snoepjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoepjes geven?

Ja
83 (24%)
Alleen als je zonder neusriem rijd
1 (0%)
Alleen als je met touwhalster of neckrope rijd
16 (4%)
Alleen als je kleine snoepjes neemt, of snoepjes die smelten
21 (6%)
Nooit
223 (64%)

Totaal aantal stemmen: 344

amillia

snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:44

Omdat het toch zo blijkt te zijn dat de meningen hierover verschillen, wat vinden jullie? Kun je je paard tijdens het rijden een snoepje geven als beloning? En waarom?

Biskwie

Re: snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:50

Nee.

Bij een goede basis, heb je voldoende aan een lieve stem of een kriebel.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:01

ja, ik geef meestal 1 snoepje voor het rijden en 1tje tijdens het rijden.(maar sla het ook best vaak over want ik wil niet dat ze gaat bedelen).
doet ze dus ook niet, zelfde met voeren, als ik met de schep kom stapt ze gelijk naar achteren en dan wil ik dat ze minimaal 2.5 meter afstand houdt, en ze mag pas eten als ik wegloop.
ze heeft het heus weleens geprobeerd hoor, stond ze vlak achter me, maar dan draai ik me om en zeg ik streng terug en dan loopt ze gelijk achteruit.

oke ff ontopic:ik doe het voor grootste deel dat ze lekker knabbelt op het bit, da's goed volgens mijn instructrice.
verder voer ik geen snoepjes

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:01

Tijdens het rijden ? nee

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:09

Tijdens het rijden krijgt ze geen snoepjes. Ze moet letten op de hulpen die ik geef en niet denken van "wanneer krijg ik weer een snoepje". Ik rij met bit en wil voorkomen dat er iets achter het bit blijft hangen of dat ze zich verslikt ofzo.

Tijdens het rijden praat ik regelmatig en beloon haar ook met mijn stem of een kleine aai over haar hals.
Na het rijden krijgt ze vaak wat lekkers, dat ze in alle rust mag op eten.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-07-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:11

Ik ben een suikerklontjes mamma!
Heb eigenlijk altijd wel een paar in mijn zak zitten, maar de paarden luisteren ook wel zonder die witte klontjes naar me hoor!!!!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:17

'Mijn' optie staat er niet tussen ;)
Ik geef heel afentoe een snoepje tijdens het rijden, we rijden bitloos.
Doe het heel soms, als hij heel braaf is, we iets heel moeilijks/nieuws oefenen en ik ze ook nog eens toevallig in m'n zak heb zitten (vaker niet dan wel).
Hij vraagt er tijdens het rijden nooit om, geef het ook zo weinig dat het verrassingselement blijft bestaan.
Met onze basis is niets mis trouwens... hij doet het ook voor een aai of mijn stem.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:20

raya00 schreef:
Doe het heel soms, als hij heel braaf is, we iets heel moeilijks/nieuws oefenen en ik ze ook nog eens toevallig in m'n zak heb zitten (vaker niet dan wel).
Hij vraagt er tijdens het rijden nooit om, geef het ook zo weinig dat het verrassingselement blijft bestaan.
Met onze basis is niets mis trouwens... hij doet het ook voor een aai of mijn stem.

mee eens! ze moeten er niet om gaan vragen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:27

raya00 schreef:

Ik sta ook niet elke minuut stil om een klontje te geven hoor, alleen als ze braaf zijn en we toch al halthouden na een oefening.

claudialaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:29

onder het rijden voer ik ze nooit wat lekkers.
ik beloon haar met mijn stem, een kriebeltje of een klopje,
maar ga niks voeren. (ook beetje eng met bit in?)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:37

claudialaska schreef:
onder het rijden voer ik ze nooit wat lekkers.
ik beloon haar met mijn stem, een kriebeltje of een klopje,
maar ga niks voeren. (ook beetje eng met bit in?)

waarom eng?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:41

Ik geef soms wel een snoepje als we klaar zijn, maar dan ook echt als ik ben afgestapt en we naar stal gaan. :) Tussendoor niet idd, dan moet ze zich concentreren op het werk en beloon ik dmv mijn stem of mijn hand. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:43

Ik geef soms als ik opstap (neusriem +bit) een half brokje, maar mijn moeder dus altijd. Gaat hij veel te erg van schooien, dus ik geef het maar af en toe. Onder het rijden eigenlijk nooit.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:59

Ik geef snoepjes als ik er zin in heb en ze bij me heb en ook nog es denk dat hij het verdient. Ik deed het toen hij jong was als beloning voor stilstaan buiten en als hij iets spannends had gedaan. Soms vraagt hij er wel om (buiten), maar hij geeft er gelukkig weinig om, dus dat maakt alles makkelijker. In de bak krijgt hij wel es na afloop en ook na afloop van de les of als hij een nieuwe oefening heel goed doet. Maarja, ook hierbij- als hij niet krijgt maakt het hem niet uit. Een knuffel of andere duidelijke beloning valt net zo in de smaak. Dus ja, dan is het makkelijker om wel es te doen. Als ik een vreetschuur had als paard, dan zou ik het gewoon niet doen. Da's jezelf het leven moeilijk maken vermoed ik.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:01

ik geef eigelijk nooit snoepjes,

mijn pony krijgt alles in zijn voerbak, eerst kreeg hij wel snoepjes maar hij werd heel opdringerig, en ging soms dieuwen,
Vond het niet fijn dus geen snoepjes meer.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:02

Tijdens het rijden lijkt me nou niet echt handig. Ik beloon haar met mijn stem of een aai over d'r hals. En na het rijden, bij het afzadelen krijgt ze een snoepje, een wortel of wat brok.
Maar nee, tijdens het rijden niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:05

Ik vind het heel goed werken, ik rij bitloos en soms vind ik een extra beloning wel op zijn plaats.
Mijn paard schooit nooit en doet ook zijn best zonder die snoepjes. maar het is net even de jackpot als hij echt heel goed zijn best doet. Een paard die iets minder plezier in bepaalde dingen heeft, kun je vaak ook daarmee heel positief stimuleren. Als ze niet weten wanneer dat snoepjes komt, is dat steeds weer een verrassing. Als ik dan roep Goedzooooo, snoepjeeee! Dan draait hij direct hoofdje naar mij toe om snoepje aan te nemen, geweldig toch :-)

Ik rij ook wel buitenritjes zonder snoepjes hoor, het is ook net of ik er aan denk. Een aai en lieve woordjes doen ook wonderen!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:09

Die van mij krijgt zodra ik opgestapt ben een snoepje. Zo heb ik hem leren stilstaan tijdens het opstappen. Sindsdien verzet hij geen pas en wacht netjes totdat ik zit. Maar als ik geen snoepjes bij me heb is dat ook geen probleem hoor!
Tijdens het rijden krijgt hij soms ook wel eens wat als hij echt zijn best doet en ik nog wat in mijn zak heb zitten.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:45

Als Almé heel goed heeft gelopen krijgt ze tijdens het uitstappen een snoepje. We rijden trouwens gewoon met een trensje.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:19

Ja, het jonge spul die net aan het bit moet wennen bv. krijgen veel snoepjes. Juist om op het bit te gaan knabbelen en te gaan schuimen waardoor het bit beter in de mond gaat liggen, dan dat ze het gaan verstijven. ;)

Zelf met rijden echt heel af en toe als ik ze net toevallig op zak heb eigenlijk.. en nee geen een van allen bedelt er echt om. :)

nikkilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:04

Ik geef hem altijd als ik in de stal kom 'voor' het rijden een snoepje (suikerklontje, stukje appel, of zoiets) en na het rijden geef ik hem een handje brokjes.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:06

Moet zeggen dat het nog nooit in me op is gekomen om een paard te voeren tijdens het rijden.. ? Nee ik vind het niets, komt na afloop wel.. Een aai of stem vinden ze ook prima :)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:08

nog nooit gedaan tijdens het rijden wel als ze stil bleef staan tijdens het opstappen toen we dat aan het oefenen waren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:09

Nee, nooit..
Sjol eet vingers als je er iets eetbaars in probeert te stoppen, dus niet doen..
(verzorgsters deden het wel en hadden regelmatig aangehapte vingers :+ )

Mijn nieuwe zwartje, nee, aai over de bol, of stem..

Bedenk ineens dat je dan die kruimelende snoepjes of klontjes bij je mobiel in je zak moet stoppen,
ook niet bevorderlijk..
En met zweten met dit weer wordt het suikerstroop in je zak, bah...

Is bij mij dus geen principe kwestie, maar doe het gewoon niet..
(heb ook geen paardensnoepjes of klontjes in mijn bezit.)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:13

_Marinke_ schreef:
Ja, het jonge spul die net aan het bit moet wennen bv. krijgen veel snoepjes. Juist om op het bit te gaan knabbelen en te gaan schuimen waardoor het bit beter in de mond gaat liggen, dan dat ze het gaan verstijven. ;)

Zelf met rijden echt heel af en toe als ik ze net toevallig op zak heb eigenlijk.. en nee geen een van allen bedelt er echt om. :)

Hier ook zak vol Hippostar om dezelfde reden. Het werkt perfect en scheelt mij een hoop trammelant als ik er op zit of iets gedaan wil krijgen.