Niet meer willen galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilmamike

Niet meer willen galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 15:50

Hallo,

Ik heb een probleem mijn paard wil sinds een paar weken niet meer galloperen.
Hij doet het wel met spoortjes of een zweep erbij maar zonder niet.
Als ik de spoortjes of de zweep gebruik gaat hij er als een gek de bak door ,en is hij zo sterk dat ik hem niet meer houden kan.
En als je met 7 paarden in de les zit vind ik het nog gevaarlijk ook.
Ik begin me dan zo op te fokken dat ik op een gegeven moment de moet op geef.
Ik weet ook wel dat het niet de bedoeling is maar dit is zeker niet leuk.
Ik heb vandaag een buitenrit gemaakt en het stappen en draven ging heel erg goed maar op het laatste stuk op het voetbalveld wilde hij ook niet in de gallop.
Hij struikelt ook wel eens maar dat komt waarschijnlijk doordat hij af en toe niet goed oplet.
Kent iemand dit probleem ook en wat doe je eraan ??????
Ik hoor heel erg graag een reactie van jullie.

Wilma baasje van Mikey.

MRIIIS

Re: Niet meer willen galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:52

Paard is medisch in orde? :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:54

Die van mij wilde niet meer galoperen toen hij pijn aan zijn benen had. Hij galopeerde daarvoor beter dan dat hij draafde.

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:17

Ja maar wat was er met hem /haar aan de hand dan??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:19

Past je zadel nog wel? Misschien knelt het. Eventueel kan je er een dierenarts / zadelmaker bij halen om te kijken wat er aan de hand is.
Wij kunnen dat zo vanuit het internet niet voor je beoordelen. :n

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:20

En waarom doet hij het wel met de spoortjes en met de zweep erbij.
Ik hoef de zweep alleen maar in de hand te houden en als ik hem op de grond gooi dat gaat hij gewoon door.

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:22

En als het aan het zadel ligt dan loop hij toch ook niet goed met een buitenrit en dat doet ie wel

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:23

Omdat je met spoortjes of zweep meer te zeggen hebt, die van mij gaat ook hard lopen van een zweep omdat hij daar bang van is. := Ik probeer je enkel te helpen en tips te geven maar je reageert nogal bot. Als je het niet wilt aannemen prima. Maar ik zou hem eens na laten kijken door een dierenarts.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:26

Niet om hulp vragen als je het advies niet aanneemt he. Natuurlijk doet hij het wel met sporen en zwepen, dat doet pijn, kan pijn doen als hij niet doet wat je vraagt. En dat is misschien ergere pijn dan de pijn die hij heeft.

Is het echt zomaar uit het niets gekomen?

En er staat eerder dat hij ook niet buiten wilde galoperen dus het is niet zo dat hij het ergens wel en ergens niet doet.

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:27

Ik ben niet bod maar teleurgesteld want ik heb hem nu bijna een jaar en in het begin ging het goed en nu krijg ik dit.
Sorry sorry als je dacht dat ik bod was maar dat is toch echt niet zo.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:28

Ik snap dat je teleurgesteld bent maar waarom laat je hem niet nakijken? Het zou zonde zijn als hij pijn heeft en jij 'dwingt' hem toch te galloperen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:29

wil hij wel los galopperen? Dat hij het niet onder het zadel wil doen, heb je grote kans dat hij ergens last van heeft.. Mss toch een idee om zn zadel en zn rug eens na te laten kijken..

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:33

En ik moet er ook bij zeggen dat ze daar voor dat ik hem kocht er niet zoveel mee gedaan hebben.
Ik heb hem medisch laten keuren en met de buigproef linksvoor liep hij na de tijd een beetje kreupel.
Hij liep daar ook met een behoorlijke gand achterwaaeds van de trailer af misschien dat hij zich toen net even verstapt heeft.
Ik rij nu al een jaar twee x in de week in de les met hem en er heeft me nog nooit iemand gezegt dat hij verkeerd loopt.
Terwijl ik toch al van meerdere personen les heb gehad.
Dan zouden ze dat toch moeten zien en zeggen.En iisschien moet ik hem tijdens het rijden wel een bangage om doen.
Ik weet wel dat ik het even niet meer weet en hoop dat iemand een goede tip heeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:34

Er kan veel meer aan de hand zijn dan wat je van het blote oog niet kan zien meid.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:34

heel veel les nemen helpt ook soms hoor

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:37

bandages doen eigenlijk helemaal niks.. Hij kan ook een verkeerde beweging gemaakt hebben of vast gelegen hebben.. Een paard is een kei in compenseren en zal er alles aan doen om niet te laten zien dat hij ergens last van heeft. In het wild is hij dan afgeschreven ;)
Maar in de wei of zonder tuig aan de longeerlijn doet hij het dan ook niet?

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:37

Als ik hem longeer dan gallopeerd hij wel .
I hofmaar gallop te zeggen en hij gaat al.
Hij reargeerd heel goed op mjn stem.Ik heb nog niet zonder zadel geprobeerd met mij erop.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:38

Ik zou hem toch ook even na laten kijken. Wil hij aan de longe wel gewoon in galop? Want anders zou het zadel hem eventueel kunnen blokkeren om misschien zit jij hem toch met iets in de weg. Dat hij wel reageert op een spoortje of zweep is vrij logisch.

Als hij aan de longe ook niet wil galopperen, kan het zijn dat hij gewoon ergens last heeft in zijn lichaam, hetzelfde geldt voor als hij constant overkruist aanspringt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:38

Porbeer het dan eens zonder zadel. Lijkt duidelijk een zadel probleem.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:40

Wie weet heeft hij een spiertje verrekt en trekt het over een tijdje weg?
Wie weet heeft hij meer spier gekregen en knelt je zadel?
Wie weet zit er iets niet lekker en moet er een osteo komen?
Wie weet heeft hij spierpijn?

Ik zou zeggen osteo laten komen, tot die tijd grondwerk doen en longeren zonder bijzet en het liefst ook zonder longeerlijn. Kan je misschien een filmpje maken?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:42

Dan denk ik toch dat of het zadel niet past of hij last heeft van zijn rug.. Mss kan je er een osteopaat naar laten kijken?

edit: zie dat dat al was voorgesteld

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:53

Om een voorbeeld te geven.
Ik longeer mijn paardje tegenwoordig met pessoa. De gallop slaan we over, want hij is daar nog niet sterk genoeg voor.

Wij voor de 4de keer rustig aan de slag met de pessoa, en geloof mij me paard is zo goed als BOMproof!!! Valt er vlak naast ons een koe in de sloot :))
Paard en ik schrokken ons een rolberoerte, want we zaten immers in uiterste concentratie.
Paard stormde in de gallop, kreeg een klap van de pessoa... De volgende dag gallop rechtsom ging moeilijk, hij sprong overkruist aan en duwde zijn hele hals naar beneden, bijna met hoofd over de grond.

Direct osteo laten komen, zij heeft niets eraan gedaan, alles zat THANK GOD nog goed.
Ik heb hem lekker onder het solarium gezet, veel gestapt en grondwerk gedaan, nu is alles weer goed. Dat was dus een flinke spierpijn.

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:50

Hij heeft wel een flinke trap gehad tegen zijn borst toen er een nieuw paard bij in de wei kwam.
Hij liep daarna niet goed en het leek wel of ie het benauwd had.
Maar dit was vrij snel over.
Maar wie weet heeft ie daar best nog wel last van , want het was echt een harde klap.
En voor dat Mikey in de nieuwe wei kwam is hij een aantal maanden steeds flink beet genomen door een fjord.
Ik heb toen vanaf julie tot dat hij uit die wei ging alleen maar met ontsmettingsmiddel en wondzalf gelopen.
De laatste keer was het zo erg dat die fjord hem alle hoeken van de wei liet zien totdat hij zelf een poging maakte om over het draad te springen.
Met als gevolg 4 benen kapot .
De dierenarts heeft toen naar hem gekeken en heeft hem antibiotica gegeven en een pijnstiller.
Waar hij nu staat gaat het verders prima op die ene trap na dan.
Hij is daar de baas maar niet op een gemene manier.
Misschien heeft hij van één van deze twee dingen dan toch wat overgehouden.
En ik moet ook zeggen dat hij wel wat dikker is geworden misschien dat het zadel daardoor even niet goed zit.
Zou dit met een bontje op te lossen zijn ?????

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:59

Wilmamike schreef:
En als het aan het zadel ligt dan loop hij toch ook niet goed met een buitenrit en dat doet ie wel

Dit is niet helemaal waar.

Mijn paard wou ook ineens niet meer lopen, eerst wat rust gegeven ed.
Toen wou ze in de bak een bepaalde hoek niet door, met zweep wel.
Dan maar naar de fysio, dan liep ze 6 dgn goed en de 7e dag weer slecht.
Ondanks dit galoppeerde ze in het land goed, en ook met buitenritten. Dit was namelijk wat leuker en adrenaline is een goed pijnstiller/demper!

Toen ging ze steigeren. Na 3 maand liep ze zou slecht dat ik haar wou laten afkeuren. Bleek dat ze een verschoven ruggenwervel had!
Dit is geconstateerd na een thermo rofo. Ben inmiddels 3 jaar verder, en wat armer, (heb ook een op maat gemaakte zadel), en ze loopt nu weer als vanouds!!

Ik zou er zeker een fysio en anders een goede paardenda na laten kijken. Als die niets vinden kun je altijd weer je zweep en sporen pakken. Het probleem kan namelijk in het aangalopperen liggen, eenmaal in galop gaat het dan wel.

Veel succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:01

Wilmamike schreef:
En ik moet ook zeggen dat hij wel wat dikker is geworden misschien dat het zadel daardoor even niet goed zit.
Zou dit met een bontje op te lossen zijn ?????

Wat ben jij naief zeg.
Nee dit is niet op te lossen met een bontje, hierdoor zal het zadel alleen nog maar krapper gaan zitten. Haal er een zadelmaker bij voordat zijn rug verpest wordt en je nog verder van huis bent.