inrijden,probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

inrijden,probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:00

Hallo!
ik heb sinds 2 maanden mijn lieve leuke 4 jarige new forest pony, sem :D
ik heb vorige week een zadel enz voor hem gekocht, vannaf de eerste keer dat ik het zadel erop legde ging het super,
met aansingelen, geen probleem hoe hard ik ook moest trekken omdat het leer nog zo stijf was, haha.
dus elke dag stukje bij beetje aan het zadeltje laten wennen, hem ermee los gezet(wel erbij) en ermee laten lopen, ging allemaal super!
Hij is zo makkelijk met alles, en dus ook met het zadel dat ik vandaag de beslissing nam om er op te gaan hangen, want ik en andere mensen die erbij stonden zeiden dat hij daar wel aan toe was,
alles ging goed, ik zette mijn voet in de stijgbeugel, ging goed, hing er half over en toen sprong hij weg als een konijn en is een kwartier aan de kletter gegaan(ik was snel genoeg om er af te stappen).

Hebben jullie tips om verder te gaan? moet ik het morgen weer proberen? ik heb al iemand gevonden die vrijdag komt om kennis te maken om mij te helpen en te begeleiden ( zij kan er niet op ze zei dat ze een hernia heeft gehad,en ik wil het graag zelf doen)
maar op dit moment loop ik even vast, en ben benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen

bedankt voor t lezen ! :D

Grrrom

Re: inrijden,probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:03

Ik denk dat je met alles een beetje te snel wilt gaan. Ik zou eerst véél meer grondwerk met hem doen met een zadeltje op zijn rug, en over een tijdje nog eens kijken of je wat druk op zijn rug kunt uitoefenen. Ik weet niet of je professionele hulp hebt maar dat zou ik er altijd bij halen.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:20

ik snap wat je bedoelt, de oude eigenaar zei dat er 2 keer iemand al had opgezeten. Een zadel heeft hij er blijkbaar wel al opgehad en ben er vandaag wel achter gekomen dat hij duidelijk nog nooit iemand op zijn rug had gehad, en was er vanuit gegaan van wel. dus vandaar, vrijdag komt er professionele hulp. maar die kan er ook niet op dat zal ik zelf dan moeten doen. grondwerk doe ik zowieso , maar weet iemand tips voor mezelf, om er op een relaxte manier op te kunnen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:29

had iemand hem vast toen je ging hangen?
het is logisch van jou dat je een volgende stap hebt gewaagd, zeker nadat hij overal zo nuchter op reageerde.
heb je hem niet per ongeluk tegen z'n elleboog geschopt?
of is hij niet van iets anders geschrokken ,waardoor jij uit evenwicht was en hij daar weer van schrok?

veel tegen hem praten en belonen, links en rechts op zijn lichaam aaien,kloppen...
(overigens, je hulp kan er zelf niet op vanwege een hernia, als ie aan de kletter gaat, kan ze hem dan wel vasthouden???)
grote kans dat hij de volgende keer niets doet, maar je hebt ook kans dat hij het nu doorheeft en weer aan de kletter gaat.
o, en nog iets: als jij je onzeker voelt, NIET gaan hangen of zitten!!
je moet 100% zeker van je zaak zijn, anders kun je het beter uitbesteden.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:32

neem een stapje terug, net wa ze zeggen, eerst wat meer grondwerk doen

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:35

STOPPEN. Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Je verpest de pony op deze manier.
Laat het iemand doen die er wel verstand van heeft. Straks is hij verpest en moet je hem als probleempony verkopen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:36

In je verhaal staat inderdaad niet dat iemand hem vast had, dat vraag ik me ook af? Als niemand hem vast heeft om gerust te stellen vind ik het logisch dat hij er vandoor schiet eigenlijk.

Ik ga helemaal met timilon mee. :)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:38

Heb je al geprobeerd eerst te longeren met het zadel en hoofdstel op?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:38

Ik zou persoonlijk het voet in de stijgbeugel nog even langer volhouden... In mijn ervaring is dat juist de 'grote stap' voor de meeste paarden, maar kan natuurlijk net zo goed zijn dat jouw paardje net het hangen weer heel spannend vindt. Gewoon even gas terug, ken het gevoel als je een heel nuchter paard hebt, je gaat snel net ietsjes te hard :P

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:27

timilon schreef:
had iemand hem vast toen je ging hangen?
het is logisch van jou dat je een volgende stap hebt gewaagd, zeker nadat hij overal zo nuchter op reageerde.
heb je hem niet per ongeluk tegen z'n elleboog geschopt?
of is hij niet van iets anders geschrokken ,waardoor jij uit evenwicht was en hij daar weer van schrok?

veel tegen hem praten en belonen, links en rechts op zijn lichaam aaien,kloppen...
(overigens, je hulp kan er zelf niet op vanwege een hernia, als ie aan de kletter gaat, kan ze hem dan wel vasthouden???)
grote kans dat hij de volgende keer niets doet, maar je hebt ook kans dat hij het nu doorheeft en weer aan de kletter gaat.
o, en nog iets: als jij je onzeker voelt, NIET gaan hangen of zitten!!
je moet 100% zeker van je zaak zijn, anders kun je het beter uitbesteden.

Ja nee iemand had hem gewoon vast en beloonde hem allebei ook een snoepje erbij en tegen hem praten, en hij schrok nergens van het was echt van mijn gewicht dat hij uit z'n bol ging.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:28

noudy schreef:
Heb je al geprobeerd eerst te longeren met het zadel en hoofdstel op?

ja al gedaan , en daar reageerd hij zo leuk op.
en het lijkt me logisch dat je dat eerst doet voordat je überhaupt aan hangen denkt toch :P

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:30

Akhal_Teke schreef:
STOPPEN. Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Je verpest de pony op deze manier.
Laat het iemand doen die er wel verstand van heeft. Straks is hij verpest en moet je hem als probleempony verkopen.

Als ik er helemaal geen verstand van zou hebben zou ik er helemaal niet aan zijn begonnen, en waarom zou ik hem verpesten je moet ééns beginnen . hij is overal aan gewend, dus het is toch logisch dat je nu een stapje verder gaat als hij alles verder accepteerd.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:32

mmm...dan zou ik eerst eens aan de beugels trekken als het zadel erop ligt, zodat het zadel iets beweegt.
dan eventueel alleen met je armen over hem heen hangen, wel zelf op de grond blijven staan.
accepteerd hij dit allemaa, dan op een krukje/verhoging ernaast, alleen maar staan.
accepteerd hij dat ook, dan kun je weer met je armen eroverheen hangen.

zo zou ik het aanpakken, maar kan me voorstellen dat er anderen hier het anders aan zouden pakken.(bijv. juist niet op een verhoging ernaast ofzo)

en ik zou,als het de volgende keer weer "fout" gaat, het toch uit besteden.
(waar woon je ergens? mag ook via pb)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:33

Ik vind de reactie van Akhal_Teke een beetje kort door de bocht.
Maar het is wel duidelijk dat je iets te snel bent gegaan. Niet morgen weer proberen maar eerst even weer een stapje terug doen. Het is voor je paard gewoon allemaal wat te snel gegaan.

Succes!

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:51

Jeaninee_Ier schreef:
Ik vind de reactie van Akhal_Teke een beetje kort door de bocht.
Maar het is wel duidelijk dat je iets te snel bent gegaan. Niet morgen weer proberen maar eerst even weer een stapje terug doen. Het is voor je paard gewoon allemaal wat te snel gegaan.

Succes!

ja inderdaad maar ach, iedereen zijn mening .
ik denk dat wel veel mensen hetzelfde zouden hebben gedaan in mijn positie omdat hij verder alles best vind, ga weer lekker verder met longeren enzo met ze zadeltje op, we hebben alle tijd.
:D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:03

Och, iedereen gaat wel is net een stapje te snel met zn paard hoor, mij ook wel is gebeurd :)
Neem idd lekker rustig de tijd en probeer jezelf een beetje in bedwang te houden hihi :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:04

Neem idd een stapje terug. Lijkt dat je paard je dat wilt melden via deze manier.

Volgende keer misschien ook eerst even longeren zodat hij zijn energie kwijt is?

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:06

Leg anders eerst een zak met zand oid op zijn rug, steeds iets zwaarder. Zodat hij aan gewicht leert wennen. En veel grondwerk met zadel op! Succes! ;)

yael6900

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:06

gewoon rustig elke dag oefenen en maak een schema 1 dag aanleren eeen stukje
2 dag nog maals oefeen
3dag weer wat aanleren
en zoo door
veel succes

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:39

Je kan beter eerst via een krukje of opstapje er over heen gaan hangen, zo komt niet al je gewicht in een keer aan een kant van hem te hangen. Daarna eens proberen dat iemand je een voetje geeft, dan is t gewicht al wat meer aan een kant. Eigelijk ben ik een voorstander van opstappen met krukje omdat je elke keer als je opstapt je gewicht aan 1 kant van het paard laat hangen, tegen zijn ruggegraat aan.
Hou er rekening mee dat het, ondanks hij zo goed reageerde op het zadel, een jonge pony is die dus alles voor de eerste keer doet. Bij alles zal je zn reactie moeten aftasten en hoe ver je kunt gaan. Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:41

ze heeft iemand gevonden die haar kan helpen...........helemaal TOP!!!

de ruiter zelf is niet echt van belang bij het zadelmak maken of het beleren, als de ruiter maar luisterd naar de grondpersoon..........

de grondpersoon is de belangrijke schakel......... en die heeft ze gevonden.......... goed toch?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:49

ik vind het normaal dat je een stapje verder wil gaan. Je pony weet natuurlijk niet wat hem overkomt, maar ik vind dat je er niet mee moet stoppen. Je pony is jong. Gewoon zelf heel rustig blijven en telkens weer even proberen. En dan gewoon eerst alleen hangen. Als je pony dan een paar pasjes zet zonder gek te doen, er weer vanaf stappen en belonen. En dan ook meer niet. Dit gewoon telkens wat meer uitbouwen totdat hij niet meer reageert op het hangen en dan eens proberen om echt te gaan zitten.

Heel veel succes verder en zorg ervoor dat je goede hulp hebt. Ik ben benieuwd hoe het gaat verder!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:37

[/quote]
Als ik er helemaal geen verstand van zou hebben zou ik er helemaal niet aan zijn begonnen, en waarom zou ik hem verpesten je moet ééns beginnen . hij is overal aan gewend, dus het is toch logisch dat je nu een stapje verder gaat als hij alles verder accepteerd.[/quote]

"Een stapje verder' Je slaat 10 stappen over!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:21

Akhal_Teke schreef:

Als ik er helemaal geen verstand van zou hebben zou ik er helemaal niet aan zijn begonnen, en waarom zou ik hem verpesten je moet ééns beginnen . hij is overal aan gewend, dus het is toch logisch dat je nu een stapje verder gaat als hij alles verder accepteerd.[/quote]

"Een stapje verder' Je slaat 10 stappen over![/quote]

Sorry, maar vind je reactie een beetje overdreven. Ik heb mijn pony samen met mijn toenmalige instructrice beleerd en ik had 0,0 ervaring hiermee. Ik heb precies hetzelfe gedaan. Ik heb eerst een paar keer gelongeerd met zadel erop en paardje reageerde zo goed, topen zei mijn instructrice ook dat ik erop kon. Longeren met zadel is al heel anders dan dat je erop zit, dus je kunt het haast niet met elkaar vergelijken. En het ene paard reageerd beter dan de ander.. het blijven paarden.

Ik zou niet gaan longeren met een zandzak of pop of iets dergelijks, dit kan alleen maar meer angst opwekken en is totaal niet hetzelfde als rijden. Mijn tip is boeken lezen, daar staat goede en duidelijke uitleg in en zo kun je verder gaan. En gewoon weer proberen, als je nu uitstelt leert de pony dat het een makkelijke manier is om geen ruiter op zijn rug te krijgen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:27

Ik had ziezo niet je voet niet direct in de stijgbeugel gedaan.
Bij mij is het gebruikelijk om eerst te hangen met hulp van iemand die je een voetje geeft. Misschien schrok hij van de eenzijdige druk..Ik lees dat je hulp heb gevonden succes!!