Hard draven na de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas1986

Hard draven na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:07

Ik heb een praktijk probleempje met mijn kwpn merrie.
elke keer als ik heb gegaloppeerd en ik haar terug neem ik draf gaat ze hard draven. Als ik dan met mijn zit werk gaat ze wel terug maar stap maar gewoon draven lukt ook niet. Het is dus stappen na de galop (daar stapt ze wel op gewoon tempo, soms zelf beetje sloom) maar gewoon draven lukt niet.

Wie heeft er ideeen?
Ik les trouwens wel bij iemand met een orun diploma en dat gaat goed maar na de galop blijft het toch nog een beetje te drammerig.

chrisje_83

Re: Hard draven na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:23

Hoe oud is je merrie? Welk niveau trainen jullie?

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:28

Euhmm, misschien is langzamer lichtrijden, zachte kneepjes geven met de teugels een optie??
Of je moet gaan stappen, als ze dan hard gaat draven weer stappen enzovoort
Uiteindelijk wordt ze het beu, en luistert wel...
Het is geen pesten, het is gewoon, op een zachte manier je paard weer onder controle krijgen ;)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:34

Ik heb der ook af en toe last van.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:38

Hier ook zo'n merrie. Was ook erg drammerig na de galop, keihard, onregelmatig en steeds weer proberen aan te springen. Ik heb het opgelost door eerst flink lang te galloperen en dan te gaan draven.Gaat ze te hard, prima, maar wel op een volte. Dan blijven draven tot ze rustig is. En als ze rustig is ga je pas stappen. Niet eerder en dit moet je steeds blijven volhouden. Goed belonen als ze rustig draaft. Uiteindelijk heeft ze dan door dat na een rustig drafje, na de galop, dat ze dan mag stappen. Daarna bouw je het rustig draven uit. Eerst 1 rondje, dan twee enzovoort.

Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:40

AdawiLovee schreef:
Euhmm, misschien is langzamer lichtrijden, zachte kneepjes geven met de teugels een optie??
Of je moet gaan stappen, als ze dan hard gaat draven weer stappen enzovoort
Uiteindelijk wordt ze het beu, en luistert wel...
Het is geen pesten, het is gewoon, op een zachte manier je paard weer onder controle krijgen ;)

Kneepjes geven is absoluut een no-no. Voor paardrijden moet je slim zijn, niet sterk. :n

Als je steeds gaat stappen als ze hard gaat, word ze alleen maar drammerig. Het is overigens ook erg moeilijk om een hard dravend paard op je zit weer in de stap te rijden. Op een gegeven moment is ze moe en dan heeft ze door dat ze dan juist mag stappen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:34

Na de galop meteen een kleine volte inzetten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:06

De overgang van galop naar draf op een volte maken.
Niet te kleine volte, je paard moet nog wel voorwaarst kunnen lopen.
Overgang van galop naar stap heeft geen zin schrijf je, dus maak die dan ook niet.
Het beste kun je aangaloperen op een grote volte, na een halve volte terug nemen, en na een paar passen draven weer aangaloperen (het paard moet dat niet zelf doen, maar als jij dat wilt).
Herhaal dit vaak, niet 1 a 2 keer als je rijdt.
Langer stukken galoperen heeft geen zin, net als het paard moe maken.
Jij moet controle krijgen over je paard, en dat doe je niet door hem moe te maken. Want dan hou je in het begin altijd een probleem.
Dus veel overgangen van draf naar galop en vooral anders om.

Succes ermee.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:15

optie zou ook kunnen zijn om (als dat lukt) het tempo wat je graag zou willen draven te galopperen en dan de overgang te maken...of de overgang terug naar draf en dan in de eerste pas meteen snel opvangen. succes

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:43

Ik rij ook zo'n paard dat alleen maar hard wil draven en weer wil aangalloperen na de galop. Wat goed werkt is op een niet te kleine volte blijven draven tot het paard weer ontspannen is, een halve volte of een volte galloperen en weer terugnemen naar draf, weer op de volte blijven draven tot ze ontspannen is en weer aangalloperen. Wat HTM zegt, je moet het veel herhalen en heel consequent zijn, eerst ontspannen dan pas mag ze weer aangalloperen, terug naar stap of naar een andere oefening.

Dan valt het kwartje vrij snel en ben jij degene die controle heeft over wat er gebeurt.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 05:37

vaak span je jezelf wat aan in zo'n overgang en zit je niet meteen soepel mee in de draf. Als dat dat oiok nog eens gecombineerd is met een paardje dat nog niet zo sterk is in het dragen op de achterhand, dan kan een paard bij de overgang terug naar draf wel eens ondr je uit willen rennen. Alles wat meer spanning oproept (doorzitten, teugels korter, benen wegduwen etc.) maakt het geheel alleen maar erger. Misschien kun je het eens proberen door in de overgang de verlichte zit aan te nemen. Als het daardoor beter wordt, dan weet je dat je mag gaan oefenen met ontspanning in je lijf tijdens de overgangen van uit galop naar draf.... :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:05

Kun je wel andere overgangen op je zit maken (halt- stap en stap-draf zonder kuit druk en draf-stap en stap-halt zonder teugeldruk?)

Richt je zelf vooral op een rustige draf als je een overgang van galop-draf maakt. Mijn ervaring is dat het probleem heel vaak door de ruiter in stand wordt gehouden omdat deze al (onbewust!) aan die overhaaste draf denkt. En daarbij te veel aan de teugel zit.

Probeer eens vanuit een rustige galop over te gaan in draf, en je direct op een rustige arbeidsdraf concentreren. Geef het tempo aan door telkens iets langzamer te lichtrijden (concentreer je op het zacht gaan zitten en vertraag die beweging).

Wanneer je paard rustig draaft, kun je hem extra belonen door nog even door te draven met lange teugel, halsstrekken (ter ontspanning) en daarna een overgang naar stap maken op je zit.

Dit is een kwestie van oefenen en geen trucje dat direct werkt, je leert jezelf en je paard iets nieuws, en dat kost tijd. ;)

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 07:14

Mijn merrie is 8 jaar oud en heb haar nu zo een 3 jaar. We trainen op L niveau maar omdat het na mijn galop nog steeds niet goed is rij ik dus ook nog geen winstpunten in de B. Laatste tijd rij ik even geen wedstrijden want als je helemaal geen punten rijd is het ook niet leuk.
Ik probeer indd wel op de volte te blijven maar ze probeerd ook wel eens de andere kant op te gaan :S
Maar leuke tips hebben jullie! Ik ga vanavond gelijk eens wat proberen. Nog meer tips zijn altijd welkom.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:34

Heb echt exact hetzelfde probleem!!! Ik leer om tijdens mijn galop mijn paard recht te maken op de volte, de volte te sluiten en haar dan pas terug te nemen. Dan kan ze geen vaart maken en kun je veel kleiner gaan draven. Je moet het wel echt even oefenen, want het lukt niet in 1 x ;) succes

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:09

Ik denk dat jullie de overgang terug niet genoeg voorbereiden.
Zijn jullie wel ruim voor tijd al bezig met de voorbereidingen?
Een overgang terug rijden vergt namelijk nogal wat voorwerk:

Belangrijk is allereerst dat het paard alvorens je de overgang terug rijdt, wordt verzameld. Ofwel; je maakt de galopsprong een stukje korter en "langzamer" (goed ondersteunen met beenhulp en lichte ophoudingen).

Het tempoverschil in de overgang van galop naar draf wordt dan wat minder groot, waardoor de kans groot is dat je paard in een kleinere draf gaat.

Daarna tel je in jezelf 3, 2, 1 (per galopsprong) en dan moet je paard bij de 3e tel in draf zijn. Let wel; hij mag niet terug vallen in draf, jíj moet hem terug rijden, wanneer jij terug wilt. Niet eerder en niet later.

Succes! :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:18

Wat ik niet snap, je traint voor het L maar een overgang die in de B wordt gevraagd kan je nog niet goed genoeg uitvoeren én je rijdt nog geen winst in de B.... Vind ik een tikkeltje vreemd!

Begin eens bij het begin, terugkomen op je zit (evt. stemhulp erbij) en niet alleen je galopovergang, maar allemaal!! Daarnaast als je al zo lang op één punt zo vast zit, zou ik een andere instructrise zoeken. Verder sluit ik me wat betreft verdere oefeningen aan bij voorgaande reacties.

Mer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:11

Ik heb hier ook wel eens last van, de laatste tijd al weer wat minder, maar wat ik probeer is rustig terug gaan na de draf,
en dan proberen te ontspannen. Dan wat figuren rijden (voltes, slangevoltes) en langzamer lichtrijden en vaak van draf-galop en galop-draf gaan om het te oefenen, pas weer aanspringen in galop als ze ontspannen is.
en ook niet de teugels strakker gaan houden dan normaal, of gaan trekken, want daar worden ze ook van juist drammeriger van.
succes.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:32

Ik had geleerd dat je dan in een volte moet galoperen
dan steeds langzamer galoperen en dan terug nemen
desnoods de volte wat kleiner maken.

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:23

Ja dat terug nemen daar zit het probleem. Ik kan wel bijna direct terug naar stap maar langzaam draven lukt niet dan springt ze overkruist en gaat ze rare sprongen geven. Ik probeer wel rustig te galopperen maar dat kost soms nog wat moeite maar ik ga het wel proberen van de week om jullie tips allemaal op te volgen want de meeste tips komen wel overeen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:49

chrisje_83 schreef:
Wat ik niet snap, je traint voor het L maar een overgang die in de B wordt gevraagd kan je nog niet goed genoeg uitvoeren én je rijdt nog geen winst in de B.... Vind ik een tikkeltje vreemd!

Begin eens bij het begin, terugkomen op je zit (evt. stemhulp erbij) en niet alleen je galopovergang, maar allemaal!! Daarnaast als je al zo lang op één punt zo vast zit, zou ik een andere instructrise zoeken. Verder sluit ik me wat betreft verdere oefeningen aan bij voorgaande reacties.

Dit snap ik eerlijk gezegt ook niet helemaal. Zolang je nog geen winstpunten haalt dan moet je niet meer willen. Ik zou vooral aan de basis gaan werken en je paard misschien wat sterker maken van achter zodat ze de overgang beter op leert vangen op de achterhand. Dus veel overgangen en schijnovergangen rijden en als je galoppeerd en totaal ontspannen houding aannemen en geen extra druk op de teugels zetten, als je dan terug wilt proberen dit op je zit te doen en een ophouding aan de buitenkant, wel goed blijven zitten zodat ze echt op de achterhand terug kan komen en dan een volte inzetten zodat je haar meteen weer bij je hebt. En probeer dat hard draven goed op te vangen met je buitenteugel, geef genoeg been en maak ophouding met je buitenteugel.

Is het niet een balans probleem??

Maar alles begont bij de basis dus train alleen op e basis, want uit dit verhaal blijkt wel dat de basis er gewoon niet goed in zit.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:00

probeer hem is in de galop te verzamelen, dan kan je een rustige overgang naar de draf proberen te maken, schakeliingen rijden en gewoon door trainen

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:17

Het probleem is ook een gewone B proef is ze erg vervelend daarom doe ik soms ook stukje wijken in stap meer doe ik niet hoor. Soms is het beter om even op iets anders te consentreren als alleen constand maar hetzelfde te doen. Dan wordt zij alleen maar vervelend en het is voor mij ook niet leuk. Ik train dus eigenlijk wel me B proeven maar dan ook met een stukje wijken in stap.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:44

sas1986 schreef:
Het probleem is ook een gewone B proef is ze erg vervelend daarom doe ik soms ook stukje wijken in stap meer doe ik niet hoor. Soms is het beter om even op iets anders te consentreren als alleen constand maar hetzelfde te doen. Dan wordt zij alleen maar vervelend en het is voor mij ook niet leuk. Ik train dus eigenlijk wel me B proeven maar dan ook met een stukje wijken in stap.

Ik snap wat je bedoelt, maar dit probleem heb ik ook gehad. Ik dacht precies hetzelfde en deed ook wat wijken enzo terwijl mijn galop elke keer een probleem was. Ik heb toen de keuze gemaakt een wedstrijdstop te houden en dus alleen de basis trainen en geen wijken en dergelijke meer. Maar veel succes, ik heb al mijn tips hiervoor al gegeven :D

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:46

Inderdaad in de galop proberen te verzamelen, dan kan je haar een stuk gemakkelijker terug nemen. En ook het rijden van voltes en deze steeds kleiner maken helpt.

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:20

Ik heb gisteren weer gereden en het ging beter gelukkig, maarja nu maar afwachten of dat het alleen gisteren was of dat we het vol blijven houden. In proef b 3 zitten veel voltes dus dat is een mooie proef om stukje uit te pakken.