haflinger Tos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tos

haflinger Tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:03

HoiHoi,
leuk dat je in dit topic komt kijken.

paard info:
leeftijd: 15 jaar
ras: haflinger

is sinds zijn 3e ong. ingereden daarna heb ik er altijd op gereden.
sinds 1 jaar bij de club, waar we een grote vooruitgang hebben ondergaan.
Vandaar dat ik de foto's nog eens hier op bokt wil zetten.

dit was mijn vorige topic:
[JITP] @ m'n haf rijden

eigen commentaar
- voeten meer uitdrukken

we hebben nu niet echt een niveau, we rijden voor het plezier. mijn doel is nu om over een tijdje een onderlinge wedstrijd te rijden, maar dit licht aan de vorderingen met mijn paard. Ik krijg nu 1 keer in de week les met mijn haflinger. Dit is nu sinds de winter dit jaar. verder rij ik zelf ong. 3 keer in de week. We hebben veel ups & downs gehad. bijv. dat we weer bij de basis moesten beginnen vorig jaar. Hij was heel tegenstrijdig af en toe in het begin. Dan wou hij nog niet eens doorlopen of niet aandraven. Nu hebben we dit doorbroken en gaat het allemaal wat sneller. Al heeft hij af en toe nog wat streekjes tussendoor, maar hier mag ik niet over klagen. Ook is mijn probleem nu dat ik hier op de foto's met een te strenge hand rij.

Afbeelding
rustig aan oppakken.

Afbeelding
handen meer naar voren, hakken uitdrukken

Afbeelding
netjes

Afbeelding
hakken meer uitdrukken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lindake op 10-07-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuingedrukte tekst is aanvulling TS zodat het topic voldoet aan de regels van RT-HAW.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:05

Wat een verbetering met een jaar geleden! Gefeliciteerd!

edit: Maak geen knik in je pols, maak 2 vuisten draag ze rechtop naast elkaar. En duw je enkels naar buiten, dan zul je merken dat je voet goed komt te liggen.
Ik weet dat het moeilijk is, maar oefenen oefenen oefenen!
Succes 8-)
Laatst bijgewerkt door doei op 07-07-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Re: haflinger Tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:06

let wel op je handen dat je ze niet knikt en tenen naar binnen :)
verder ziet het er netjes uit :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:12

O dear! Wat zijn jullie vooruit gegaan zeg! Ongelovelijk !
Super hoor !

Blijf wel voor je uit kijken :) handen hoger en zeker rechtop ! Probeer daar goed op te letten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:21

Ik vind het verhaal met je hakken nog wel meevallen, vind niet dat je ze extreem optrekt eigenlijk.
Verder ook netjes, misschien eens denken over een dressuurzadel, dan kun je je beugels iets langer maken. Mooie houding wel, netjes rechtop, geen holle of bolle rug, daar ben ik echt over te spreken :j zie ik ook maar zelden op Bokt :j

Wat me wel gelijk opvalt, zijn je handen. Je hebt regelmatig pianohandjes, en je knikt ook nog eens in bij je polsen. Op die manier kun je eigenlijk alleen maar soepel opzij bewegen, maar nageven is onmogelijk. Je kunt niet voelen wat er in de mond van je paard gebeurd, je kunt alleen maar je handen enorm vastzetten. Op foto 2 is heel goed te zien wat ik bedoel.
Verder werk je met je handen steeds terug, je hebt echt heel strenge handen.

Dit is hoe ik het zou willen zien:

Afbeelding

Verder, als je met slof wilt rijden en er ook echt iets mee wilt bereiken, zijn vriendelijke, gevoelige, nageeflijke handen een must. De slof staat zeker niet strak, en wordt in die zin wel netjes gebruikt, maar ik vind je handhouding echt een drama.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:24

wat een vooruitgang! well done!! :D
jullie leren samen een hoop!

TS rijd volgens mij niet met een slof maar met een elastieken halsverlenger

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:31

TS rijd met elastiek en niet met slof.
dus dan heeft die met je handhouding weinig van doen..
je zou idd wel wat losser in je arm pols houding mogen zijn vooral foto 2 is dit goed te zien.
wel vind ik je zadel op bepaalde momenten ver over de schouder schuiven.
doe wat met de tips vooruitgang komt vanzelf!
(ps op foto 5 is het elastiek niet goed weg"geshopt):p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:33

Whaha, je hebt gelijk joh, het is idd een elastiek, ik keek niet goed :o

Sorry :o

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:38

dankjewel voor jullie commentaar.

Yamcha,
ik rij inderdaad met een elastiek/halsverlenger zoals _Maaike_D zegt.
Ik heb het eerder nooit zo gezien dat mijn handen een drama zijn maar als je het zegt, geeft ik je helemaal gelijk.
en de pianovingertjes ook (ook al speel ik piano :o )
ik weet nu nog niet echt raad met mijn handen,
komt omdat ik nu hart aan zijn buiging de laatste weken heb gewerkt!
hierdoor ben ik mijn handzetting denk ik een deel uit het oog verloren als was het nooit super.

van mijn strengen hand wil ik zeker niet mijn paard de schuld van geven,
maar hij is vrij sterk in de hand, (op een ander paard kreeg ik nog een compliment over m'n lichte hand)

dankjewel voor het compliment over mijn houding :D

Bonte_bente, dankjewel
zou ik nu iets kunnen voorkomen dat het zadel schuift? het zat namelijk vrij strak.

over foto 5 :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:52

Je paard wordt sterk in de hand, omdat je hem vastzet. Pak je teugel iets korter, netjes van achter naar voren bij elkaar rijden, en ondertussen een licht contact onderhouden, op een gegeven moment komt het echt wel. Maar als jij je handen vastzet kun je je paard niet op de goede manier aan de teugel rijden.

Over je houding: graag gedaan, vind dat echt leuk om te zien.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:04

dankjewel,
naar mijn idee is dit op sommige momenten ook wel.
zie hier:

Afbeelding

hiermee bedoel ik dat ie af en toe al los komt.
zodra hij los komt heb ik zijn teugels ook losser gelaten
kan het ook helemaal mis hebben...? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:11

Daar is geen enkel contact. Jij blokkeert je handen, en dus het contact, icm met een doorhangende teugel kún je gewoon niets voelen, en als jij geen contact met de mond kunt maken, kan het ook niet andersom.
Het paard zoekt jouw hand ook niet op, maar kruipt hier juist achter de teugel en ontwijkt het contact zo.

Eerst je handhouding, en leren die mond te voelen, dán komt de correcte buiging en nageeflijkheid, niet andersom.

Edit: Als het goed is, heb jij een rustige, meeverende, lichte hand, die voelt wat de mond doet, en daarop reageert, dus geen stille, dode hand (wat je nu imo wel hebt). De reactie van het paard daarop is ook het contact zoeken, het paard neemt zelf aanleuning, zoekt de hand op. Het enige wat daarvoor moet gebeuren is een paard dat goed aan het been is, en voorwaarts wordt gereden, een ruiter die goed meezit, zodat er niets geblokkeerd wordt, en een heel vriendelijke, nageeflijke hand. En dat is nou net wat het zo moeilijk maakt.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-10 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:14

okeej, geef je gelijk!
maar heb mijn handhouding gewoonweg helemaal weggegooit met aan de teugel rijden,
had eerst redelijke handhouding
maar zal me er zeker op gaan verbeteren! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:15

Opnieuw je paard aan de teugel leren rijden, en nu op de goede manier :)

Lees ook de edit van de vorige post ;)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:21

Voor je handhouding zeg ik altijd dat je in beide handen een hoorntje met 2 bolletjes van je lievelingsijs op vasthebt. Je moet ervoor zorgen dat de bolletjes ijs niet kunnen vallen ...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:24

Je hebt kippenvleugels..! Had ik ook altijd, zorg ervoor dat je ellebogen aan je zij blijven. Dan staat automatisch je hand rechtop :). En zal het er al een stuk beter uitzien.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:26

Suzzy_3, met deze wijsheid moet het vast lukken!

randie, dankjewel!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:29

graag gedaan, ga het maar eens proberen. Je hand wordt dan als het goed is ook rustiger :), en probeer hem op je been rond te maken en niet op je hand. Ik zat ook altijd te modderen met mijn pianohandje, maar probleem ligt vaak niet bij je handen of onderarmen maar bij je ellebogen. Laat maar eens een foto maken als je op deze manier rijdt van voren. Dan weetje waarom ik het kippenvleugels noem :+ . Bij mij heeft het veel geholpen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:31

Ik denk dat je paard meer in een krulletje loopt dan nageeflijk, ik zie hem ook veel op de voorhand lopen.

Haal het stiek eraf (wat gebruik je het precies voor?), let goed op je handhouding en zorg dat zijn achterhand er goed bij komt, dan komt de hoofd/halshouding vanzelf goed.

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:42

Super:D!
Je moet idd je handen rechterop houden en je hakken naar buiten drukken, verder af en toe heeeeel ietsje rechterop ;p
Maar echt super mooi :D!

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:45

Ik vind persoonlijk, dat je je handen wat hoger mag houden.
Wel mooi paard!

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:15

dankjewel voor alle reacties *D

Nies_ schreef:
Ik denk dat je paard meer in een krulletje loopt dan nageeflijk, ik zie hem ook veel op de voorhand lopen.

Haal het stiek eraf (wat gebruik je het precies voor?), let goed op je handhouding en zorg dat zijn achterhand er goed bij komt, dan komt de hoofd/halshouding vanzelf goed.

wat is dan volgens jou het verschil tussen in een krulletje lopen en nagefelijk?

ik gebruik de elastiek voor de doorbuiging, vooral op het begin. anders krijg ik hem er moeilijk doorheen.
al zal dit nu wat makkelijker zijn dan vroeger.

en het paard loopt toch meestal eerst op de voorhand en dan ga je na de achterhand werken,
of heb ik het hier fout?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:16

Ik vind het zadel erg ver naar voren liggen.

Verder een leuke haf, en ik denk dat je met de eerder gegeven tips een hoop kunt :).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:57

tos schreef:
wat is dan volgens jou het verschil tussen in een krulletje lopen en nagefelijk?

ik gebruik de elastiek voor de doorbuiging, vooral op het begin. anders krijg ik hem er moeilijk doorheen.
al zal dit nu wat makkelijker zijn dan vroeger.

en het paard loopt toch meestal eerst op de voorhand en dan ga je na de achterhand werken,
of heb ik het hier fout?

Als het paard nageeflijk is dan ontspant het zich en neemt het bit aan.

Als je paard op de voorhand loopt moet je zorgen dat het de achterhand gaat gebruiken, als die gebruikt wordt en het paard ontspant, dan is je paard (meestal) nageeflijk.

Dat bereik je dus niet door er een stiek of een andere hulpteugel aan te hangen en met je handen te gaan trekken, maar door een zachte hand, een licht contact en een actief paard.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:20

ja, hier ben ik het met je eens. je theorie klopt.
maar als een paard in een cirkel zit waarbij hij deze niet wil doorbreken moet je af en toe iets directer zijn. ;)
dit staat buiten het fijt dat ik met een te grove hand op sommige foto's rij, dit moet ik zelf toegeven.