Heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:09

Hallo,
ik heb vrij lang getwijfeld of ik dit hier zou plaatsen,
maar ik ga het toch maar doen.
De laatste tijd gaat het rijden met ups en downs, soms is ze geweldig ontspannen en is het rijden heerlijk, maar ze heeft vrij veel momenten (zoals gisteren) waar je er bijna niets mee kan aanvangen..
Het is een heel schrikkerig paard, over haar verleden weet ik vrij weinig, behalve dat ze bij de vorige eigenaars vrij hard verwaarloosd is.
Het probleem is dus ook dat als we gewoon heerlijk ontspannen aan het rijden zijn, en ze schrikt 1 x van iets, zijn er overal spoken..
Ze wordt dan ontzettend heet en er staat geen rem/stuur meer op.
Negeren heeft een beetje effect, ze kalmeert een beetje maar er staat dan nog altijd niet echt een stuur op.. Aanpakken heb ik ook al geprobeerd, dit heeft sowieso geen nut, dan maak ik het alleen erger.
Nu is het wel zo dat als ik voel dat zij gespannen wordt en heet wordt, dat ik dan ook krampachtiger ga zitten, dat is een reflex van mij. Dit bevordert de spanning dus totaal niet, ik probeer er dan ook op te letten.
Wat wél helpt is mijn teugels heel losjes laten en even gewoon helemaal loslaten en laten stappen, maar dit kan ik natuurlijk niet altijd doen (dit heeft wel een positief effect) en van zodra ik mijn teugels terug op maat neem komt de spanning terug.
Kan iemand me helpen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:13

Wat doet ze als je merkt dat zij gespannen wordt en jij dus ook een beetje, even lekker met een lang teugeltje stappen totdat ze weer ontspannen is (en jij ook)?

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:16

Wat doet ze als ze heet is?
En is het een pony en zo ja hoe ziet ze eruit?? :o

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:55

Van zulke gevalletjes ken ik er meer :P.
Bij zulke paarden moet je altijd voor 100% geconcentreerd blijven. Soms zijn ze wat rustiger/ontspannender en dan kan je wat grotere figuren rijden met wat tijd er tussen. Maar als ze zo afgeleid worden en dus schrikkerig (ik wil dit niet meteen heet noemen). Dan moet je kleinere figuren snel achter elkaar gaan rijden. Heel veel afwisseling en 100% concentratie en dan blijft het paard bij je en kan je echt goed gaan rijden.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 19:59

Als ik met een langer teugeltje rijd en haar dus meer 'ruimte' geef wordt ze meer ontspannen.
En als ze heet is staat er eigenlijk gewoon geen stuur meer op en is het gas geven..
Het is een paard & foto's staan in mijn profiel ;)
Idd, de truc van de grote/kleine figuren heb ik ook al uitgetest, alleen helpen de kleine figuren wel om haar af te remmen/het tempo iets normaler te krijgen maar nog altijd niet om die spanning weg te krijgen..
Dankje voor de tips in ieder geval ;)

edit: typfout

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:33

Helpt het als je tegen haar praat? Als mijn paard zenuwachtig wordt en ik daardoor ook meer gespannen wordt, helpt het enorm veel als ik tegen haar begin te praten. Gewoon wat dingen vertellen, wat ik gedaan heb, wat ik gegeten heb..., het stomste eerst. Klinkt raar maar wij worden daar allebei veel kalmer van.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:26

Praten helpt wel, maar dit is ook zoiets dat je natuurlijk niet overal kan doen..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:13

Als je paard er rustiger en meer ontspannen er van wordt, is het juist wel iets wat je over al kan doen.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:48

Quir schreef:
Als je paard er rustiger en meer ontspannen er van wordt, is het juist wel iets wat je over al kan doen.

Ik kan toch moeilijk als we een proefje aan het rijden zijn ineens met een hele losse teugels rijden of tegen haar beginnen praten?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:50

Ik heb ook een heet paardje gehad en om dit in eerste instantie een beetje te minderen ben ik met neusbontje gaan rijden. Heel vreemd en ik geloofde het ook niet zo toen men mij dat adviseerde maar ze schrok toen wel minder snel van dingen.. ik zal even voor je zoeken naar een eventueel topic er over als ik het vind plaats ik het nog..

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:54

doerakje schreef:
Ik heb ook een heet paardje gehad en om dit in eerste instantie een beetje te minderen ben ik met neusbontje gaan rijden. Heel vreemd en ik geloofde het ook niet zo toen men mij dat adviseerde maar ze schrok toen wel minder snel van dingen.. ik zal even voor je zoeken naar een eventueel topic er over als ik het vind plaats ik het nog..

Oke, dankjewel, dat zijn heel fijn zijn!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:57

pff ik kan het zo snel niet vinden maar het is het proberen waard toch!? Bij mij hielp het wel heel erg dus wellicht kan het voor jou ook iets doen? Ik zal nog even verder zoeken :o

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:58

doerakje schreef:
pff ik kan het zo snel niet vinden maar het is het proberen waard toch!? Bij mij hielp het wel heel erg dus wellicht kan het voor jou ook iets doen? Ik zal nog even verder zoeken :o

Ik zal jouw advies zeker opvolgen en het proberen!
Met proberen doe je niks mis! ;)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:13

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:16

In een proef kan je makkelijk praten, gewoon rustig en zachtjes. Zeker in de lagere klasse mag je best wat tegen je paard zeggen om m rustiger te laten worden. :)

Losse teugel kan inderdaad niet in een proef, maar ik mag hopen dat je niet elke dag wedstrijden rijd. het is een kwestie van training, niet altijd gewoon maar teugels los gooien. Als je nooit oefent, zal ze ook nooit helemaal rustig worden. :)

Neusbontje kan inderdaad helpen, maar ken een paard die daar hééél erg (verkeerd) op reageerde.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:23

Vaak merk je dat al in stal dat ze het neusbontje niet accepteren.. hoe was dat biij dat paard dat jij kende quir?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:28

ik weet er ook die bontjes aan de bakstukken doen zodat het paard minder zou zien en minder snel afgeleid is...
maar als je echt een schrikkerig paard hebt, dan vererger je de boel alleen maar lijkt mij...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:33

doerakje schreef:
Vaak merk je dat al in stal dat ze het neusbontje niet accepteren.. hoe was dat biij dat paard dat jij kende quir?

Die gaf er niks om met om doen, maar met rijden op het moment dat hij nageeflijk ging lopen was het paniek. Ergens ook vrij logisch, want normaal ziet een paard alleen het stukje grond vlak voor zich. Een neusbontje belemmerd nog meer het zicht. Bji de een werkt het, hoe minder ze zien hoe rustiger ze worden, de andere raak in paniek omdat die nog minder ziet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:45

Ik heb er ook zo een. Schat van een merrie, loperig, schikerig en slecht te ontspannen. Op het moment dat ze ontspant loopt ze GEWELDIG. Maar mevrouw wil alles kunnen zien vooral enge dingen (en die zijn er veel :+

Op haar " drukke" dagen ga ik veel tempo wisselingen rijden. Idd wordt ze heet van in het begin, maar later toch kalmer. Drammen in de draf is hup naar de stap. Paar passen rustige stap dan rustig aandraven maar weer drammen (dus niet rustig aandraven of rustig draven)... dan weer stappen. Tevens rijd ik haar onder haar tempo. Dit is lastiger voor haar en helpt haar dus met concentreren op mij. Zodra je dat constant volhoud dan wordt ze telkens op het achterbeen geplaats. Wat lastiger is voor hete paarden en daardoor gaan ze vanzelf beter op jou letten ipv de omgeving. Echter kost dit tijd!!! dus geduld!!
Verder op kleine volte zetten bij drammen of wegschieten helpt soms ook. Het is zoeken naar de manier om haar bij je te houden. De ene dag werkt tempowisselingen en de andere dag veel figuren rijden.
Er is niet 1 gouden regel.

Verder helpt het mijn merrie als ik op tijd beloon bij braaf gedrag... al is het 2 passen braaf op de volte. Meestal roep ik dan enthousiast... BRAVE MERRIE. :D Goh nou en dat vind ze echt fijn merk je aan haar orenspel.

En vooral neurieen helpt goed :j Rustig kalm liedje neurieen en dat kalmeert mijn merrie ook. Maar vooral veel geduld en rust, vooral ook in je handen en zit en benen. Duidelijk zijn met je hulpen en relaxt blijven. Jij druk dan paard nog erger :o Mijn merrie is in 2 jaar echt enorm vooruit gegaan. Echter met veel rust en kalmte dingen geleerd en haar op haar tempo laten ontspannen. En nu eindelijk heb ik haar zo voor elkaar dat we samen kunnen gaan starten.

Succes!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:46

Dankje allemaal voor de tips, hier heb ik echt megaveel aan!

Quir schreef:
In een proef kan je makkelijk praten, gewoon rustig en zachtjes. Zeker in de lagere klasse mag je best wat tegen je paard zeggen om m rustiger te laten worden. :)

Losse teugel kan inderdaad niet in een proef, maar ik mag hopen dat je niet elke dag wedstrijden rijd.
het is een kwestie van training, niet altijd gewoon maar teugels los gooien. Als je nooit oefent, zal ze ook nooit helemaal rustig worden. :)

Neusbontje kan inderdaad helpen, maar ken een paard die daar hééél erg (verkeerd) op reageerde.

Natuurlijk ga ik niet elke dag op wedstrijd, het zit er volgens mij zelfs voor de eerste maanden nog niet in! Ik wil eerst die ontspanning en dan pas wil ik misschien een stapje verder zetten.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:01

Euhmm, misschien is het handig om dan heel langzaam en geleidelijk de teugels op te pakken..
Dus eigenlijk laat je haar dan overal naar kijken, en dan heel langzaam (maakt niet uit als je er bijv. 8 min. over doet!) de teugels oppakken,maar zodat het eigenlijk bijna niet merkbaar is... Op die manier krijgje haar langzaam weer een beetje oner controle, het heeft op de meeste paarden namelijk een positief effect ;)

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:35

Misschien veel overgangen en terugschakelingen rijden. Hierdoor is ze misschien niet heel veel minder heet maar kan je haar wel beter in de hand houden.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:37

Zal ik volgende keer ook eens proberen die van heel rustig terug oppakken.
En als ik merk dat ze te heet wordt laat ik ze sowieso even stappen, kalmeren, terug draven en zo blijven we voortdoen, maar soms heeft dit net het tegengestelde effect en wordt ze door de vele overgangen nog 'heter'..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:43

Wat voer je haar?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 08:44

gewone korrel met soms wat bietenpulp door, misschien kan ik eventueel die bietenpulp achterwege laten en kijken wat voor effect dat heeft?