Veyanetta Roses van B naar Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisssssje

Veyanetta Roses van B naar Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 13:50

Hallo :wave:

29 mei had ik mn pony alweer 3 jaar. En dat is dan toch een dag waarop je na gaat denken wat je allemaal al bereikt hebt samen. Niet alleen op het gebied van wedstrijd zijn we heel wat verbeterd, ook onze band is zeker gegroeit. De eerste 2 jaar ging het prima met het rijden en de wedstrijden, maar verder was er niet zoveel tussen ons. Ze was erg zuur op stal en ze heeft me een aantal keer flink gebeten. De meeste mensen zullen haar dan een flinke knal verkopen en 'dan flikt ze het niet meer', maar bij haar werkt het niet zo. Hoe bozer je werd, hoe agressiever zij werd. En niet omdat ze zo'n trut was, maar ze was gewoon schuw en onzeker. Vooral het laatste jaar heb ik haar hierin zien groeien. Op de wei is ze niet meer het ondergeschikte onzekere paardje, maar is ze de leider van onze andere 2 merries. En ook op stal is ze veel zekerder, en bijten heeft ze het laatste jaar niet meer gedaan.

Op 29 mei is ze bij mij gekomen, ze was toen net een dag 5 jaar. Ze was keurig netjes ingereden, dus ik reed er ook zo opweg en ik was opslag verliefd. Ze stond aan de andere kant van het land, dus we hadden daar een bed & breakfast geboekt, en gepland om naar meerdere pony's te gaan kijken. Vaya was de eerste en de andere pony's hoefde ik niet eens meer te zien :Y) Mijn moeder twijfelde nog. Vaya heeft namelijk flinke littekens op haar voeten (mok gehad toen ze jong was waar nooit iets aan gedaan is) en als je een nieuwe pony koopt, waarin zoveel keus is, waarom zou je er dan één met schoonheidsfouten kopen? Maar ik was zeker, ik wilde haar en niemand anders.

Na ongeveer 3 maanden (augustus 2007) reden we onze eerste wedstrijd in het B dressuur. Toevallig waren dit Zuid-Hollandse kampioenschappen op de Develruiters. Ze kwam de trailer uit en ze stond te trillen op haar benen, het was haar allereerste wedstrijd en ik had dus ook geen idee wat me te wachten stond. Opzadelen was een drama, maar toen ik er eenmaal op zat viel alle spanning van haar af en liep ze als een tierelier. De proeven gingen netjes, geen foutjes, gewoon goed. En tot mijn allergrootste verbazing was ik 2 keer eerste en dus Zuid-Hollands kampioen, en mijn eerste 4 winstpunten waren binnen.... Op mijn allereerste wedstrijd! We mochten meerijden in de Parade en ook dat deed ze zo braaf!

Zo zijn we de B, het L1 en de L2 doorgevlogen. In de B nog eens regiokampioen geweest en in het L2 toch wel onze hoogste hoogtepunten gehad. Als eerste ons record van 211 punten! En ook werden we reserve kampioen op de Zuid-Hollandse kampioenschappen en mochten we dus naar de Nederlandse Kampioenschappen in Wanroij, hier werden we 7e.

Februari 2008, L2 dressuur
Afbeelding

Afbeelding

Ook het M1 ging prima, we hebben tot nu toe nog geen 1 proefje gereden waarin we geen winst hadden.

Juni 2008, M1 dressuur
Afbeelding

Afbeelding

Bij het plaatsen van deze foto's op bokt, kregen we veel onderbouwd commentaar en bruikbare tips, waarmee we aan het werk zijn gegaan. Niet veel later kwam er dus nog een topic van ons.

Weer in juni 2008, nog steeds M1 dressuur
Afbeelding

Afbeelding

We gingen vooruit! En in Oktober 2008 durfde we het aan M2 te starten
Het M2 ging minder vlekkeloos dan de klasses hiervoor. We zijn zelfs een redelijk aantal keer thuis gekomen zónder winst. Wat even wennen was, maar wat mij wel sterk motiveerde. We waren snel gegaan, dus we mochten even vastlopen. We zijn hard gaan trainen, heel hard. Eerst zorgen dat we allebei weer op niveau waren, het was voor mij ook de eerste keer dat ik dit niveau reed, en dan weer verder starten.

In mei 2009 verscheen een topic met deze foto
Afbeelding

waarop ik veel (onderbouwd) commentaar kregen op mijn houding. Mij werd aangeraden eens zonder beugels te rijden om mijn zit te verbeteren, en dat deed ik :Y)

Weer mei 2009 dus, M2 dressuur
Afbeelding

Afbeelding

We zijn met ups en downs (zie: ene wedstrijd 170, andere 190) het M2 doorgekomen, en in de zomer van 2009 stonden we op 9 winstpunten. In het najaar van 2009 gingen wij verhuizen, de paardjes kwamen aan huis. We hebben de hele winter niet gestart omdat het trainen er een beetje bij in geschoten was. Begin 2010 zijn we weer hard gaan trainen en hebben toen onze laatste M2 wedstrijd gereden, we reden in beide proeven dik 2 winstpunten, wat ons op M2 + 13 zette en een bevestiging gaf dat we wel klaar waren voor het Z1.

Maart 2010, hard aan het trainen voor het Z1
Afbeelding

Afbeelding

In April 2010 reden we onze eerste Z1 wedstrijd, waarin we ook gelijk ons eerste winstpunt haalde. We zijn nu binnen 5 wedstrijden Z1 + 10. We hebben in 2 proeven geen winst gehaald, en in 2 proeven 2 winstpunten.

Deze foto's zijn van juli 2010, op deze wedstrijd hebben wij onze laatste 2 puntjes in het Z1 gereden hebben
Afbeelding

Afbeelding

We blijven nog even lekker doorkarren in het Z1, en we proberen 7 augustus nog mee te rijden met de regiokampioenschappen!

Ik heb deze foto's vooral geplaatst om te laten zien hoe mega trots ik op mijn meisje ben. Om te laten zien hoe wij in die 3 jaar gegroeit zijn en echt maatjes zijn geworden!

Het meest trots ben ik nog wel op hoe mijn kleine onzekere agressieve meisje, naar een zelfverzekerde merrie is gegroeid.

Afbeelding

En natuurlijk is rijtechnisch commentaar hartstikke welkom, want wij proberen nog elke dag beter te worden!

Bedankt voor het kijken en een reactie zal leuk zijn!

Groetjes, Iris

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:54

Wat leuk om te zien hoe jullie zo verder zijn gekomen.
en leuk dat je ook egt laat zien dat je gebruik maakt van de tips die worden gegeven ;)
heel veel succes samen! :D

ItsMeGaby

Re: Veyanetta Roses van B naar Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:20

super om te zien hoe jullie zijn gegroeid!
ziet er netjes uit

Hrc12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:14

Jullie zijn echt verbeterd zeg!

Nog als tip: probeer niet in te zakken in je bovenlichaam, naar je mooi lang te maken.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:20

Hee, ziet er netjes uit hoor!

Zoals sleepless zegt, probeer mooi rechtop te blijven zitten en niet naar achter te hangen, hierdoor breng je je paardje uit balans. :)
Succes en op naar het Z2!!

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:21

Wauw wat zijn jullie gegroeid en wat is je paardje super mooi geworden!
Alleen maar mijn complimenten. :j

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 22:00

Bedankt voor de lieve reacties :)

Ik zie inderdaad dat ik in mijn laatste paar foto's iets teveel achterover leun, ik zal hier op letten :)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:55

Knap hoor dikke respect, maar is die van jou zo zwaar in de hand??

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 23:16

Nee juist helemaal niet. Als ik een tijdje niet fanatiek gereden heb wil ze nog wel eens iets zwaarder worden, gewoon niet zo fijn in de aanleuning. Maar als ik haar dan weer 2 dagen serieus gereden heb is ze weer heerlijk licht in de aanleuning maar wel op contact.

Hoezo denk je dit?

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:26

het leek mij net of hij zn hals niet buigd, :o

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:53

Op de foto's in het oranje (beide keren) loopt ze idd niet helemaal nageeflijk, maar verder snap ik niet echt wat je bedoeld...

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:05

Goh wat een prachtig verhaal om te lezen! En wat is jou paard gegroeid zeg. Van alle kanten, fijn hoor om haar nu zo te zien.
Gaaf beest hoor. Ik wil je nog heel veel plezier en succes met haar wensen. Denk dat dat helemaal goed komt :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:08

Je bent zeker hard voorruit gegaan! Ik vind hem alleen echt niet genoeg op het achterbeen voor het Z1,rij hem daar lekker op het achterbeen,dan zullen je zijgangen ed ook lekkerder gaan,op de laatste galop foto zou die wat meer gesloten mogen,maar dat kan goed een momentopname zijn!

Succes in het Z2!!

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:20

Ziet er echt heel goed, heel knap wat jij in die jaren met haar hebt bereikt!

Heel veel succes straks in het Z2, moet vast wel goedkomen!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:29

ik kan er niet veel anders van maken dan dat je zeker wel een reden hebt om trots te zijn! +:)+

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:27

Bedankt voor alle lieve complimentjes! Echt super leuk om te lezen.

vilouma schreef:
Je bent zeker hard voorruit gegaan! Ik vind hem alleen echt niet genoeg op het achterbeen voor het Z1,rij hem daar lekker op het achterbeen,dan zullen je zijgangen ed ook lekkerder gaan,op de laatste galop foto zou die wat meer gesloten mogen,maar dat kan goed een momentopname zijn!

Succes in het Z2!!

Bedankt voor je reactie! Ze mag zeker meer verzameld en gesloten, maar mijn zijgangen zijn júist goed. Ik rijd regelmatig 8en voor mijn appuyementen, die ze gewoon heel goed onder de knie heeft. En bijv. in het appuyement loopt ze door met grote passen, dus is er niet veel op aan te merken omdat de techniek heel goed is. Dit is hetzelfde in schouderbinnenwaarts en travers, ze loopt gewoon door en de techniek van de oefening is goed, dus rijden we 7ens of 8en.
Ze moet meer verzameld en gesloten hoor, zeker weten. Maar in mijn zijgangen wordt ik hier niet op afgerekent.
In de galop is ze juist heel erg gesloten en kan ik echt heeeeeeel langzaam en verzameld galopperen, dus dat zal wel een moment opname zijn :P we hebben er het meest last van in de draf.

xQuint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:45

Je ziet ook echt dat de bouw en de halshouding van je pony echt veranderd zijn.
Hele goede verbetering ! :)
Succes nog! :D

RingoXAnabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:12

het is idd veel verbetert en je mag tros zijn op wat je hebt bereikt met je paard!
het ziet er heel netjes uit.
en het paard is prachtig :D

hyperion89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:55

Wat een progressie zeg.

Leuk om zo te zien hoe jullie beiden gegroeid zijn als team.

Ik kan me voorstellen dat je trots bent op je mooie paardje.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:47

Klopt het dat er 2 foto's bij zitten waar je met stang & trens rijd? :o

In je verhaal zeg je dat het een pony is, en je bent 16 toch? S&T is dus helemaal niet nodig :n

Edit: bij de betreffende foto's staat zelfs dat je op dat moment M1 bent...

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 21:31

Dressuurgek schreef:

In je verhaal zeg je dat het een pony is, en je bent 16 toch? S&T is dus helemaal niet nodig :n

Dat klopt zeker ja. Ik heb nu in totaal zo'n 5 keer met s&t gereden, gewoon om te zien hoe ze er op reageert. Ik deed dit met goede begeleiding, niets mis mee imo. Er is een topic met meer fotos en reacties, die zou je nog op kunnen zoeken. Ook wil ik na het z2 bij de paarden gaan starten, waar het dus wel toegestaan is. Verder iedereen nog bedankt voor de lieve reacties!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:57

irisssssje schreef:
Dressuurgek schreef:

Dat klopt zeker ja. Ik heb nu in totaal zo'n 5 keer met s&t gereden, gewoon om te zien hoe ze er op reageert. Ik deed dit met goede begeleiding, niets mis mee imo. Er is een topic met meer fotos en reacties, die zou je nog op kunnen zoeken. Ook wil ik na het z2 bij de paarden gaan starten, waar het dus wel toegestaan is. Verder iedereen nog bedankt voor de lieve reacties!

Ik wil best geloven dat je dat onder goede begeleiding hebt gedaan:) En ja in het Z paarden mag je idd met s&t rijden, maar dan vind ik het nog steeds een beetje voorbarig dat je op M1 niveau s&t in gaat hangen, maar dat is mijn bescheiden mening :o

Ja, ik heb ook de andere foto's gezien, ziet er netjes uit :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:44

jullie zijn ver gekomen
mooie pony en mooie foto's ook.
Is dat jasje wat je aanhebt(dat zwarte jasje op foto is) is dat een soort van vest??? het staat echt supper mooi.

alleen vind ik(misschien zie ik het verkeerd) maar je hebt je handen heel laag.
of ligt dat aan mij?

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:46

Wauw wat geweldig om te zien dit, hoe jullie steeds een stukje verder komen.
Ik vind je handen niet te laag hoor xtweetyx ?

Trauwens dat ze zo doet op stal komt me bekend voor, mijn zusse paard had het ook.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:58

nou de fotos van de m2, vooral de 2e vind ik dat ze der handen wel laag houd.
ik ben meer gewend om ze boven en voor het zadel te houden.

maar ik kanhet ook fout zien, zoals ik net zei.