paard steigerd en wil geen teugel druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovecuarzo

paard steigerd en wil geen teugel druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:13

hoi bokkers

mijn (half)zus heeft een paard
en opeens wil die niet meer aan de teugel
en als je gelijke druk geeft gaat die omhoog!

bij mij doet die het precies het zelfde?

iemand tips om het er uit te krijgen?

(ps)( ik hoef geen site van beterbegrijpen.nl ofzo want daar kom ik niet in verder!)

Anoniem

Re: paard steigerd en wil geen teugel druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:16

Is de TA al geweest? en past het zadel?

Die dingen zou ik eerst na gaan. En verder neem ik aan dat ze les krijgt. En is dit probleem waarschijnlijk het makkelijkste op te lossen met iemand die er langs staat. Aangezien ik zo niet kan zien hoe grof ze met haar handen is enz.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:17

ijn alle medische zaken uitgesloten?

Het aan de teugel rijden van een paard moet geen doel zijn, het is een beloning.
Je krijgt een paard niet aan te teugel door er maar flink druk op te leggen, maar door goed van achter naar voren te rijden.

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:19

Anoniem schreef:
Is de TA al geweest? en past het zadel?

Die dingen zou ik eerst na gaan. En verder neem ik aan dat ze les krijgt. En is dit probleem waarschijnlijk het makkelijkste op te lossen met iemand die er langs staat. Aangezien ik zo niet kan zien hoe grof ze met haar handen is enz.

alles is r bij geweest zadel past perfect is allemaal gecontroleerd osteopaat is ook geweest en wat is de TA?
ze krijgt les ja

les gever weet ook niet veel raad

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:19

Misschien even proberen met een bitloos hoofdstel? Als er dan niets aan de hand is weet je dat het probleem waarschijnlijk in de mond licht. Als het echt gaat om de beweging van het hoofd naar beneden brengen zit er wellicht een probleem in de rug..

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:20

TA = tandarts, maar die zijn er niet voor paarden. Dus een gebitsverzorger of een dierenarts (voor het verwijderen van eventuele wolfskiezen oid)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:20

laat idd de tand arts even om naar het paardje zijn gebit te kijken en je kan er een zadel maker bij halen voor het zadel (even kijken of hij nog wel goed past)
daar bij denk eens na is dit van de een op andere dag ineens gekomen?
of heeft hij dit vaker gedaan?
als hij niet op druk wil werken heeft ie ergens pijn laat hem na kijken

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:21

TA = tandarts
Ben verrast dat lesgever geen raad weet. De mijne had als eerste geadviseerd om alle medische zaken na te gaan om vervolgens zelf op te stappen om te voelen wat er scheelt. Als ze dat tenminste niet al van de grond af heeft kunnen zien.
Weinig paarden staken zonder reden.

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:21

Saartjuh_b schreef:
ijn alle medische zaken uitgesloten?

Het aan de teugel rijden van een paard moet geen doel zijn, het is een beloning.
Je krijgt een paard niet aan te teugel door er maar flink druk op te leggen, maar door goed van achter naar voren te rijden.

ze legt er geen druk op maar wel contact en dat vind die al niet leuk
hij loopt goed van achteren naar voren
dacht ik tenminste dat zegt iedereen

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:22

maureen_85 schreef:
TA = tandarts, maar die zijn er niet voor paarden. Dus een gebitsverzorger of een dierenarts (voor het verwijderen van eventuele wolfskiezen oid)

TA is geweest en ze heeft totaal niet bitloos kan ook een optie zijn maar dat mag nog niet op alle wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:22

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:22

Met zo weinig info, denk ik toch dat het paard met teveel druk aan de teugel is gereden (dus eigenlijk in de krul) en dan is dit een normale reactie.

Van de voorkant af blijven en zorgen dat je de achterhand goed actief maakt. Als het paard daardoor over de rug gaat lopen en de ruiter netjes mee gaat in de beweging van de paardenmond, zal het paard vanzelf zakken.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:23

en probeer anders eens zonder zadel en hoofdstel te rijden (met een halster ofzo) zo kan je kijken of hij het dan ook goed

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:25

BrankaZ schreef:
TA = tandarts
Ben verrast dat lesgever geen raad weet. De mijne had als eerste geadviseerd om alle medische zaken na te gaan om vervolgens zelf op te stappen om te voelen wat er scheelt. Als ze dat tenminste niet al van de grond af heeft kunnen zien.
Weinig paarden staken zonder reden.

tja ze zegt osteopaat maar die is al hier geweest en wat is dan de optie om na te laten kijken?

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:26

lido_4_ever schreef:
en probeer anders eens zonder zadel en hoofdstel te rijden (met een halster ofzo) zo kan je kijken of hij het dan ook goed

zonder zadel doet ze dit niet en zonder bit wel
maar weweten zeker dat het zadel goed ligt! er zijn 2 zadelmakers bij geweest en zelfs 1 met lezer stralen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:27

Of je wel of niet bitloos op wedstrijden mag starten, is denk ik nu even bijzaak. Het aan het lopen krijgen van het paard is nu de issue en ik neem aan dat je nu niet op wedstrijd gaat?

Als je instructeur je hier niet mee kan helpen, zou ik eerst op zoek gaan naar een kundige instructeur!
Hoe loopt het paard aan de longe, al dan niet met bijzet?

Wat voor zadelmaker heb je er naar laten kijken?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:28

en haal idd de druk van zijn mond af
misschien even iets anders probeer eens een klassieke dressuur les dit is rijden zonder je handen te veel te gebruiken alles wordt dan met je zit en je eigen lichaams gewicht gedaan dit kan heel goed helpen bij zo'n paard vaak gaat hij er dan zelfs betervan lopen probeer dat eens gewoon even op zoeken

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:31

als je de klassieke dressuur super goed onder de knie krijgt kan je je paard met je handen in de lucht een wedstrijdje laten lope maar dat is nu niet het belangrijkste dat is dat je paardje weer lekker gaat lopen laar hem nog maals na kijken door bijv een andere DA, ZM en TA

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:33

dan licht het toch aan het zadel als je het zonder zadel niet doet

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:34

lido_4_ever schreef:
als je de klassieke dressuur super goed onder de knie krijgt kan je je paard met je handen in de lucht een wedstrijdje laten lope maar dat is nu niet het belangrijkste dat is dat je paardje weer lekker gaat lopen laar hem nog maals na kijken door bijv een andere DA, ZM en TA

dat snap ik zij rijd nu geen wedstrijden omdat het gewoon niet gaat

maar als ze toch allemaal al zeggen dat er niks aan de hand is wat moet er dan nog zijn?

wat kan de Da er eigelijk aan doen?
want die komt vanmiddag

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:35

lido_4_ever schreef:

Kan ook zijn dat de ruiter anders gaat rijden zonder zadel, omdat je dan meer op je balans moet gaan richten :)*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:36

browni schreef:
maar als ze toch allemaal al zeggen dat er niks aan de hand is wat moet er dan nog zijn?

Waarom denk je dat het niet aan de ruiterhand ligt dan?

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:37

lido_4_ever schreef:

ja ik moet er bij zeggen toen zij haar nieuw zadel nog niet ophad weet niet hoe het nu is we durven er niet nu zonder zadel op en vooral ik niet heb al eens mijn ribben gebroken en gekneust door zonder zadel te rijden

superwoman@ hoebedoel je denk je dat ze een scheve of onbelansde zit heeft?
dat kan goed maar hij doet het bij iedereen dus aan de hand kan het niet veel liggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:37

Ik zou ook naar het zadel kijken. Er zit echt iets niet goed in de rug, als osteopaat niets kan vinden en het gebit is gecontroleerd...

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:38

Cassidy schreef:
Ik zou ook naar het zadel kijken. Er zit echt iets niet goed in de rug, als osteopaat niets kan vinden en het gebit is gecontroleerd...

en het zadel ook dat is ook gecontroleerd door 2 mensen 1tje met lezer stralen dus dat kan helemaal niet fout liggen denk ik