeerd.
Eerst paar keer gedraafd over de ac-lijn. dit ging goed.. hij probeerde wel 1 x zijn hoofd omhoog te doen maar ik kon um nog controleren.
daarna ben ik wel gaan wijken.. en ze deed het heel braaf alleen de achterhand er niet bij.. dit vond ik even niet zo erg.. na een paar keer wel extra been gegeven voor de achterhand. dit ging goed ze versnelde wel in draf maar ging niet in galop.. op een gegeven moment sprong ze wel aan in galop.. toen ben ik op de andere hand gaan wijken,, die ging iets beter.. en heb ik het verder gelaten voor wat het was..

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:08

heei, jouw manier is best slim bedacht om door te kunnen wijken...
Alleen ik zou hem niet stil zetten. Ik zou zeggen dat je in eerste instatie gewoon doorrijd als hij tegen de hand komt, als het wijken dan lukt en de volgende keren ook soepel gaat, kan je tijdens het wijken strenger zijn op de nageefleijkheid. ik bedoel, hij weet hoe nageefelijkheid werkt, dus nu eerst het wijken goed oefenen, dan kun je het combineren en vloeiend doorrijden.

ik vind het trouwens wel klinken alsof je een paard heb dat snel onzeker is en dan het bit pakt en gaat rennen. probeer duidelijk en rustig te blijven, als ze het niet goed doet vraag het dan gewoon nog een x.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:08

oja, en mischien past jouw instructrice niet zo bij jouw paard. jij kent je paard toch beter denk ik??

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:15

esthertjeeej schreef:
Hallo,

Nu heb ik een andere methode gevonden.. veel draaien (voltes rijden, overgangen rijden draf-middendraf-terug) veel afwenden zonder te wijken...en dan *per ongeluk* wijken inzetten..komt ze dan tegen de hand.. dan even stil zetten, even nageeflijk maken en weer verder draven en het wijken afmaken.. dan doet ze het super goed en zonder problemen..

Graag advies, alvast bedankt..!

Opzich vind ik een deel van jou methode wel goed. Je wend af, doet net alsof je gewoon rechtuit gaat en dan ga je toch een pasje wijken.
Maar als ze dan tegen de hand komt is het niet verstandig om haar stil te zetten. Dan val je als het ware helemaal uit de oefening. Beter kun je dan weer voorwaarts gaan in plaats van zijwaarts totdat de aanleuning weer op orde is. Desnoods maak je even een overgang naar de stap om haar weer nageeflijk te kunnen krijgen maar ik zou niet gaan halfhouden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:16

Waarom persé wijken vanaf de AC lijn :o
Ik oefen het wijken nooit vanaf de AC lijn, hoogstens alleen tijdens een proefgerichte les!

Ik leer het mijn paard altijd vanaf de hoefslag af aan, of gewoon ergens willekeurig afwenden
op de korte zijde en dan gewoon de andere kant op laten wijken ipv de gebruikelijke waar je naartoe wil!
Beetje slimme paarden weten dan nooit wanneer en de ac lijn altijd gebruiken voor rechtuit te gaan ;-)

TIP 1: van Sjef en Anky: oefen je oefeningen nooit op dezelfde plekken!!!!

Tip 2: altijd zorgen dat je basis correct is, oefeningen zijn dan een eitje.....
Dus aanleuning in orde, op 2 teugels te rijden zijn (zorgen dat je je paard op de buitenteugel kan begrenzen!!!)
en dan binnenbeen bij de singel, op de buitenteugel begrenzen/meenemen en wijken maar!

Tip 3: Altijd voorwaartse denken en rechtrichten!

Ik krijg overigens altijd 8-en voor mijn wijken :D ook een paard van bijna 1.80 m (5 jaar oud) Size doesn't matter.....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 27-07-10 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:22

Ik ben het wel eens met je instructeur, voorwaards is altijd een juiste oplossing. Alleen heb jij of een heel gevoellig paard of ben je te grof met je hulp.

Ik zou er voor kiezen steeds kleine stukjes te wijken (bijv. 2 passen) dan even recht en weer opnieuw een klein stukje. Uiteindelijk kun je deze stukjes aan elkaar plakken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:28

Ik zou je paard niet stilzetten wanneer hij tegen de hand komt, maar je oefening stoppen en er een andere oefening van maken, bvb een volte naar rechts (wanneer je naar links wijkt) omdat je op die manier 1) geen (negatieve) aandacht besteedt aan het probleem en 2) je meteen het netjes uit de oefening komen oefent, wat soms nog wel belangrijker is dan de oefenig zelf goed rijden

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:37

Ik zou een paard nooit stilzetten, alleen als het paard herhaaldelijk dramt om tegen een correcte hele ophouding in te gaan. Bij elke correctie die je uitvoert moet het paard namelijk iets leren, het enige wat een paart leert door het stil te zetten, is dat het stil moet staan bij de correctie die je daarvoor geeft. Dat heeft IMO dus weinig met het wijken te maken en kun je IMO dus beter buiten de oefening laten.

Als je paard tijdens het wijken tegen de hand komt, denk ik dat 'ie nog balansproblemen heeft. Een paard dat in balans is, heeft geen moeite met wijken en kun je zo opzij duwen zonder de ontspanning te verliezen.
Ik zou dus even de basis controleren, zorg dat je paard helemaal nageeflijk is voordat je gaat oefenen met wijken, controleer in wendingen of je paard in balans door de hoeken kan gaan, vervolgend kun je 'm vanuit de hoek naar de lange zijde begeleiden.

Als 'ie dan toch tegen de hand komt, zou ik het wijken afbreken en rechtdoor rijden of op de volte, kleine ophouding maken en inderdaad voorwaarts denken.

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:46

Mijn paard komt niet tegen de hand en is super nageefelijk, springt alleen aan in de galop. Er zijn ook dagen dan gaat het super. En in de proef heb ik altijd een 6 of een 7 ( als zij niet aanspringt in galop)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:41

listiglistje schreef:
Waarom persé wijken vanaf de AC lijn :o
Ik oefen het wijken nooit vanaf de AC lijn, hoogstens alleen tijdens een proefgerichte les!

Ik leer het mijn paard altijd vanaf de hoefslag af aan, of gewoon ergens willekeurig afwenden
op de korte zijde en dan gewoon de andere kant op laten wijken ipv de gebruikelijke waar je naartoe wil!
Beetje slimme paarden weten dan nooit wanneer en de ac lijn altijd gebruiken voor rechtuit te gaan ;-)

TIP 1: van Sjef en Anky: oefen je oefeningen nooit op dezelfde plekken!!!!

Dit kwam er direct in mij op toen ik je OP las :D Ik werd helemaal blij toen ik deze post tegen kwam _/-\o_

En niet in korte tijd te vel willen, je kan beter 3 passen goed doen en 'm er weer uit rijden door weer rechtuit te rijden dan 4 passen en hij komt tegen de hand. Hij is waarschijnlijk gewoon nog niet sterk genoeg in deze oefening...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:58

Wijken vanaf de hoefslag is inderdaad een goede oefening, wel iets moeilijker in het begin omdat je meteen in de gaten hebt dat je paard alle andere keren over z'n schouder wegliep als het nu ineens veel moeilijker gaat. :D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:47

Sander_ schreef:
Wijken vanaf de hoefslag is inderdaad een goede oefening, wel iets moeilijker in het begin omdat je meteen in de gaten hebt dat je paard alle andere keren over z'n schouder wegliep als het nu ineens veel moeilijker gaat. :D

Is ook moeilijker ja. Om het iets makkelijker te maken kan je de 2de hoefslag nemen zodat je al een stukje van de kant afloopt en kans minder groot is dat deze blijft 'plakken' aan de bakrand. En dan vanaf de 2de hoefslag naar binnen wijken, na een paar goede passen opzij weer naar voren rijden, na een paar passen weer aantal passen opzij etc. zo ga je stapgewijs naar de overkant. Als je weer iets verder bent dan kan je ook nog kleine gebroken-lijntjes wijken.

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:41

Het wijken ging vandaag super, heb de tip om het ergens anders te doen opgevolgd. En dat is echt een super tip. Sprong niet meer aan in de galop. Maar zij zat vandaag toch beter in haar vel dan laatste dagen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:59

indd NOOIT je oefeningen altijd op de zelfde plek doen (a/c lijn) paarden zijn hier te slim voor..

ze gaan of al wijken voor jij de hulp geeft.. of ze gaan in de staak omdat ze weten wat er komen gaat :D

Wat mij heel erg heeft geholpen is het volgende..

* voltes rijden en die openen en sluiten.
gaat dit goed, ga je pas verder

de tip!
* rij rechts- en links omkeerds..
eindig die 2 meter naast de hoefslag en duw hem dan die laatste 2 meter om.
het makkelijke hieraan is dat je uit een wending komt, op het moment dat je hem op de binnenhoefslag rechtsteld moet je direct een stukje om.

Paard is rechtgesteld maar heeft wel lichte stelling..
goed begrenzen met je buitenteugel anders loopt hij over de buitenschouder weg richting de hoefslag..

snap ie het?? :P
(lastig uitleggen zo)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:12

IK heb nog wel een tip met betrekking tot het advies om nooit je oefeningen op dezelfde plek te doen. Dat geldt alleen voor als je paard die oefening al kan! Bij het aanleren van de oefening kun je juist het anitciperen van het paard gebruiken om zo snel mogelijk tot een goed resultaat te komen. Kan hij op die plek wijken, dan ga je het op de volgende plek in de bak oefenen en als hij het op die plek kan, ga je eens testen of hij de hulpen begrijpt en het op andere plekken oefenen.

Hoeveel passen moet je wijken, voor hij tegen de hand ingaat? Je kunt ook oefenen met 1 a 2 pasjes en dat uitbreiden. Als hij in de eerste twee stappen al tegen de hand in gaat, vraag ik me af of je niet te veel doet (te gespannen zit) en of je paard wel aan je been is.

Vergeet vooral niet te belonen als hij ook maar een klein beetje opzij gaat, het perfectioneren van het wijken is de volgende stap.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:09

als hij zijn kop in de lucht doet gewoon rechtuitrijden en weer naagefelijk maaken en dan weer verderrijden als je hem steed stil zet gaat hij steds weer zijnkop in de lucht steken om onder het werk uit te komen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:30

Bekend verhaal! Het eerste wat ik je wil meegeven is dat je het moment van stress moet zien te vermijden. Stop de oefening wanneer deze goed gaat, ook al is dit misschien maar 3 passen.

Wat ook kan werken is af te wenden op de korte zijde en je paard gelijk vanuit de wending meenemen naar buiten. Correct wijken is het niet, je gaat er geen punten voor krijgen in je proef, maar het kan wel een hulpmiddel zijn om het paard voor de eenzijdige beenhulpen te krijgen. Let wel, als je dit doet, begrens wel heel duidelijk op je buitenteugel en zorg ervoor dat als het paard over de buitenschouder wegvalt, je de oefening afbreekt.

Wat ook een fijne oefening is, is het wijken mee te pakken in het rijden van een slangenvolte. Op het moment dat je paard de stress in raakt, draai je door en kun je door je stelling weer de ontspanning opzoeken.

Naar voren rijden kan een goede oplossing zijn, mits je paard al niet zelf naar voren gaat om onder het werk uit te komen. Stilzetten zou ik iig niet voor kiezen, dit levert vaak alleen maar meer stress op. Beter is om dan de oefening even te laten voor wat hij is en iets op te pakken waar het paard tot rust van kan komen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:34

HippoLogic schreef:
IK heb nog wel een tip met betrekking tot het advies om nooit je oefeningen op dezelfde plek te doen. Dat geldt alleen voor als je paard die oefening al kan! Bij het aanleren van de oefening kun je juist het anitciperen van het paard gebruiken om zo snel mogelijk tot een goed resultaat te komen. Kan hij op die plek wijken, dan ga je het op de volgende plek in de bak oefenen en als hij het op die plek kan, ga je eens testen of hij de hulpen begrijpt en het op andere plekken oefenen.

Daar kan ik zeker inkomen, echter in dit geval begrijp ik uit het verhaal dat het paard het begrip wijken al kent, daarom het advies om het ook eens op een andere plek te proberen ;) Als het een vraag was om het aan te leren dan waren de antwoorden in het topic totaal anders geweest...