paard stopt en wil niet verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

paard stopt en wil niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 22:01

mijn paard wil ineens buiten niet meer vooruit..hij stopt en dan kan ik been geven of een tik maar hij doet niets, door veel geduld loopt hij soms verdrr, vroeger had ik ef nooit problemen mee toen wilde hij graag buiten lopen

hoe kan ik nu optijd ingrijpen zodat hij dit niet blijft doen? ik wil niet afstappen omdat hij straks anders denkt dat als hij stopt ik toch wel afstap

en vind hij het ineens eng? of is het vertrouwen in mij weg?

midgie

Re: paard stopt en wil niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:26

Ik zou wel afstappen, een paard denkt niet zo als ons
Afstappen en even er voor meelopen geeft meer vertrouwen dan een tik geven.
Het is even geduld hebben, maar wat is er verandert waardoor hij nu ineens niet meer verder wil?
Hoe is het zadel , is er iets verandert in jou naar het paard toe?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:27

Die laatste twee vragen kan je alleen zelf beantwoorden natuurlijk. Is er de laatste keer tijdens een fatsoenlijke buitenrit misschien iets gebeurt? Heb je het heel erg lang niet gedaan?
Wat zou kunnen helpen is eens niet alleen gaan, maar samen. Het liefst dan ook nog met een paardje dat hij kent, waarschijnlijk zal hij dan wel volgen.
Natuurlijk gaat dat alleen werken als hij het buitenrijden eng is gaan vinden. Als het vertrouwen in jou weg is zal je daar eerst aan moeten werken, bijvoorbeeld door middel van grondwerk.

Als je niet de mogelijkheid hebt om met een ander paard naar buiten te gaan kan je ook nog vragen of er iemand op de fiets/te voet met je mee wil, die kan hem dan op de grond misschien net dat extra zetje geven, terwijl jij er wel op kan blijven zitten. Deze persoon kan dan bijvoorbeeld weg gaan als het een stuk verderop wel goed gaat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:18

Tjaaa , ik vermoed dat je liever buiten rijd dan binnen, en dat je dressuurmatig ook niet echt veel interesse hebt in het juist rijden.
En juist daardoor komen dit soort van probleempjes zo af en toe naar boven.
Bij de basisopleiding van een paard horen uiteraard ook de verschillende gangen, de vooruit, de stop de achteruit, en ...... en al die dingen echt altijd op het moment dat jij het vraagt, en niet wanneer het paard vind dat het wel goed is en in zijn planning past.
Denk hierbij aan een eventingwedstrijd waar je een heuvel oprijd met bovenaan een hindernis dus het paard kan niet zien waar het gaat landen als het over de sprong is, dit is dus alleen op het vertrouwen en in het besef dat vooruit echt wel vorruit betekend, en dat het paard daar niet kan of mag in meebeslissen.
Dit is een extreem voorbeeld maar je moet ook als recreatieruiter toch wel een beetje die richting uitdenken.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 08:06

@ Midgie & purwsylk: Ik bn wel veranderd van stal, tweemaal. Ik heb eerst op een luxe stal gestaan waar ik wel naar buiten kon, daarna een stal waar ik en geen bak had en geen uitrijmogelijkheden (er werden dingen belooft maar die zijn nooit nagekomen vandaar ik opnieuw ben verhuist).. Ik sta nu aan het bos met een buiten bak.. Naar mijn idee is er niets met mij veranderd.. Op de vorige stal heb ik mijn interesse verloren (ook mede daarom verhuist).. en nu heb ik er weer hardstikke zin in!

@aeolusnr1: Ik rijd niet liever buiten dan binnen, ik doe beide (nu)met plezier. Ik train hard en ben geen dressuur fan, ik rijd western met mijn paard en doe het meeste met losse teugel. Mijn paard reageerd in de bak goed op mijn hulpen. (de acties die hij al kent doet hij goed)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:13

Ik zou gewoon rustig wachten. Laat ze wel absalout geen stap verzetten naar achteren of opzij enige optie is voorwaarts. Al sta je dr 10 min gewoon geduld en wachten (af en toe wel kijken of ze voorwaarts wil natuurlijk ;))

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:18

Ik lees ff mee.
Vind ik wel intressant.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:56

ik rijd sinds kort pas weer buiten en mijn paard is me weer enorm aan het uit testen, vooral opeens stil staan en omdraaien. Ik neem tegenwoordig iemand op de fiets mee, zodra dit dreigt te gebeuren neemt diegene haar even aan de hand mee en is het over. Misschien werkt het voor jou ook.

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:04

Ik vind de tip van Dagmar een goede tip.

Verder zou of geduldig wachten totdat hij weer voorwaarts wil, of eraf stappen. Het eraf stappen kun je afbouwen, zodat je paard niet denkt van "als ik stop, gaat ze eraf"

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:07

Volhouden! Afstappen heb ik zelf nooit gedaan. Na een jaar bijna dagelijks proberen en veel geduld is zijn gedrag helemaal over!

Hier heb ik het wat uitgebreider neergeschreven: [RIJ-ITP] Stoere fjord Cayo ITP!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:38

Ons paard had dat ook.
Ik had nooit een zweepje gebruikt.
En dus dit keer ging ik met proberen.
Zonder iets te doen met de zweep is ze toch voorruit gekomen ;)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:54

Omdraaien en een stukje achteruit rijden :o. Het ziet er misschien heel dom uit, maar bij mijn paard werkt het super! ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 21:09

wiseguy15 schreef:
Omdraaien en een stukje achteruit rijden :o. Het ziet er misschien heel dom uit, maar bij mijn paard werkt het super! ;)

Dat probeer ik inmiddels ook, iedereen zit me raar aan te kijken... maar de laatste keer dat ik dat heb gedaan wilde hij daarna ookniet meer vooruit...

Ik ga het samen met iemand proberen

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:32

ik zou wel afstappen, even een stukje aan de hand, en dan weer erop.
een tik heeft geen zin zoals ik lees, dus ga daar ook niet mee door.
mischien is er iets buiten gebeurt, waardoor hij het eng vind buiten?

succes :))

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:19

Ik ken het helemaal!
Mijn verzorg shet heeft het ook soms, zowel als het bijrijd meisje erop zit, als voor de wagen.
Wij proberen het eerst zelf op te lossen door gewoon te vragen om vooruit te gaan (geduld hebben en soms even een moment voor jezelf nemen van rust en dan weer vragen), lukt het echt niet, dan afstappen en stukje er naast lopen en dan gaat het weer.
Soms laten we de andere pony even voor gaan en dan lukt het ook vaak wel.

Het gaat bij ons wel steeds beter, al blijft het soms erg vervelend, Romy doet het vaak net op momenten dat ze midden op de weg stil staat, en er net een auto aan komt.
Tegenwoordig heb ik daar soms klein beetje sch**t aan (op rustige weggetjes) en dan neem ik gewoon de tijd om de pony opzij te zetten, als er genoeg ruimte is voor de auto geef ik het sein dat die kan doorrijden.
Vaak zien ze ook wel dat de pony even lastig is en wachten ze gelukkig heel geduldig, of er wonen gewoon lieve mensen in mijn buurt :D

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:09

Ik las je berichtje, en dit komt presies overeen met mijn oude verzorg paard.
Als hij alleen het pad af moest ging hij heel hard achteruit, en als ik dan extra been gaf of een tikje kwam hij zelfs omhoog.. Maar als er iemand voor hem liep (met of zonder paard) of iemand ervoor fietste, deed hij het wel.. Vind dat ook zo apart..

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:25

_vivi_ schreef:
Ik ken het helemaal!
Mijn verzorg shet heeft het ook soms, zowel als het bijrijd meisje erop zit, als voor de wagen.
Wij proberen het eerst zelf op te lossen door gewoon te vragen om vooruit te gaan (geduld hebben en soms even een moment voor jezelf nemen van rust en dan weer vragen), lukt het echt niet, dan afstappen en stukje er naast lopen en dan gaat het weer.
Soms laten we de andere pony even voor gaan en dan lukt het ook vaak wel.

Het gaat bij ons wel steeds beter, al blijft het soms erg vervelend, Romy doet het vaak net op momenten dat ze midden op de weg stil staat, en er net een auto aan komt.
Tegenwoordig heb ik daar soms klein beetje sch**t aan (op rustige weggetjes) en dan neem ik gewoon de tijd om de pony opzij te zetten, als er genoeg ruimte is voor de auto geef ik het sein dat die kan doorrijden.
Vaak zien ze ook wel dat de pony even lastig is en wachten ze gelukkig heel geduldig, of er wonen gewoon lieve mensen in mijn buurt :D

Inderdaad precies het moment dat er of fietsers aankomen of een auto.. Ik heb alle geduld, maar na een grote 5 min heb ik het gehad en gaat hij in zijn achteruit. Toen ik naa mn nieuwe stal reed vorige week, is er daardoor (door ons) iemand van zn fiets gevallen die een dikke 5 meter bij ons vandaan stond. Diegene was zo gefocust op ons, dat ie vergat zijn been naast de fiets te zetten om te kunnen blijven staan :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:33

Je kan eens een ander rondje proberen. Mijn buiten pony is allergisch voor sleur. Soms komt hij wel eens in een dipje. Niet ernstig of zo maar gewoon iets minder fanatiek. Dan ga ik even een of twee middagjes met een vriendinnetje lekker hard door het bos crossen en wedstrijdje doen. Een beetje adrenaline knapt hij van op }>

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:47

We zijn net van stal verhuist, en dit was de eerste keer buiten...
Al sik ga scheuren, is hij later niet meer te houden:)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:21

Dan heeft hij mischien last van de nieuwigheid. Even met een jogger of stalgenootje kan dan wel eens helpen. Of je neemt hem aan de hand mee de eerste 10-15 min en stapt dan op. Je start dan wat relaxer op.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:05

Ja het is natuurlijk ook zo dat paarden veel sneller dingen opmerken dan wij, Romy gaat vaak ook stilstaan omdat ze wat ziet of hoort, soms blijf ik staan met haar en duikt er ergens opeens een eendje op uit de sloot ofzo die rustig aan de wandel is.
Dan ziet of hoort zij het al, en merk ik het pas stuk later op, of ze denkt wat te zien ergens (bij ons zitten ook wilde hertjes in het park/mini bos dus die zal ze vast ook wel horen soms).
Helpt wel is hoor om ze gewoon even te laten staan even rondkijken en dan weer verder gaan.

Maar wel zielig voor die fietser zeg :P

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:46

ik zou een harde tik achter op de kont geven of achter je been

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:20

wiseguy15 schreef:

Dit doe ik ook! :)
Je zou ook kunnen gaan draven of met zn 2en gaan. Maar probeer het probleem zo op te lossen dat je wel nog alleen naar buiten kan, anders heb je er ook niets aan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:26

iloveCherise schreef:
ik zou een harde tik achter op de kont geven of achter je been

Ja dat zal echt helpen..... als ik dat hier doe dan bokt ze!
Als een paard het echt eng vind, dan is dat echt de oplossing niet hoor!!
Ik ben gister ook afgestapt, nadat ik probeerde lang een boomstronk wat in een weiland lag te rijden. Ze vond het heel eng en ging er ECHT niet langs! Aansporen zorgde voor bokken. Ik ben afgestapt en zag hoe bang ze was. Ik heb haar voorzichtig en met overreding en geduld laten zien dat het ding echt niet eng was en we zijn er uiteindelijk gewoon langsgelopen.
Ze kijkt niet op of om van enorme landbouwvoertuigen maar dit vond ze eng.
Paarden een tik geven omdat ze bang zijn is belachelijk!
Doe je dat met een kind wat bang is ook??

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:37

Je zou hem ook kunnen afleiden door dressuur oefeningen te gaan doen z dat hij erg op jou moet letten en dan vergeet hij dat het eng is en loopt dan vaakgewoon door.