inrijden eerder of aangespannen eerder leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

inrijden eerder of aangespannen eerder leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 06:54

hoi allemaal

ik zou graag jullie hulp willen
ik heb een haflinger van bijna 17 maanden
en wil hem met 2,5/3 jaar gaan laten inrijden
en dan weer op de wei zetten
maar nu wil ik hem ook aangespannen gaan rijden
er zijn nu al een paar mensen die zeggen dat ik hier dan al eerder dan met het inrijden mee kan beginnen om hem dat te leren
weet iemand of ze gelijk hebben of kan dit pas veel later
hoop op goede en gezellig advies

mieske

Re: inrijden eerder of aangespannen eerder leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 06:58

Eerder dan 3 jaar zou ik sowieso nog niet op je paard gaan zitten :n
Hoe dat zit met aangespannen rijden zou ik niet weten..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:27

Eerder beleren voor de wagen is onzin. Zn lijf en groeischijven zijn ook daarvoor nog lang niet klaar, net als voor ohz.
Gewoon wachten tot hij drie is en goed verkeersmak en goed in de hand. Leer hem op tijd alle commando's vanaf de grond daar heb je later profijt van. Evt al wat langelijnenwerk met oogklepjes op is ook fijn alssie dat al kan.

Verder kun je betuigen en inrijden prima tegelijk combineren als je het beide met mate doet. Geef hem genoeg tijd tussendoor om alles wat hij geleerd heeft te verwerken. En dan heb ik het niet over een dagje maar echt een maand pauze. Anders raken ze gestrest in hun koppie met alle gevolgen vandien.

Je hebt alle tijd van de wereld. Gewoon op het gemakje werkt het beste voor paard en eigenaar. Een gestrest paard wordt niemand blij van en het paard al helemaal niet.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 07:32

ik wacht zeker tot dat hij 3 is dan
en wat je zegt ik heb alle tijd van de wereld
maar ik vroeg me het gewoon af of het zo was ja of nee

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:49

Gewoon lekker veel over de weg wandelen,stap,draf commando's aanleren.
Zo heb ik het gedaan toen ik mijn pony kreeg op tweejarige leeftijd.
Daarna met lange lijnen erachter lopen,eerst met twee personen,daarna kon ik het alleen.
Door zoveel tijd met haar te verbrengen( bijna elke dag wat doen)kon ik er zo opstappen toen ze 3 was.
Ik heb haar opgezadeld en ben een buitenritje gaan maken.

kimkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:29

IK zou het niet allebij tegelijk doen. juist 1 ding want dat kan hij het beter verwerken en anders wordt het wel veel tegelijk voor zo´n jong dier. ik zou zo ie zo wachten tot hij 3 is en verder met grond werk bezig zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:33

Wat wij altijd doen met onze paarden is ze vanaf 2,5 jaar al een beetje oppakken in de zin van mennen voor je uit (dus zonder kar). Ze leren dan al een beetje op eigen benen lopen en ze vinden het ook leuk om wat te doen. Niet vaak...zo eens per week eventjes een kwartiertje.
Daarna nemen we ze als drie-jarige in het tweespan naast een ervaren paard, waarbij we de strengen zo zetten dat het ervaren paard het meeste trekwerk doet. Dat bouwen we rustig uit en als je er dan op gaat zitten als ze 3,5 jaar oud zijn, dan rij je eienlijk zo weg. Ze zijn al bitwijs, ze zijn al verkeersmak door de leerschool met het oudere paard en zo kun je het hele proces geleidelijk doen en is het voor het paard goed te behappen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:48

dus freestyle zou dus wel eerder kunnen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 06:21

Ja hoor dat kun je al met 2,5 lichtjes oppakken.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 06:42

ik moet zeggen ik heb 2 paarden ingereden die eerst voor de wagen zijn geweest,
en ik kan je vertellen dat dat echt super ging je hebt al alles erop zoals een rem en stuur.
paard is dan ook een stuk nuchterde in de kop,
dus ik zou eerst inspannen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 07:19

sammy1 schreef:
en ik kan je vertellen dat dat echt super ging je hebt al alles erop zoals een rem en stuur.

klinkt wel heel goed zeg
nu nog iemand vinden die het mij kan leren rond om brabant (waawijk)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 07:53

sammy1 schreef:

Het is echt opstappen en wegrijden in de meeste gevallen...

Daarom beleren wij paarden ook altijd eerst voor de kar. Zelfs als we niet van plan zijn om met dat paard te blijven mennen is de eerste werkervaring van een paard bij ons altijd het aangespannen werk. Niet altijd tot de kar er achter, soms houden we op met de sleep....maar ook dan heb je er al zoveel voordeel van als je er op stapt!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:57

polly2 schreef:
sammy1 schreef:

Daarom beleren wij paarden ook altijd eerst voor de kar. Zelfs als we niet van plan zijn om met dat paard te blijven mennen is de eerste werkervaring van een paard bij ons altijd het aangespannen werk. Niet altijd tot de kar er achter, soms houden we op met de sleep....maar ook dan heb je er al zoveel voordeel van als je er op stapt!
nou dat klinkt wel heel eerst leren voor de kar en dan pas er op
ga het denk ik ook zo doen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:01

Nagano schreef:

Als jij niet kunt mennen en nog nooit een paard beleerd hebt, breng 'm dan in hemelsnaam ergens heen om te beleren. Als je niet kunt rijden ga je toch ook niet beginnen met een paard zadelmak maken?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:14

Ibbel schreef:
Nagano schreef:

Als jij niet kunt mennen en nog nooit een paard beleerd hebt, breng 'm dan in hemelsnaam ergens heen om te beleren. Als je niet kunt rijden ga je toch ook niet beginnen met een paard zadelmak maken?

hoi rijden kan ik zeker wel
maar inrijden heb ik nog nooit gedaan
daarom laat ik dit ook doen ga niet zelf klooien
dit geld ook voor het mennen dat laat ik ook doen
wand dat heb ik echt nog nooit gedaan
lijkt me zo mooi om te doen dus wil het wel al gaan leren het mennen dus

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:27

Hoi,

Mijn merrie van inmiddels 3 en half heb ik zelf al heel wat bijgebracht qua sturen aan de lange lijnen. nu wordt ze klaar gemaakt voor de wagen door een Prof. daarna ga ik er zelf mooi mee aan de rit. Ik ga haar met haar eerst de nodige kilometers maken voor de wagen zodat al wel lekker aan de slag is. Spieren kan opbouwen en kan wennen aan het werk :) volgend jaar pak ik haar verder onder het zadel. Ze krijgt eerst nog even lekker de tijd om uit te groeien en overal aan te wennen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:47

polly2 schreef:
sammy1 schreef:

helemaal mee eens,
ik heb nog nooit zo n brave paarden gehad kwa inrijden.
eentje ben ikzelfs meteen het bos mee in gegaan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:28

Mijn pony was niet in te rijden en is toen eerst voor de wagen beleerd. Inrijden ging daarna makkelijker.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:05

Mijn meninstructeur vind het handiger als het paard al een stuur heeft dus al ingereden is. En dan gaan beleren.
Weet niet wat beter is voor het paard maar voor het beleren is het handiger;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:26

Nagano schreef:
Bert bans van Steenhof Stables in Oisterwijk! Hij is een aardige vent, heel goed met paarden en een prima instructeur +:)+ . Kijk hier: http://www.steenhofstables.com/. Hij kan je paard beleren en geeft men-les. Ook kan je bij hem je koetsiersbewijs halen.
PS: Ibbel heeft gelijk: probeer je paard niet zelf te beleren, maar breng 'm naar een prof!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:28

ElsB schreef:
Nagano schreef:
Bert bans van Steenhof Stables in Oisterwijk! Hij is een aardige vent, heel goed met paarden en een prima instructeur +:)+ . Kijk hier: http://www.steenhofstables.com/. Hij kan je paard beleren en geeft men-les. Ook kan je bij hem je koetsiersbewijs halen.

dank je wel ga deze site zeker bewaren

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:48

Ik hoor altijd dat eerst aanspannen handiger is, daarna pas onder het zadel. Omdat ze dan de hupen eerder onder de knie hebben en ze zijn dan wat rustiger.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:51

Iedereen heeft zo z'n eigen manier.
Er zijn mensen die een paard eerst aangespannen leren en daarna met inrijden makkelijker zijn maar andersom is het ook zo.
Ik ken mensen die het betuigen al doen op 2/2,5 jaar is mij toen ook geadviseerd. Opzich ben ik wel van mening dat betuigen minder belastend is zeker als je gewoon op de weg rijdt hoeven ze nauwelijks te trekken en worden niet zo veel belast. Wat met rijden wel zo is je belast meteen de rug met zo'n 60 kilo. Maar ook ben ik van mening met beide niet voor de 3 jaar te beginnen. Maar goed dat is net zo iets als inrijden ook genoeg mensen die vinden dat het geen kwaad kan met 2,5 dusja.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:56

Die van mij was al aangespannen. Vond het heel makkelijk toen ik hem ging inrijden. Hij kende het sturen en de rem al mooi, dat hoef je hem dus niet bij te brengen. Qua stap/draf/galop kun je hem ook goed helpen, omdat hij dat ook al kent voor de wagen. Alleen het opstappen was in het begin een beetje eng, maar dat heb ik de eerst tijd in het gangpad van de stal gedaan. Eerst daar een paar keer heen en weer rijden, voordat ik de bak in ging. Is super gegaan. Hij heeft nooit gek gedaan.

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:44

ik heb een keer een clinic gedaan met aangespannen rijden, en daar vertelden ze dat een paard op vroege leeftijd al aangespannen kan worden. dit komt omdat het paard veel minder belast word. maar het spreekt natuurlijk voor zich dat je er niet na 1 jaar ofzo al mee moet beginnen.. en natuurlijk rustig opbouwen. zelf heb ik haar eerst onder het zadel gebracht, dat vond ik zelf iets makkelijker in verband met sturen, en daarna maar aangespannen. :j