Shet die tegen de hand is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Shet die tegen de hand is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:07

Ik train zelf al een tijdje aan de lange lijnen met mijn shetlanderruin van 5 jaar. Zo sleept hij bandjes en hij heeft laatst voor het eerst voor de wagen gestaan. Sinds 2 maanden rijdt er ook een 7 jarig meisje met hem. Hij kan erg gaan hangen en tegen de hand zijn. Dit doet hij in iets mindere mate met het werk aan de lange lijnen. Voorheen liep hij op een ongebroken trensje. Dit heb ik vervangen door een enkel gebroken bit. Toen ging het een tijd beter. Nu begint het geklier met zijn hoofd weer.

Ik heb een filmpje waar het op te zien is. Dit was de eerste keer met het zadel (testzadel van barefoot), maar ook als ze zonder zadel rijden doet hij het. Hoe kan ik dit oplossen? Ik laat het meisje nu drijven als hij het doet. Ze mag van mij niet terug trekken, want dat win je toch nooit. Maar is dat goed?

Ik zit te denken om eerst zijn gebit na te laten kijken. Wellicht heeft hij last van zijn tanden? Zijn dit dan de symptomen? En mss toch een ander (dubbel) gebroken bit uitproberen? Alle tips zijn welkom :)

Hier het filmpje. In het begin is het ruitertje wat onrustig met haar handen, maar ze probeert hem naar buiten te sturen. Hans vindt het altijd gezellig om bij mij te blijven kletsen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:13

Zit je neusriem nu achter je bit langs? Denk dat het grootste probleem is dat de pony niet voorwaards loopt en daarom kliert met zijn hoofd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:21

Ja, ik had hem er eerst overheen zoals het moet, maar ik heb het idee dat hij dat niet fijn vindt. Vandaar dat ik hem er nu onder langs heb gedaan. Maar goed, het zou dus kunnen dat het komt door doordat hij niet actief is. Ik zal vanavond eens met de lange lijnen aan de gang gaan. Kijken of hij het dan ook doet, want meestal is hij dan wel actief.

Chezshir77

Re: Shet die tegen de hand is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:58

Hoe doet de pony het zónder bitje? Volgens mij zit het echt niet lekker!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:59

Zonder bit is hij nog nooit gereden, dus dat weet ik niet. Ik heb ook geen bitloos hoofdstel voor hem en ik heb het vermoeden dat hij op het halster niet echt gaat reageren. Dan is het voor Fleur echt onmogelijk om hem bij het gras vandaan te houden, het blijft een shet.

Met longeren doet hij het trouwens weer niet, dan is hij rustig met zijn hoofd. Dan is hij wel goed actief.

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:37

capopjekop schreef:
Ja, ik had hem er eerst overheen zoals het moet, maar ik heb het idee dat hij dat niet fijn vindt. Vandaar dat ik hem er nu onder langs heb gedaan. Maar goed, het zou dus kunnen dat het komt door doordat hij niet actief is. Ik zal vanavond eens met de lange lijnen aan de gang gaan. Kijken of hij het dan ook doet, want meestal is hij dan wel actief.

anders moet je het eerst een keer met een halster & dan een halstertouw als teugels gebruiken proberen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 14:54

Ik kan het proberen, al denk ik dat hij dat niet fijn vind. Een halster gaat schuiven. Maar goed ik kan het altijd een keer proberen natuurlijk

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:51

Ik krijg ook de indruk dat er iets niet lekker zit in de mond. Of het het bit is, of dat er iets met zn tanden aan de hand is, kan ik niet beoordelen maar dat is wel mijn eerste indruk als ik het filmpje bekijk.

Wat al aangehaald is; Inderdaad met halster kijken of de reactie dan hetzelfde is. Is dat het geval, dan zit er mss in de nek/hals iets niet lekker waardoor hij zodra er druk op komt te staan er onderuit wil komen (logisch wanneer het zeer zou doen). Doet hij dan niks met zijn hoofd, dan kun je het dus in de mond gaan zoeken.

Toevallig heeft een van onze pony's hier ook last van gehad, recentelijk. Toen ik hem met een ander bitje trainde was het probleem ineens stukken minder. Bij hem was het waarschijnlijk een combinatie van niet goed los in het lijf en een bit dat niet lekker in de mond lag. Sowieso komt bij hem de Tandarts ook nog langs, gewoon om zeker te weten of hij daar geen last van heeft. Soms is het lastig te achterhalen en spelen meerdere dingen een rol.

Succes ermee iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:52

Had mijn pony ook last van... Ongebroken rubberen bitje erin gehangen en het was over :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:28

ik zie 2 dingen

1. een eigenwijze shetlander ;)

2. een ponytje wat niet happy is met iets .. hij loopt ontzettend te kauwen.. ik zou beginnen met het gebit na te laten kijken ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 23:50

Rubber ben ik niet zo voor. Ongebroken bitje had ik hiervoor en daar deed hij het ook op. Ik zal ze de volgende keer met halster laten rijden. Mocht het dan over zijn dan zal ik de tandarts eens laten komen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:35

ik zou ZOWIEZO een tandarts laten komen..

tanden/kiezen groeien namelijk en als daar nooit wat aan gedaan is heeft tie waarschijnlijk wel haken..
voor het welzijn van je pony zou ik de tandarts laten komen!!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:19

Ik kan het niet heel goed zien op het filmpje maar heb je al eens geprobeerd het bit een gaatje hoger te hangen? Het lijkt op sommige momenten zo 'los' aan het bakstuk te hangen. Misschien kan dan de neusriem er ook beter overheen?

Edit: net de foto's van Hans met z'n testzadel gezien en daar krijg ik eigenlijk dezelfde indruk.

Overigens wel een erg leuke combinatie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:11

capopjekop schreef:
Rubber ben ik niet zo voor. Ongebroken bitje had ik hiervoor en daar deed hij het ook op. Ik zal ze de volgende keer met halster laten rijden. Mocht het dan over zijn dan zal ik de tandarts eens laten komen.

Hoezo niet als ik vragen mag :) ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 13:20

Rubber kan schuren als de mond niet vochtig genoeg is.

Ik krijg verder niet het idee dat hij last heeft van zijn tanden, dus het heeft geen haast. Hij knoeit niet met zijn eten en hij maakt ook geen proppen. Ik kan het dus makkelijk eerst een keer zonder bit proberen voordat ik de tandarts bel :)

Bit hoger hangen zou kunnen, ik twijfel nu soms ook of hij niet te laag hangt.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:42

Overdreven kauwen op het bit wijst vaak op gebitsproblemen. In ieder geval is de pony veel te weinig voorwaarts, terwijl hij wel beginnende pogingen doet om af te buigen. Dan krijg je meestal dat ze de teugels uit de handen trekken.

Wat ik zou doen: tandarts laten kijken. Daarna weer gaan rijden en fiks voorwaarts rijden, niet aan het hoofd zitten totdat ie goed doorloopt. Daarna teugels weer een beetje aannemen en als ie dan toch trekt: blokkeren. Dus niet terugtrekken, maar zorgen dat het niet lukt om teugels uit de handen te trekken. Soms is een touwtje van het bit naar het zadel een goede optie. Daarbij heeft het touwtje de lengte van het zadel naar het bit als de pony zijn hoofd normaal houdt. Als ie dan het hoofd naar beneden duwt, blokkeert het touwtje dit trekken en houdt het gauw op (meestal zijn kleinere ruitertjes niet in staat om voldoende kracht en op het juiste moment de pony te blokkeren, een touwtje kan dat wel). Na een paar keer weet de pony het wel en is het meestal over.

Maar zoals gezegd: eerst gebit na laten kijken s.v.p. Dat ziet er niet echt prettig uit.

Succes ermee!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:57

ehm.. ziet nou niemand dat er geen mogelijkheid tot aanleuning is op het filmpje? :+
pony wordt met zeer losse teugels gereden, en niet via de benen goed voorwaarts neerwaarts gereden.
kan een 7 jarige natuurlijk ook niet optimaal, maar dan moet je niet gaan verwachten dat je pony volledig perfect in de aanleuning loopt natuurlijk ;)
teugels eens op maat maken, overgangen rijden, en op moment dat pony de teugels uit de handen wil trekken ( losse teugel= pony denkt dat hij lange teugel krijgt) even been erbij en halve ophouding door ruitertje laten maken.
pony lijkt soepel genoeg in de mond om die aanleuning te krijgen, laat er anders eens een meiske op wat al wat langer rijdt om de pony hier wat beter in te begeleiden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:10

Dat is moeilijk. Ik ken geen jonge kinderen die dat kunnen en ik vind het ook niks om er iemand op te zetten die veel te groot is. Ik kan natuurlijk eens rondkijken.

Bedankt voor het meedenken tot zover trouwens :)

Nachtruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:33

Mieschien omdat hij niet voorwaartsgenoeg is hij loopt wel erg langzaam!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:43

capopjekop schreef:
Dat is moeilijk. Ik ken geen jonge kinderen die dat kunnen en ik vind het ook niks om er iemand op te zetten die veel te groot is. Ik kan natuurlijk eens rondkijken.

Bedankt voor het meedenken tot zover trouwens :)

gevorderd hoeft niet perse groot te zijn :D
ikzelf heb een ruitertje van nu net 8 jaar die al heel ver is qua rijden, en die past nu nog op een van de pony's hier die slechts 88 cm hoog is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:45

Dan knijp maar in je handen :D De meeste jonge ruitertjes hier in de buurt rijden pas net en vaak op de manege. Maar een kennis van me kent mss een meisje die wel lekker kan rijden. Even afwachten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:50

Ik zou er een tandarts na laten kijken, betje een gaatje hoger.
En even iets op op te letten ik weet ik ervaring dat als je zo'n neusriem niet over het bit heen doet je hem wel een paar gaatjes hoger moet doen, want als ze nu de teugels aan neemt komt er vel klem te zitten tussen het bit en de neusriem.
En daar krijgen ze van die mooie roze kale plekjes van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:59

Je kan trouwens als bitloos hoofdstel gewoon de neusriem gebruiken waarmee je nu ook al rijd. Zelf rij ik daar mijn paard ook mee in de wei.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:03

capopjekop schreef:
Dan knijp maar in je handen :D De meeste jonge ruitertjes hier in de buurt rijden pas net en vaak op de manege. Maar een kennis van me kent mss een meisje die wel lekker kan rijden. Even afwachten.

:Y) dan ga ik voor je duimen!
weet namelijk bijna zeker, dat je pony met juiste begeleiding, erg fijn in de aanleuning kan zijn nav wat ik op het filmpje zie :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:08

@ Mizora: Kan dat ook met zo'n lage neusriem dan? Lijkt me voor de pony niet heel fijn eigenlijk :o

Dat denk ik ook Lowara, hij loopt heel fijn aan de longe. Voor de wagen zoekt hij ook zelf de aanleuning al een beetje op. Het is ook de bedoeling dat ze samen gaan lessen wanneer ik ook daadwerkelijk het zadel heb gekocht :) Maar het kan vast geen kwaad een ervaren ruitertje hem even te laten doorrijden. Dan kan dit meisje gewoon lekker stapritjes blijven maken tot ze aan de les toe zijn :)