iemand tips bij paard dat slecht/niet reageerd op been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chiaraa_

iemand tips bij paard dat slecht/niet reageerd op been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:48

Hallo

Ik heb een jonge quarter x new forest.
Toen ik hem kocht was hij véél te vroeg onder zadel en ik rij hem sinds kort.
Toen ik hem kocht hadden ze hem een stang en trens aangedaan!! waar ik dus hélemaal
niet mee akkoord ging! aangezien hij toen net 2 jaar was!
Dat heb ik afgebouwd naar een kneveltrensje, en dat is me gelukt na een hersenschudding,
aantal ' springlessen het veld in met mijn ruiter er nog op ' en spelletje ' happen in het zand is plezant'! :Y)
Nu is hij een half jaartje bij mij onder het zadel ( hij is nu 3.2 jaar).
Ik rij heel weinig, dus daar aub geen commentaar op, zijn foto's genomen door de dierenarts van zangersheide en die heeft gezegt dat ik ermee kon beginnen! dus bouw ik het stilletjes op na die paar maanden op de weide met leeftijdsgenootjes.
Hij is een erg slim paard en probeerd altijd wel een trukje uit, wat natuurlijk grappig is om te zien!
Maar ik zit met een praktijkprobleem:
- bij een cirkel( volte) zou ik mijn buitenteugel moeten goed contact houden en binnenteugel mag hij niet aan trekken, en ik zou hem met mijn buitenbeen ' naar het middentoe' moeten 'duwen' ( weet niet hoe dit heel goed uit te leggen zodat jullie het verstaan) maar hij neemt zijn binnenteugel vast en laat zijn buitenteugel los.. ik zou hem dan de goede manier moeten laten toepassen door het hem te leren maar
hij reageerd totaal niet op mijn been! ik kan gewoon in hem stampen, maar krijg totaal geen reactie.. en stampen met sporen vindt ik ongepast!!
Hoe kan ik hem gevoeliger op de benen krijgen? iemand tips?

Gelieve me niet af te breken, ik vraag tips om mezelf te verbeteren& niet om
enkel negatieve commentaar te krijgen.

Groetjes Chiara & Winst.

doei

Re: iemand tips bij paard dat slecht/niet reageerd op been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:56

- Benen stil houden
- 1 keer kuit, geen reactie? nog een keer duidelijkere kuit, geen reactie? Gebruik je zweepje, je kan ook een boodschap erbij geven bv. "door"!
- T.z.t is alleen het woord "door" nog nodig als je paardje niet alert is, totdat zelfs dat niet meer nodig is en hij op 1x kuit reageert.

- Wat je daarna ook kan doen is iedere keer voordat je iets aan je paardje gaat vragen een kneepje in je buitenteugel geven, een soort alert kneepje van "contact, attentie"!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 15:03

doei schreef:
- Benen stil houden
- 1 keer kuit, geen reactie? nog een keer duidelijkere kuit, geen reactie? Gebruik je zweepje, je kan ook een boodschap erbij geven bv. "door"!
- T.z.t is alleen het woord "door" nog nodig als je paardje niet alert is, totdat zelfs dat niet meer nodig is en hij op 1x kuit reageert.

- Wat je daarna ook kan doen is iedere keer voordat je iets aan je paardje gaat vragen een kneepje in je buitenteugel geven, een soort alert kneepje van "contact, attentie"!

- 1 ste , moet ik doen van lesgeefster maar na de aantal duidelijke kuiten legt hij er zich bij neer en negeerd ie me nog steeds..
-2de kan ik proberen met 'door' dank je voor deze tip!!

Hij loopt soms dan ook over de schouder.
Aan teugel loopt hij, mooi in de hand gesteld.

Dank je wel voor de tip! ga ik zeker wat mee doen! ik wil echt allés proberen!

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:06

Ik zou ook zeggen als hij een paar keer niet reageert op je been, dan een tikje met je zweep. Alleen om hem alert te maken. Hier dan consequent in zijn. Geen reactie op je been, tikje erbij...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:08

ik rijd geen western maar mijn merrie had ook behoorlijk schijt aan mij (ik weet niet of dit nu bij jou ook het geval is?)
ik gaf buitenbeen en tikte dan zachtjes met de zweep op de buitenschouder, gewoon vriendelijk om extra te benadrukken dat het de bedoeling was om naar binnen te lopen.
Ik heb er nu geen problemen meer mee.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 15:12

alison_belle schreef:
ik rijd geen western maar mijn merrie had ook behoorlijk schijt aan mij (ik weet niet of dit nu bij jou ook het geval is?)
ik gaf buitenbeen en tikte dan zachtjes met de zweep op de buitenschouder, gewoon vriendelijk om extra te benadrukken dat het de bedoeling was om naar binnen te lopen.
Ik heb er nu geen problemen meer mee.

Nee ik en mijn paard zijn 1! hij vertrouwd me erg goed! hij is me soms gewoon té slim af :) hihi
Hij was een mishandeld paard, vals volgens de vorige eigenaars.. heb al die vreselijke mails over hem nog!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:32

gossie, wat goed dat hij goed terecht is gekomen dan.
Nee hard slaan of trappen zou zeker geen oplossing zijn voor deze man.
gewoon over duidelijke hulpen en die steeds meer verfijnen.

Chiaraa_

Re: iemand tips bij paard dat slecht/niet reageerd op been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:18

dank je wel voor de tip!:)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:25

hoi,ik ben even benieuwd hoe volgroeid jouw paardje is. want een 2 jarige berijden is niet normaal, daar doe je schade mee aan zo'n onvolgroeid diertje. ook al is hij nu wel net 3 jaar, de start was niet goed en in mijn ogen zou je er beter aan doen om hem of nu nog een rust periode te geven van iig een half jaar (wei op en niks mee doen), of even nog wat meer inrijden/ aanpakken van je probleempje en dan daarna een half jaar minstens wegzetten en met rust laten. in het belang van je dier dat veel te vroeg en verkeerd ook zo te lezen(stang en trens }:0 ) bereden is. succes er mee hoor, groetjes deess

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:27

deess schreef:
hoi,ik ben even benieuwd hoe volgroeid jouw paardje is. want een 2 jarige berijden is niet normaal, daar doe je schade mee aan zo'n onvolgroeid diertje. ook al is hij nu wel net 3 jaar, de start was niet goed en in mijn ogen zou je er beter aan doen om hem of nu nog een rust periode te geven van iig een half jaar (wei op en niks mee doen), of even nog wat meer inrijden/ aanpakken van je probleempje en dan daarna een half jaar minstens wegzetten en met rust laten. in het belang van je dier dat veel te vroeg en verkeerd ook zo te lezen(stang en trens }:0 ) bereden is. succes er mee hoor, groetjes deess

ik denk dat je ff wat beter moet gaan lezen!!!!!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:29

deess schreef:

Hij heeft hier een half jaar op de weide gelopen, ondanks het kriebelde.
hij wordt niet veel gereden, en hij staat soms zelfs 2 weken gewoon op rust om hem te sparen.
Het is niet dat hij 5 maandjes onder zadel is dat hij elke week een aantal keer wordt gereden zonder rustweekjes. Ik bedoel dit niet aanvallend,maar heb je een ideetje hoe het hieraantoe gaat.
Als jullie willen kan ik via mail een foto van het rijden van gisteren doorsturen:)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:30

hoezo? met 2 jaar ingereden. nu 3.2 jaar oud. met stang en trens gereden toen. feiten kloppen toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:32

Toen ik hem kocht hadden ze hem een stang en trens aangedaan!! waar ik dus hélemaal
niet mee akkoord ging! aangezien hij toen net 2 jaar was!

Nu is hij een half jaartje bij mij onder het zadel ( hij is nu 3.2 jaar).

niet gelezen????

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:38

ik snap niet waar je heen wil, de feiten kloppen toch? het gaat me er niet om wie dat op zn geweten heeft hoor, maar hij is nu van haar en zij kan er nu voor zorgen dat het goed komt met hem. en in mijn ogen is dat door hem nu of iets later alsnog een half jaar weg te zetten om hem uit te laten groeien. want jonge paarden kunnen niet vroeg ingereden worden zonder daardoor schade op te lopen. misschien dat een rust periode nog wat kan doen voor hem, maar het kan zijn dat hij onherstelbare schade op heeft gelopen. dus kan ze zelf nu nog schade beperken wat door de vorige eigenaren is aangericht

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:39

ik spaar mijn lieve paardje echt hoor! want ik hou zielsveel van hem! ik kocht hem als een teruggetrokken,bang en onzeker paardje. In de mails die ik gehad heb na mijn aankoop kreeg ik te horen dat hij dominant was, vals , niet mee te handelen en een erg GEK paard.
Ik ben de 6 de eigenaar , omdat de andere er niet mee om konden gaan heb ik gehoord en ze betwijfelde of ik hem ooit kon borstelen.. of van de weide halen..
Ik vindt het zelf erg vervelend wat ik nu ga zeggen maar ik ben best fier dat ik nu alles met hem kan doen.
Ik mag zijn hoofd en lichaam OVERAL aanraken, ik rijdt op hem, zet hem alleen op de trailer, gaan wandelen, kan met andere paarden op de weide, mijn kleine nichtje heeft er al op gereden.. wat ervoor totaal onmogelijk was. en die mevrouw heeft me uitgescholden via mails dat ik echt spijt begon te krijgen van mijn aankoop!maar ik wou dit paard een goede thuis geven en diep vanbinnen wist ik dat dit een goed paardje was. hij springt 1.40m in vrijheid, waar ik erg trots op ben! dus heb best een leuk gevoel! klikt penny maar wil best wel eens met hem gaan showen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:41

3 jaar en al zo veel meegemaakt?? Zet hem lekker deze zomer weg het land op voor minimaal een maand of 4 en pak hem dan weer eens op.
Dit paard heeft het recht om na al die ellende nog even kind te zijn!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:41

fijn :D hij heeft t nu iig goed dan, na een slechte start!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:42

aerdenhout1 schreef:
3 jaar en al zo veel meegemaakt?? Zet hem lekker deze zomer weg het land op voor minimaal een maand of 4 en pak hem dan weer eens op.

dit wilde ik ook indd even duidelijk maken ;)

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:42

Met betrekking tot de leeftijd, daar houd ik mij buiten...

Je vraagt of er iemand tips voor een paard dat niet/slecht reageert op het been.... Ik heb gelezen dat het nog een jong paardje is... Tips zou je eigenlijk van je instructrice moeten krijgen... Krijg je les?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:44

ik zou ik jouw geval de behoefte voelen de oude eigenaar een foto te sturen met een kind op zijn rug.
Top gedaan hoor, fijn dat hij nu een vast stekkie heeft.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:50

_AJ_ schreef:
Met betrekking tot de leeftijd, daar houd ik mij buiten...

Je vraagt of er iemand tips voor een paard dat niet/slecht reageert op het been.... Ik heb gelezen dat het nog een jong paardje is... Tips zou je eigenlijk van je instructrice moeten krijgen... Krijg je les?

Ja elke week, maar dan moet ik hetzelfde doen als de tips die ik hier krijg.. van kuit.
maar ik wil hem echt niet zo hard stampen, we hebben nu net zo een superband en ik wil
hem echt niet zo hard stampen in zijn ribben. dat zou ik zelf ook niet aangenaam vinden.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:51

aerdenhout1 schreef:

Sorry hoor, maar volgens mij besef je niet dat ik het allerbeste voor mijn paardje voor heb.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:51

alison_belle schreef:
ik zou ik jouw geval de behoefte voelen de oude eigenaar een foto te sturen met een kind op zijn rug.
Top gedaan hoor, fijn dat hij nu een vast stekkie heeft.

Hihi dacht ik ook al aan, maar dat lijkt me een beetje arrogant?
:D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:54

nah, ik zie het meer als....even laten zien dat het paard niet gek is......maar de mensen die er mee om gingen :')

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:56

alison_belle schreef:
nah, ik zie het meer als....even laten zien dat het paard niet gek is......maar de mensen die er mee om gingen :')

hihi, als je wil stuur ik je ze eens door, heb ze vandaag nog eens gelezen samen met mama, best lachwekkend als je ziet wat voor een sok er nu in de weide staat in het zonnetje met een lekker laagje zonnecréme op zijn snoet! <3