Pony wil bij nieuwe eigenaars niet meer naar rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Humanoid

Pony wil bij nieuwe eigenaars niet meer naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:24

Hallo
Mijn pony is enkele weken geleden verkocht en staat nu bij zijn nieuwe eigenaars
ik heb nooit met hem rijproblemen gehad en nu wil hij bij zijn nieuwe eigenaars niet meer naar rechts gaan, links is geen probleem
bij mij heeft hij dit gedrag nog nooit eerder vertoont..
Er rijd nu een meisje van bijna 11 jaar op bij haar lukt het niet om rechts te rijden, haar vader is er ook al op gaan zitten en bij hem wil hij ook niet naar rechts..
Wat zou dit kunnen zijn en hoe kunnen we dit het best oplossen?

ZoZenn

Re: Pony wil bij nieuwe eigenaars niet meer naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:30

Misschien dat je er zelf eens heen gaat en kijkt of hij het bij jou wel doet? Misschien is er iets medisch mis met hem of heeft hij pijn?

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:38

We gaan er eind deze week naartoe aangezien de ouders van het meisje gescheiden zijn en co-ouderschap hebben, week/week systeem en ze zou er graag bij willen zijn wanneer ik het probleem eens kom bekijken
Hij is bij ons medisch nog nooit ziek geweest of heeft nog nooit wat aan de hand gehad, het zou mij dus ook erg verbazen moest hij nu opeens medisch wel iets mankeren..

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:39

Misschien iets met het gebit? Wanneer is de pony voor het laatst bij de tandarts geweest?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:40

Heeft zij ook je zadel overgekocht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:41

misschien zijn ze van bit veranderd en protesteert de pony hierop?

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:43

@ MarloesRixt
Hij is nog nooit naar de tandarts geweest, dierenarts zegt zelf ook dat hij met zijn gebit in orde is..
@ Pikeur
Ja zij hebben ook het zadel meegekregen en die gebruiken ze ook
@ petitparis
Ze hebben geen andere bit, ze hebben het bit van hem meegekregen die hij altijd gewend is geweest..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:52

Een DA is geen tandarts.

Als alles ok is, dan zal het zeker aan het ruitertje liggen , hoe goed kan die rijden?
Sturen ze op de zit of op het bit?
Het bit is geen stuur en als jij hem veel op zit hebt gereden, snapt hij totaal niet wat ze willen en gaat dus tegen die druk in, dat hij de ene kant beter gaat dan de ander komt omdat het paard een voorkeurs kant heeft en dus die kant wel heen gaat.
Misschien verstandig om als je gaat erbij te zeggen dat ze el les moeten nemen, wel zo eerlijk en fijn voor de pony.

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:59

Het meisje zelf heeft enkele ponykampen gedaan en rijd bij de half gevorderde ruitertjes, ze kan stap, draf en galop
Ik denk dat ze eerder op het bit stuurt maar daar kom ik eind deze week pas achter..
ik zelf heb hem inderdaad veel op zit gereden, maar als er iemand anders op ging die gewoon eens op een pony wou zitten en ik die even alleen liet, en ze "stuurde" aan het bit dan ging hij wel naar rechts..
Het is een pony waar je veel mee kan dus het verbaast mij dat hij gewoon niet naar rechts wil ook al rijd ze hem op het bit

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:01

Misschien een ongelukje in de wei gebeurt? Gevallen? Uitproberen lijkt me zo onlogisch op 1 kant.. waarom dan niet linksom

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:04

Aan uitproberen had ik eerder ook al gedacht, maar ik vind het idd ook vreemd dat hij het linksom wel doet dan..
Toen ik hem vroeger kochte probeerde hij mij uit op de galop (hij ging toen altijd maar sneller en sneller) dat heeft hij ook snel afgeleerd, ik heb aan hun ook al gevraagd of het bij de galop wel lukte en of hij niet snel ging maar daar galoppeert hij normaal, mischien dat hij dan wel een andere manier van uitproberen heeft nu?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:06

waarschijnlijk een rijtechnisch probleem? pony komt er een keer per ongeluk achter, en doet het nu elke keer,omdat het meisje niet ver genoeg is om het aan te pakken.
Hier in de lessen heb ik een periode gehad met een van de pony's, dat de kinderen die heel bang/faalangstig waren, de pony met geen mogelijkheid van de hoefslag afkregen.
en dan werd de pony dus letterlijk dubbelgeklapt qua nek/hoofd om het toch te proberen, maar pony was zo soepel en lenig, dat ze stug doorliep.
zelf toen enkele malen opgereden omdat de pony er echt misbruik van begon te maken, en nu doet ze het niet meer.

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:10

Als ik er heen ga, ga ik kijken of ze hem eerst wel op een goede manier opzadelt, ik heb geen flauw idee hoe ze hem opzadelen hier heb ik ook al eerder aan gedacht, dat ze hem bv het bit verkeerd instaken fzo..
Ik ga haar er eerst op laten rijden en kijken wat de pony doet en wat dat zij verkeerd doet, van zodra ik weet wat ze verkeerd doet kan ik haar uitleg geven want zij zelf kan ook mis zijn
als ik eerder geen problemen zie in haar rijden, en het zou bij mij wel lukken aan wat zou het dan kunnen liggen? Probeert de pony haar dan toch uit?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:12

anders er zelf even opgaan en bekijken waar het probleem ligt? zouden de nieuwe eigenaren dit eventueel willen?

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:16

Ik denk wel dat ze dit willen, anders zou niemand hen kunnen helpen..
Ik bedoel ik heb deze pony enkele jaren gehad en weet ongeveer door en door alles in verband met zijn "rijstijl"
Dus ik denk niet dat iemand anders snel zal weten wat zijn of haar (het meisje) probleem zal zijn
Maar wat als het mij wel lukt om hem rechts te rijden, en het lukt bij de nieuwe eigenaars nog steeds niet, wat zou ik hier dan aan kunnen doen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:03

Het zou kunnen dat ze hem niet evenveel op beide kanten rijd en dat hij nu wat stijf is rechtsom..?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:40

ik denk dat we er nu nog niet zoveel over kunnen zeggen, omdat we gewoon te weinig weten. we weten alleen dat de pony niet naar rechts wil, en er zijn ontelbaar veel optie's waardoor dit komt

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:10

Er zijn zoveel dingen waarom de pony niet naar rechts wilt.
Mijn paardje heeft het ook gedaan, alleen wilde ze dan niet naar links, en dit was echt geen medisch probleem.
Alles nagezocht wat nagezocht kon worden, maar het was gewoon uit proberen.
Paar keer flink boos geworden, en toen was het goed en heb nu geen problemen meer gehad op links. :n

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:37

Als ze de pony goed opzadelen, en hij het bij jou niet doet, zou ik toch denken dat hij het meisje aan het uittesten is.
Wat je als tip nog mee kan geven is overdreven stelling vragen op de rechterhand, laat ze hem maar goed naar binnen zetten.
Desnoods op de linkerhand ook stelling naar rechts vragen, zodat hij op zijn rechterkant toch zijn spieren soepel houd.

Weet je misschien of ze les hebben?

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 17:39

@Gentle_Vival
Nee het meisje krijgt geen les
Maar nu als hij het meisje aan het uittesten zou zijn waarom doet hij dit bij haar vader dan ook?
De pony is 1.34 en ik denk dat een vader wel een pony rechts kan krijgen, maar bij hem lukt het dus ook niet..
Deze vrijdag gaan we er heen en dan kan ik het probleem eens bekijken.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:41

Wil de pony met longeren wel rechtsom?

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 17:43

@monica08
Ik denk niet da ze hem al gelongeerd hebben omdat ze hier geen verstand van hebben en niet weten hoe het moet ..
bij mij liep hij altijd netjes rechtsom aan de longe

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:49

Fijn dat je erheen wilt om te helpen, ben benieuwd waar dat aan ligt.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:52

Ze hebben geen verstand van longeren maar hebben wel een pony? :?

Humanoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 17:55

Ja als het meisje een goed rapport had kreeg ze een pony..
Zelf heeft ze enkele keren een paardenkamp gedaan en op een manege gereden waar ze bij de half gevorderde rijd maar verder ook niets, dus ik denk niet dat ze wat kent van longeren etc..
Haar ouders wisten zelf ook niet qua onderhoud wat ze moesten doen, dus ik heb ook een hele lijst moeten maken voor hun, de bedoeling is dat ik af en toe langs kom om te kijken hoe het gaat zodat ik het meisje ook verder kan helpen met het rijden en andere dingen..