vechten tegen druk bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyke

vechten tegen druk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 20:36

Ik wil mijn merrie van 3 in gaan rijden,
Na een lange tijd gelongeerd te hebben aan het touwhalster ( aangezien ik geen voorstander ben meteen aan bit te longeren ) en met hoofdstel eroverheen en zadel op, heb ik haar het bit eens ingedaan maar alsnog aan het halster gelongeerd, dit ging allemaal perfect.
Het zadel en bit zo accepteerd ze.
Ik ben er na een tijd eens aan de stijgbeugel gaan hangen, maar dit vond ze nog doodeng..
Aangezien ik op dit moment in scheiding lig, en ik het belangrijk vind dat ze iedere dag even iets van training krijgt, had ik een meisje gevraagd haar verder in te rijden.
Deze meid ging er na het longeren gelijk opzitten ?? het zitten ging wel, iets gespannen, een stapje gelopen raakte ze in paniek, en kwam vanuit de ruiter dus de druk op het bit waarna ze nog erger in paniek raakte, hierop volgde bokken en steigeren totdat ruiter er dus naast lag. Het meisje is er wel weer gelijk op gegaan, maar zodra er druk op het bit kwam gelijk weer omhoog..
We zijn hier niet mee verder gegaan en zijn verder gaan longeren. Nu ben ik wel begonnen met aan het bit met hulpstukje, en dit gaat redelijk, tot soms protest.
Nu heb ik gelezen eerst de druk op het bit te oefenen dmv lange lijnen vanuit bit door stijgbeugels naar achter, dit heb ik geprobeerd, maar daar raakt ze gigantisch van in de stress.
Heftig protest zodra er druk op het bit komt, tot 2 keer toe laat ze zich vallen.

Iemand tips hoe verder??

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:39

sorry heb hier niet echt een idee voor.
misschien een echt ervaren iemand erbij halen?
ben eigenlijk nooit zo van het jonge paarden beleren via bokt.
iemand naast je op de grond die je echt kan helpen is veel handiger!
als het echt niet lukt misschien naar een stal brengen waar ze professioneel doorgereden kan worden?

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 20:43

T is niet dat ik geen ervaring heb, heb zelf al zo'n 20 jaar ervaring, maar was er zelf inderdaad aan het denken het te laten doen door een professioneel iemand, maar ten eerste weet je niet op welke manier ze met je paard omgaan en ten tweede weet je ook wat je betaald..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:45

Misschien eens een goed bitloos proberen? Misschien een Dr Cook?
Geen idee verder! Ken iemand die zo al dr paarden inrijdt.. ook hete paarden. In begin ook voorzichtig met druk natuurlijk, maar voelt het paard iig even geen bit..
Succes!
Laatst bijgewerkt door amsterdam_30 op 21-07-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:46

ozzyke schreef:
T is niet dat ik geen ervaring heb, heb zelf al zo'n 20 jaar ervaring, maar was er zelf inderdaad aan het denken het te laten doen door een professioneel iemand, maar ten eerste weet je niet op welke manier ze met je paard omgaan en ten tweede weet je ook wat je betaald..

wilde ook heus niet zeggen dat je geen ervaring hebt ofzo hoor maar ik kan dit natuurlijk niet opmaken uit je OP.
is het een idee om eens op een stal te gaan kijken om te zien hoe ze daar met je paard omaan en natuurlijk even vragen naar de kosten.
en vragen aan andere mensen in jouw buurt wat hun ervaringen zijn met desbetreffende stallen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:46

Hoe reageert ze op bijzet? Ook overeind?

eekhoornerik

Re: vechten tegen druk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:50

Heeft ze dan niet enorm veel pijn als ze zo in paniek raakt?

Is ze al eens gelongeerd met bit (of lees ik daar overheen?)

Wat je kan proberen is om met 2 teugels te gaan rijden, één paar aan het bit en het andere paar aan een kaptoomneusriem (met ringen eraan).

Je begint het paard dan in te rijden op de kaptoom en naarmate dat steeds beter gaat pak je af en toe de andere teugel er even licht bij en dit bouw je dan uit.

zorba2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:52

Ook ik zou het even zonder bit proberen. Ikzelf heb nu( niet omdat mijn paard hevig reageert maar omdat ik haar wil laten reageren op druk op de neus) de Micklem multibridle aangeschaft. Alle druk die nu op het bit komt wordt deels opgevangen door de neus en niet alleen in de mond. ik ben er erg tevreden over. Misschien kan je in ieder geval via google lezen wat ik bedoel, zoek gewoon op micklem multibridle.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:53

Ze is er niet meer op gegaan nadat ze er af gevallen is? Dat is in ieder geval de aller grootste fout die je kan maken.
Al was het alleen nog maar even zitten in stilstand. Nu weet je paard dat ze mensen er af kan krijgen door zo te doen, al is het nu nog door paniek. Paard is echt niet dom en gaat dat verband wel leggen, ook als er geen paniek meer is.

Waarom niet gewoon er op gaan zitten en teugels even vast maken aan het halster? Dat ze in ieder geval geen druk op het bit krijgt. Dan met longeren de druk op het bit oefenen. Kan je ook heel simpel doen door de beugels door de teugels te halen. Dan is er hele lichte druk op het bit. Daarna een keer heel los bijzetten en dat langzaam aan op gaan bouwen.

Verder als ze zo gek gaat doen, van de teugel af blijven. Hang maar een beugel riem om de nek heen om aan vast te houden (doe ik ook altijd). Iemand in het midden met een zweep om het paard naar voren te drijven. Als ze lopen kunnen ze minder gek doen (in ieder geval een stuk minder hoog en makkelijk).

Heeft ze verder niet eerst gehangen? Dat is voor een paard al een stuk minder eng, omdat de meeste vooral reageren op het moment er iemand boven uit komt. Verder het "zitten" langzaam uitbouwen, zeker met een bang/paniekerig paard. Eerst in stilstand en gewoon lekker laten staan, paar keer er na aan de hand stappen. Niet gelijk van de grond "baas" weg, een jong paard zoekt daar veel steun aan, omdat ze nog niet weten steun te hebben aan degene er op. Dit kan je allemaal steeds verder uitbreiden.

Gewoon er op gaan zitten en meteen aanrijden, heb ik weinig goede ervaringen mee. Sommige paarden zijn heel makkelijk te overbluffen en laten het daardoor vaak toe, op dat moment. Deze komen meestal later wel terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:55

Ik zou eerst eens even na laten kijken of er geen wolfskiesjes zitten, al dan niet verborgen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:57

@quir: het meisje is er juist wel meteen weer opgegaan ;-)

edit, als ik het goed lees dan is het paard dus in paniek geraakt op de druk van het bit waardoor hij omhoog kwam en begon te bokken en dat meisje nam de teugels toen nog meer aan/ heeft de teugels als steun gebruikt?
Dit veroorzaakt natuurlijk nog meer druk en daardoor nog meer paniek en paard zit opgesloten.

Is er geen bokriempje of halsteugel?? Heeft dat meisje ervaring met inrijden?
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 21-07-10 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:59

Ik vermoed nu nog niet echt problemen met tanden (kan natuurlijk wel altijd!), maar omdat ze nog niet eerder op het bit gelongeerd heeft (wel met bit, maar longe aan het halster). Veel (heel veel) jonge paarden vinden het bit in het begin heel eng. Daar moet je het paard dan ook aan laten wennen voor je er op gaat zitten, zeker omdat veel mensen steun zoeken op de teugel als het paard gek gaat doen (is eerste reactie). Ik heb de eerste paar keren altijd de beugel riem er bij vast, zodat ik 300% zeker weet dat ik niet aan het bit (de teugels) ga hangen. Daar krijg je (logisch) altijd (een verkeerd/paniekerige) reactie op.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:00

laetitia schreef:
@quir: het meisje is er juist wel meteen weer opgegaan ;-)

Ja de eerste keer, de tweede keer niet? Tenminste, dat kan ik er niet uithalen.
Er staat dat ze daarna maar verder gegaan zijn met longeren..

Ik kan het fout hebben hoor, maar zo begrijp ik het even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:03

Een (verborgen) wolfskiesje voelt gewoon als een splinter als er opeens druk van een bit opkomt, ik zou dit gewoon als eerste uitsluiten en dan pas verder kijken anders is al je werk sowieso voor niks...
Bij ons gaat er absoluut geen bit in voordat er zeker is dat er geen wolfskiesjes zitten.
Hebben er zelfs al eens een röntgenfoto voor laten maken :j

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:20

Zoals hierboven al genoemd, eerst inderdaad even gebit laten checken.

Met lange lijnen longeren zou ik nog niet doen, tenzij je daar al veel ervaring mee hebt. De druk op het bit kan daarbij nogal wisselen, of je moet een erg vaste hand hebben. En als je paard dan in paniek raakt, wordt je meegesleurd.

Wat je wel kunt doen is met touwtjes (lammert Haanstra) longeren. Het touwtje vanaf de hoogste ring(en) van de longeersingel, dan aan weerszijden door de bitringen en vervolgens tussen de voorbenen vastmaken. Je paard kan zijn hoofd nog wel omhoog en zijn neus naar omlaag brengen, maar het touwtje begrensd dit, waardoor het paard zelf de door de touwtjes constante druk van het bit op kan zoeken. Verstellen van de touwtjes doe je d.m.v. knopen aan de bovenste ring(en).
Let er op dat het binnenste touwtje nét iets korter is i.v.m. de cirkel van het longeren, en als je op de andere hand gaat longeren, de touwtjes daar ook weer binnen iets korter dan buiten vastmaakt. De eerste keren hou je de lijntjes wat langer, tot ze nét de druk van het bit voelt, en longeer je nog niet zo lang, enkele minuten is genoeg. Dit kun je dan verder uitbouwen met kortere touwtjes en langer longeren, al naar gelang je merkt dat je paard de druk beter accepteert. En zorg dat je paard voorwaarts blijft!

De longeerlijn kun je het beste door 1 bitring én onder het kindeel van de neusriem doorhalen zodat als je jonge paard aan de longe trekt, de druk verdeeld wordt over het hoofdstel en niet op het bit. Bij gebruik van een bitstukje trek je al snel teveel aan de buitenste bitring met als gevolg dat je paard z'n hoofd naar buiten gaat draaien.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:30

Wat voor bit heb je?
Even door een tandarts laten checken.

En ik geloof dat je 20 jaar ervaring hebt met paarden, maar waar ben je mee bezig? Denk is goed na?!
Sorry ik bedoel het echt niet banketstaaf, maar het is zo zonde...

Dit zijn rijtechnsch de allerbelangrijkste stapjes voor de rest van het paardenleven.
Je zat op de goede weg: Het longeren, zadel en hoofdstel gaan goed.

Toen ging het fout.

Paard schrok van druk op beugel:

Kan je het paard over het hele lichaam aanraken zonder dat ze spanning in haar lijf krijgt?

Had je tijdens het longeren de beugels weleens losgehangen?
Ik doe ze dan op een korter gaatje zodat de stijgbeugels niet tegen de oksels aanslaan...
Het paard kan rare sprongen gaan maken, maar na een paar keer herhalen wordt het een normale zaak. Stop wanneer het goed gaat.

Dan eens druk op de beugel geven.
Zorg dat iemand het paard vasthoudt!
Schrikken kan, dat mag, het is ook vreemd. Gewoon zovaak herhalen totdat dit niet meer vreemd is en vooral belonen!

Na het longeren ging ze er meteen opzitten, stukje lopen, paard paniek en druk op het bit?
Wat een disaster! Sorry, maar ik vind het paard zijn reactie normaal.

Wennen aan zadel en bit ok.
Longeren ok.
Wennen aan druk op de stijgbeugel ok.
Maar er worden hierna een paar stapjes vergeten ;(

Na dit komt het hangen (ik heb er een filmpje van staan in mijn profiel).
Iemand houdt het paard vast, ruiter gaat erop hangen.
Stapt weer af! Belonen! Dit oefen je netzo lang totdat het goed gaat en dan naar de volgende stap.
Stappen terwijl je hangt, iemand houdt het paard vast en begeleidt vanaf de grond!
Dan er op gaan zitten en iemand houdt het paard vast. Gaat dit goed? Een stukje stappen.

Kijk deze reactie van het paard lijkt mij een combi van alles:
Er is niemand die vanaf de grond leidt. Paard raakt in paniek, commando's van de ruiter kent het niet en zijn hele basis valt weg (waar je normaal altijd op terug kan vallen).
Paard raakt in paniek en voelt ook nog eens een klap in zijn mond, nog meer paniek! De poppen aan het dansen! Bokken! Wat er valt iets knalhard terug op mijn rug! Help ik steiger! Wat voel ik? Ik bok!

Tijdens het rijden kan je een halstertouw om de hals knopen. Gebeurt er iets? Pak dit vast en ga vooral niet aan het bit zitten, dit veroorzaakt alleen maar meer paniek.
Sowieso als je het slim doet is de longeur degene die het paard leidt, dus is het bit nog even niet belangrijk. Het paard kan niets anders doen als naar voren gaan daar zorgt de longeur wel voor.

Met de tijd longeert de longeur en geeft de stemcommando's. De ruiter gaat enkelt voorbereiden op lichtrijden en doorzitten. Als dat vertrouwd is geeft de ruiter de passende hulp bij het commando van de longeur, totdat het paard de hulp van de ruiter snapt en de longeur geen commando's meer hoeft te geven.

Het belangrijkste vindt ik in den beginnen dat het paard voorwaarts is en de hulpen snapt.
Dan stuur je het paard is door de bak heen terwijl jullie aan de longe zitten.

Tegen die tijd kan je is los gaan rijden.

Ik ben niet van het wegbrengen om in te laten rijden, tenzij ik er zelf iedere keer met me neus bovenop zit.
Als je het zelf wilt gaan doen zorg dat je zeker de eerste 20x constante instructie erbij hebt.

Succes!

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:19

Heel vervelend om te lezen, dat je merrie haar eerste negatieve ervaring heeft opgedaan met het inrijden en gebruik van het bit.
Bij Stichting Paarden met Plezier rijden we alle paarden bitloos in. Wil je later naar een bit overstappen kan dat, maar waarschijnlijk vindt je bitloos rijden dan zo geweldig, dat je die behoefte totaal niet meer hebt :-)
Voordat we een paard in gaan rijden, doen we een hele boel grondwerk. Dus niet alleen longeren, maar naast het paard lopend, diverse oefeningen. De bedoeling is dat het paard leert om zijn balans te houden, zijn achterhand beter te gebruiken en lengte buiging door zijn hele lichaam te krijgen. Hierdoor gaat hij zijn rug beter gebruiken en voornamelijk zijn binnen achterbeen. Een paard is niet gemaakt om op te gaan zitten. Je zult zijn spieren eerst moeten trainen, zodat hij een ruitergewicht kan dragen terwijl het paard zelf in balans kan bllijven.
Via het grondwerk leert het paard schouder binnenwaarts, travers en wijken. Als hij dit aan de hand kan, kan hij pas goed zijn balans houden en pas dan gaan we op het paard zitten........
Protest bij een paard komt bijna altijd omdat het paard (nog) niet in balans kan lopen, slechte communicatie en/of te veel druk.

Geïnteresseerd? kijk ns op de website, of kom een proefles volgen. dit kan met 1 van onze paarden, of met je eigen paard. Het is ook mogelijjk om je paard bij ons in training te zetten. Onze basis is de Klassieke Dressuur gecombineerd met Natural Horsemenship. Communicatie en samenwerking is ons doel. Bij onze training hoort ook nog een stukje schriktraining, zodat je ook met je (jonge) paard kunt buitenrijden.

Groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:24

tjaaaa zoals je het nu dus tot hiertoe aanpakte dit is fout, maar dat heb je zelf ook al wel door.
Hopelijk heeft het paard er nog niet uit geleerd dat dit de oplossing is om van de ruiter af te komen, maar met een beetje geluk zal het nu nog wel meevallen hoor.
Zoek zeker profesionele begeleiding of in opleiding plaatsen.
Een paard goed inrijden houdt echt heel wat in hoor, plus bij de basis zijn er op dit moment nog een paar dingen niet goed uitgebouwd, je moet je paard uiteraard leren na te geven op druk, te wijken voor druk, en dat doet hij nu dus nog niet, hij gaat nu precies tegen de druk in en das dus niet de bedoeling.
Daarna bij het basis inrijden hoort; stap , draf en galop , stoppen, wijken voor druk, de voorhand verzetten, de achterhand verzetten, achterwaarts gaan, desensibiliseren, beetje schriktraining, hoeven goed geven zowel voor als achter, hoofd naar beneden kunnen vragen, .........
tis al bij het inrijden dat de latere mogelijkheden van een paard eigenlijk voor een groot deel gevormd worden, je kan nadien nog wel wat gaan bijleren en wat gaan verfijnen, maar als je echt dingen nu overslaat zal dat altijd een gemis blijven.
Doe het dus van bij het begin ineens goed.
Een trainer betalen kost idd geld, maar daar heb je dan ook nadien de voordelen van.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 06:52

al die tips om er dan gewoon geen Bit in te hangen is probleem ontwijkende maatregelen.

Pak dit of zelf weer op door b.v. eerst eens te longeren met dubbele lijnen en laat het doen.

Het meisje dat er 2 keer is afgetuitert kan he beter teruggeven aan jou. Je moet en niet aan denken als ze de volgende keer verkeerd terecht komt, want het blijft wel jouw paard dus jouw verantwoording!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:01

Ik ga nergens opzitten zonder ze eerst te laten wennen aan de druk vh bit.
Longeer ze altijd lange tijd van te voren met touwtjes.
Eerst heel lang,maar zelfs dat vinden sommigen eng.Ze wenen er vanzelf aan.
Heb idd ook wel eens een paniekzaaier die met zelfs hele lange touwtjes op zijn kont gaat zitten,maar dat is 1 of 2 x en dan doen ze het allemaal.
Bovendien vind ik het fijn om ze nageeflijk te longeren zodat de rug omhoog komt en het paard voorbereid wordt op het dragen vd ruiter.
Als ik er,na het hangen en zelfstandig kunnen hangen,dan opstap lopen ze netjes knabbelend op het bit weg.
Ik heb dan gelijk stuur en rem,ze zijn dit gewend.
Wel zo veilig.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:01

Zoals ik omschreef wilde ik het uit handen geven door omstandigheden... en dan neem je toch wel aan dat iemand weet wat ie doet..schijnbaar niet dus..want ze ging er gelijk en zonder vertrouwen op.. Ik was juist bezig alles op een rustige manier, en vee;l geduld te doen..
echter de meid die zoveel ervaring met inrijden had, dacht er toch meteen op te kunnen, aangezien ik had aangegeven wat er al met haar gebeurd was.
Het is gebeurd..maar ik zit dus nu met dit probleem.
Ik denk dat ik haar laat staan tot ik de centen bij elkaar heb haar op een professionele stal te laten begeleiden, aangezien ik op dit moment gewoon niet in staat ben er iedere dag zelf heen te gaan om intensief met haar te trainen, en ik wil juist alleen het beste..
Dus beginnen we opnieuw...

Iemand tips voor een goede trainingsstal in de buurt, want ben niet van plan heel ver te gaan reizen, en wil toch graag zien wat er met mijn paard gebeurd..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:31

ik ga me er even mee bemoeien dat meisje wat erop ging was ik,
ten eerste wat hier staat dat het paard in paniek raakte van druk in de mond dus echt niet he,
ik rijd al 10 jaar paarden in en ik weet dus echt wel wat ik doe.
wat er gebeurd is,
ts vroeg aan mij om dit paard in te rijden,
het paard was al vaker gelongeerd met zadel en al.
ik heb het paard gelongeerd op een rustige manier overgangen op stem hulp,
paard was helemaal ontspannen door deze manier ging in galop stap draf allemaal op een rustige manier,
paard gaf zich over aan mij kauwen likken.
als een paard dat doet ga ik na het paard toe raak hem overal aan.
beugels hingen los dus dat vond die allemaal niet erg.
ik vraag aan ts om paard goed vast te houden.
ik ga heel voorzichtig maar echt heel voorzichtig hangen,
deed geen krimp geen paniek niks.
na een tijdje zeg ik tegen ts ik ga er voorzichtig opzitten.
liet ze ook allemaal heel lief toe,
we hebben zo 5 minuten gestaan heel braaf was ze wel wat gespannen maar wat wil je verwachten van een 3 jarige.
toen ze ontspannen was na veel aaien en belonen zeg ik tegen ts.
als je wilt kun je eens een pasje na voren lopen.
ze wilt het paard een stap na voren laten lopen en het paard begint meteen met mega te flippen en bokken steigeren draaien,
ik vloog toen eraf,
het paard maakte de hele tijd een hele ontspannen houding waardoor ik niet kon beoordelen hoe het paard bokte of wat dan ook,
ze heeft helemaal niks gedaan tot dat ze een stap na voren deed toen ik zat.
ik ben er meteen weer opgegaan.
toen bleef ze weer braaf staan,
na 5 minute aaien en belonen vroeg ik weer voor een stap na voren,
paard flipte weer als een gek,
maar nu was ik voorbereid op de manier hoe het paard bokte en bleef zitten heb me goed vast gehouden,toen het paard bleef staan heb ik er nog even op gezeten.
daarna ben ik afgestapt en heb het paard nog eens gelongeerd ging weer goed
daarna ben ik er nog even opgegaan en toen deed ze niks meer.
dit is dus gebeurd.
ik heb alleen gezegd voor mezelf dat ik aan dit paard niet verder ga.
ik heb een kind van 20 maanden thuis zitten 3 eigen paarden ik ga me het leven niet op het spel meer zetten.
ik heb over de 60 paarden ingereden het is altijd goed gegaan op de maniet hoe ik een paard inrijd.
dit paard ging het mis mee omdat ik ben gevallen maar ben beslist niet aan zijn mond gaan trekken als een gek.
Laatst bijgewerkt door corina21 op 23-07-10 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:40

ozzyke schreef:
Zoals ik omschreef wilde ik het uit handen geven door omstandigheden... en dan neem je toch wel aan dat iemand weet wat ie doet..schijnbaar niet dus..want ze ging er gelijk en zonder vertrouwen op.. Ik was juist bezig alles op een rustige manier, en vee;l geduld te doen..
echter de meid die zoveel ervaring met inrijden had, dacht er toch meteen op te kunnen, aangezien ik had aangegeven wat er al met haar gebeurd was.
Het is gebeurd..maar ik zit dus nu met dit probleem.
Ik denk dat ik haar laat staan tot ik de centen bij elkaar heb haar op een professionele stal te laten begeleiden, aangezien ik op dit moment gewoon niet in staat ben er iedere dag zelf heen te gaan om intensief met haar te trainen, en ik wil juist alleen het beste..
Dus beginnen we opnieuw...

Iemand tips voor een goede trainingsstal in de buurt, want ben niet van plan heel ver te gaan reizen, en wil toch graag zien wat er met mijn paard gebeurd..

Hi je hoeft er toch niet meteen elke dag intensief mee te gaan trainen?
Juist niet, ga er gewoon mee aan de slag, bouw vertrouwen op en ga er uiteindelijk steeds een stapje verder mee en als ze zadelmak ik pak je het rustig op. Zeker niet elke dag gaan rijden.
Komt vast wel goed, mits de omstandigheden waarom je het uit handen wilde geven nog meer zijn als dit natuurlijk, dat weten wij ook niet ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:50

ga werken met dubbele longe, hier heb ik zelf een hoop ervaring in ook met jonge paarden bij les klanten, het is prettig omdat je het dier bitwijs kan maken zonder dat er ook nog eens stress van een ruiter bij komt kijken, je leert het dier meteen de basis voor het rijden bij dus in de hand komen hand volgen en een goeie aanleuning, en ontspanning in het lichaam.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:06

Afgezien van medische/lichamelijk zaken:

ik heb ook een jong paard gehad wat (inmiddels is hij 6) die constante druk niet accepteerde. In het rijden deed hij gewoon af en toe het hoofd omhoog maar aan de bijzet ging dit helemaal fout en raakte hij ook in paniek omdat de druk er niet vanaf ging.

De eerste keren aan het bit gelongeerd, maar aangezien hij zo hoog met zijn hoofd ging lopen, zijn rug wegdrukte wilde ik hem (na verloop van tijd) toch gaan bijzetten.

Dit heb ik eerst met een elastiek gedaan, hij leerde hierbij om te gaan met druk, maar de druk was flexibel. Wat je ook kunt doen is touwtjes, maar met een stukje rubber/elastiek ertussen. Zo krijgen ze geen klap van de bijzet als ze in paniek raken.

Na dit heel veel te oefenen, ben ik de dubbele longe gaan introduceren (op een afgezet stuk-longeercirkel). Eerst gewoon de longe aan het bit en een tweede lijn van de longeersingel om hem te laten wennen aan het feit dat er een lijn vanaf zijn middel naar mij liep.

Daarna heb ik de lijnen vanuit de longeersingel rechtstreeks aan het bit gedaan (dus niet in een driehoek). En dit heel veel in stap geoefend. Zo kun je goed aan hem voelen en die druk mooi gelijk houden.

Belangrijk is dat je zulke paard niet "vastzet", dan is paniek. Dus je paard rustig laten wennen aan druk, maar wel met het idee dat je dit direct kan loslaten of dat ze er geen klap van krijgen.

succes ermee.