Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Paard moet eerst over de rug wil je goed bereik hebben op het achterbeen.
M.A.W ze moeten eerst los zijn voor.
Maar dat lukt alleen weer als je een paard hebt dat je van achter naar voor kan rijden, dus goed voor het been is...de kip en het ei verhaal dus!
Op zoek naar een instructice die dit verhaal samen kan brengen in je rijden, want zo zou het eigenlijk ook moeten zijn.
mychamp schreef:Het is gewoon een combinatie van alles, je kunt bijna niet 1 onderdeel trainen, zonder het andere mee te nemen...
Wanneer je alleen aan de voorkant gaat vragen, en de achterkant laat voor wat het is, maak je het alleen maar erger. Wanneer je haar alleen maar naar voren gaat laten racen, maak je het andere punt weer erger.
Je moet zorgen, dat je pony op ieder moment op jouw been reageert.
Daarvoor moet je niet alleen streng zijn voor je pony, maar eigenlijk vooral voor je zelf.
1 keer been is 1 versnelling hoger, en je pony mag NOOIT langzamer gaan lopen, wanneer jij haar niet opvangt.
Wanneer je haar dus strenger naar voren moet rijden, moet jij er voor zorgen, dat wanneer jij 3 keer been geeft, jouw pony ook 3 keer naar voren gaat, anders wordt hij alsnog lui en doe je alles voor niets.
Verder moet je zorgen, dat wanneer je hier mee bezig bent, jij stil en verend bent met je hand, en ten alle tijden probeert om het gewicht aan de voorkant hetzelfde te houden en te corrigeren.
Je zoekt de mond van je pony op, en wanneer je het gevoel hebt dat je pony een beetje terug duwt, wacht je tot jouw pony ZELF nageeft! Je gaat dus niet harder druk zetten, tot hij rond is. Je zoekt dus de mond op, tot je pony zelf terugdrukt, en dan ga je wachten tot je pony nageeft.
Ik hoop dat het nu duidelijker is?
aerdenhout1 schreef:Van elke instructeur(trice) kan je leren...mits je wel de goede hebt natuurlijk.
De kunst is wel om dingen samen te kunnen voegen.
De basis zou bij elke willekeurige instructeur het zelfde moeten zijn. En dat is toch echt het goed aan het been hebben en het vw nw kunnen rijden in eigenlijk elke gang. Dat hoor je ook altijd weer terug te kunnen rijden, al rij je GP!
Die 2 dingen leer je tegelijk eigenlijk. De belangrijkste is wel het voor het been zijn, want een auto zonder gaspedaal staat ook stil!
Maar een auto met alleen een gaspedaal zal geen hoek om gaan!
Die 2 horen dus samen!
Mrisss schreef:Zelf heb ik dat ook wel eens gehad 2 instructrices en ik zou je toch adviseren om met 1 verder te gaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. En de een is het meer met de eerste eens en de andere meer met de tweede eens. Vaak is het lastig voor zowel je paard/pony als voor jou! Veel succes!
Mootje schreef:Af en toe zeggen mijn instructeurs ook tegenstrijdige dingen (Voorbeeld: Mijn dressuurinstructeur wil dat ik mijn paard laat terug changeren wanneer hij omspringt, terwijl mijn springinstructeur terugnemen beter vind met oog op de contragalop). Ik kan dit dan gewoon aan de instructeurs voorleggen en hier dan het beste van 'kiezen'.
Heb jij bij beide instructeurs dressuurles?
Moll schreef:een paard kan je pas voorwaards rijden wanneer het dier los is in het lichaam, anders is er een blokade en dan heeft het drijven geen zin, het dier moet door de hals komen en fijn in de hand staan, zodat de rug ontspant en de bekken kantelt en de buikspieren worden aangetrokken, wanneer dit het geval is en het paard echt op zijn eigen vier benen loopt is de voorwaardse drang van zelf aanwezig, en is een fijne been hulp meer dan voldoende om het dier naar voren terijden en tempi wisselingen te rijden, wanneer het dier niet door het lichaam is en dus vast houd en spanning maakt is de schouder gesloten de rug strak en de bekken niet gekantelt, waardoor een voor waardse beweging niet goed mogelijk is omdat het voorbeen niet optijd weg kan waardoor het achterbeen dus automatich trager word, de spieren spannen op waardoor lichte been hulp niet door komt en er harder aangedreven gaat worden wat weer meer spanning veroorzaakt.
alles valt of staat met juiste hoofd halshouding, en daardoor losheid en recht gerichtheid van het paard.