durven we het aan een HAW topic? andante aan het werk !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

durven we het aan een HAW topic? andante aan het werk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 11:37

hallo iedereen,
nou daar gaat ie dan, ons eerste haw topic.
ik durfde hier nooit een topic te openen, bang voor al het strenge commentaar dat ik altijd lees, dus deed het altijd veilig op rijden-itp. }>
dit was ons vorige topic ( [RIJ-ITP] knappe kind andante weer eens aan het werk! ), waar de foto's ook niet echt duidelijk waren, maar deze keer ben ik mooi op de foto gezet door newyork hier op bokt van EC photographs http://ecphotographs.webklik.nl

andante is een net 5 jarige merrie, van 1.77m die springgefokt is (maar dat doen we nog niet met haar :D )
paps en mams zijn sibon w en rapsodie.
ze is onwijs sterk, eigenwijs, en kan erg druk zijn. en zo lekker als het rijden de dagen voor de fotoshoot ging, zo moeilijk was het die dag, maar ja daar blijft het een jong paard voor :+

die dag ging ik kijken hoe ik het vond rijden met me beugels wat korter, maar ook op de foto's zie ik dat ik ze ook voor het mooie gewoon langer moet laten. die dagen heb ik een onwijs stijve nek gehad, en omhoog kijken ging dus die dag helemaal niet, dus ik kijk erg omlaag ja( dat is trouwens ook gewoon een tik van mij hoor :o ).
verder valt er aan mijn houding nog steeds erg veel te werken. ik zal het vast over mezelf zeggen, wat bijna wel bij elke foto geldt :
* handen ( piano, strenge te hoog dragende/ strenge binnen hand, te dicht bij lichaam enz... )
* benen ( mogen ietsjes naar achter op sommige foto's en me beugels gewoon weer op oude lengte)
* niet naar voren zitten, dus meer op me kont en schouders naar achter.

we rijden nog geen wedstrijden, denk ook niet dat we daar al klaar voor zijn. waar we aan werken, is dat andante goed ontspannen moet gaan lopen, loslaten van voren ( ze wil zich vaak heel sterk maken en heel erg omhoog komen (vandaar de thiedeman)). meer lichaamsgebruik, maar dat is voor een zeer groot uit de kluiten gewassen jong paard nog wel eens moeilijk natuurlijk :+. in galop wil ze vaak erg hard, en word nog wel eens stuur- of rem-loos :+ en valt ze erg uit elkaar.
het gaat volgens mij al wel weer beter dan een tijdje geleden (dus ook vorige topic), en natuurlijk met het vrij rijden zonder instructie erbij (was die dag aan het vrij rijden) kruipen bij snel alweer de fouten erin, waarmee ik 10 jaar verkeerd heb gereden, maar ja langzaam aan zullen wij er ooit wel komen, en misschien een wedstrijdje rijden, maar voorlopig hebben we nog genoeg om aan we werken :D
nou ja goed, lang verhaal, ik hoop dat jullie me niet afmaken _O- en dan maar op naar het foto gedeelte ( := )

De linkjes zijn het bekijken zeker waard!

eerst maar beginnen met twee fotootjes van mijn knappe kind, geconcentreed bezig:
http://lh4.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvR3 ... %20127.JPG
http://lh5.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvRy ... %20123.JPG

van het echte losrijden waren nog geen foto's, maar dit is ook aan het begin waar we nog lekker rustig rijden.
Afbeelding
http://lh3.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvQU ... %20042.JPG
http://lh4.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvTP ... %20265.JPG

Afbeelding

hier maakt ze zich dus sterk en komt omhoog:
Afbeelding

jamie en der strenge binnenhand _-:( :n
Afbeelding

http://lh6.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvSU ... %20150.JPG

raar moment, maar nog wel netjes, duikt wel naar beneden
http://lh4.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvS3 ... %20180.JPG

handen!!
Afbeelding
Afbeelding

al een fijner galopje:
Afbeelding

meer zitten:
Afbeelding

en dit is dus weer zo'n moment waar ze zich onwijs sterk maakt en zich eruit probeert te trekken.
http://lh3.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvSC ... %20135.JPG

hier weer helemaal uit elkaar diep en op de voorhand.
http://lh6.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvQ3 ... %20079.JPG

en hier zit ik weer naar voren :+ :z
http://lh4.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvQq ... %20069.JPG

en uiteindelijk komt dan wat meer rust en ontspanning.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en klaarrr !
Afbeelding
http://lh5.ggpht.com/_jdqrSRFBtVs/TBvTk ... %20284.JPG

doeegggg
Afbeelding
hahah en hier zie je mijn stijve nek, _O- om opzij te kijken moet ik helemaal me schouders mee draaien :))
berichtjes, tips en commentaar is welkom :D

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:42

Ik vind het een leuk dier. Hoelang is ze onder het zadel? Ik denk dat het sterk zijn en hoofd omhoog gooien nog kan komen uit onbelans. Ze is behoorlijk aan de maat en daardoor is de controle over haar lijf een stuk minder dan bij een paard van dezelfde leeftijd die kleiner en compacter is. Ik zou het rustig aan blijven doen en misschien de tiedeman weglaten of losser zetten. Zodra de kracht en balans er is zal ze vanzelf je hand op gaan zoeken. Echter dit is zo vanaf de foto's en mijn gevoel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:43

ze oogt inderdaad vrij stug aan de voorkant. probeer dan goed op te letten dat als zij sterk wordt jij dat niet ook wordt (bij de foto waar je zegt dat ze sterk wordt is dat duidelijk te zien)
zelf juist loslaten als zij daar sterk wordt en blijven proberen om haar met de neus richting knieën te rijden.
denk dat het voor haar heel goed is om eerst haar hals te laten vallen vanuit de schoft en dan dus met neus richting knie. wel goed blijven aanvullen vanuit achter zodat ze niet op de voorhand gaat kukelen en fijn over de rug gaat lopen.
evt longeren met pessoa kan dit wat gemakkelijker voor je maken, je paard leert aan de pessoa die houding al op te zoeken en daarin los te laten.

_Tara_

Re: durven we het aan een HAW topic? andante aan het werk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:47

Ik denk inderdaad dat jij zelf als ruiter wat meer moet durven loslaten. Door terug te trekken los je niks op.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:48

De latere foto's zien er al best goed uit hoor :) In het begin is ze idd wat strak en stug. Maargoed, wss is ze gewoon een dieseltje en moet ze wat op gang komen ;) .

Wat ik alleen wel jammer vind is dat je zelf op de laatste foto's je binnenhand teveel terughebt, hiervoor gaat ze kantelen en heeft ze teveel binnenstelling. Richt haar lekker recht :)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 11:50

egnie: dankje wel :D
ze is anderhalf jaar onder het zadel maar het laatste jaar een onwijs groeispurt nog gehad...
rustig aan doen blijven we zeker weten !
thiedeman laat ik er wel aan zitten, omdat ik haar daarmee makkelijker terug kan krijgen, ze is zoo onwijs sterk, dat wanneer ze haar hoofd omhoog doet en door kan denderen, en sinds we de thiedeman gebruiken is dit nog heel weinig en loopt ze veel fijner :D

lissy:
dat is indd ook een groot probleem van mij, zij word sterk en ik ga dat ook doen, in me les word daar wel heel goed opgelet, en dan word er snel wat van gezegd, dus dan is het minder, maar als ik dan weer zelf rij, dan sluipt het er alweer snel in :P

tara: zie hierboven :P

sharona lover: dankjewel! haha ja ik denk het ook... vaak het trouwens niet eens dat me binnenhand meer naar achter is, maar hoger maarja die handen dat blijft grootste fout, maar ja tien jaar verkeerd rijden krijg je er niet zo snel uit, maar we blijven er op letten!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:53

In denk dat jij heel erg op de goede weg bent zo :j

Je ziet goed daty de ontspanning pas wat later in het rijden komt, maar vind het begin helemaal niet verkeerd. Je zal merken dat je op den duur ook met meer ontspanning kan beginnen.
Ik vind je galop op de 'voorhand en te diep' foto best ok, zolang ze niet gaat leunen op jou hand is mag ze best wat dieper. Zo maak je ze losser/flexibeler en rent ze minder makkelijk met jou weg.
Denk ook eens aan het rijden van stelling naar buiten en slangenvoltes om ze losser te maken in het lijf.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 11:55

kally_ann: dankjewel!! :):)

over de galop is indd waar, de dagen ervoor had ik heel veel het tempo schakelen en indd buigen in het lichaam meegenomen.. dus indd veel voltes groot en klein en slangenvoltes

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:57

Ziet er inderdaad op zich helemaal niet verkeerd uit met zo'n jong dier :)
Wat mij op valt is dat jij op bijna alle foto's je rechterhand hoger houdt dan je linker. Hierdoor werk je ook scheef in op je paard.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:02

Djilna schreef:
Ziet er inderdaad op zich helemaal niet verkeerd uit met zo'n jong dier :)
Wat mij op valt is dat jij op bijna alle foto's je rechterhand hoger houdt dan je linker. Hierdoor werk je ook scheef in op je paard.

dankjewel ! :)
hahah ja dat stond er indd al, dat is mijn probleem, en in de les word er op gehammerd, maar rij je zelf dan heb ik het vaak niet in de gaten...

valt me nog mee dit commentaar, had het erger verwacht, lees soms heel andere dingen op HAW, maar jullie zijn nog lief voor me :):)

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:18

Ziet er netjes uit! Het lijkt op de foto's inderdaad alsof je een sterke binnenhand hebt, maar verder vind ik je houding netjes. Vind foto 11 (zonder linkjes) een erg fijn plaatje! Lekker los van voor en mooi op het achterbeen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:23

dankjee ! :D :):)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:26

Hey WW! Leuk om rijfoto's te zien van Andante en van jou! Probeer zelf rechtop te blijven zitten (je schouders recht) Soms val je wat naar binnen/buiten (kan ook door je nek komen). Verder vind ik het er echt niet slecht uitzien, zeker niet omdat ze zich nog weleens kan misdragen := Blijf zo doorgaan meid! Jullie komen er wel.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:30

heeii!!
dankjewel, ja mijn houdings is af en toe verschrikkelijk, marr goed, ooit zullen we vast wel netjes kunnen zitten _O-

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:40

laat mij dan maar wat minder lief zijn, een 5 jarige aan een thiedemanteugel, hoe wil je dit paard ooit zonder thiedeman gaan rijden? eenmaal een paard aan de thiedeman en je kunt eigenlijk nooit meer zonder rijden. ik snap wel waarom je het doet, maar jij wilt toch ooit een wedstrijd gaan rijden? je bent toch 17 jr? je kunt je problemen idd oplossen met een thiedeman, maar als ik jou was ging ik echt zonder rijden, maar ik kan je wel vertellen dat je dan een vervelende tijd gaat krijgen, want je paard is zonder thiedeman niet meer fatsoenlijk te rijden. maarrr, je paardje is 5jr, zoek profesionele hulp, dan kan het hopelijk nog goed komen en kun je zonder thiedeman gaan rijden. wil nog wel ff zeggen dat ik jullie een mooie combi vind.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:46

ik zou zelf ook niet met een hulp teugel gaan rijden, omdat het bijna altijd uiteindelijk tegen je werkt. Vind wel dat je het voor de rest prima doet. Probeer zelf rechter te zitten, je ene schouder is soms wat hoger en je handen zijn vaak ongelijk

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:53

als eerste dankjewel, en ik kan wel tegen een stootje :+ :D
dat over de thiedeman ben ik nog niet met je eens, hij werkt niet eens in als zij netje loopt, pas als ze zich daarboven gaat opkroppen en sterren kijken en wegtrekken.. en ik rij ook gewoon zonder zadel enzo, en dan rijd ik natuurlijk zonder thiedeman, en loopt ze ook gewoon fijn, tis alleen net voor dat stukje waar zij wil "uitbreken" zeg maar..
dit paard is zo ongelofelijk sterk, en dan in haar lichaam, want ze is niet dood in de mond zeg maar.. zelfs toen ik het een keer zat was en instructie erop liet, kon hij niet geloven wat hij voelde in haar... ze kan heel boos worden, en het lukte hem om de boosheid om te zetten in power en lichaamsgebruik, en je wilt niet weten wat er gebeurde, hij ging strekken, nou die benen gingen meer omhoog dan totilas, dus ja een paard met die power die soms onder het werk wil uitkomen rijd ik met een thiedeman.. op de laatste foto's zie je mijn teugels zeker niet strak en ik zie op veel foto's het thiedeman lijntje in een boogje langs mijn teugels hangen, wat betekend dat het contact toch echt op mijn teugels zit, en niet zoals ik soms ook zie, op de thiedeman, dus zo schokkend vind ik een thiedeman (toch een van de zachtste hulpteugels overigens) bij een vijfjarige niet :P _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:55

Maar je zou 't werk toch zo moeten houden dat 't ook leuk blijft voor je paard? Dat 'ie niet eens wil uitbreken of boos wordt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:58

Je bent al bezig om wat soepeler te worden met je handen, ik vind ook dat je dat zonder hulpteugel moet doen, je leert zo je gevoel niet goed te ontwikkelen.
Als jij het goed doet heb je die hulpteugel niet nodig, bovendien wordt je paard er alleen maar sterker van.
Let er op dat je je paard vóór je houdt, je buigt hem te ver in waardoor hij zijn evenwicht verliest.
Op de foto's waar hij naar beneden loopt, mag hij juist minder rond.
Verder, let erop dat je goed op je kont blijft zitten!
Ik vind jullie een leuke combi, probeer alleen niet teveel met de voorkant bezig te zijn, maar meer aan ontspanning te werken, ook van jouw schouders/armen/handen, dan komt het allemaal goed!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 13:00

@
_tara_ ja zeker, dat ben ik met je eens, maar omdat zij zelf een houding wil aannemen, wil dus niet zeggen dat dat mag, en daarin is het een echte merrie, liever lui dan moe, met een karakter, ze is ook eenkennig, dus wanneer er iemand anders op de rug zit vind ze dat ook niet leuk, dat gebeurde dus ook toen mijn instructeur erop ging.
maar ze heeft karakter, maar moet wel blijven luisteren, ik ben ook nog nooit bokkend, vliegend rennend door de bak gegaan hoor, tis niet zo erg, zoals misschien over kwam zoals ik het zei, maar wat er gebeurt is dus net als op de foto's, hoofd omhoog en opkroppen en rug wegdrukkend, en ja dat mag niet en daar zal ze naar moeten luisteren, net zoals ik de baas, en zij mij niet mag bijten, ofzoiets.
als ik dus moet rijden zodat ze niet "boos" word dan zijn we een uur aan het stappen en lekker rustig in het zonnetje aan het stil staan, of ze loopt zo als zij het wel, en dat is niet goed voor der :+ maar nu lijkt het of ik een draak van een paard heb, maar dat is absoluut niet zo, want ze is wel leergierig en als we dus lekker bezig zijn, zoals op de laatste foto's zouden we op die manier als het zo fijn gaat uren door kunnen rijden, zonder dat ze ook maar een keer wat probeert, dan loopt ze voor haar doen de sterren van de hemel! :D

@mirandafuego : dankjewel, schouders zaten vanuit nek indd helemaal vast, maarja dat is dan nu indd een momentopname, en tsja die handen dat blijft hetzelfde :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:22

Hey Jamie,
Knappe foto's hoor! En stoer dat je ze hier durft te plaatsen gezien de commentaren af en toe hier :D haha...Mij niet gezien hoor!Andante is zéker geen draak van een paard, wel jong én heel sterk! Ik vind dat jullie het hartstikke goed doen!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:28

criollolover schreef:
laat mij dan maar wat minder lief zijn, een 5 jarige aan een thiedemanteugel, hoe wil je dit paard ooit zonder thiedeman gaan rijden? eenmaal een paard aan de thiedeman en je kunt eigenlijk nooit meer zonder rijden. ik snap wel waarom je het doet, maar jij wilt toch ooit een wedstrijd gaan rijden? je bent toch 17 jr? je kunt je problemen idd oplossen met een thiedeman, maar als ik jou was ging ik echt zonder rijden, maar ik kan je wel vertellen dat je dan een vervelende tijd gaat krijgen, want je paard is zonder thiedeman niet meer fatsoenlijk te rijden. maarrr, je paardje is 5jr, zoek profesionele hulp, dan kan het hopelijk nog goed komen en kun je zonder thiedeman gaan rijden. wil nog wel ff zeggen dat ik jullie een mooie combi vind.

Wat een onzin. Mijn paard was denk ik ook een jaar of vijf, toen z'een periode kreeg van kop in de lucht en stuiteren maar. Niets meer mee te beginnen en dat gaf gevaarlijke situaties af en toe. Een thiedemann heeft ons er goed doorheen geholpen. Gewoon lekker los eraan hangen, zodat hij alleen inwerkt als ze het hoofd echt omhoog steekt. Heeft helemaal niet zo lang geduurt. En daarna prima te rijden zonder hoor.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:11

hee pat,!
hahah dankje, ja jij weet hoe sterk ze kan worden, en dan is die thiedeman wel fijn..

bedankt charlie_p daar ben ik het mee eens :p

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:53

Ziet er al goed uit hoor ! Jullie zijn echt op
de goede weg :)

Ik heb wel een opmerking over je thiedeman: ik denk helemaal niet
dat dat altijd verkeerd is. Ik heb er zelf veel aan gehad. In galop werd
mijn paard zo sterk dat ik haar niet netjes rond kon krijgen en sturen was
ook lastig. Na 3 maandjes af en toe de thiedeman eraan gaat het onwijs goed
en nu gebruik ik hem alleen op buitenrit :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:05

De Thiedenmann is geen probleem, probeer hem eens de laatste 10 minuten van jouw les een gaatje losser te zetten. Gaat dat goed dan 20 minuten en de les erna begin je op die stand. Maakt zij zich weer zo sterk dan zet je hem weer een gaatje strakker. Met mijn dochter heb ik dit ook zo gedaan en na 4 maanden had ze geen thiedemann meer nodig. Ze gaat waarschijnlijk zelf jouw hand opzoeken als je hem een gaatje losser doet.

Wat ik persoonlijk meer vind storen is inderdaad zoals je het zelf zegt jouw houding. Ga trots zitten en recht je rug. Het kan wel een vertekend beeld zijn omdat jezelf al aangeeft dat je een stijve nek had.