Velamye (v. Paddox) @ training voor 1e wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Velamye (v. Paddox) @ training voor 1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:44

Velamye is een 8-jarige merrie, waarvan ik sinds 4 April de trotse eigenaar van ben. Vela is geen paard waarbij je zegt,
'goh, laat ik even gauw wat rijden dan hebben we dat ook weer gehad'. Nee, het is een paard dat erg graag wil werken
en eigenlijk graag hard loopt. In het begin heb ik hier best wat moeite mee gehad, om haar niet onder mij vandaan te
laten lopen. Op dit moment doet ze het erg goed en in vind het leuk om dit met jullie te delen en zou graag willen weten
wat jullie ervan vinden.
We zijn er zeker nog niet, maar merk nu echt wel dat we de goede kant op gaan. Aanleuning word steeds constanter,
terwijl ze eerst regelmatig met haar hoofd in de lucht liep.

22 Augustus hebben we onze eerste (officiële) wedstrijd, dus ben erg benieuwd hoe het er tegen die tijd voor staat.
Maar heb er verder alle vertrouwen in. Ik krijg 1x per 2 weken les.
De reden dat ik constant op de volte rijd, is omdat ik haar hierdoor qua tempo nog iets beter kan controleren. Uiteraard
hebben we na het losrijden ook gewoon hoefslag e.d. gereden. Ook gestapt, maar hier geen film van.

Brand maar los, zou heel graag jullie mening willen weten. (liefst onderbouwd natuurlijk)

MyHorseGirl

Re: Velamye (v. Paddox) @ training voor 1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:47

Ik vind dat ze nog wel erg onrustig met haar hoofd is, probeer je handen wat stiller te houden en wat rustigere ophoudingen te geven. Probeer ook haar achterhand iets te activeren. Verder vind ik het een leuk paard en je hebt een erg nette houding!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:48

Ja, dat klopt. Maar dat is inderdaad wel een beetje mijn schuld :+ Heb toch wel de neiging om nog iets te veel aan de voorkant te zitten plukken.
Echter is ze nu al zo veel veranderd, dat ik nu toch al best blij ben met dit plaatje.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:54

Van mij mag ze iets actiever lopen. Galop is wel actief zat!
Iets meer met been dan wordt de aanleuning vanzelf ook beter.
Met je been naar de handen toe rijden.

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:55

Met de wedstrijden gaat het denk ik wel goed komen hoor! Je paardje loopt netjes. Wel voor je uit blijven kijken met het rijden :)

Verder lijkt het alsof je paardje iets actiever mag lopen in de draf, al is dit natuurlijk al een hele verbetering ten opzichte van het onder je vandaan lopen ;)

Wat je zou kunnen proberen is veel overgangen rijden, zodat ze wat actiever wordt, zonder er echt onder je vandoor te kunnen gaan.

Heel veel succes met je eerste wedstrijd hoor!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:03

Ja, klopt dat ze wat actiever mag. Maar ik vind het best moeilijk om d'r dan ook nog rustig te laten lopen, want ze reageert vrij heftig op mijn been. Maar met veel overgangen rijden, zal dat waarschijnlijk wel weer beter worden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:14

ziet er al goed uit hoor joline. volgens mij is vela echt groot!
uhm haw- commentaar :P
in galop netjes op je kont blijven zitten, ookal ziet dat er niet makkelijk uit :P

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:16

Haha, Vela is inderdaad 'vrij' groot. Ze is ongeveer 1.78m. Maar als je erop zit merk je daar helemaal niks van hoor! Het is gewoon een ontzettend fijn paardje. Vooral heel eerlijk!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:34

Het is en blijft een onwijs mooi paardje Joline!

Vind je ook vrij onrustig met je handen, waardoor Velamye dan weer onrustig wordt met haar hoofd.. Komt waarschijnlijk ook omdat ze zo onder je vandaan wilde lopen en je haar nu graag bij je houdt?
Dat is denk ik ook de reden dat ze wat minder actief is.. Al is dit beter dan dat ze onder je vandaan rent natuurlijk, vanuit hier kun je verder en vanuit het rennen gaat dat wat moeilijk :j
Dus een hele verbetering, jullie komen er wel!!

Ben benieuwd 22 augustus, waar is de wedstrijd dan? :-)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:39

Ja, ik moet natuurlijk wel iets houden om aan te kunnen werken he _O- Maar het gaat steeds weer een beetje beter hoor.

Ik heb op Nieuw-Keytenburg, in Rucphen wedstrijd

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:46

heey Joline,

Dit is al wel een hele verbetering zeg!!
Nu ik jullie al een tijd niet heb zien rijden eerst liep ze idd steeds onder je vandaan...
Maar die wedstrijd komt wel goed nu ik jullie met sprongen vooruit heb zien gaan ;)
Succes

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:33

Ja, toch wel een flink verschil he :D

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:18

Leuk paard, alleen mag ze wel met wat meer impuls gereden worden. De aanleuning vind ik onrustig, maar dat geef je zelf ook al aan. wat me opvalt in de stap zijn de takt fouten. Succes met je eerste wedstrijd komt vast allemaal goed :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:51

Normaal gezien loopt ze in stap gewoon normaal, en hebben we geen last van taktfouten. Het zou kunnen omdat ze soms wat overhaast wil gaan lopen (tegen de draf aan) en misschien dat het daardoor komt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:08

Ja zo kan ik m'n paard ook wel in de krul krijgen 8)7

Je zit continue met je binnenhand aan zijn mond te trekken. Valt me op dat bovenstaande reacties zo mild zijn.
Je zit de hele tijd naar zijn hoofd te kijken en als je paard dan een keer *en terecht zijn hoofd wat omhoog doet, zaag je nog eens flink door.
Het gaat er niet om of hij zo mooi met zijn halsje in een boogje loopt. Het lijkt nu net of dat het enige is en je helemaal daarop gefocust bent. Ik zie nauwelijks dat je oefeningen doet, hooguit een keer een volte. Geen tempowisselingen, geen zijgangen, geen wendingen.
Focus je eens meer op die achterhand, het gaat erom dat je paard zelf ontspant en dat doet hij als de achterhand er goed onder komt. Houd licht contact en verder niks. Als je dit doet omdat hij anders onder je weg loopt, komt dit doordat hij wil vluchten voor die vervelende druk in zijn mond. Je wilt niet weten hoe lekker een paard zit als hij ECHT ontspant en jij daarvoor niet aan de teugels zit. Het enige wanneer je aan zijn mond mag zitten is als je stelling en buiging wilt vragen, of als hij meer contact moet krijgen met je hand, dan kan je een kleine! ophouding geven om hem te attenderen dat hij je hand moet opzoeken/volgen. Maar niet om hem tegen te houden of hem nageefelijk te krijgen ;)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:18

Sorry Saskia, maar ik doe alles behalve mijn paard in de krul trekken. Ja ik vraag met mijn binnenhand, maar
houd haar hier totaal niet vast. Ze ontspant zich, en vraag me af wat jij dan precies ziet.
Ik ben nog geen perfecte ruiter en kan daarom ook niet met alleen mijn zit/benen rijden. (dan kun je wel zeggen
dat ik dan niet zou moeten rijden, maar ik moet het leren)
Dus de manier jij mij uitlegt zal later (en bij andere paarden) vast wel uitkomst bieden, maar dat helpt mij
op dit moment totaal niet en dan kan ik net zo goed meteen tegen mijn paard zegge. Meid, doe maar wat
je lekker zelf wilt.

Ik snap wel wat je bedoeld, en tuurlijk daar moeten we zeker ook naar toe. Maar ik ben op dit moment
nog niet kundig genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
Door het vragen op de binnenteugel (houd max. 2 sec vast) laat zij los en kan ze zich gaan ontspannen.
(als je begrijpt wat ik bedoel) Zolang ik niks aan de voorkant doe, ben ik haar gewoon echt kwijt.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:23

Vooral je handen stiller houden, rechtop zitten (vooral schouders naar achter), paard niet te diep laten lopen, en meer impuls.
Je ziet echt dat als ze wat meer loslaat in haar kaak, dat ze dan ook terugkomt in tempo.
Laat dat niet gebeuren, maar rijdt haar dan juist wat meer voorwaarts.

Dan denk ik dat een winstpuntje er zeker in zit :)

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:31

hoi
je mag iets actiever rijden. het probleem waar je mee worstelt, zou je kunnen oplossen door vaak te wisselen dmv het maken van overgangen, figuren rijden. Ik heb hetzelfde probleem en los dit op door juist, als hij te actief wordt, nog meer been te geven in combinatie met figuren rijden. Als je het probleem voor probeert op te lossen (steeds inhouden) ga je in gevecht met het paard wat je nooit zult winnen en alleen maar frustreert. Ik hoop dat je wat met de tips kunt. Ik vind jullie een leuke combinatie om te zien, het gaat zeker goedkomen met wedstrijden rijden.
Heel veel succes.

groetjes Sanne

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:33

Bij Vela werkt het toch beter om wat lager in tempo te gaan rijden. De laatste paar dagen komt ze echt erg netjes op je zit terug. Alleen moet ik er dan rekening mee houden dat ik haar inderdaad niet TE langzaam ga laten lopen. Dus eigenlijk voor mezelf een minimum en maximum snelheid vaststellen.

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:40

Op je zit terug rijden is inderdaad belangrijk. Maar in het filmpje zie ik toch vaak dat je het probleem aan de voorkant probeert op te lossen. Vandaar mijn tip om dit via de achterhand op te lossen. Het is zeker goed dat het paard nu al reageert en terugkomt door diep te gaan zitten.
Succes!!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:57

Ik ga het eens proberen. Bedankt!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:20

Zoals vaker genoemd ben je inderdaad veelste beweeglijk met je handen. Vooral je binnenhand is mij veelste streng.
Ik heb een 17 jarige arabier onder m'n kont die zelfs na 9 jaar nog steeds onder me vandaan wilt lopen als ik hem dat toe zou staan,
en ik denk ook wel dat ik je hiermee e.e.a kan adviseren.

Zorg allereerst dat je zelf ontspannen bent. Focus je niet op haar hoofd/halshouding, dat is absoluut niet van belang, en als je een paard hebt wat graag
onder je vandaan loopt komt dat allemaal vanzelf wel. De reden in mijn ogen dat de meeste mensen hier problemen mee hebben, is omdat ze zich er veelste veel
mee bezig houden. Zorg voor een constante handhouding. Dus vraag stelling, puur door je handen te verplaatsen van links naar rechts. Probeer het voorwaartse niet te controleren door ophoudingen, deze werken op het moment maar niet langdurig. Probeer haar rustig aan het been te houden.
Maak je zwaar, maak schijnovergangen op je zit. Leer haar om te reageren op je zit. Dat zou ik als doel opzich als prioriteit 1 benoemen. Laat haar voorkant met rust, als je namelijk leert met je zit te rijden, en haar tegelijkertijd aan het been te houden (dus het actieve, niet het voorwaardse) zal ze vanzelf je hand opzoeken, gaan ontspannen en gaan nageven.

Verder om het voorwaartse te controleren door op de volte te blijven, dat zo ik persoonlijk vermijden daar je op de volte de binnenhand meer belast als de buitenhand. Rijd gewoon je normale figuren, van hand veranderen, voltes, houd haar bezig. Zorg dat ze de voorwaartse energie om kan zetten in het oplettende. Als ze zo
werkwillig is als jij beschrijft dan zal dit waarschijnlijk geen lang project worden. Als je haar meer en deels van de tijd op de volte houd om haar onder controle te kunnen houden in het voorwaartse, werkt dat naar mijn inziens alleen maar averechts. Zo onloop je namelijk het probleem. Ik neem aan dat het voorwaartse in het algemeen een probleem is? Dus vooral op de lange zijdes omdat ze dan de ruimte vind? Geef haar ook de kans het te willen, daar zal ze namelijk van leren. Als je dat namelijk doet, is dat voor jou het perfecte moment om te gaan schakelen met je overgangen d.m.v. je zit, niet?

Als je haar op de volte zou houden, krijg je de kans ook niet om het 'normale' voorwaartse te controleren, alleen het mindere voorwaartse wat ze op de volte niet kan bereiken. Ik zou dus persoonlijk alleen een volte inzetten op het moment dat ze niet reagerd op je zit. Dán kan je een volte indraaien, haar begeleiden naar het langzamere tempo en vanuit daar weer verder gaan met waar je gebleven bent.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt +:)+ elk paard en elke ruiter blijven uniek, en zo ook de combinatie.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:40

Assiej schreef:
Zoals vaker genoemd ben je inderdaad veelste beweeglijk met je handen. Vooral je binnenhand is mij veelste streng.
Ik heb een 17 jarige arabier onder m'n kont die zelfs na 9 jaar nog steeds onder me vandaan wilt lopen als ik hem dat toe zou staan,
en ik denk ook wel dat ik je hiermee e.e.a kan adviseren.

Zorg allereerst dat je zelf ontspannen bent. Focus je niet op haar hoofd/halshouding, dat is absoluut niet van belang, en als je een paard hebt wat graag
onder je vandaan loopt komt dat allemaal vanzelf wel. De reden in mijn ogen dat de meeste mensen hier problemen mee hebben, is omdat ze zich er veelste veel
mee bezig houden. Zorg voor een constante handhouding. Dus vraag stelling, puur door je handen te verplaatsen van links naar rechts. Probeer het voorwaartse niet te controleren door ophoudingen, deze werken op het moment maar niet langdurig. Probeer haar rustig aan het been te houden.
Maak je zwaar, maak schijnovergangen op je zit. Leer haar om te reageren op je zit. Dat zou ik als doel opzich als prioriteit 1 benoemen. Laat haar voorkant met rust, als je namelijk leert met je zit te rijden, en haar tegelijkertijd aan het been te houden (dus het actieve, niet het voorwaardse) zal ze vanzelf je hand opzoeken, gaan ontspannen en gaan nageven.

Verder om het voorwaartse te controleren door op de volte te blijven, dat zo ik persoonlijk vermijden daar je op de volte de binnenhand meer belast als de buitenhand. Rijd gewoon je normale figuren, van hand veranderen, voltes, houd haar bezig. Zorg dat ze de voorwaartse energie om kan zetten in het oplettende. Als ze zo
werkwillig is als jij beschrijft dan zal dit waarschijnlijk geen lang project worden. Als je haar meer en deels van de tijd op de volte houd om haar onder controle te kunnen houden in het voorwaartse, werkt dat naar mijn inziens alleen maar averechts. Zo onloop je namelijk het probleem. Ik neem aan dat het voorwaartse in het algemeen een probleem is? Dus vooral op de lange zijdes omdat ze dan de ruimte vind? Geef haar ook de kans het te willen, daar zal ze namelijk van leren. Als je dat namelijk doet, is dat voor jou het perfecte moment om te gaan schakelen met je overgangen d.m.v. je zit, niet?

Als je haar op de volte zou houden, krijg je de kans ook niet om het 'normale' voorwaartse te controleren, alleen het mindere voorwaartse wat ze op de volte niet kan bereiken. Ik zou dus persoonlijk alleen een volte inzetten op het moment dat ze niet reagerd op je zit. Dán kan je een volte indraaien, haar begeleiden naar het langzamere tempo en vanuit daar weer verder gaan met waar je gebleven bent.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt +:)+ elk paard en elke ruiter blijven uniek, en zo ook de combinatie.

inderdaad voornamelijk wanneer zij 'de ruimte' krijgt. Bedankt voor het uitleggen, ik ga morgen eens oefenen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:42

Joline_ schreef:
Sorry Saskia, maar ik doe alles behalve mijn paard in de krul trekken. Ja ik vraag met mijn binnenhand, maar
houd haar hier totaal niet vast. Ze ontspant zich, en vraag me af wat jij dan precies ziet.
Ik ben nog geen perfecte ruiter en kan daarom ook niet met alleen mijn zit/benen rijden. (dan kun je wel zeggen
dat ik dan niet zou moeten rijden, maar ik moet het leren)
Dus de manier jij mij uitlegt zal later (en bij andere paarden) vast wel uitkomst bieden, maar dat helpt mij
op dit moment totaal niet en dan kan ik net zo goed meteen tegen mijn paard zegge. Meid, doe maar wat
je lekker zelf wilt.

Ik snap wel wat je bedoeld, en tuurlijk daar moeten we zeker ook naar toe. Maar ik ben op dit moment
nog niet kundig genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
Door het vragen op de binnenteugel (houd max. 2 sec vast) laat zij los en kan ze zich gaan ontspannen.
(als je begrijpt wat ik bedoel) Zolang ik niks aan de voorkant doe, ben ik haar gewoon echt kwijt.

Eigenwijs ben je wel he? Je vraagt om commentaar om het vervolgens allemaal te ontkennen? :)
Natuurlijk mag je wel een beetje met je binnenhand vragen om buiging, maar bij jou is het automatisme om dat continue te doen. Als je buiging wilt dan leg je eerst je binnenbeen eraan en vraagt dan iets met je binnenhand. Je laat vervolgens niet alles los, want op het moment dat je loslaat beloon je hem en als hij dan zijn hoofd weer terug doet beloon je hem daarvoor. Zorg ervoor dat je altijd evenveel druk hebt op beide teugels. Als jij niet met je zit en benen kunt rijden dan heb je al helemaal geen recht om zoveel aan de voorkant te zitten dan vraag je er letterlijk om dat hij op zijn voorhand gaat lopen. En dan nog iets, je vraagt continue met je binnenhand ook als je rechtuit gaat, waarvoor is dat nodig? Het antwoord weet ik zelf, namelijk om hem rond te houden, maar dat ontkende je net?
Hoezo is de manier die ik vertel later een uitkomst? Dat is juist om nu te doen. Het slaat overigens nergens op dat je schrijft: Meid, doemaar wat je zelf lekker vind. Want ik heb nergens gezegd dat dat de bedoeling is, het enige is dat je niet de hele tijd aan z'n mond moet zitten en als je dat niet doet, dan betekend het toch niet dat hij zelf mag weten wat hij doet? Als je dat wel denkt, zit er iets echt fout, fouter dan ik dacht. Zoals ik eerder schreef, je moet alles loslaten, maar je moet ook niet vasthouden. Je moet licht contact houden en vragen en niet dwingen of trekken. je moet op een manier vragen dat dat echt niet te zien is op een youtubefilmpje, dat niet de beste kwaliteit is en geen groot scherm en toch zie ik het duidelijk.
Waar het op neer komt is dat je paard (en jij) nog niet eens de basisprincipes kennen en dat je nu al aan een wedstrijd mee wilt doen is dus nog veeeeelste vroeg. Je paard hoort niet onder je uit te lopen als je hem niet vast houd. Je zou zo de teugels los moeten kunnen gooien zonder dat ze dan vooruit springt. Ze moet als jij je hakken uitdrukt gelijk langzamer gaan zonder dat je de druk op de mond moet verhogen. Je moet met je benen kunnen sturen. Pas als al die dingen goed zitten kun je verder gaan. Dan ga je werken aan goed uitgereden wendingen, je gaat werken aan de achterhand, dat die sterker wordt, je gaat ervoor zorgen dat je goed contact hebt met de mond, dat je niet steeds aan de binnenteugel hoeft te trekken bij buiging, aan voorwaarts-neerwaarts, dus dat hij je hand volgt. Als dit allemaal goed gaat zal je paard zich vanzelf beter in zijn lijf voelen en gaat je hand zelf opzoeken.
Ik hoop van harte dat je iets met mijn commentaar doet en niet zo door blijft gaan, want dat is zo ontzettend zonde en je zal ongetwijfeld tegen problemen op gaan lopen ;)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:48

Eigenwijs is ieder mens ;) Ik begrijp wel wat je mij wilt duidelijk maken, en zeg ook niet dat je ongelijk hebt maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik geen natuurtalent o.i.d. ben en echt niet meteen mijn paard geheel onder controle kan hebben (op de juiste manier)
Ik weet dat ik aan de voorkant nog te veel zit, maar zeg ook niet dat ik andermans commentaar/tips naast me neer leg. Helemaal niet. Misschien is het de manier waarop jij het aan mij uitlegt, dat dit op mij wat aanvallend overkomt (wat waarschijnlijk helemaal niet de bedoeling is) en ik daarom op die manier terug reageer.
Ik zal het in ieder geval allemaal in m'n achterhoofd houden en er zeker ook wel wat mee gaan doen hoor!