nagevelijk in de B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkay

nagevelijk in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 23:32

hallo,

ik vroeg me af of mijn paard goed genoeg nagevelijk loopt voor in de B.
Ik zit er hier niet zelf op, maar een ander meisje ;)

wat vinden jullie??
is dit al goed genoeg? ;)

Afbeelding

biesbas

Re: nagevelijk in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:35

In de B hoeft je paard toch nog niet nagevelijk?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:36

(ik ben niet altijd goed in tips geven, maar ikdoe een poging).
Het lijkt alsof het paard genoeg ruimte krijgt in zijn/haar stap.
En loopt inprincipe niet verkeerd met het hoofd. Probeer zelf wel om aanleuning te behouden. (dus geen grote bogen in de teugels zoals op de foto).
Heb je nog meer fo'to's? van wanneer je er zelf op rijd?
Ik vind dit een moeiljk te beoordelen foto.
Het is nameljk maar 1 moment opname.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:37

Hiermee kun je prima B starten. L wordt moeilijker.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 23:39

maradhja schreef:
(ik ben niet altijd goed in tips geven, maar ikdoe een poging).
Het lijkt alsof het paard genoeg ruimte krijgt in zijn/haar stap.
En loopt inprincipe niet verkeerd met het hoofd. Probeer zelf wel om aanleuning te behouden. (dus geen grote bogen in de teugels zoals op de foto).
Heb je nog meer fo'to's? van wanneer je er zelf op rijd?
Ik vind dit een moeiljk te beoordelen foto.
Het is nameljk maar 1 moment opname.

heb verder nog geen foto's, daarom deze foto met dit kleine meisje ;) ik zal binnenkort foto's plaatsen waar ik er zelf op zit ;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:40

Ok''e dan volg ik dit topic nog maar eens eventjes :D.
Verder ben ga ik met biskwie mee!
Je zou ook een keertje op wedstrijd of een hor - concours kunnen rijden, dan zul je aan het jury commentaar zien of je het wel of niet goed doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:23

nee, ik vind dit nog niet goed genoeg :)

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:31

Altijd moeilijk te beoordelen van 1 foto. Hoe doet je paard het in de draf en galop , hoe is de hoofd hals houding dan.
Officieel is er in de B alleen voldoende aanleuning nodig, echter door ervaring weet ik dat veel juryleden graag meer willen zien (aan de teugel). Zo van deze ene foto zou ik zeggen dat het niet voldoende is maar laat dat je niet afschrikken. Zie een wedstrijd als leerpunt waarbij je met het commentaar van de jury verder kan ontwikkelen. Ik zou zeggen gewoon gaan doen, rekekn nergens op, leer en heb plezier. Op wedstrijd gaan moet vooral een leuke dag weg zijn waarbij je samen met je paard geniet.
Veel plezier in de toekomst en ik ben benieuwd naar meer foto's.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:37

Nageeflijkheid krijg je door contact te houden met de mond van het paard, op deze foto's zie je een hele lichte boog in de teugels, wat dus betekent dat er niet genoeg verbinding is tussen de hand en de mond van het paard.

Het is natuurlijk maar 1 foto zoals anderen al zeiden, maar ik denk dat je met dit paard prima in de B kan starten.

Ik vind nageeflijkheid ook bij jonge paarden heel belangrijk. Hier begint het allemaal mee. Voorwaarts, neerwaarts ....
En nageeflijk betekent dus niet een paard in de krul trekken en rijden met een handrem erop.

Minaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:18

Ik denk dat dit nog niet genoeg is, maar je zou het ook gewoon kunnen gaan proberen :) .
Misschien heb je een fijne jury, meestal geven ze je dan ook nog opbouwend commentaar..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:59

Urielle schreef:
nee, ik vind dit nog niet goed genoeg :)

ik ga mezelf nog even verduidelijken.

Wat ik zelf minimaal zou willen zien voor ik een paard meeneem in de B, is dat als ik zoals hier de teugels wat losser laat, dat het paard zijn hoofd als het ware mee laat zakken naar beneden, dus vanuit de rug, via de schoft, lengte pakt naar beneden en naar voren. Het paard moet zelf het contact met jouw hand op willen zoeken en zo aanleuning creëren. Dat zou voor mij het absoluut minimale zijn om mee te beginnen.

Van daaruit is het ook maar een heel klein stapje om het paard in de hand te stellen door wat been bij te geven, je teugels wat te verkorten en loopt hij dus 'aan de teugel'.

Dit paard is ontspannen, heel goed, ik zie op deze foto geen taktfout, ook goed, maar ik wil hem dus zelf meer contact zien maken en ik wil de ruiter het paard dat contact ook zien aanbieden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:04

Ligt eraan wat een jury wil zien. Ik heb vandaag de briljante opmerking "paard moet meer opgericht en verzameld" weer voorbij horen komen bij een B proefje. Paard liep gewoon netjes afgebogen, soepel door de wendingen en goed over de benen. Prima voor een jong paard. De andere jury vond het prijswaardig, deze nog niet genoeg voor een winstpunt.

MarijeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:05

veel jury's willen wel dat je paard nageeflijk is. Maar volgensmij is dit wel genoeg? beetje moeilijk te zeggen in 1 foto :o

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:08

moeilijk te zeggen met 1 foto, waar je zelf niet op zit ;)
paard kan toch net iets anders lopen als jij er op zit :)

ik heb zelf jammergenoeg geen wedstrijd ervaring, dus blijf dit even volgen :)
vind het wel leuk om te weten wat mensen goed genoeg voor de B vinden.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:37

dit was vandaag met mij erop ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dit is met mijn broertje ;) ;) :o

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nikkay op 13-07-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:38

Ik zie nog steeds maar 1 foto...

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:39

Ik zie de nieuwe foto's nog niet

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:42

sorry, ze staan er nu

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:43

Ik zie het. Voor de B kan het, maar daarna niet. Misschien kun je beter nog even dooroefenen en zo af en toe een recreatiewedstrijd mee doen. Op het moment dat je de basis voor de L gaat oefenen kun je lekker in de B starten.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:43

De derde foto met jou er op vind ik wel redelijk, de rest kan ik nog niet echt nageeflijk noemen. Ik zou nog even door oefenen voordat je op wedstrijd gaat :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:45

Het ziet er niet zo heel verkeerd uit.
Bij de 2e foto lijkt ze wat teveel gesteld en over de buitenschouder weg te lopen (paard moet in het spoor blijven: neus - voorbenen - achterbenen).
Maar .. het zijn nog alleen maar stapfoto's, en dat is niet voldoende indicatie om te zeggen of je al in de B kunt starten.
Mocht je wel gaan starten, doe dat dan alsjeblieft niet met een Thiedemannteugel - dan weet iedereen hoe je je paard aan de teugel probeert te rijden, thuis.
Op een wedstrijd is een neusriem overigens verplicht.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:46

bertie schreef:
Het ziet er niet zo heel verkeerd uit.
Bij de 2e foto lijkt ze wat teveel gesteld en over de buitenschouder weg te lopen (paard moet in het spoor blijven: neus - voorbenen - achterbenen).
Maar .. het zijn nog alleen maar stapfoto's, en dat is niet voldoende indicatie om te zeggen of je al in de B kunt starten.
Mocht je wel gaan starten, doe dat dan alsjeblieft niet met een Thiedemannteugel - dan weet iedereen hoe je je paard aan de teugel probeert te rijden, thuis.

ik rijd er ook niet meer mee, moet alleen de teugels nog verwisselen ;) en ik ben nog lang niet van plan om te gaan starten. ik vroeg het me alleen af. Ik heb haar ook pas 3 maanden ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:38

Tja.... als mijn paard zo in de B loopt kan ik wel starten maar blijf ik hangen op hooguit 170 punten. Het paard lijkt niet geheel door de hals en het neusje is nog een flink stuk voor de loodlijn in plaats van er in de buurt.
Starten kan prima, maar verwacht niet te veel ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:40

Nee sorry, dit zou voor mij niet winstwaardig zijn in de B. :)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:40

Je kan altjid B starten, maar ik denk dat je net naast je winstpunten geeft. Aan de ene kant zou ik als ik jou was lekker nog even oefenen, maar aan de andere kant is het ook weer goed voor de ervaring en merk je snel genoeg of het zo voeldoende is. Maar goed.. het blijft altijd afhankelijk van de jury. ;)