Mahoi eerste keer op Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Mahoi eerste keer op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 22:53

Hoi iedereen,

ik ga het proberen.. Hopelijk is iedereen vriendelijk :)
Ik zal Mahoi eerst even voorstellen.
Mahoi is een stront eigenwijze maar uber schattige 17 (Of was het 16?) jarige kwpn-er ruin, type tuigpaard. Dit is eigenlijk het paard van mijn moeder maar omdat ik een stukje te lang (en te breed..)ben geworden voor mijn pony toch maar met hem gaan rijden. Nou dat ging eerst voor geen meter hoor.. Ik ben namelijk een hele snelle korte stappende pony gewend, en dan is tot toch wel heul iets anders. Hij maakt hele ruime langzame passen, en het is af en toe nogal een sukkeltje haha :P Mahoi en ik hebben nog geen niveau, we willen eind dit jaar/begin volgend jaar wel gaan starten B dressuur omdat ik voor mijn opleiding wedstrijden moet gaan rijden. Mahoi en ik zijn nu dus kei hard aan het trainen (valt wel mee hoor in deze hitte :+ ). Ik probeer hem de hele tijd lang en laag te rijden, wat een paar maandjes geleden echt nog niet ging. Hij zakt echt al heel netjes, neusje goed over de grond. Ik ben vanochtend niet veel bezig geweest met actief houden, meer laag en iets hoger instellen en recht laten lopen. Ik kan soms de binnenteugel los hebben, dit omdat ik soms de binnenteugel er veel teveel bij neem en hem dan even helemaal losgooi, liever dat dan te streng. Dan rijd ik dus alleen op de buitenteugel. Wat voor hem ook wel goed is, anders valt hij enorm van de buitenschouder..
Verbeter puntjes:
-Meer rechtstellen, vooral in de galop
-in de galop iets achterop zitten, hij was alleen zo sloom (can't blame him.. :) )
-handen soms wat meer rechtop, al ben ik daar nu gewoon nog niet zo mee bezig.

Have fun!

Foto's zijn gemaakt door Kiki (_Kiki_ @ Bokt). Nogmaals, ben super blij met de foto's! :D

Stappen
Afbeelding

Afbeelding

Hij mag hier net wat meer zakken, al komt dit niet zo vaak meer voor. :D
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3ZJLWH3-G.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Dát wil ik!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier pak ik toch de binnen teugel te veel, valt ook gelijk van de buitenschouder. Moet hier dus binnenteugel LOS laten en meer begrenzen met de buitenteugel.
Afbeelding

Nog een leuke losgooi foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H34ZM767-G.jpg

Groetjes

Alicia2u

Re: Mahoi eerste keer op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:23

Ziet er goed uit hoor! Jullie gaan echt vooruit samen. Ik snap wel dat hij er niet zo'n zin in had met die warmte.

Blijf inderdaad op die binnenteugel letten en soms vallen jullie samen wat op de voorhand, dan mag je jezelf en je paard iets meer optrichten. Ik vind wel dat je er echt super opzit! Een heel verschil met een poosje geleden, je hebt hard gewerkt :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 18:25

Ja gelukkig maar! Ik zal er op letten.

Tot maandag,

groetjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:06

wat een mooi paard!
En wat een leuke naam!
Probeer niet te trekken in de galop...
(mocht je even weg bij de verbouwing? :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:07

Heel eerlijk gezegd snap ik helemaal niet waarom je 'm zo laag wilt laten lopen, want hij valt volledig uit elkaar, zakt op de voorhand en de achterhand komt niet meer bijgekrabbeld.
Ik zou dit paard veel liever iets hoger ingesteld zien en eerst eens voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Het achterbeen blijft achter in de bewegingen, éérst de motor aan, dan pas de rest.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:22

ZusJacobs schreef:
Hier pak ik toch de binnen teugel te veel, valt ook gelijk van de buitenschouder. Moet hier dus binnenteugel LOS laten en meer begrenzen met de buitenteugel.

Eh.....nee dus :n
Je moet je teugels nooit losgooien, maar altijd contact blijven houden. En ja, ook met de binnenteugel. Maar dat wil niet zeggen dat je dan veel druk op de binnenteugel hebt. Maar nooit losgooien!!

Rijd altijd op TWEE teugels.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:30

sorrie......... als ik je instructeur was, dan had je het echt zwaar gehad. Veel te veel uit elkaar en veel te veel op de voorhand.

je moet voor je opleiding wedstrijden gaan rijden. Mijn tip is dan om echt heel serieus aan het werk te gaan, want zo kom je echt niet aan een winstpunt in de B.

Er zit een hoop werk in jullie om het B waardig te maken, zowel in de ruiter, die echt, echt er veel meer aan moet gaan rijden..... als in het paard.

Sorrie.........

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:02

KiWiKo schreef:
sorrie......... als ik je instructeur was, dan had je het echt zwaar gehad. Veel te veel uit elkaar en veel te veel op de voorhand.

je moet voor je opleiding wedstrijden gaan rijden. Mijn tip is dan om echt heel serieus aan het werk te gaan, want zo kom je echt niet aan een winstpunt in de B.

Er zit een hoop werk in jullie om het B waardig te maken, zowel in de ruiter, die echt, echt er veel meer aan moet gaan rijden..... als in het paard.

Sorrie.........

Ben het hier mee eens, het paard valt totaal uit elkaar en ik zie hier niet eens een paard dat aan het werk is. Als een paard met een halster aan de longe loopt krijg je een beetje hetzelfde beeld.
Ik zou zeggen ga lessen en probeer er serieus aan te werken. Ik zou nu echt niet gaan starten om teleurstelling te voorkomen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:33

leuk paardje
Ik vind het een apart hoofdstel, iig nog nooit gezien!
rijtechnisch commentaar:
van mij mag je iets rechter(achterover) gaan zitten,
je paard valt GRUWELIJK uitelkaar.
idd moet je op 2 teugels rijden. ik snap het punt van als je te sterk bent dat je even ontspant. maar NIET LOS gooien. probeer je handen ook wat lager te houden. B Dressuur is vooral ontspanning en nette figuren. als ik eerlijk moet/mag zijn vind ik jullie Niet B waardig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 05:13

PERENBOOMPIE schreef:
Nou ik zou gewoon met dit paard lekker buitenritjes gaan rijden als ik jou was.

dit ligt niet aan het paard hoor,dat hij zo loopt.
het feit dat het verbetert is wil zeggen dat het slechter was...
iedergeval stoort ts het paard niet....maar inelkaar gereden is wat anders.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 05:50

wat een leuk beestje
en hoofdstel:D

Ik vind hem wel veel te veel uit elkaar vallen. Hij mg best wat ronder en opgerichter. Ook veel actiever van achter.
Een beetje serieuser rijden en ik weet zeker dat dit paardje wel een leuke B proef kan lopen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:10

Vanmiddag ben ik weer thuis, dan zal ik even reageren :)
Wil wel even kwjt dat sommige mensen het blijkbaar best lastig vinden om te lezen, en niet iedereen hoeft te herhalen :P
Na 1 keer begrijp ik het wel, misschien dat dat bij de meeste van jullie anders is... :+

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:28

Handen rechtop en bovenlichaam rechtop, daar zou ik eerst op gaan oefenen. Als je beter zit komen je hulpen ook beter aan.
Ook ik begrijp niet waarom je hem persé zo in de halsstrek-modus wil rijden. Hij moet meer van achter naar voren gereden worden.
Vind wel dat je insteek vriendelijk is, en dat je het graag goed wil oplossen, maar er is nog wel een hele hoop werk aan de winkel. Dus realistische doelen stellen en oefenen, oefenen, oefenen. *D
En...... probeer kritiek opbouwend te zien, beter eerlijk commentaar dan reacties waar je niks mee kan.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:53

Het ziet er wel ontspannen uit. Met echt dressuurmatig trainen heeft het niet zoveel te maken, daarvoor moet je je paard echt meer aan elkaar en achterop gaan rijden. Volgens mij ken ik dit paard nog van jaren geleden, weet jij iets van zijn geschiedenis?

sylvialouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:48

Ik snap wel dat je hem lekker laag wil laten lopen, dan zijn ze iig ontspannen. Mijn instructrice zegt altijd wel dat je hem dan wel goed voorwaarts moet laten lopen. Doe ik ook altijd, maar pak je hem na een kwartier/twintig minuten wel op? Dan is hij lekker losgewerkt, en kan je hem dan aan de teugel rijden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:56

Hoi wat een leuk paard heb je :) Hij is echt mooi getekend, Ik zou me niet teveel aantrekken van al t commentaar (de beste stuurlui zitten aan wal ;) ) als jij plezier hebt met je paard en zo te zien hebben jullie beide plezier en zo te zien is hij super braaf dus ben je al een heel eind. Daarna kun je altijd gaan kijken wat je wilt gaan doen en waarvoor je wilt gaan trainen, gewoon iets uitzoeken wat bij jullie samen past en vanuit daar gaan trainen :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:00

Nouja, je heb gelijk hoor Sassy4barrel.

trek je niks aan van dat ,
Doe ik ook niet,. Ga gewoon lekker verder.

Ik blijf je paardje super vinden!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:05

Asyaa schreef:
Ooit van de zin gehoord: 'Dit paard is niet geschikt voor de doeleinde waarvoor u hem wilt gebruiken.' ;)

waar slaat dit nou weer op?
ik heb m nivo gereden met een tuiger, zelfde model.
of kan een bont paard niet dresuur lopen?

ik vind het een erg gaaf paard.
vooral die verassingsplek als hij ineens omdraait :D
probeer hem alleen te begrensen aan de voorkant.
hij valt nu helemaal naar voren en hij moet op zijn achterhand gaan lopen.
maar ik vind je nog niet b waardig, sorrie
verder iets rechter op proberen te zitten ;)
Laatst bijgewerkt door plientjedres op 04-07-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:07

@TS: Zo te zien stoor je je paard niet. Je zit rechtop en probeert je schouders, heupen en enkels goed op één lijn te houden. Dat lukt je goed, dat is knap.

Maar als je naar je onderrug kijkt, dan zien je dat daarin teveel spanning zit. Je bekken kiept iets voorover, ook al zit je voor de rest netjes rechtop. Misschien komt dit omdat je het nog moeilijk vindt je evenwicht te bewaren op zo'n groot bewegend paard.

Als je goed naar de de onderrug van je paard kijkt, zal je zien dat jouw bekkenkanteling gespiegeld wordt door je paard: zijn bekken is ook wat voorover gekiept, waardoor het achterbeen niet meer zo goed door kan treden. Zijn passen achter zijn daarom beduidend korter dan de passen van zijn voorbenen en het paard helt daarom iets naar voren over: hij loopt op de voorhand.

Probeer als je in het zadel zit, je bekken goed achterover te kantelen. Misschien helpt het als je je indenkt dat er een touwtje aan de staartbeen zit met een gewichtje eraan. Of wat bij mij weleens helpt is proberen mijn zibeenknobbels wat meer te voelen dan mijn schaambeen.

Wat waarschijnlijk ook helpt, is je handen wat meer rechtop zetten. Doordat de botten in je onderarm elkaar kruisen als je je handen plat hebt, stroomt je energie vaak niet meer zo goed door en ook dit kan gepsiegeld worden door je paard door minder impuls vanuit de achterhand.

Hoop dat het helpt!

Ik weet trouwens niet of dit paard erg stuwde in het begin. Als dat zo is, heb je in ieder geval voor elkaar dat de stuwing er genoeg uit is om in een rustig tempo te kunnen rijden en dat is een hele kluif, weet ik uit ervaring.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:47

ziet er leuk uit :)
probeer alleen wat actiever te lopen met stap :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:59

Ik ga proberen iedereen (die nuttig commentaar heeft geleverd) te beantwoorden :)

geerke schreef:
wat een mooi paard!
En wat een leuke naam!
Probeer niet te trekken in de galop...
(mocht je even weg bij de verbouwing? :D )

Ja ik weet het, soms reageert hij niet lekker, ik geef dan een pets en daar is hij niet zo van gediend. Hij zet net een grotere pas en ik kan dat nog niet lekker uitzitten. Moet idd meer meegeven soms.

Sonja schreef:
Heel eerlijk gezegd snap ik helemaal niet waarom je 'm zo laag wilt laten lopen, want hij valt volledig uit elkaar, zakt op de voorhand en de achterhand komt niet meer bijgekrabbeld.
Ik zou dit paard veel liever iets hoger ingesteld zien en eerst eens voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Het achterbeen blijft achter in de bewegingen, éérst de motor aan, dan pas de rest.

Ja ach, ik weet dat de motor eerst moet.Dit was meer een lui ritje dan echt werken. Het was al zo heet om half tien in de ochtend, we hebben denk ik ook maar zo'n 3 kwartiertjes gereden. Veelte heet.. Ik dacht, laat ik voor de foto's gewoon iets meer ontspannen laten zien (iets minder gedurfd) dan normaal. Ik zal er aan denken.

MeFlower schreef:
ZusJacobs schreef:

Eh.....nee dus :n
Je moet je teugels nooit losgooien, maar altijd contact blijven houden. En ja, ook met de binnenteugel. Maar dat wil niet zeggen dat je dan veel druk op de binnenteugel hebt. Maar nooit losgooien!!

Rijd altijd op TWEE teugels.

En toch ga ik het blijven doen :) Ik wist een paar weken geleden nog geen eens dat je met de buitenteugel moest sturen (begrenzen na je natuurlijk met je zit hebt gedaan). Ik heb al zooooooo veel geleerd, en dit is een ding. Ik moet er aan blijven denken dat ik NIET met de binnenteugel ga sturen, probeer ik dat toch (soms gebeurd het gewoon nog onbewust) dat ik hem er toch even helemaal loslaat. Of naar boven of naar voren. Hij heeft er echt niet van te lijden, dit is echt iets voor mij om te leren. Nu ziet het er nog ruw uit, later kun je het niet meer zien. Maar dat komt, ben ik nu gewoon nog niet klaar voor.

KiWiKo schreef:

Sorrie.........

Gelukkig heb ik jouw dan niet :) Mijn instructrice kijkt namelijk verder dan fotootjes van een ontspannen ritje in de bak..
En kun je dan onderbouwen hoe ik mijn rijkunsten kan verbeteren en dat van mijn paard? :)

eridinges schreef:
Ben het hier mee eens, het paard valt totaal uit elkaar en ik zie hier niet eens een paard dat aan het werk is. Als een paard met een halster aan de longe loopt krijg je een beetje hetzelfde beeld.
Ik zou zeggen ga lessen en probeer er serieus aan te werken. Ik zou nu echt niet gaan starten om teleurstelling te voorkomen.

Ik heb ten eerste les :)

Nou, nee idd dit was niet echt werken (ondanks dat ik en mijn paard nogal wat hebben gezweet haha). Het was misschien niet het rijden dat ik normaal in de bak doe, maar dit is wel al een enorme verbetering met hoe het ooit ging. Hij liep toen echt niet lekker, wilde de teugel nauwelijks aannemen, viel veel meer over de binnenschouder etc. Ik ben dus al blij dat het zo'n vooruitgang heeft! :D En als je mijn begin post gelezen heb, dan zie je dat ik ook nog helemaal niet ga starten :) Niet binnenkort iig.

kiwiwitje schreef:
leuk paardje
Ik vind het een apart hoofdstel, iig nog nooit gezien!
rijtechnisch commentaar:
van mij mag je iets rechter(achterover) gaan zitten,
je paard valt GRUWELIJK uitelkaar.
idd moet je op 2 teugels rijden. ik snap het punt van als je te sterk bent dat je even ontspant. maar NIET LOS gooien. probeer je handen ook wat lager te houden. B Dressuur is vooral ontspanning en nette figuren. als ik eerlijk moet/mag zijn vind ik jullie Niet B waardig.

Lees mijn vorige posten :)

geerke schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Nou ik zou gewoon met dit paard lekker buitenritjes gaan rijden als ik jou was.

dit ligt niet aan het paard hoor,dat hij zo loopt.
het feit dat het verbetert is wil zeggen dat het slechter was...
iedergeval stoort ts het paard niet....maar inelkaar gereden is wat anders.

Het vervelende is hè, ik ben een beginner (niet qua jaren hoor, maar wel qua ECHT rijden..). Nooit geweten dat rijden zo moest. tot nu. En ik zit hem af en toe nog echt wel tegen, we moeten het beide nog leren. :)

Asyaa schreef:
Ooit van de zin gehoord: 'Dit paard is niet geschikt voor de doeleinde waarvoor u hem wilt gebruiken.' ;)

Nee, bestaat die dan :D

Monica24 schreef:
Handen rechtop en bovenlichaam rechtop, daar zou ik eerst op gaan oefenen. Als je beter zit komen je hulpen ook beter aan.
Ook ik begrijp niet waarom je hem persé zo in de halsstrek-modus wil rijden. Hij moet meer van achter naar voren gereden worden.
Vind wel dat je insteek vriendelijk is, en dat je het graag goed wil oplossen, maar er is nog wel een hele hoop werk aan de winkel. Dus realistische doelen stellen en oefenen, oefenen, oefenen. *D
En...... probeer kritiek opbouwend te zien, beter eerlijk commentaar dan reacties waar je niks mee kan.

We zijn zeker hard aan het oefenen, ik probeer nu wel bijna elke dag met hem bezig te zijn! Ik neem alles positief mee hoor (mits er natuurlijk iets nuttigs is mee gegeven :) ). Ik weet zelf ook dat we nog hard moeten doorzetten, maar met de vooruitgang die we nu hebben gaat het gewoon goed komen! Dat weet ik nu al :)

liesje1986 schreef:
Het ziet er wel ontspannen uit. Met echt dressuurmatig trainen heeft het niet zoveel te maken, daarvoor moet je je paard echt meer aan elkaar en achterop gaan rijden. Volgens mij ken ik dit paard nog van jaren geleden, weet jij iets van zijn geschiedenis?

Wij hebben hem nu al zo'n 7 tot 8 jaar :) Geen idee dus?

sylvialouise schreef:
Ik snap wel dat je hem lekker laag wil laten lopen, dan zijn ze iig ontspannen. Mijn instructrice zegt altijd wel dat je hem dan wel goed voorwaarts moet laten lopen. Doe ik ook altijd, maar pak je hem na een kwartier/twintig minuten wel op? Dan is hij lekker losgewerkt, en kan je hem dan aan de teugel rijden.

Doe ik ook altijd wel hoor, dit was gewoon eerste keer foto's.. Beetje spannend nog, liever save than sorry. :P

Sassy4barrel schreef:
Hoi wat een leuk paard heb je :) Hij is echt mooi getekend, Ik zou me niet teveel aantrekken van al t commentaar (de beste stuurlui zitten aan wal ;) ) als jij plezier hebt met je paard en zo te zien hebben jullie beide plezier en zo te zien is hij super braaf dus ben je al een heel eind. Daarna kun je altijd gaan kijken wat je wilt gaan doen en waarvoor je wilt gaan trainen, gewoon iets uitzoeken wat bij jullie samen past en vanuit daar gaan trainen :)

Ik trek het mij wel aan, alleen gewoon positief. Er zijn veel mensen die niet goed lezen of te snel willen oordelen. Best hoor, ik mag mijzelf ook gewoon beter uitleggen in de hoop ze het iets beter begrijpen. :) Bokt is een plek met veel volgers en een paar mensen die er echt verstand van hebben. Ik zal over alles nadenken en sommige dingen meenemen in de training. Als het mij en Mahoi goed ligt.

BBreedveld schreef:
@TS: Zo te zien stoor je je paard niet. Je zit rechtop en probeert je schouders, heupen en enkels goed op één lijn te houden. Dat lukt je goed, dat is knap.

Maar als je naar je onderrug kijkt, dan zien je dat daarin teveel spanning zit. Je bekken kiept iets voorover, ook al zit je voor de rest netjes rechtop. Misschien komt dit omdat je het nog moeilijk vindt je evenwicht te bewaren op zo'n groot bewegend paard.

Als je goed naar de de onderrug van je paard kijkt, zal je zien dat jouw bekkenkanteling gespiegeld wordt door je paard: zijn bekken is ook wat voorover gekiept, waardoor het achterbeen niet meer zo goed door kan treden. Zijn passen achter zijn daarom beduidend korter dan de passen van zijn voorbenen en het paard helt daarom iets naar voren over: hij loopt op de voorhand.

Probeer als je in het zadel zit, je bekken goed achterover te kantelen. Misschien helpt het als je je indenkt dat er een touwtje aan de staartbeen zit met een gewichtje eraan. Of wat bij mij weleens helpt is proberen mijn zibeenknobbels wat meer te voelen dan mijn schaambeen.

Wat waarschijnlijk ook helpt, is je handen wat meer rechtop zetten. Doordat de botten in je onderarm elkaar kruisen als je je handen plat hebt, stroomt je energie vaak niet meer zo goed door en ook dit kan gepsiegeld worden door je paard door minder impuls vanuit de achterhand.

Hoop dat het helpt!

Ik weet trouwens niet of dit paard erg stuwde in het begin. Als dat zo is, heb je in ieder geval voor elkaar dat de stuwing er genoeg uit is om in een rustig tempo te kunnen rijden en dat is een hele kluif, weet ik uit ervaring.

Hier heb ik heel veel aan, bedankt!

Hopelijk iedereen beantwoord?
verder voor de complimentjes, bedankt, zal het aan Mahoi doorgeven :D

Btw, Mahoi en ik zijn niet elkaars type, en ondanks ben ik echt heel trots op de vooruitgang die we nu al hebben!

Groetjes

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:00

TS ik vind het een super leuk paard :)
ik snap helemaal dat jij eerst lang en laag rijd! daarna komt het bij elkaar rijden nog wel. Eerst mooi die ontspanning er in en de rest komt later.Het is inderdaad nu nog geen winspunt als je op deze manier rijd maar ik vind het er erg fijn en relaxt uitzien! je houding is erg netjes!

Mijn pony liep altijd met zijn kop in de lucht en daarna zijn we heel lang en laag gaan rijden en dat hielp erg goed! we zijn nu L2 dus met jullie gaat het helemaal goed komen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:05

Allereerst, de kleur vind ik Gaaaf! Het is echt een leuk dier, en ik denk dat, ondanks dat ik hem nu wat slomig vind kijken, hij een heel leuke uitstraling kan hebben als die aan het werk gaat!

Verder moet je echt nog hard aan het werk, dat weet je gelukkig al. Ik denk dat je je training iets meer aan het paard aan moet passen. De foto waarop jij zegt 'hij moet nog iets meer zakken' vind ik de best foto die erbij zit eigenlijk. Lang en laag is een mooi streven, maar voor dit paard lijkt het mij niet geschikt. Ik zou gaan werken vanuit de houding op de foto die ik net aanhaalde. Van daaruit begin je met voorwaarts, en heel veel wendingen. Binnenstelling, buitenstelling, als je kan een keer een pasje opzij zetten in het losrijden. Ik zou hem zeker niet verder laten zakken in de hals!
Vervolgens zou het fijn zijn als je hem wat ronder kan maken, zodat de rug nog meer opbolt. Het paard is te strak in zijn lijf en mag de kaak meer loslaten. Ronder dus te beginnen vanuit de hals, vervolgens ook de rug en dan ook zijwaartse buiging. Klinkt als de verkeerde volgorde, maar ik denk dat je van dit paard niet mag verwachten dat hij éérst de achterhand eronder gooit om vervolgens na te geven. Dus eerst ontspanning in hoofd en hals, en vandaaruit verder!

Over je houding is al wat gezegd, de tip over het kantelen van je bekken vond ik zeker nuttig! Verder vind je houding netjes trouwens, je lijkt me heel fijn en netjes in te werken.

Oja, dit paard kan zekerweten een goede B proef lopen, en meer ook wel, hij moet alleen 'even' leren zijn lichaam en kracht juist te gebruiken. En daarvoor moet jij hem wat meer helpen, begeleiden, in de juiste richting duwen.

Nog een ding over wat je net schreef, ontspannen ritje en niet te hard laten werken. Ik zou er, in ieder geval voorlopig, voor kiezen om als je erop gaat zitten, hem ook aan het werk te zetten. Rijdt als het warm is liever iets korter, dan dat je er 45 min op zit en hem aan een lang teugeltje rond laat lopen. Als je altijd hetzelfde rijdt is voor het je paard makkelijker te begrijpen dat baasje = werken.

Oja, ik denk dat longeerwerk met pessoa of dubbellonge (en eventueel nog met balkjes) hem ook veel goed kan doen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 14:25

Ik reageer vanavond weer op de reacties, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat veel mensen hier zien als rond?

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:32

rond, wat hoger in stellen en toch mooi met neusje naar de borst gaan?