Mensen kunnen leren van paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Mensen kunnen leren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 06:17

Discussie over of mensen van paarden kunnen leren, of paarden van mensen.
Persoonlijk ben ik van mening dat beide van toepassing zijn.
Mensen kunnen bijvoorbeeld van de eerlijke duidelijke communicatie en omgang leren.

Cadence

Re: Mensen kunnen leren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:00

Ik denk dat het 'm zit in het verschil van leren, mensen leren van paarden op een heel ander niveau dan paarden van mensen leren. Maar inderdaad ik ben het met je eens, beide zijn van toepassing.

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:09

ik ben het ook met je eens dat beide van toepassing zijn.
maar paarden leren idd op een heel andere manier van mensen,
als hoe wij van paarden leren.
even een voorbeeld: jij leert je paard bijvoorbeeld iets in de dressuur.
jou paard leert jou hoe je met hun om moet gaan. :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:27

Ik denk dat mensen van paarden kunnen leren en paarden de fouten van mensen accepteren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:30

Bramasole schreef:
Ik denk dat mensen van paarden kunnen leren en paarden de fouten van mensen accepteren.

Ik denk dat veel mensen over de signalen van paarden heenwalsen en ze niet (kunnen/willen) leren begrijpen. Een paard is zo subtiel in zijn signalen en als je die begrijpt, dan gaat er een wereld voor je open...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:33

ja.. en nee ook paarden leren Bramasole.

Verder leren mensen deels net als paarden. Voor een groot deel vanuit operante conditionering. Dat is het leerproces waarbij een respons in een bepaalde context gevolgd wordt door een bekrachtiger (beloning of straf). Dat geldt voor mensen en ook voor paarden.

Leren vanuit intrinsieke motivatie om te willen leren komt bij mensen al minder voor dan operante conditionering. Bij paarden is het de vraag of het mogelijk is. Omdat de vraag is of paarden uit zichzelf gemotiveerd kunnen zijn om te leren. Hierop moet ik het antwoord schuldig blijven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:37

Anya, ik heb nergens geschreven dat paarden niet leren van mensen. Wat ik veel belangrijker vind om te noemen is dat paarden de fouten van mensen accepteren. Paarden zijn heel vergevingsgezind, dit is wat mij opvalt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:42

ach maar mensen accepteren ook het ongewenst gedrag van paarden. Hoevaak ik wel niet gehoord heb dat een paard een beetje onbenullig is. Terwijl het paard dan bij onvoldoende aandacht gewoon bijt, of de eigenaar van de sokken loopt. Soms is de eigenaar daar schuldig aan omdat die het paard heeft opgevoed, maar soms ligt het ook in het verleden van het paard.

Laten we zeggen dat er onvoldoende tijd is besteed om paarden wat te leren. En omdat die gemiddeld toch 600 kilo wegen (en wij niet) vind ik dat op zijn zachts gezegd dom.

Zo ook als je een paard niet leert om niet voor alles bang te zijn. Krijg je van die angstaanjagende buitenrittaferelen waarbij ruiter moet gevaar voor eigen leven 'leuk' op buitenrit gaan.

Maar andersom kunnen paarden mensen iets leren over zichzelf, over hun manier van communiceren, over geduld en niet boos worden. Over doorzetten. Vooropgesteld dat er iemand is om je te helpen dat te leren, want alleen een paard dat een mens wat leert zonder 'tolk' ben ik niet vaak tegen gekomen.

Of het zou moeten zijn: geef nooit een paard dat je niet kent en niet kunt lezen qua gedrag een snoepje, want het kan je een vinger kosten ;) Dan leer je op de manier: als jij je handje op de kachel legt, dan kun je je handje branden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:50

Denk dat mensen en zeker de huidige mens veel kan leren van Paarden en dieren in het algemeen.
Vooral dat heerlijke eerlijke zwart/wit, en niet zo als de mens ook nog daartussen dus grijs.
Paarden leren van ons niet al te veel op dat gebied, wij laten ze voor ons werken.
Dressuur of springen ritjes rijden is werken dat is niet erg dat willen ze ook graag, iets doen.
Wij kunnen leren van hun, veel leren vooral die goedheid, in incasseren van hobbelende ruiters, harde ruiters noem maar op, wanneer zij wisten hoe sterk zij werkelijk zijn, dan zag het er heel anders uit.
Denk dat de mens, veel kan leren van de dieren, het begrip voor de dieren hoe zij zijn en denken daar staat de huidige mens vaak veel te ver van af.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:05

Anya schreef:
Maar andersom kunnen paarden mensen iets leren over zichzelf, over hun manier van communiceren, over geduld en niet boos worden. Over doorzetten.
Ook over loslaten, durven vertrouwen, consequent zijn, weten wat je wilt, duidelijk zijn, je lijf onder controle houden, met angst omgaan...
Ik ben ook wel van mening dat paarden (en idd ook andere dieren) mensen heel veel kunnen leren mits ze er voor open staan en eerlijk naar zichzelf durven kijken. Heb wat dat betreft al heel veel geleerd van paarden. Niet alleen 'gewoon' qua omgang en rijden, maar ook wat universelere dingen doordat ik dan bepaalde handelingen of gebeurtenissen doortrek naar het dagelijkse paardloze leven. Als voorbeeld: Zo had ik altijd erg de neiging om de teugels te kort te houden. Zowel bij het paardrijden als in het echte leven. Tijdens een les en de zoveelste 'uitbrander' dat het wel wat losser mocht is ineens een lampje gaan branden. En juist omdat het met de paarden zo goed werkte (goh, ze worden juist rustiger ipv oncontroleerbaarder) durfde ik het in het echte leven ook beter.
Op paardengebied helemaal. Ik ken mijn tekortkomingen dankzij het ondubbelzinnige gedrag van de paarden en leer steeds beter mijn lijf te gebruiken, zowel onder het zadel als op de grond. Maar ook hoe paarden onderling zich gedragen, hun subtiele communicatie, hoe ze leren en hoe je ze het beste kunt 'trainen'. Blijf het prachtig vinden! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:09

ik denk door met paarden bezig te zijn...verzorgen,trainen...leer je dat je eerlijk en consequent moet zijn,anders werkt het niet.

Wat een paard van ons leert?
Behalve (in wezen)nutteloze kunstjes,en over dingen heenspringen waar hij in de natuur omheen gelopen had...leert het paard dat mensen ook maatjes kunnen zijn.
Mijn paarden zijn erg gestelt op mij,ze zijn altijd blij om mij te zien!
Misschien realiseren paarden zich wel dat ze toch erg afhankelijk van ons zijn,als wij stoppen met voeren gaan ze gewoon dood op den duur.
Alleen ben ik bang dat de liefde door de maag gaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:13

Paarden kunnen leren van mensen en mensen kunnen leren van paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:17

Wat ik grappig vind is dat je paarden juist de niet verwachte dingen ziet toepassen als geleerd.

Zo wordt mijn KWPN-merrie western gereden. Ze staat in de wei tussen allemaal dressuurpaarden en ze is de alfa-merrie.

En rond etenstijd is daar het belangrijke paardenspel:

"de hegemonie van het hek".
Wie het hek heeft, gaat er als eerste uit om te eten. Niet onbelangrijk bij paarden.

En sinds een jaar of drie maakt Lan gebruik van twee prachtige westernmanouvres (en dat deed ze voordien niet zo).

Ze is het eerste bij het hek omdat ze een slidingstop beheerst. Ik wilde af en toe dat ze het onder het zadel zo prachtig deed ;) Maar de techniek wordt duidelijk ingezet. Ze gaat echt zitten. En vanuit die stop maakt ze met regelmaat een prachtige rollback om de andere paarden weg te dreigen. Ik heb het ook anderen gevraagd: dit is ze pas gaan doen toen ze deze manouvres zelf beheerste.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 08:17

Dat open staan voor elkander is een ten zeerste belangrijk punt. Iets wat voor de mens een moeilijk kan zijn, het is dan niet een kwestie van niet kunnen maar bewust niet willen begrijpen en ontkennen. Als die iets lezen bijvoorbeeld, niet willen begrijpen ontkennen en de ander beschuldigen. Natuurlijk niet vergeten het zwijgen gedwongen opleggen.
Paarden en zo dieren zijn wat dat aan gaat de mens vooruit, hun eerlijkheid is wat de mens kan leren, mits die wilen niet als loze woorden schrijft.
Dieren en mensen leren op dezelfde wijze en anderen wijze, omdat de denkwijze als de mens al doet denken anders is te ingewikkeld vaak. Een voorbeeld kan zijn dat een dier kort maar duidelijk is in zijn taal, maar de mens prachtige onbegrijpelijke niets zeggende ontkennende proza kan schrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:18

Een goed leerpaard, een wat ouder paard dat al een leerschool heeft doorlopen, is de beste leermeester voor een jonge en beginnende ruiter. Een paard leert een mens verantwoordingsgevoel, bescheidenheid en respect. Als deze daarvoor openstaat.
Een mens leert een paard alle dingen die hij van hem verwacht. De opvoeding en het gedrag dat wij van hem verwachten, om hem een veilige en aangename metgezel te maken.
Dus ja, mensen leren van paarden en paarden leren van mensen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:21

Anya schreef:
Wat ik grappig vind is dat je paarden juist de niet verwachte dingen ziet toepassen als geleerd.

Zo wordt mijn KWPN-merrie western gereden. Ze staat in de wei tussen allemaal dressuurpaarden en ze is de alfa-merrie.

En rond etenstijd is daar het belangrijke paardenspel:

"de hegemonie van het hek".
Wie het hek heeft, gaat er als eerste uit om te eten. Niet onbelangrijk bij paarden.

En sinds een jaar of drie maakt Lan gebruik van twee prachtige westernmanouvres (en dat deed ze voordien niet zo).

Ze is het eerste bij het hek omdat ze een slidingstop beheerst. Ik wilde af en toe dat ze het onder het zadel zo prachtig deed ;) Maar de techniek wordt duidelijk ingezet. Ze gaat echt zitten. En vanuit die stop maakt ze met regelmaat een prachtige rollback om de andere paarden weg te dreigen. Ik heb het ook anderen gevraagd: dit is ze pas gaan doen toen ze deze manouvres zelf beheerste.

Ik heb een paard weleens - op het moment dat ze vrij zijn - een perfecte spin zien maken, of een aantal cirkels zien draaien in galop, met vervolgens een perfect changement op X. Weer een ander paard een aantal keren een perfecte rundown, met een super sliding stop op het hek. Allemaal onderdelen van de reining training. Idd, je zou willen dat ze het onder het zadel ook zo deden...:))

Het filmpje van de spin: Natuurlijke reactie of aangeleerd?

http://www.youtube.com/watch?v=EoMmH4-X4KM

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:29

Geweldig dat fimpje.
Nee dit is aangeleerd en dat paard vind het leuk om te doen. De techniek is er een paard dat zelf die draai maakt is niet altijd zomaar in evenwicht en bovendien is het dan nuttig (om een ander paard weg te dreigen). Dit paard lijkt het gewoon voor de lol te doen. Ik kan i.i.g. geen signaal vinden dat het paard niet doet voor de lol.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:38

Nog een keer kijkend heb ik wel de indruk dat dat paard een teken krijgt van iemand, maar ik kan het mis hebben.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:59

Ha, idd prachtig filmpje!
Anya schreef:
Nog een keer kijkend heb ik wel de indruk dat dat paard een teken krijgt van iemand, maar ik kan het mis hebben.
Nou..zo aan het end zie je paardje wel net kijken alsof ie zich afvraagd 'en baas, goed gedaan zo? krijg ik nu een snoepje?'

Tja, rollbacks, slidingstops en spins worden hier ook te pas en te onpas vrijwillig gebruikt door de paarden. Vooral toen we de Friezen nog hadden staan gebruikten de Quarters hun rollbacks als één van de Friezen, een lichtelijk sociaal gestoord paard, het weer op de heupen had. Waar de Fries dan als een halve tanker zich he-le-maal moest omdraaien waren de Quarters al aan de andere kant van het landje. Racen, stop, rollback en wegwezen. :D De oudste merrie maakt de prachtigste spins en pivots als ze geen zin heeft om zich te laten vangen, te lui om weg te rennen en slim genoeg om te weten dat de potentiele ruiter eerst maar moet zien dat ie het hoofd weet te vangen.
Maar evengoed met de jongens, die nu net onder het zadel zijn en niet eens rollback, slidingstop of spin horen te kennen, die gebruiken ook al die manouvres tijdens speelkwartier, inclusief prachtige galopswissels. Van hebben zien of gewoon dat het erin zit?

De paardjes hier hebben ook geleerd hoe ze met mensen moeten communiceren. De oudste begon daarmee door je met haar neus zachtjes aan te tikken en vervolgens te wijzen naar dat wat ze wilde en waar ze dat wil. De anderen hebben het van haar overgenomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:18

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:20

mijn ervaring: ik heb veel van me vent geleerd....maar gelukkig hij ook van mij....komt van twee kanten is mijn ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:20

Pluizebolpum schreef:
Maar evengoed met de jongens, die nu net onder het zadel zijn en niet eens rollback, slidingstop of spin horen te kennen, die gebruiken ook al die manouvres tijdens speelkwartier, inclusief prachtige galopswissels. Van hebben zien of gewoon dat het erin zit?

Het zit er gewoon in hoor, anders hadden wij het er ook niet uitgekregen. Het is met manoevres als spin en sliding stop echt niet anders als met passage, piaffe en alle andere oefeningen uit de dresuursport of VD

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:25

Anya schreef:

Ik heb op dit moment geen geluid bij dit filmpje, maar ik denk zomaar dat de filmer (of omstanders) iets hebben gezegd of geluid hebben gemaakt en het paard daarom kijkt. Zou het heel knap vinden als een driejarig paard dit al op stemcommando kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:36

FaberSmid schreef:
Mensen kunnen bijvoorbeeld van de eerlijke duidelijke communicatie en omgang leren.

Het zou misschien kunnen, jammer dat ze dat niet doen :) 

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:51

Cadence schreef:
Ik denk dat het 'm zit in het verschil van leren, mensen leren van paarden op een heel ander niveau dan paarden van mensen leren. Maar inderdaad ik ben het met je eens, beide zijn van toepassing.

inderdaad