'Arabier' @ work bij Antoine de Bodt // shoot Fotogenikki

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

'Arabier' @ work bij Antoine de Bodt // shoot Fotogenikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:10

Daar zijn we dan weer.

Na ons trainingweekend bij Noor vielen we weer beetje terug, toch wel lastig zonder coach langs de zijlijn. Daartoe besloot ik te gaan rijden volgens het Antoine de Bodt-systeem wat geweldig voor ons heeft uitgepakt. Kaspar is een nogal flegmatieke pony die werkelijk nergens iets om geeft, dus ik moet nogal enthousiast op 'm zitten om hem ook zover te krijgen, en het gaat steeds beter. De eerste tien minuten is het even de motor aankrijgen maar dan loopt ie ook. 22 juni ben ik met Kas naar Aalsmeer afgereisd van een les van Antoine zelf, wat een fijne man is het!
Hij wees me eigenlijk vooral op punten die ik zelf al wist: ik ben te lief (al durf ik Kas steeds meer aan te pakken), naar VOREN kijken :D en om vooral niet in laten kakken. Kas weet heel goed wanneer ik even niet bij de les ben en dan gaat ie gelijk drie tempo's lager lopen.

Nikki de Kerf van http://www.fotogenikki.nl wil ik nogmaals bedanken voor het maken van de foto's, ik ben super tevreden over het resultaat!

Als afsluiter: Kas is een net vier jarige kruising (75% Arabier, 25% New Forest) die bij elkaar een jaar onder het zadel is met de nodige maanden pauze tussendoor. Voorzichtig aan durf ik ons niveau tegen de B aan te noemen.
Rijtechnisch commentaar is zeer welkom maar bedenk wel dat sommige aspecten (iets verlicht naar voren zitten, in galop echt verlichte zit, handen vrij hoog) nu eenmaal bij dit systeem horen dus commentaar hierop heeft geen zin.

Myour schreef:
Als een mod het misschien even wil kopiëren naar de beginpost..

Beginfoto: Afbeelding

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Op de volte, binnenhand mag hier hoger. Verder zéér tevreden over z'n achterbeen!

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Hier mag ik wat meer meegeven met m'n binnenhand. Kaspar knarst hier beetje, maar dit doet hij als ik ernaast sta ook vanaf ik hem heb.

5.
Afbeelding
Creatief fotootje van achteraf.

6.
Afbeelding
Antoine legt uit: meid, er zit geen beweging in je ellebogen! Bij sturen naar áchteren bewegen (en dat weet ik maar toch deed ik het verkeerd de eerste tien minuten :') )

7.
Afbeelding
Weer die stomme binnenhand, maar over het totaalplaatje ben ik tevreden, hij mag hier wel nog wat meer zakken.

8.
Afbeelding
En dit is precies wat ik wil zien :+:

9.
Afbeelding
Stappen tussendoor, mij lachend op een paard zie je niet zo heel vaak.

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
Drafje, ik kijk mooi naar voren hihi.

12.
Afbeelding
Galopje, hebben we maar iets van twee à drie rondjes gedaan. Hij was al best moe hier en best traag. En ik moet naar VOREN kijken :P

13.
Afbeelding
Andere hand galop, ben tevreden, al mag Kas van voren meer zakken.

14.
Afbeelding
Uitstappen.

15.
Afbeelding
Aan het eind van de les even stilstaand poseren, Kas knarst weer even en m'n handen niet gelijk, maar aan het bit te zien en aan de teugels zit ik hem hier niet in de weg.

Voor vorige Rijtopics onderaan m'n profiel :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 03-07-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's weer zichtbaar gemaakt op vraag TS.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:14

Ik vraag me toch af waarom je bij deze rijstijl je handen hoog en in verlichte zit moet rijden?

Je hebt wel een knap paardje onder je kont zeg :~

Edit: en eerlijk gezegd lijkt het me ook niet comfertabel voor je paard; er wordt nu meer gewicht op de voorhand gezet.
Kan dat kloppen?
Dit is absoluut niet aanvallend bedoelt hoor, gewoon uit interesse :j
Laatst bijgewerkt door Fira op 01-07-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

afwasborstel

Re: 'Arabier' @ work bij Antoine de Bodt // shoot Fotogenikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:16

Ik blijf die hoge handen ook vreemd vinden, en zit je van jezelf zo ver naar voren of hoort dat er ook bij?
Vind wel dat je een knap paardje hebt en het zijn mooie foto's :)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:17

Fira schreef:
Ik vraag me toch af waarom je bij deze rijstijl je handen hoog en in verlichte zit moet rijden?

dat vaag ik me ook af.. :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:19

Het naar voren zitten moest idd van Antoine, om hem mee te geven en zo hem voorwaarts te houden. En het helpt! In galop moest ik verlichte zit om hem zo min mogelijk in de weg te zitten, in m'n lessen van m'n eigen instructrice zit ik overigens wel gewoon in het zadel hoor. Naar Antoines mening moest het zo bij alle jonge paarden. Ik ben er zelf eigenlijk niet verder op ingegaan.

Bedankt voor de reacties. :)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:37

Aah wat een super mooie foto's Franca! :)
Kaspar is echt een super mooie pony. :+: En jullie zijn samen echt een leuke combinatie
Vind echt heel veel verbetering met het vorige topic, dus ik denk dat deze stijl jullie zeker goed doet. :)

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:44

Vind dat je hem heel netjes rijd, heb een periode heel veel bij Nakita gelest maar doordat ze maar weinig zelf op stal kon komen ben ik ermee gestopt helaas. Is dit bij Nakita toevallig? En ga je dit eenmalig doen of zo af en toe?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:45

mooi paardje! heel sierlijk.

denk er aan om in de galop recht boven je paard te blijven, op deze galop foto lijkt het of je naar binnen kantelt. als dat zo moest heb ik niks gezegd.

ben niet helemaal bekend met deze manier van trainen, heb je je handen zo om contact en evenveel druk te houden op 2 teugels?

iig succes!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:49

WOw, hele mooie plaatjes...
Zelf les ik elke maand bij Antoine, en het verhaal van verlichte zit, handen hoog, anders lichtrijden ed komt me heel bekend voor.

Daarnaast geef je zelf bij foto 7 aan dat hij nog iets zou mogen zakken. Maar hou in de gaten dat bij Antoine een paard vanzelf zakt als hij ontspant. Ga dit niet forceren, let goed op de ontspanning door het gehele lichaam door het paard eerst verticaal recht te richten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:51

Wat een leuke reacties :)
@ IERTJE7: dit was idd bij Nakita's East End Stables. Ik ben van plan het ongeveer 3x per jaar te gaan doen, ik ben afhankelijk van vervoer en omdat het op dinsdag is, moet m'n stalbaas regelingen treffen op z'n werk wat ie natuurlijk niet te vaak/graag doet. Waarschijnlijk gaan we begin september weer.
@ susanne: veel mensen vragen me dat haha maar ik kan er niet echt een antwoord op geven waarom dit zo moet (heel stom ik heb het al vaker gevraagd aan m'n instructrice maar het wil nooit echt blijven hangen). Ik zal erop letten in galop! Ik zit normaal nooit in verlichte zit dus kan een evenwicht kwestie geweest zijn. Bedankt!
@ wessjuhh: dat is idd zo :) bedankt!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:02

Even naar de foto's van februari bij Noor gekeken, en om eerlijk te zijn vond ik dat een veel prettiger beeld. Het lijkt alsof je je erg optrekt aan de teugels en verkrampt zit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:04

Mooi foto's!
Er zit zo t zien echt vooruitgang in!

Fira schreef:

Je hebt wel een knap paardje onder je kont zeg :~

Edit: en eerlijk gezegd lijkt het me ook niet comfertabel voor je paard; er wordt nu meer gewicht op de voorhand gezet.
Kan dat kloppen?
Dit is absoluut niet aanvallend bedoelt hoor, gewoon uit interesse :j

Dat is alleen in de basis zo, om zn rug minder te belasten.(ovrigens gebeurd dit op de 'normale manier van rijden' ook bij het inrijden van een jong dier om diezelfde reden)
Je gaat pas meer zitten en bij elkaar rijden als je paard volldig over de rug loopt en sterk genoeg is om de ruiter te kunnen dragen en meer bij elkaar&in de aanleuning als de achterhand sterk genoeg is om meer gewicht erbij te pakken.
Hand hoog is om in de mondhoek te sturen ipv op de lagen
(oke dit is nu ff erg kort uitgelegd, maar dit is iig een stukje van het idee erachter, moet zo weg dus heb geen tijd om t uitgebreid te doen ;) )

Je komt vanzelf bij het "gewone plaatje" uit van het rijden, ik rij nml zelf ook zo en ben met een scheef lui recratiefriesje die nog nooit op wedstrijd was geweest in een goed jaar naar bijna M2 startgerechtigd gekomen waarin ze keuring in balans en aanleuning loopt, voorwaarts is én recht is :)
En ach met losrijden wordt ik soms wel eens vreemd aangkeken(verlichte zit, teugels lang, neusje over de grond en in de galop gassen maar :+ ) maar als ik haar bij elkaar pak wordt er niet meer vreemd gekeken haha.

En als de TS zo door blijft trainen komt ze daar vanzelf ook :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 13:07

@ Princesj: bedoel dat ik aan de teugels trek? Want dat is absoluut niet het geval. Welke foto's vind je me dan verkrampt zitten? Naar mijn idee was ik namelijk wel ontspannen tijdens de les :)

@ Renske: bedankt voor de uitleg! Zoals jij wel weet vanuit het AdB-topic heb ik ook wel getwijfeld maar nu kijk ik er gewoon doorheen en komen we vanzelf wel waar we moeten zijn qua houding :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:12

Ik vind het ook een heerlijk plaatje om te zien :) Inderdaad soms ziet het er wat vreemd uit, maar ik train sinds een jaar met mijn paarden ook bij Antoine, en ik weet dat je op een 'normale' manier van rijden uitkomt. Maar deze houdingen zijn gewoon een hulpmiddel om door moeilijke punten te komen.

Verder zie ik eigenlijk alleen maar paarden die ontzettend verbeteren met zijn methode en zo geld dat ook voor mijn paard.

Ik zit bij Antoine in de les ook altijd met een grote glimlach op mn paard dat zie ik bij jou ook terug, en dat is toch het belangrijkste, dat je er lol in hebt :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:21

Hahaha ik hoopte stiekem dat dat niet op zou vallen _O- ik heb gewoon een slechte conditie en het was vrij warm die dag, hij was eigenlijk na kwartiertje opstarten vrij voorwaarts van zichzelf, hij draafde zelfs paar keer zelf aan haha.

@ koenlover: de houding is idd vaak waar mensen over struikelen, maar velen weten niet dat je uiteindelijk gewoon werkt naar een 'normale' houding, net wat je zegt. We doen het gewoon rustig aan, ik vind het vooral zo fijn dat m'n paard steeds voorwaartser wordt sinds we op deze methode rijden :)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:02

Niet opvallen... Kon het niet weer naar een normale huidskleur gefotoshopt worden??? ;)
Maar ik ken je al wat langer dan vandaag, dus weer precies waarom je een tikkie gekeurd bent :D .

De houding is imo redelijk eenvoudig eenvoudig uit te leggen.... Als je gaat doorzitten of "zwaar" gaat lichtrijden op een
paard dat zijn rug niet ontspant, doe je hem hiermee "pijn". Je zit hem hiermee dwars. Door verlicht te gaan zitten haal je dus de druk
op de rug weg. Het paard wordt getraind de buikspieren aan te spannen en zijn rug te ontspannen. Zodra je op dit "niveau" bent kan je gewoon doorzitten aangezien het de rug ontspant.

anna_ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:43

Bij foto 7) heb je je been heel erg naar achter..
Bij foto 10) loopt hij heel erg mooi !

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:52

doe je handen meer bij elkaar en recht op.
ga wat rechter op zitten.
en voeten wat meer naar voren.
mooi paard trouwens

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:39

Leuk leuk leuk! :):) Je kunt zien dat je er heel erg hard aan werkt en ik vind het leuk om te zien (en te lezen) dat je zo gemotiveerd bent! Echt top! +:)+

Let wel op dat je het verlichte zitten in de draf niet overdrijft. Ik weet niet wat ADB er zelf precies over heeft gezegd natuurlijk, maar het verlicht zitten in het lichtrijden zit 'm niet zozeer in het verder naar voren zitten maar in het heeel zachtjes gaan zitten. Eigenlijk moet je zo subtiel gaan zitten dat het lijkt alsof er een dikke punaise op je zadel zit. Als je bovenlichaam naar voren helt, kan je nog steeds best wel zwaar zitten als je hard land bijvoorbeeld.
Mij valt ook op dat op bijna alle foto's je linkerschouder hoger zit dan je linker. Probeer er een beetje op te letten dat je deze gelijk houdt, anders zal het in de loop der jaren alleen maar erger worden (spreek uit ervaring O:) ben zo scheef als een banaan)

Bij foto 7 zeg je: weer die stomme binnenhand. Maar laat jij nu niet JUIST zien wat ADB bedoelt met die ellebogen moeten naar achteren in het sturen? :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:24

Ik moest van Antoine echt iets naar voren zitten inderdaad, naast wat Wolken uitlegt, heeft Antoine ook uitgelegd dat met dit 'meezitten' ik Kaspar ook stimuleer om voorwaarts te worden en te blijven. Over m'n schouderpartij heb je helemaal gelijk hihi maar als ik kijk naar voorgaande foto's waar ze helemaal naar voren zakten ben ik al veel blijer met dit beeld! Er blijft nog idd werk aan de winkel. (Overigens was dit ook al opgemerkt door m'n fysiotherapeut, maar was te lui om ermee door te gaan :o )

Met je laatste punt: goed opgemerkt! Had ik nog niet aan gedacht :P

Bedankt weer voor de reacties!

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:58

@Movement: lees eerst eens de openingspost...dan snap je meteen waarom ze dat niet zal doen ;)

Fran, 't ziet er super uit! Alleen heel af en toe nog op je hakken letten :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:39

gaaf hoor, ik ben bekend met deze methode en weet dat het werkt :j
daarnaast als je verder bent, mogen je handen meer omlaag en kan je 'rechterop' gaan zitten.
Dit is nu nodig op dit moment in de training :j

knap dier heb je <3

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:13

Ben helemaal niet bekend met de methode maar vind het interessant om zo het topic te lezen. Wat je op foto 2 (de volte) doet snap ik trouwens niet, je doet je buitenhand helemaal naar voren. Moet je de volte niet juist op je buitenhand rijden en je binnenhand naar voren kunnen steken of zit dat in deze methode anders?

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:51

De hoge handen staan ook voor een vragende hand en zo kun je ook gemakkelijker vanuit je ellebogen sturen. Antoine geeft altijd aan dat je sturen net zoals fietsen moet zien. Als jij naar links wilt, gaat je linker elleboog naar achteren en geef je met je rechterarm mee naar voren. Het naar voren zitten is idd om de rug van je paard te ontlasten, als jij gewoon achterover zit en aan het lichtrijden bent, kom je met veel meer gewicht in het zadel terug dan wanneer je naar voren zit. Ook blijft je paard voorwaartser als je naar voren zit.
Ik vind het er netjes uitzien hoor! Ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:55

Ik ben niet echt bekend met de methode, maar vond het er ontzettend vriendelijk uitzien qua rijden, en halverwege je les merkte je gewoon dat het steeds beter ging, en dat is altijd leuk fotograferen natuurlijk :)

Het voorover zitten is volgens mij niet specifiek iets van AdB, maar wordt wel vaker gedaan bij jonge paarden om niet teveel te belasten.