nooit in de bak rijden wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

nooit in de bak rijden wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 09:01

Ik heb een 2 jarige tinker en die komt als ze 2.5 is naar huis
nu laat ik haar nog lekker met rust hoor(ze moet er eerst helemaal klaar voor wezen)
Maar heb haar moeder ook gehad en reed altijd alleen maar buitenritten
rij altijd met los teugeltje dus geen druk.
nu vraag ik me wel eens af gaat zon paard niet vast zitten omdat ze alleen maar rechtuit lopen zeg maar?
Ik ben zelf geen bakruiter (heb vroeger wel wedstrijden gereden maar is gewoon niks voor mij)
ik ga straks met weer en windt lekker op buitenrit.
ik moet strakjes met beleren natuurlijk wel in de bak maar zodra het vertrouwd is ben ik niet meer in de bak te vinden.

ik denk zelf dat een paard wel vast gaat zitten
wat is jullie mening?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:14

Nou ik vind sowieso dat iedereen les zou moeten hebben, of je nu recreatief of wedstrijden rijdt. Veel buitenritten lijkt me heerlijk voor het paard maar de basis zou er toch ook in moeten zitten. Over de rug lopen, aan de hulpen, soepel maken, rechtrichten, etc. Dit kun je op buitenritten ook wel oefenen maar het lijkt me toch makkelijker om dit in de bak te oefenen ;)

hafjelinger

Re: nooit in de bak rijden wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:28

Ik rij met mijn pony ook nooit in de bak, en we hebben ook geen bak. Alleen als er kinderen komen rijden moet ze haar rondje in de wei doen. Ik doe alles gewoon buiten met haar: rechtrichten, en over de rug lopen. Zowieso let mijn pony buiten beter op als in de bak.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:33

tijdens een buitenrit kun je vrijwel dezelfde oefeningen doen als in een rijbak.
Ik rij ook alleen maar buiten en zo heel afentoe in de rijbak,maar ik heb toch liever de vrijheid qua rijden.
En luisteren moet mn paardje toch of dit nu in een rijbak is of op buitenrit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:34

Vroeger had men niet eens een bak.. De paarden liepen voor de kar, of voor de ploeg, daar was niks van stelling of rechtrichten of wat dan ook. En die paarden deden het toch prima? Ik denk dat het niet uit maakt. Als paardlief maar lekker ontspannen loopt :)
Er zijn ook heel veel paarden die wel in de bak worden gereden maar toch hartstikke scheef zijn.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:45

tja, rij met mijn paard buiten en het gaat prima!
heb geen bak nodig! ze wil ook niet in een bak lopen:S
heel soms op de wei aant rijden en springen:D maar dat is 3 keer
per jaar max.
ze kan de spin, wijken, aan de teugel lopen en we zijn aant oevenen... het wijken kan je prima leren met regen:D
ze had het zo door:D alleen nog verbeteren (ik moet recht zitten)
ook doet ze bijna alles voor me! vorrig jaar zijn we begonnen met voltigeren, doet ze ook zonder problemen en laat ze alles toe:D doe we ook op de wei
Heb dus eigenlijk geen bak nodig...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:10

Jeetje..kunnen we ineens geen hoofdletters meer gebruiken en fatsoenlijke zinnen schrijven? Leest erg vervelend. Dan heb ik het nog niet eens over de spelfouten gehad. Nederlands moet je nog maar even oefenen, want oevenen met een V is voud geschreven.

Even on topic nu: denk dat het prima kan hoor, zonder bak. Zou er dan alleen niet voor kiezen om de hele rit met een los teugeltje te rijden maar af te wisselen, voorwaarts neerwaarts, los en wat meer oppakken van voor. Ook kun je op rechte stukken prima stelling meepakken links/rechts, en op een breed pad kun je prima zigzaggen, of wijken oefenen. Als je op een open vlakte komt kun je je paard op een volte zetten, volte openen en sluiten is ook een goede oefening om je paard los te houden en recht te richten, en te werken aan nageeflijkheid. Ik rijd zelf ook vaak zo, we hebben wel een bak bij stal maar ook een mooie renbaan van 1 km. daar rijd ik met dit mooie weer veel liever op, en pak dan ook dressuuroefeningen mee.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:43

Op buitenrit kan je net zo lekker dressuur oefenen als in de bak, zoals iedereen al zegt.
Gewoon lekker butienrijden zou ik zeggen, maar niet de hele tijd met een los teugeltje.
Lekker veel afwisselen en dan komt het wel goed.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:47

Ik rijd nu alleen nog maar buiten, door omstandigheden. Eerder reed ik veel buiten en probeerde ik 1/2 keer in de week in de bak te rijden, omdat ik het belangrijk vindt dat je paard soepel blijft. Tuurlijk kan je met buitenrijden dezelfde oefeningen doen, alleen in de bak was ik toch net iets serieuzer dan een serieus rondje buiten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 14:51

maar waarom heeft een paard dressuuroefeningen nodig?
deden ze vroeger toch ook niet?
kan het paard er last van krijgen als je de buig en stelling oefeningen niet doet?
want onderandere wijken hoeft die van mij niet te kunnen
ik ga voor de ontspanning van ons bijde rijden lekker veel stappen af en toe drafje af en toe galopje
misschien 1 keer per jaar een cntrole bij fysio laten doen voor vastzitten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:54

Een paard is niet gemaakt om een ruiter op zijn rug te dragen. Het heeft van nature al meer gewicht op de voorhand, en de rug moet sterker worden om een ruiter te kunnen dragen. Het is niet alleen het vastzitten, het is ook het behoud van je paard om hem soepel en lening te houden, de juiste spieren te trainen om ons te kunnen dragen en zijn eigen gewicht (en dat van jou erbij) over zijn vier benen zo te verdelen dat hij er zelf geen schade aan overhoudt.

Die schade zal met een enkel buitenritje in de week wel meevallen, maar je wilt je paard toch ook zo lang mogelijk en gezond bij je hebben?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:58

ik heb die van mij ook altijd buiten gereden ik rij nu wedstrijden
en per 1 januari stop ik daar weer mee
en ga ik gewoon weer buiten rijden.
ik doe me pony er gewoon geen plezier mee in de bak hij heeft het er niet naar zijn zin.

dus waarom zou je perse in de bak moeten rijden?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:01

ik principe heb je die dressuuroefeningen niet nodig hoor...ken zat mensen die alleen maar het bos ingaan, paarden zien erniet ongelukkig uit...redden zich prima :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:09

ik wil zo ie zo elk jaar een check laten doen van een fysio
doe ik voor me zelf ook en iedereen gaat vast zitten mensen ook dus dieren hebben er vast ook baat bij
veel oefeningen hoeft van mij niet en lukt helaas door mijn eigen gezondheid ook niet
vergt te veel voor mijn rug helaas daarom met los teugeltje zodat ik zo min mogelijk druk op mijn rug krijg
ben het wel een beetje mee eens dat van spieren opbouwen maar als je een paard met los teugeltje rijd zullen ze veel beter leren op eigen benen te lopen en dan moeten ze automatisch rugspieren gebruiken
wat voor nut heeft het om een paard aan de teugel te rijden wil de natuurlijke houding zo veel mogelijk behouden bij het paard

Cassidy schreef:
Een paard is niet gemaakt om een ruiter op zijn rug te dragen. Het heeft van nature al meer gewicht op de voorhand, en de rug moet sterker worden om een ruiter te kunnen dragen. Het is niet alleen het vastzitten, het is ook het behoud van je paard om hem soepel en lening te houden, de juiste spieren te trainen om ons te kunnen dragen en zijn eigen gewicht (en dat van jou erbij) over zijn vier benen zo te verdelen dat hij er zelf geen schade aan overhoudt.

Die schade zal met een enkel buitenritje in de week wel meevallen, maar je wilt je paard toch ook zo lang mogelijk en gezond bij je hebben?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:11

ik geloof ook niet dat je schade aanricht als je alleen maar met je paard buiten rijd
sterker nog ik denk dat je eerder schade aanricht in de bak als je daar maar wat gaat doen.

dan kan je beter buiten rijden met een los teugeltje

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:13

Ik sluit me bij Cassidy aan.
En met een los teugeltje kan je paard ook zijn rug wegdrukken. ;)
Enig idee hoeveel werk het is om je paard op een goede manier aan een losse teugel te rijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:14

Je hoeft niet constant aan de teugel te rijden, dat doen de westernruiters ook niet. Zij willen ook een verzameld paard aan een lang teugeltje, maar dat komt ze niet aanwaaien. Westernruiters vragen de verzameling en laten daarna weer los. Ze vragen iedere keer als een paard uit elkaar dreigt te vallen, tot het paard vanzelf daar blijft lopen waar ze het hebben willen. En niet alleen met de kop in de krul, maar ook met de achterhand eronder.

Onder rijden met een lang teugeltje, versta ik dat je het paard op de voorhand laat sloffen, de natuurlijke scheefheid niet aanpakt en weinig tot geen reactie op gewichts, been en teugelhulpen vraagt. Van rechttoe - rechtaan is nog geen enkel paard beter geworden.

Als jij je paard een pasje opzij kunt zetten voor het been, als hij heeft geleerd te wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, van hoofd tot achterhand, vanaf de grond en ook in het zadel, zul je mij niet horen.

Als je niet in staat bent om rijtechnisch correct te rijden, kun je dingen vanaf de grond proberen op te lossen met grondwerk. Een sessie bij een fysiotherapeut in een jaar zal niet voldoende zijn om je paard los te houden.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:17

Cassidy schreef:
Je hoeft niet constant aan de teugel te rijden, dat doen de westernruiters ook niet. Zij willen ook een verzameld paard aan een lang teugeltje, maar dat komt ze niet aanwaaien. Westernruiters vragen de verzameling en laten daarna weer los. Ze vragen iedere keer als een paard uit elkaar dreigt te vallen, tot het paard vanzelf daar blijft lopen waar ze het hebben willen. En niet alleen met de kop in de krul, maar ook met de achterhand eronder.

Onder rijden met een lang teugeltje, versta ik dat je het paard op de voorhand laat sloffen, de natuurlijke scheefheid niet aanpakt en weinig tot geen reactie op gewichts, been en teugelhulpen vraagt. Van rechttoe - rechtaan is nog geen enkel paard beter geworden.

Als jij je paard een pasje opzij kunt zetten voor het been, als hij heeft geleerd te wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, van hoofd tot achterhand, vanaf de grond en ook in het zadel, zul je mij niet horen.

Als je niet in staat bent om rijtechnisch correct te rijden, kun je dingen vanaf de grond proberen op te lossen met grondwerk. Een sessie bij een fysiotherapeut in een jaar zal niet voldoende zijn om je paard los te houden.

ja ik versta iets anders onder een lang teugeltje (het niet met de kop in de krul)
die van sloft niet op de voorhand en gaat gewoon een pas opzij als ik dat vraag komt ook netjes terug op me zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:33

Rij jij je paard recht? Zet jij de voorhand voor de achterhand? Zorg jij ervoor dat, als je op een buitenrit gaat draven, je regelamtig op het andere been gaat lichtrijden? Kun jij je paard in de gewenste galop zetten, of kijk jij daar niet naar?

Op een buitenrit kun je zeer zeker dressuurmatig werken, dat hoeft niet in de bak. En dan is het vragen van schouderbinnenwaarts, of een zijgang op een breed zandpad toch ook het probleem niet?

@ TS Wat is je lichamelijke beperking dat jij niet dressuurmatig kunt (of wilt) rijden? Misschien is een andere rijstijl of een ander zadel wel de uitkomst voor je?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:02

cassidy hoe vaak denk je dan dat de fysio moet komen om het paard soepel te houden?grond werk zou voor mij inderdaad een oplossing zijn.
ja mijn tinker zal meer op de voorhand gereden worden daar heb je gelijk in

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:06

Ik weet niet wat je plannen zijn met inrijden, maar daar zou ik niet op beknibbelen en haar een goede basis laten bijbrengen. En ik denk dat uiteindelijk lessen wat minder kostbaar gaat zijn dan regelmatig de fysio langs te moeten laten komen.

Met grondwerk kun je je paard gymnasticeren en soepel maken/soepel houden. En het is echt heel leuk om te doen! Je krijgt er attente en gevoelige paarden van. Want jij zegt dat je rug niet toelaat om met constante teugeldruk te rijden, ik voorspel je dat je rug het ook niet leuk gaat vinden als er ineens zoveel honderd kilo aan je arm trekt...

Kijk even naar deze filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

Dit kan ook meteen driejarige...

uiteindelijk zou dit het resultaat kunnen zijn (of je zover moet willen gaan is aan jou)

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

Doorgevoerd naar het rijden:

http://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl ... re=related

Onthoud, dit is een leerling, en niet alles gaat even goed.

En mocht je hulp willen bij het beleren op deze manier, kijk maar even naar de link in mijn profiel, zij kunnen je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:46

8nnemiek schreef:
Vroeger had men niet eens een bak.. De paarden liepen voor de kar, of voor de ploeg, daar was niks van stelling of rechtrichten of wat dan ook. En die paarden deden het toch prima? Ik denk dat het niet uit maakt. Als paardlief maar lekker ontspannen loopt :)
Er zijn ook heel veel paarden die wel in de bak worden gereden maar toch hartstikke scheef zijn.

amen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:50

8nnemiek schreef:

Vroeger was er wat meer paardenkennis voorhanden dan tegenwoordig, en wie zegt dat er toen geen problemen waren met scheve paarden of blessures door verkeerd en te hard werk? Er werd alleen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven, paard ging weg en er kwam een ander.
En je mag ook even niet vergeten dat een paard dat voor de kar loopt of de ploeg trekt, een heel ander verhaal was dan een rijpaard voor de hogere klasse. De klassieke rijkunst is niet iets wat pas gisteren de kop op heeft gestoken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:53

ik vind t onzin dat je paard dressuur gereden moet worden, imo kan dat meer kwaad dan gewoon een lekkere bosrit. Als we t over blesures gaan hebben tsja..hoeveel dresuur gereden paarden zijn er ook niet geblesseerd?? Das natuurlijk onzin. En waarom is het een FEIT dat paarden die keihard getraind worden vaak niet veel ouder worden dan een jaartje of 20 ( of zijn dan al zwaar versleten ) en zijn de paardjes die lekekr hebben bosgehobbelt nog actief op hun 30e?

ik weet wel dat mijn paard dressuur niks vind en ik rijd haar lekekr bitloos met een lange teugel door t bos of over de weg en rijden heel weinig in de bak! En ze voelt dan veel beter en losser aan!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:05

ik zal in het begin zeker haar onder begeeiding gaan beleren en zal inderdaad de beginselen geleerd worden
dat ze normaal kan stappen,draven en galoperen
verruimen en terugkomen
en misschien kan ik les nemen in grondwerken
maar meot even zien wie dat doet hier in de buurt ;)