Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar het gaat steeds weer een beetje beter hoor. 

Assiej schreef:Zoals vaker genoemd ben je inderdaad veelste beweeglijk met je handen. Vooral je binnenhand is mij veelste streng.
Ik heb een 17 jarige arabier onder m'n kont die zelfs na 9 jaar nog steeds onder me vandaan wilt lopen als ik hem dat toe zou staan,
en ik denk ook wel dat ik je hiermee e.e.a kan adviseren.
Zorg allereerst dat je zelf ontspannen bent. Focus je niet op haar hoofd/halshouding, dat is absoluut niet van belang, en als je een paard hebt wat graag
onder je vandaan loopt komt dat allemaal vanzelf wel. De reden in mijn ogen dat de meeste mensen hier problemen mee hebben, is omdat ze zich er veelste veel
mee bezig houden. Zorg voor een constante handhouding. Dus vraag stelling, puur door je handen te verplaatsen van links naar rechts. Probeer het voorwaartse niet te controleren door ophoudingen, deze werken op het moment maar niet langdurig. Probeer haar rustig aan het been te houden.
Maak je zwaar, maak schijnovergangen op je zit. Leer haar om te reageren op je zit. Dat zou ik als doel opzich als prioriteit 1 benoemen. Laat haar voorkant met rust, als je namelijk leert met je zit te rijden, en haar tegelijkertijd aan het been te houden (dus het actieve, niet het voorwaardse) zal ze vanzelf je hand opzoeken, gaan ontspannen en gaan nageven.
Verder om het voorwaartse te controleren door op de volte te blijven, dat zo ik persoonlijk vermijden daar je op de volte de binnenhand meer belast als de buitenhand. Rijd gewoon je normale figuren, van hand veranderen, voltes, houd haar bezig. Zorg dat ze de voorwaartse energie om kan zetten in het oplettende. Als ze zo
werkwillig is als jij beschrijft dan zal dit waarschijnlijk geen lang project worden. Als je haar meer en deels van de tijd op de volte houd om haar onder controle te kunnen houden in het voorwaartse, werkt dat naar mijn inziens alleen maar averechts. Zo onloop je namelijk het probleem. Ik neem aan dat het voorwaartse in het algemeen een probleem is? Dus vooral op de lange zijdes omdat ze dan de ruimte vind? Geef haar ook de kans het te willen, daar zal ze namelijk van leren. Als je dat namelijk doet, is dat voor jou het perfecte moment om te gaan schakelen met je overgangen d.m.v. je zit, niet?
Als je haar op de volte zou houden, krijg je de kans ook niet om het 'normale' voorwaartse te controleren, alleen het mindere voorwaartse wat ze op de volte niet kan bereiken. Ik zou dus persoonlijk alleen een volte inzetten op het moment dat ze niet reagerd op je zit. Dán kan je een volte indraaien, haar begeleiden naar het langzamere tempo en vanuit daar weer verder gaan met waar je gebleven bent.
Ik hoop dat je wat aan de info hebtelk paard en elke ruiter blijven uniek, en zo ook de combinatie.
Joline_ schreef:Sorry Saskia, maar ik doe alles behalve mijn paard in de krul trekken. Ja ik vraag met mijn binnenhand, maar
houd haar hier totaal niet vast. Ze ontspant zich, en vraag me af wat jij dan precies ziet.
Ik ben nog geen perfecte ruiter en kan daarom ook niet met alleen mijn zit/benen rijden. (dan kun je wel zeggen
dat ik dan niet zou moeten rijden, maar ik moet het leren)
Dus de manier jij mij uitlegt zal later (en bij andere paarden) vast wel uitkomst bieden, maar dat helpt mij
op dit moment totaal niet en dan kan ik net zo goed meteen tegen mijn paard zegge. Meid, doe maar wat
je lekker zelf wilt.
Ik snap wel wat je bedoeld, en tuurlijk daar moeten we zeker ook naar toe. Maar ik ben op dit moment
nog niet kundig genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
Door het vragen op de binnenteugel (houd max. 2 sec vast) laat zij los en kan ze zich gaan ontspannen.
(als je begrijpt wat ik bedoel) Zolang ik niks aan de voorkant doe, ben ik haar gewoon echt kwijt.

Ik begrijp wel wat je mij wilt duidelijk maken, en zeg ook niet dat je ongelijk hebt maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik geen natuurtalent o.i.d. ben en echt niet meteen mijn paard geheel onder controle kan hebben (op de juiste manier)