5-jarige Fries @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemariet

5-jarige Fries @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:19

Roel is net 5 jaar oud. Ik ben wedstrijden gestart, alleen was dat een groot drama (169 pnt was het hoogste) duss dat hebben we maar weer op een laag pitje gezet. We zijn samen B niveau en hebben wel de ambitie om leuk de wedstrijdsport in te gaan.
Hierbij foto's van de les die ik had van Jenny Veenstra. We werken momenteel veel aan stelling en buiging (moeilijk!) en hij wil wel over het schouder wegwandelen. Verder is zijn galop in de afgelopen jaar al erg verbeterd. Andere topics zijn wel te vinden onder de naam Roel.

Stap, moeilijkste gang voor ons...
Afbeelding

Fijne draf, houding niet zo best
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zittennn en handen niet vast zetten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:24

Ziet er super uit!

Tipje: Op de foto's lijkt het of je je handen wat ver uit elkaar hebt, probeer ze wat dichter bij elkaar te houden

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:26

Wat een ongelovelijk mooi beest!! <3
Ik vind het er heel vriendelijk uitzien

Je houding geef je zelf al aan!

Annemariet

Re: 5-jarige Fries @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:31

@ Wilma - klopt! Tijdens de lest moest ik de teugels langer laten en dat vond ik wat moeilijk, dus zet ik mijn handen breed. Ik zal er op letten :-D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:40

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:45

Hoezo een groot drama? je hoeft toch niet ineens winstpunten te rijden? Ik vind je al best ver komen en je houding is al netjes. Kleine verbeterpunten, maar van jurycommentaar leer je wel.
Kleine dingen zijn soms iets teveel op de voorhand en het stuwen, maar dat is Friezen eigen.
Taktfout, je bedoeld dat de achterhand de voorvoet bijna raakt?

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:48

wat een prachtig dier!

je handen lijken soms te nijgen naar pianohanden (?)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:50

_Noah schreef:
Taktfout, je bedoeld dat de achterhand de voorvoet bijna raakt?

Er staat 1 voet op de grond, de 3 anderen zijn in de lucht. Dat is niet de juiste beenzetting in draf.
Afbeelding
Beenzetting in draf:
1. Linker diagonaal (=linker voorbeen + rechter achterbeen)
2. Zweefmoment (= geen been aan de grond)
3. Rechter diagonaal(= rechter voorbeen + linker achterbeen)
4. Zweefmoment enz.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:55

Ah ik snap hem, normaal zijn 2 benen op de grond en 2 in de lucht, of met het zweefmoment alle 4?
Hoe kun je dit verhelpen dan, meer voorwaarts rijden?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:58

Het zal jongheid en slapheid zijn, als hij sterker wordt en meer op het achterbeen komt wordt dat wel beter. Maar ieder paard maakt wel eens een taktfout hoor! :)
Mijn paard maakt wel taktfouten als ik met verruimen teveel wil.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:07

Tactfout of niet, hij loopt daar wel fijn :-)
Dank voor de reacties.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:16

Ik vind het er niet gek uit zien. Maar KarinvdM heeft wel gelijk, in draf kan er nooit 1 been aan de grond zijn. Dus eigenlijk loopt hij daar dan dus ook niet fijn. Voor als je de wedstrijden in wilt niet tenminste. Hier wordt je op afgestraft.

Verder vind ik het er niet uit zien als "een drama".. Lekker door oefenen en weer starten!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:17

Helemaal gelijk hoor, ik heb een Fries van 1 jaar jonger en mocht willen dat wij al zo ver waren ;).

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:17

Je hebt je fries lekker aan het lopen zeg !
Probeer je tenen naar binnen te draaien en je hakken laag te houden net als op foto 1

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:38

het lijkt alsof je er bijna bent, maar dat valt wel ietsjes tegen.
maar je bent zeker op het goede pad!!!
je moet (voor zover ik dat op foto's kan beoordelen) bij je fries goed op de takt van de gangen letten, zorgen dat hij goed aan je been blijft en dus niet wegloopt over schouders en tenslotte dat je aan je houding iets werkt.
als die dingen zijn opgelost, ben je al een heeeele grote stap vooruit.
het zal ook veel tijd kosten.

je komt er wel.
ik haalde eerst ook met mn fries hele lage punten en nu zijn we ineens vier keer opeenvolgend eerste met punten rond de 190-200. :D
dus keep going en geef niet op, ik weet dat het op een fries flink zwaar kan zijn!

succes en je komt er zeker wel! :D
heel mooi paard + dekje trouwens! <3

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:14

Ik vind de houding van jouw paard op de beste foto's best fijn. Alleen heb ik het idee dat het zadel voor jou niet zo fijn zit, je valt naar voren en je been past niet goed op het zweetblad en in de wrong. Ik denk als jouw houding stiller en makkelijker is dat het rijden een stuk beter gaat.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:20

Hai, ik vind het erg goed uitzien, vooral voor een fries!
Lang genoeg in de hals ( niet zo opgekropt) en het ziet er ontspannen uit.
Heeft hij niet zo in de proef gelopen?

Ik vraag me af wat voor commentaar je bij je punten hebt gekregen, want dit ziet goed uit. Wil je die delen met ons?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:51

Degenen die hier zeggen dat het paard taktfouten maakt, zouden eens de onderzoeken van Hilary Clayton moeten gaan bestuderen.
Een taktfout is niet een momentopname op een foto, maar is met het blote oog waarneembaar. Roel loopt zo zuiver als een klokje maar heeft positieve disocciatie, dat wil zeggen dat hij van nature achter een fractie eerder landt dan voor.
Fijn voor de ruiter, want dat geeft een meer opwaarts beeld en is juist goed voor de verdere opleiding. Vele Grand Prix paarden hebben dit. Ook paarden met negatieve disocciatie (paarden die voor eerder landen) zijn op Grand Prix niveau te vinden, alleen deze lijken altijd wat meer neerwaarts te gaan hierdoor.
Uit deze onderzoeken hierover is gebleken dat er weinig paarden echt compleet gelijk landen. Achterhaalde opmerkingen dus!
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:04

horseyfries schreef:
Degenen die hier zeggen dat het paard taktfouten maakt, zouden eens de onderzoeken van Hilary Clayton moeten gaan bestuderen.
Een taktfout is niet een momentopname op een foto, maar is met het blote oog waarneembaar. Roel loopt zo zuiver als een klokje maar heeft positieve disocciatie, dat wil zeggen dat hij van nature achter een fractie eerder landt dan voor.
Fijn voor de ruiter, want dat geeft een meer opwaarts beeld en is juist goed voor de verdere opleiding. Vele Grand Prix paarden hebben dit. Ook paarden met negatieve disocciatie (paarden die voor eerder landen) zijn op Grand Prix niveau te vinden, alleen deze lijken altijd wat meer neerwaarts te gaan hierdoor.
Uit deze onderzoeken hierover is gebleken dat er weinig paarden echt compleet gelijk landen. Achterhaalde opmerkingen dus!
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Leuk beschreven, maar helaas wat u beschrijft is beide niet juist.
Er zijn zeer veel filmen die aanduiden dat de voohandlander onstaat door een niet dragend paard, en een paard dat achter eerst neerzet (landen is het woord niet dat hoort bij springen) is net zo takt onregelmatig.
In de draf is dient diogonaal gelijktijdig neergezet te worden, zoniet dan is het een takt fout.
Meestal zet het achterbeen eerder neer niet tijdens de draf zelf maar door het aangaan in draf uit een verzameling, dit komt doordat het paard op dat moment niet in een relatieve oprichting gaat maar in een absolute oprichting waardoor dit ontstaat. Ruiters die dit kunnen vermijden kunnen rijden en hebben een groot talent en zijn niet bezig met poedel dressuur.
Het is een discoordinatie, dus dat is niet in orde, en dat dient men ten zeerste te vermijden, het is een opleidings fout.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:16

http://www.olympia-statistik.de/klimke.jpg

Vroeger koos men altijd foto's van het "beste moment", maar je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen zien welk been hier het eerste op de grond gaat zijn....

Als je dit filmpje telkens opnieuw pauzeert, zul je zien dat in alle drafmomenten het achterbeen als eerste landt: http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8

Deed deze man ook aan "poedeldressuur"? Denk het niet hé? Verbreed je blik, sta open voor nieuwe inzichten en leer bij!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:46

Jullie gaan hartstikke goed samen , prachtig dier ook jou Roel.
Tactfouten middels een foto beoordelen vind ik erg kort door de bocht ofwel haast onmogelijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:52

wat een prachtige fries en een erg leuke combinatie. tactfouten vanaf een foto zien is idd haast onmogelijk daarbij heeft ze een erg goede lesgeefster. jullie gaan er zeker wel komen.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:30

Om nog even terug te komen op de vraag van Lies21:
Mijn commentaar van de jury was vooral veel; tegen de hand, galop was 1 groot feest (rodeo en verkeerd/overkruist), niet voor het been en veel spanning. Maarja, dat waren ook de enige (eerste) 2 keren dat ik op wedstrijd ging.. Dus allemaal spannend :-) Verder bedankt voor de reacties en de verhelderende beelden + argumenten :-D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels verwijderd. Verder wil ik jullie verzoeken om de discussie met betrekking tot tacktfouten in een ander topic te voeren. Het doel van RT-HAW is namelijk rijtechnische commentaar geven op de foto's van de TS zodat de TS de tips in de praktijk om kan zetten.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:55

Nou ziet er niet dramatisch uit hoor.
Probeer hem alleen van voor wat meer van je af te rijden zodat de voorhand wat sneller wegkomt,de voorhand is nu iets trager dan de achterhand.
Zou voor even peesbeschermers aandoen tot het probleem opgelost is,zodat zijn pezen voor beschermt zijn wanneer hij zich voor aantikt.
Probeer zelf iets meer je bekken te kantelen en te gaan zitten,dan heb je ook niet zoveel steun nodig op je hand.
Ik vind de ontspanning er erg goed uitzien.
Alleen nu je eigen gezicht nog ontspannen :D