Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:50

Ik hoop dat mijn topic goed staat, anders graag verplaatsen!

Hoe hard ik ook oefen, hoe hard ik ook elke 2 seconde tegen mezelf zeg *hup op je reet zitten* het lukt me niet! Heb dit probleem echt al jaren. En ik stoor me er mateloos aan! voor mijn idee zit ik netjes recht op maar uit fotos blijkt steeds weer het tegendeel!
En dan lijkt het of mn kont te bol is om er goed op te kunnen zitten en dan lijkt mn zadel ook aan de kleine kant. (18'' broekmaat 40)

Wie ken dit probleem of heeft er tips!?

Dit moet toch op te lossen zijn!

HELP :P

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-10 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:52

Ik heb het idee dat je zadel achter te hoog ligt? hij ligt wat ver naar voren en je beugels mogen nog wel een gaatje langer. Als het goed is zou het dan moeten lukken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:53

Je bekken kantelen en je buikspieren wat aanspannen. Dat is denk ik het begin van je houding verbeteren.
Maar om de gewoonte er uit te krijgen kost je ontzettend veel zelfdiscipline of een spiegel langs de bak waardoor je ermee geconfronteerd word.
Wat bij mij ook werkt is iemand langs de bak zetten die elk rondje tegen je zegt dat je je bekken moet kantelen.

vencedor

al eens een ander zadel geprobeerd?

Iriscope

ZusJacobs schreef:
Ik heb het idee dat je zadel achter te hoog ligt? hij ligt wat ver naar voren en je beugels mogen nog wel een gaatje langer. Als het goed is zou het dan moeten lukken.

Volgens mij lijkt dat zo omdat paard op de tweede foto erg op de voorhand valt. Op de eerste foto vind ik het zadel niet verkeerd liggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:55

Je beugels zijn te kort waardoor je jezelf voorover uit het zadel drukt. Je hebt daardoor ook relatief veel druk op je bovenbenen. Als je bovenbenen en je knieën meer lengte en daardoor meer ruimte hebben en meer "gestrekt" zijn, duw je jezelf minder uit het zadel en kan je pas op je billen zitten. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:55

Ik heb dit op elk zadel en ook op bij andere paarden. beugels moeten inderdaad langer maar dan raak ik mn beugels dus steeds kwijt tijden het draven en doordat ik dus op mn doos rij kan ik mezelf ook nie mooi lang maken. Zadel lag idd tever naar voren heb hem vanmorgen iets verder naar achter gelegd. maar nog kwa houding geen verbetering!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-10 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:56

Je zadel is niet te klein hoor. Als je in normale zit een handbreedte achter je kont op de lepel kwijt kan is het zitvlak groot genoeg :j

Ik heb maat 42 en heb een 17 inch dressuurzadel.

Ik heb het idee dat je probleem niet wordt veroorzaakt door een te grote kont, maar door je bovenlichaam. Ik heb hetzelfde probleem ;( Heb je een instrcuteur die hier op hamert? Ik heb inmiddels een top-instructeur voor de dressuur en merkt dat mijn houding met sprongen vooruit gaat! Verder lijkt mij dat je beugels één of twee gaatjes langer kunnen!

Maxielover

Het lijkt alsof je paard op de 2e foto zijn rug wegdrukt. Je zou ook door hoe je paard loopt zo kunnen zitten, want als je haar ziet lopen zie je (met name op de 2e foto) haar kont ook hoger komen omdat ze erg op de voorhand is (bergafwaarts), dus logisch dat jouw kont en dus ook de achterkant van je zadel meer omhoog komt. Je kunt haar van voren wat meer omhoog vragen met haar hoofd, zo kan ze alsnog nageven. Wat betreft dat rijden op je doos : Wat maakt het uit ? Als je maar rechtop zit. Hoe je rechtop zit, ligt aan jouw bouw, je paard zijn beweging en aan je zadel. Als daar niks aan mankeert lijkt me dat het goed is.

Mijn huidige zadel (gaat weg) is een Kieffer vzh van 17,5 inch (valt als 18 inch door hele diepe zit) en ik heb met rijbroeken maat 40, dit zadel is voor mij echt te groot. Heb nog een hele hand ruimte achter m'n kont over. En dat terwijl ik toch ook nog best een kont heb al zeg ik het zelf.....
Laatst bijgewerkt door Maxielover op 09-07-10 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Babel schreef:
ZusJacobs schreef:

Volgens mij lijkt dat zo omdat paard op de tweede foto erg op de voorhand valt. Op de eerste foto vind ik het zadel niet verkeerd liggen.

Op de eerste foto is het idd stukken minder, maar nog heb ik het idee dat ze niet goed kan zitten in dit zadel.
voorkant ligt gewoon veel te laag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:58

Beugels steeds kwijt? Beugels nemen met zo'n metalen inzet deel met meer structuur zodat je grip hebt onder de bal van je voet en toch oefenen, oefenen, oefenen met één of misschien zelfs 2 gaatjes langer. Ontspan je bovenbeen, dan is die langer en zit je meer om je paar heen, evt je knie pietsje naar voren brengen voor je gevoel, dan ga je ook meer zitten..

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:58

bekken kantelen (:
En natuurlijk je buikspieren aanspannen.
Ik zit op voltige dus heb daar door mijn zit heel wat verbeterd!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:02

Zonder beugels rijden en dan je benen mooi lang langs het paard af laten hangen!
Ik denk dat je teveel met je knieën knijpt en daardoor je bovenbenen spant en je rug, zoals je nu zit en je zou je rechtop zetten dan zou je in een stoelzit komen, ik denk dus dat als je je benen netjes laat zakken dat je bovenlichaam er al makkelijker recht boven komt.

Dorus

En dan helemaal als net dat ene stukje huid klem komt te zitten. Daar heb ik nog dagen last van :=

Ik moet zeggen dat ik er de laatste tijd weinig last meer van heb, van dat stukje huid. Alleen op bepaalde dagen van de maand is het wat lastiger, maar mijn zadel en de lengte van mijn beugels dwingt mij eigenlijk al meer op mijn kont te gaan zitten.
En die van mij is ook echt veel te bol.

Anoniem

Ik moet er even bijzeggen dat dit mijn nieuwe paard is en ik op de foto er pas voor de 3e keer opzat. Instructeur is nu met vakantie en over 3 weken gaan we weer lessen.
Ik zal mn zadel nog eens na laten kijken. want het viel mij idd ook al wel op dat het lijkt op de fotos of hij van voren lager ligt dan vanachter. Heb er ook op gelet toen ik hem vanmorgen zadelen maar dan ligt het mooi recht met het midden van mijn zadel recht.
zonder beugels kan ik overigens best rijden maar doe ik dan mn beugels langer heb ik geen evenwicht meer :?
voor mijn idee kantel ik mijn bekken wel maar kreeg indd altijd te horen dat het niet voldoende is. Als ik mn paard wat langer heb toch eens ergens een goede zit les doen? of zou dat niks uithalen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-10 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:04

Babel schreef:
Je bekken kantelen en je buikspieren wat aanspannen. Dat is denk ik het begin van je houding verbeteren.
Maar om de gewoonte er uit te krijgen kost je ontzettend veel zelfdiscipline of een spiegel langs de bak waardoor je ermee geconfronteerd word.
Wat bij mij ook werkt is iemand langs de bak zetten die elk rondje tegen je zegt dat je je bekken moet kantelen.

Volgens mij is dit ook de oplossing, veel succes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:10

zo moet het? alleen dan rijdend?

Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:11

Doe je beugels eens uit en til je knieen zo hoog op als je kunt. Je glijdt nu vanzelf een stukje naar het diepste punt van je zadel en kantelt je bekken, automatisch zullen ook je schouders meer naar achteren gaan. Als het goed is balanceer je nu mooi op je zitbeenknobbels. Laat nu rustig je benen weer naar beneden zakken en maak je bovenbeen zo lang mogelijk, probeer je bovenlijf op zijn plek te houden. Dat gevoel wat je hebt als je zo zit moet je vast proberen te houden. Zo heeft een Centered Riding instructeur mij ooit eens uitgelegd hoe je moet zitten. Door af en toe tijdens het rijden even stil te gaan staan en weer dat gevoel op te zoeken, krijg je vrij snel door wanneer je je balans weer naar voren laat kiepen.

Misschien ook voor jou een tip: lesje Centered Riding?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:16

fargo schreef:
Je beugels zijn te kort waardoor je jezelf voorover uit het zadel drukt. Je hebt daardoor ook relatief veel druk op je bovenbenen. Als je bovenbenen en je knieën meer lengte en daardoor meer ruimte hebben en meer "gestrekt" zijn, duw je jezelf minder uit het zadel en kan je pas op je billen zitten. Succes!

Beugels met structuur geven meer grip dan verlies je ze niet zo snel
http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... el/307021/

Of deze, dit scheelt echt de wereld, ook als je op een jong paard rijdt.
http://divoza.com/shop/a.visit/4c36f775 ... View/10212

Ontspan je bovenbeen, dan is die langer en zit je meer om je paar heen, evt je knie pietsje naar voren brengen voor je gevoel, dan ga je ook meer zitten..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:17

Ziet er al een stuk beter uit, alleen je onderbenen steek je hier te ver naar voren (waar ze op de eerste foto's te ver naar achteren zaten). Hoe voelt het in je rug als je zo zit, ook tijdens het rijden? Het zadel lijkt op deze laatste foto ook beter te liggen.
De tip hierboven van Kaka over Centered Riding kan ik je ook aanraden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:19

Volgens mij heb je vrij ronde bovenbenen, of niet?
Wat Kaka zegt wilde ik ook ong. neer zetten, zo krijg je het gevoel van de platte binnenkant van je bovenbeen die tegen het zadel aansluit, heel moeilijk om zo uit te leggen..
Heb je tijdens het rijden druk op je knieën tegen het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:23

Ik heb altijd last van mn rug tijdens het rijden, ik voel ook niet wanneer die nou recht is. tijdens het rijden voel ik geen druk op mn knieeen. ik heb moeite om mijn benen om mijn paard heen te 'slaan'. Ik heb bij die laatste foto wel 5 min zitten wroeten en wrikken om te zitten zoals het hoort maar toch weer mn benen niet goed.. soms vraag ik mezelf wel eens af of mijn lijf wel voldoende gebalanceerd is en de juiste afmetingen hebben om netjes te zitten :P Ik wil zooooooooooooo graag!

Ik ga eens kijken of ik een website kan vinden van Centered riding.

Alvast bedankt voor de tips enzo! waardeer ik erg.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:24

ik had hier ook erg last van en kocht dus een zadel met meer ruimte voor je kont nu zit ik erg goed =D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:29

Het is ook niet makkelijk om je lijf zo te plooien dat het lekker ontspannen zit en ook nog aan het plaatje voldoet. Ouderwets zitles (desnoods van een Centered Riding instructrice, ik vond het super) maakt je bewust van wat je fout doet, welke spieren je verkeerd spant. Maar als het goed is ook van je eigen beperkingen daarin. Het gaat erom een houding te vinden waarin je in balans kunt zitten, niet zozeer een houding die precies aan het plaatje voldoet (voor hoeveel mensen is het niet onmogelijk om hun tenen naar voren te houden of hun rug echt recht te houden - zeker voor vrouwen met een holle rug is dat bijna onmogelijk).

Op de eerste foto's zie je duidelijk dat de balans naar voren kiept, waardoor je op je doos komt te zitten.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:31

Share schreef:
zonder beugels kan ik overigens best rijden maar doe ik dan mn beugels langer heb ik geen evenwicht meer :?

Wat ik goed vind werken, is aan het begin, zodra je zit, beugels uit, been lekker even laten bungelen tijdens het instappen, en dan pas je beugels in doen, door het hangen lijken je benen 'langer' waardoor je beter/fijner in je beugels zit.

Ik denk dat jij bij het rijden vooral moet denken dat je wat meer achterover gaat zitten. als jij bij deze houding het gevoel hebt dat je rechtop zit, dan moet je nu dus voor je gevoel overdreven naar achteren 'hangen'.

Zolang je er bewust mee aan de slag probeert te gaan, dan komt er ook verbetering! :j

Anders misschien eens een aantal zitlessen proberen (denk aan Centered Riding?)