Ik word er zo moe van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik word er zo moe van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:46

Ik open dit topic uit lichte frustratie. Ik volg vaak de springtopics en het valt me op dat er bijna alleen maar op hoogte wordt gefocust. Vooral de pennymeisjes starten dan weer zo'n topic met 'me schatje over 1 meter wauw' ofzo.
Ik raak daar lichtelijk gefrustreerd van, want springen gaat niet om hoogte. Springen gaat om controle, het rijden tussen de hindernissen en de sprong, maar daarbij moet niet op hoogte worden gefocust.

Ook zie ik vaak dat er dan maar 1 hindernis wordt gesprongen zonder drafbalk of grondbalk aan de verkeerde kant. Ik vind dat onverantwoord, zeker omdat ik schat dat de meeste mensen, vooral kinderen, waarschijnlijk geen of misschien zelfs nooit springles hebben gehad en dan niet op de juiste manier worden begeleidt.

Ben ik de enige die zich aan irriteert? Iets er aan doen zal niet kunnen of helpen, of misschien iets met wiki?

Captain

Re: Ik word er zo moe van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:48

Ik erger me er niet echt aan, vond het zelf vroeger ook stoer maar ik vind wel dat je gelijk hebt. :j Alleen denk je daar op jonge leeftijd niet aan, dan denk je alleen maar aan de hoogte.
Of er echt wat aan gedaan kan worden vraag ik me af. Je kunt moeilijk iemand verbieden een topic te openen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:49

H_Nalanta schreef:
Ik erger me er niet echt aan, vond het zelf vroeger ook stoer maar ik vind wel dat je gelijk hebt. :j Alleen denk je daar op jonge leeftijd niet aan, dan denk je alleen maar aan de hoogte.
Of er echt wat aan gedaan kan worden vraag ik me af. Je kunt moeilijk iemand verbieden een topic te openen..

Ik bedoel niet verbieden, dat zal niet werken, maar meer mensen er bewust van maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:50

Ja, dat begrijp ik (vreemde woordkeuze van mij, excuus _O-) maar ik denk niet dat dat gaat werken. Als het om de zogenaamde 'penny's' gaat luisteren ze toch niet..
Maar misschien is het inderdaad een idee om de wiki wat aan te passen..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:54

Toen ik 11 jaar was, vond ik het ook heel gaaf dat mijn pony van 1.35 met mij over 90 cm heen ging.. Dat deden wij met balken tussen het hek. Verstandig? Nee natuurlijk niet.. Maar als je jong bent, denk je er vaak niet te veel bij na.. ( zo ging ik ook op mijn pony zitten die los in het weiland stond in de kudde, zonder zadel en hoofdstel.. en een lol dat ik had.. Zou ik nu natuurlijk nooit meer doen).

Zeker de jonge meisjes die niet op een grote (luxe) pensionstal staan.. Want de jonge meisjes die bij mij staan, rijden nooit alleen omdat het een grote stal is.. Die doen dus geen gekke dingen,omdat iedereen er dan wat van zal zeggen.. Maar ik stond op een boerderijtje met nog 4 andere, dus was vaak alleen met vriendinnetjes. Dan doe je dingen, die niet verstandig zijn.

Als je zulke foto's tegen komt, plaats dan gewoon een vriendelijke tip :) Niet op de vingertjes tikken, maar eerder positief benaderen met een tip :) Denk dat dat wel goed zou werken.

Irriteren doe ik me niet, ik heb het zelf ook gedaan toen ik 11-13 jaar was.. Op 1 of andere manier deed ik toen dingen zonder na te denken en ging het altijd goed.. Nu denk ik eerst na en gaat er van alles fout :')

Daarnaast willen mensen vaak niet letten op techniek maar maken voor de lol een sprongetje. Dan is het dus wel leuk als je de meter haalt. Als je nooit op concours gaat en het puur voor de afwisseling 1 keer per maand ofzo een keer mee neemt, waarom zou je dan echt op techniek gaan trainen met bijvoorbeeld in-uitjes?( dan heb ik het niet over mensen die ongecontroleerd naar een mega sprong rijden, laat dat duidelijk zijn)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:58

Dat soort dingen deed ik ook :+

Punt is dat veel mensen ook geen goede springles hebben. Ik had eerst ook springles dat er dan 1 hindernis stond, of soms een dubbel ( := ) en dat ging ook vooral om de hoogte.

Nu met goede springles gaat het niet meer om de hoogte, maar veel meer om de combinaties, raar aangeklede hindernissen, springen van hindernissen uit een rare hoek, tempo houden, elke keer ander parcourtje springen, noem maar op. Dat tussendoor de boel telkens verhoogt wordt is bijzaak :-) En ja, dan kom je op wedstrijd en dan merk je plots dat het heel laag lijkt te staan en dat het parcours ook nog eens simpel te onthouden is :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:15

Het zal idd met de vorm van begeleiding te maken hebben en ook op welke stal je staat.
Ik heb zelf altijd van begin af aan goede instructie gehad, in zowel springen als dressuur en was er altijd serieus op wedstrijdniveau mee bezig. Wij deden wel eens gek in de les door de hoogte in te gaan maar altijd verantwoord.

@ nessah, ik doe idd altijd rustig tips geven maar sommige dingen zien er gewoon zwaar onverantwoord uit. Dat heb ik trouwens ook met vrijspringen.

Is er over vrijspringen al een degelijke wiki?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:19

Maar er zijn ook zat meisjes die het moeten doen op een goedkope stal met een goedkope pony :) Ik stond voor 60 gulden op stal met een goedkope 3 jarige pony. Ik wist niet eens wat een startkaart was en reed puur voor mijn plezier.

Dat kan je niet vergelijken met een meisje op een luxe stal met begeleiding met een wedstrijdpony :) 2 totaal andere werelden.

Als het er echt onverantwoord uitziet moet je gewoon een goede vriendelijke tip neerzetten. Meer dan dat kan je toch niet doen :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:23

Als je even in de wiki kijkt/zoekt, dan zie je dat er nog geen pagina over vrijspringen is. Neem even contact op met één van de wiki-mods, dan kunnen zij je wel verder helpen met je idee :j

Ik heb zelf alleen gesprongen in m'n manegetijd, maar ook daar werd het op heel verschillende manieren aangepakt. Enkele hindernissen waren wel correct opgebouwd trouwens. Eén instructrice heeft wel meer aandacht besteed aan de technische details van een parcours, daarbij waren de hindernissen ondergeschikt. Was dus met name afstanden bepalen, verruimen/verzamelen... En dat was eigenlijk wel heel erg leuk.

Over onverantwoorde situaties: vaak valt er met een kleine aanpassing een stuk meer verantwoording toe te passen, bijvoorbeeld door een balk op een andere manier neer te leggen of een ander type 'staander' te gebruiken. Dat kun je natuurlijk wel uitleggen, de algemene regels gelden altijd :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:25

Ik herken je frustraties wel. Maar vroeger was ik zelf net zo, ik was zelf toen ook niet bezig met wedstrijden en het correct rijden. Hoe harder hoe mooier, en hoe gekker hoe beter. Nu kan ik me daar ook niks meer bij voorstellen, je wordt ouder (ugh) en wijzer :j Je leert meer over en van je paard en past daar je training op aan.

Net wat Nessah al zegt probeer ze te helpen door je antw. goed te onderbouwen en het uit te leggen, vaak is dit tegen dovemans oren (waar ik dan weer slecht tegen kan) maar dat moet je dan maar naast je neerleggen...(hoe moeilijk dat ook is)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:43

Ik ben al blij als ik rustig over 20 cm kom.
Dan ga ik niet zeggen: Joepie ik heb 20 cm gesprongen!
Maar dat ik al blij ben dat het rustig, en gecontrolleerd is.
Want volgens mij, als je de springen van die 'penny's' ziet, dat er weinig controle en rust in het paard te zien is?

Of heb ik het nu fout???:P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:46

Ik erger me er niet aan, ik vind het wel jammer.
Jammer dat men, vooral kinderen, zich op dingen stort(en) zonder deskundige begeleiding want 'we weten heus wel hoe het moet.'

Geen idee hoe je dat op kunt vangen, misschien een sticky op JITP?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:47

kelly_Utah schreef:
Ik ben al blij als ik rustig over 20 cm kom.
Dan ga ik niet zeggen: Joepie ik heb 20 cm gesprongen!
Maar dat ik al blij ben dat het rustig, en gecontrolleerd is.
Want volgens mij, als je de springen van die 'penny's' ziet, dat er weinig controle en rust in het paard te zien is?

Of heb ik het nu fout???:P

Vooral zo snel en hard mogelijk eroverheen jassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:53

1 50 is niet moeilijk, 12 keer 1 50 in lijnen is moeilijk. Zal ze nog vies tegenvallen als het oh zo mooie paardje thuis 100 cm springt, en dan opeens op onderling de 30 nog niet eens haalt :)

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:57

Nou ik ben 13, ik focus me niet op de hoogte daar heb je niks aan. Je hebt helemaal gelijk! ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:05

er wordt idd heel vaak stoer over hoogtes gedaan.
terwijl het veel belangrijker is om goede lijnen enzo te rijden.
ik doe eens in de maand oefenspringen en verder spring ik nooit.
en ik ga op concour altijd foutloos rond in verreweg de snelste tijd (en nee dat zeg ik niet om op te scheppen).
veel mensen denken ook dat je iedere week of vaker moet springen omdat het anders niet goed gaat.
maar dat is helemaal niet zo, als je je pony dresuurmatig goed voor elkaar hebt kan je hem zo tussenje benen aanrijden dat ie d'r echt wel overheen gaat :j

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:09

Ik stoor me er wel aan maar reageer er vaak niet op. Eerder was ik precies het zelfde. Wél erger ik me aan mensen die commentaar op anderen leveren en die mensen die een topic plaatsen de grond in stampen, en als je dan in hun profiel kijkt er helemaal níks in staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:14

HRE schreef:
Ik stoor me er wel aan maar reageer er vaak niet op. Eerder was ik precies het zelfde. Wél erger ik me aan mensen die commentaar op anderen leveren en die mensen die een topic plaatsen de grond in stampen, en als je dan in hun profiel kijkt er helemaal níks in staat.

Tja dat snap ik dan weer niet. Mijn profiel is ook helemaal nada, maar er zijn wel onderwerpen waar ik veel van af weet. Hier discussieer ik dan ook in mee, echter bijvoorbeeld de HAW topics, sla ik in zn geheel over, omdat ik vind dat haw 1 grote onzin is, en je paardrijden niet van internet kan leren.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:15

Maar als je er verstand van hebt vind ik het anders wat. Ik vind het gewoon heel storend als 1 persoon die niks in zn profiel heeft staan; bij heel veel HAW topics flink negatief commentaar gaat leveren. Maargoed dat vind ik ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:29

HRE schreef:
Maar als je er verstand van hebt vind ik het anders wat. Ik vind het gewoon heel storend als 1 persoon die niks in zn profiel heeft staan; bij heel veel HAW topics flink negatief commentaar gaat leveren. Maargoed dat vind ik ;)

wat maakt het uit als je niks in je profiel hebt staan?
betekend dit dat je geen verstand van paarden hebt?
ik heb zelf geen foto's in mijn profiel staan omdat ik ponys voor anderen rijdt en op wedstrijd uitbreng.
voor privacy van de eigenaar dus, en zelf heb ik er eigenlijk geen zin in ook.
zet mijn privéleven liever niet op internet en wijd niet mijn hele leven aam bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:36

mimeslosydy schreef:
HRE schreef:

wat maakt het uit als je niks in je profiel hebt staan?
betekend dit dat je geen verstand van paarden hebt?
ik heb zelf geen foto's in mijn profiel staan omdat ik ponys voor anderen rijdt en op wedstrijd uitbreng.
voor privacy van de eigenaar dus, en zelf heb ik er eigenlijk geen zin in ook.
zet mijn privéleven liever niet op internet en wijd niet mijn hele leven aam bokt

Hier precies hetzelfde :)
Er is niemand uit mijn priveleven die mijn bokt account kent, en eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg. Internet = internet, en geen prive leven. Echter snap ik de gedachte gang van HRE wel. Je kan toch een gevoel creëren van 'bewijs maar eens wat jij heb gepresteerd voordat je andere gaat afzeiken'.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:54

[/quote]

Hier precies hetzelfde :)
Er is niemand uit mijn priveleven die mijn bokt account kent, en eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg. Internet = internet, en geen prive leven. Echter snap ik de gedachte gang van HRE wel. Je kan toch een gevoel creëren van 'bewijs maar eens wat jij heb gepresteerd voordat je andere gaat afzeiken'.[/quote]

misschien beetje wel ja maar zou niet nodig moeten zijn!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:19

Ik erger me er ook aan hoor, dan zie je er als een kameel over de 1.20 knallen en dat is dan zo cool.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:06

Ik vind het ook wel jammer, want voor springen is les eigenlijk wel erg belangrijk.

En dan hoef je echt geen dure privéles te nemen, maar een uur groepsles waarin je gaat springen is ook al leerzaam. Dan leer je hoe je goede combinaties maakt en wat het nut is van balken en hoe een goede sprong aanvoelt.

Ik denk dat het al veel zal helpen als die meiden ook uitdaging gaan zien in het technische aspect. Zoals in-uitjes. Die hoeven niet hoog te zijn, maar het is wel heel leuk en ze kunnen eigenlijk niet fout gaan. En als ze dan een keer wat hoger willen springen kunnen ze ook een mooi lijntje neerzetten waardoor het paard er goed voorkomt en goed kan springen. :)

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:28

Mijn vader heeft een boeren bedrijf, en we hebben de stallen aan huis. Ik rijdt al van jongs af aan (ben begonnen op de shetties die we hebben), en ik deed ook echt hele rare dingen vroeger! Als ik daar nu op terug kijk zou ik dat ook nooit meer doen. Ik zou me er niet teveel aan storen.... ik neem aan dat je vroeger ook wel gekke dingen hebt gedaan? Springen is idd een een techniek die je moet beheersen, maar kleine meisjes/jongens leren toch op een speelse (en misschien niet altijd op een verantwoorde manier...omdat ze zich dit zelf aandoen!). Ik bedoel dit niet verkeerd hoor...gegrijp me goed... *D