Jury slimmer 'gebruiken'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jury slimmer 'gebruiken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:17

Als ik een aantal praktijkproblemen op dit deel van Bokt bekijk, valt me op dat er veel vragen zijn over wat een jury nou wil zien, waarom een jury iets wat de ruiter zelf goed vindt gaan maar niet beloont, en waarom dingen nou 'afgestraft' worden in een proef.

Nou ben ik tegenwoordig wat heet 'een westernruiter' en 'wij' gaan denk ik redelijk pragmatisch om met het fenomeen paardrijden. We rijden met veel verantwoordelijkheid bij het paard, en eigenlijk met zo weinig mogelijk poespas.
Maar ook met juryleden gaan 'we' heel pragmatisch om.
Scoor ik bij een jury steeds heel laag, of krijg ik diverse keren hetzelfde jurycommentaar terwijl ik niet goed weet hoe ik het oplos en mijn instructeur me daar blijkbaar ook niet goed genoeg doorheenloodst? Dan boek ik dus gewoon een les bij zo'n jurylid. Laat hem/haar maar eens vertellen waarom ik niet scoor, wat hij/zij wil zien, en hoe ik daar naartoe zou kunnen werken. Dan beslis ik NA dat uurtje les wel OF ik inderdaad bv op die manier wil rijden of een bepaalde techniek toe wil passen.
Ik mag vervolgens een maand geen wedstrijd starten waar die betreffende meneer of mevrouw jury is, maar hey, NA die maand heb ik mijn probleem opgelost...

Waarom zie ik dressuurruiters dit niet doen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:19

geen idee :D wel sim om te doen inderdaad. maar nooit aan gedacht eerlijk gezegd.
ik ging in mijn privelessen altijd wel aan de slag met het jurycommentaar.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:20

Hier heb ik serieus nog nooit overgedacht maar het klinkt wel super slim! Daar leer je nog eens van ipv maar de zeggen dat die jury niet deugt! Goed zeg!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:21

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk een hele goeie van je vind! Maar in de 'engelse' dressuurwedstrijden zijn geeft het gros van de jurys geen les. Zij hebben een jurycursus gedaan en daarom mogen ze jureren. Er zullen vast wel jury's bij zitten die ook les geven maar dat zijn er volgens mij niet zo veel.
Wel erg fijn dat jij die gelegheid hebt :)

Edit: Het liefst heb ik ook dat er veel jurycommentaar op de coupon staat zodat je daar in je lessen en trainen wat mee kunt doen. Helaas staat er ook niet bij elk laag cijfer nuttig commentaar, wat ik ook wel een beetje snap want die schrijvers kunnen anders wel gek worden maar om er wat van te leren zou dat veel beter zijn. En gelukkig gebeurd dat ook wel eens.
Laatst bijgewerkt door MissJeanny op 30-06-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:21

:D heeel erg slim inderdaad, alleen is het bij de dressuur niet altijd zo dat die personen ook daadwerkelijk les geven? En ik weet vaak ook nog niet eens wie het is, persoon in de auto is niet altijd even goed te zien. En na de wedstrijd zijn ze vaak al gevlogen :).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:22

Misschien omdat er een hoop jury's zijn (denk het merendeel) die geen les mogen geven en dit ook niet willen doen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:22

Omdat je per wedstrijd 2 juryleden hebt en als je 1 of 2 keer per weekend start kun je dus met een beetje pech 4 juryleden af...
Daarnaast geeft natuurlijk niet elk jurylid les en wat is de kans dat je dat jurylid heel regelmatig tegen komt????

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:23

Goed plan, als alle juryleden les zouden geven!
Zouden meer mensen moeten doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:25

OK, jullie zien meerdere juryleden per wedstrijd.
Maar als je nou toch regelmatig op je protocol ziet 'middendraf onvoldoende' terwijl je je daar het leplazerus op traint, of steeds 'paard wordt te lang' of 'niet goed ingezet'.
Dan kijk je toch welk jurylid goede referenties heeft, een goede naam heeft als jurylid, en dan bel je die toch op?
Zou me eerlijk gezegd worst zijn of die persoon te boek staat als instructeur of niet. Voor 50 euro maken ze allemaal een uurtje voor je vrij hoor, 'instructeur' of niet.

doerakje

Re: Jury slimmer 'gebruiken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:28

Je bent heel slim sonja! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:30

Sonja schreef:
Voor 50 euro maken ze allemaal een uurtje voor je vrij hoor, 'instructeur' of niet.

Dat ze kunnen zien dat het niet goed gaat wil nog niet zeggen dat ze didactische vaardigheden in huis hebben om het op te lossen ;)
Dan besteed ik die 50 euro liever aan een goede instructeur waarvan ik zeker weet dat hij die vaardigheden wel heeft.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:31

Dat is een hele slimme oplossing. Kijken hoe zij het dan willen zien of hoe zij dat zouden doen. Kom maar op! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:31

Nee Doerakje, fanatiek heet dat ;) Ik wil weten waarom iets wat ik zelf goed vind door de jury niet gezien of beloond wordt. Ik heb ook jaren gelest bij iemand die ook jury is. Hield in dat ik niet bij hem mocht starten, maar ik had wel altijd begeleiding van iemand die wéét wat er in de ring getoond moet worden, die op de hoogte is van alle regelementen, en die me kan helpen met het vertalen van dagelijkse training naar showresultaat.

Lia, maar blijkbaar weten die 'goede instructeurs' die ruiters niet naar wedstrijdresultaten toe te begeleiden, als ik al die vragen en problemen zo eens zie...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:34

Ik heb dit inderdaad ook wel eens gedaan, maar in niet alle gevallen is het even nuttig. De keren dat ik dit wel heb gedaan was dat vaak omdat ik als ik naderhand met de jury ging praten wel zoiets had van: Dat is nog niet zo dom wat hij/zij verteld! En dan kon die les soms ook best nuttig zijn, niet altijd, maar soms wel.

Maar als je een jury hebt die meteen als je er naar toe gaan begint te stotteren en niet kan onderbouwen waarom hij/zij iets heeft beoordeeld zoals ze dit gedaan hebben is het zonde van het geld, want dan gaan ze dat in een les al helemaaaaaal niet kunnen.

En of ze wel of niet 'mogen' lesgeven heb ik nog nooit naar gekeken, genoeg mensen die geen les 'mogen' geven waar ik heeeeel graag les van zou willen, maar ook genoeg mensen met papiertje waar ik nog geen les van zou willen al kreeg ik er geld bij.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:35

Ik kwam onlangs een jury tegen, had hem al op de lijst zien staan en had zoiets van..ojee wat zal het dit keer worden.( had hem 3x eerder gehad)
Het werd op 1 punt na een verliespunt, we hebben hem aangesproken en zijn nummer gevraagd en als het een keer uitkomt kom ik graag bij hem voor een lesje.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:37

Helaas zijn de jury's het vaak niet met elkaar eens, dat merk je goed op bijvoorbeeld kampioenschappen wanneer je 2 of meer jury's hebt.

De één geeft voor de middendraf een 8 en de ander een 4. Terwijl het dezelfde middendraf is. Soms zitten er 30 of meer punten verschil tussen jury's van dezelfde proef.

Dus wat de ene jury jou kan vertellen, wil niet zeggen dat iedere jury het zo vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:37

Nog even een vraagje; weten jullie bij het inschrijven van een wedstrijd dan niet welke jury er is?
"Wij" weten dat van te voren namelijk, dat is bij opening van de inschrijving bekend. Ik heb ook wel een jury waar ik echt niet bij start omdat ik echt nog nooit zoveel dom gezwam in de ruimte heb gehoord als van dat heerschap.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:38

Soms, de ene keer wel de andere keer is het een verrassing.

Edit: Bij inschrijving is dat niet bekend. Pas als de startlijsten er op staan is het soms bekend.
Laatst bijgewerkt door Quir op 30-06-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakje

Nee van te voren is niet bekend welke jury je ontvangt

Mootje

Sonja, Een goede oplossing voor jou!

Mijn dressuurinstructeur is tevens jury t/m het Z2 en ik verwacht van hem dat hij mijn protocollen begrijpt, ook al begrijp ik ze misschien niet. Van daar uit kunnen we dan verder trainen!

Sonja, dat weten we pas wanneer de startlijsten op internet staan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:39

Quir schreef:
De één geeft voor de middendraf een 8 en de ander een 4. Terwijl het dezelfde middendraf is. Soms zitten er 30 of meer punten verschil tussen jury's van dezelfde proef.

Nou kan ik me voorstellen dat als jury's op een andere positie zitten (bv eentje op de korte en eentje op de lange zijde) dat ze allebei een heel andere proef zien. Maar het verschil tussen een 8 en een 4 is schandalig. KUN je daar ook wat mee als dressuurruiter zijnde? Kun je ergens bespreekbaar maken dat een dergelijk puntenverschil echt idioot is en eerlijk gezegd ook je sport te kak zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:43

Opzich zou het kunnen natuurlijk, en het zal in sommige gevallen ook zeker helpen :j
Ik denk alleen dat als ik weet dat mijn middendraf (bijvoorbeeld) een zwak punt is, en ik daar goed aan werk met mijn instructeur, dat ik daar tevreden mee ben. Als ik dan een aantal keer op wedstrijd een 5 of 4 krijg vind ik dat niet erg (als het echt één oefening is waar je op vast blijft zitten), ik ben er immers mee bezig met mijn instructeur en zo lang ik daar vooruitgang boek is het goed :) Zulke dingen kosten nou eenmaal tijd om op te lossen en te trainen, en als je dan in de tussentijd toch start dan moet je accepteren dat die ene oefening niet beter is dan een 4 of een 5 :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:46

Inderdaad, een punten verschil zoals een 7 en 8, of misschien zelfs nog een 6 en 8. Dat is best te begrijpen. Zeker als de jury bij H zit en de andere bij C, de een kjikt er van voor op en de ander van schuin zijkant.

Of je er iets mee kan, nee. Klachten bij de KNHS worden pas in behandeling genomen als er een X aantal klachten over het zelfde jurylid gegeven worden. Dan nog is er de vraag of er iets mee gedaan wordt.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:47

Heb ik ook gedaan, eerst ging het heel goed maar uiteindelijk ben ik er toch niet zo gelukkig van geworden Pony een beetje na de kloot, niet echt door de manier van les geven hoor, maar het klikte gewoon niet met mijn pony. Die werd er heel gespannen en vast van. :n. Dus nu maar van iemand anders les, en om eerlijk te zijn gaat het nu wel weer veel beter. Iemand die echt goed les kan geven weet ook wel wat een jury wil zien hoor ;) (teminste die van mij wel).

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:48

Sonja schreef:
Nog even een vraagje; weten jullie bij het inschrijven van een wedstrijd dan niet welke jury er is?
"Wij" weten dat van te voren namelijk, dat is bij opening van de inschrijving bekend. Ik heb ook wel een jury waar ik echt niet bij start omdat ik echt nog nooit zoveel dom gezwam in de ruimte heb gehoord als van dat heerschap.

Meestal niet helaas.. Dat zie je pas als je bij zijn/haar auto staat.. En dat zorgt ook voor verrassingen. Ik heb ook een jury waar ik gewoon écht niet bij start omdat daar zo'n zelfde soort gezwam uit komt ;) En hij mij dan 'beloond' met net wel/net niet een verliespunt.. ;) Maar als hij er dan zit is dat écht balen, zeker als hij in de eerste proef zit, want dan mag je de tweede proef ook niet starten als je de eerste niet doet.. Dus dan sta je daar, opgezadeld, ingevlochten, losgereden en al.. ;) Heb het wel eens gehad dat ik helemaal klaar was, ik ging melden; zie ik hem zitten. Toen heb ik vriendelijk bedankt en ben ik omgedraaid, heb mn paard nog even uitgereden en haar op de trailer gezet.

Da's toch flink balen dan.