pony kan niet op rechterhand galoperen?!! Tips!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andreeaa

pony kan niet op rechterhand galoperen?!! Tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 10:35

ik heb een leuke verzorg pony, maar het probleem is ze kan niet/of wil niet galoperen op de rechterhand!
ik heb al gepobeert met bijzetje aan die kant en longeerlijn door bit vast aan singel maken. niks lukt:(
ze gaat of in de verkeerde galop of ze blijft met haar achterbenen draven. maar meestal zit ze in de verkeerde galop.
wat kan ik hieraan doen??

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:41

Allererst; controleer haar benen... Misschien probeerd ze 1 been te ontlasten!

Als daar niets mee blijkt te zijn zou je een osteopaat langs kunnen laten komen, misschien zit er ergens een zenuw knel of heeft ze last van blokkades! Bij mijn pony was het laatste dus het geval, en ze is enorm opgeknapt! De duurte was het niet, na 1 keer was er al een enorme verbetering en ik was 60 euro kwijt.

Emily_Kayty

Re: pony kan niet op rechterhand galoperen?!! Tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:43

mijn verzorgpony sprong ook altijd verkeerd aan in de galop toen zijn we heel hard met haar aan het werk geweest

ik ging toen longeren en toen kwam de bazin en die zij dat ze de hele tijd in de verkeerde galop aansprong

we gingen telkens op nieuw aanspringen tot ze in de goede galop gaat
en het gaat nu steeds beter..

ik weet niet of dit jou probleem was maar ik heb ingevuld wat ik kon:d

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:48

Ik zou veel gaan longeren op die hand, en dan haar in gallop proberen te krijgen. Dan kun je zelf ook zien of ze lekker loopt of niet. En anders zou ik er ook iemand bij laten komen.
Misschien kun je het even googlen? Misschien is dit probleem wel meer bekend bij mensen en staan er oplossingen bij of oorzaken.

Succes!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:23

bedankt voor de reacties tot nu toe. :)
ze heeft helemaal niks aan haar benen ik voel voor warme plekken en op bobbels ect. maar kan echt niks vinden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:24

probeer haar goed los te rijden op haar moeilijke kant.
veel inbuigen, voltes en slangenvoltes.

pin je in het begin nog niet teveel vast op dee galop.
eerst de pony lekker los,daarna kun je fijn de galop oefenen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:32

Klinkt heel tegenstrijdig, maar als je aan wil springen stelling naar buiten.
Ik denk dat ze scheef is en moeite heeft gewicht op die kant te zetten.
In de bocht doe je stelling naar buiten en geef je de hulpen voor de rechtergalop. Zo hebben mijn instructrice en ik heb opgelost bij mijn pony, die sprong altijd overkruist aan..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:35

In het begin veel op die hand trainen, en de galop nog even mer rust laten. Als er wat meer spiermassa is opgebouwd, kun je proberen de galop op te pakken, en in het begin blij zijn als het paard alleen maar aanspringt.
Volg je ook lessen? Via internet kun je maar tot zekere hoogte tips geven, in het echt kan iemand je veel beter helpen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:40

Je kan ook proberen zonder longeersingel etc. te longeren.
Alleen hoofdstel, draai je longeerlijn 2 x door de binnenste bitring en klik hem vast aan de buitenste of met halster of kaptoom longeren.

Op de volte is het nog moeilijker om in gallop te komen vandaar dat je meegaat lopen aan de longe.
Springt het paardje goed aan, beloon een paar passen gallop en laat hem weer draven (anders associert hij gallop met veel, moeilijk en zwaar, dus volgende keer wil hij niet meer). Springt hij verkeerd aan direct terugnemen, de draf weer controleren en opnieuw proberen. Van hieruit ga je het opbouwen.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:44

Laten controleren door een dierenarts of fysio!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:46

Eerst je paard rechtrichten en de galop laten rusten totdat je paard zijn spieren goed heeft opgebouwd aan beide kanten en goed in balans kan draven en overgangen kan rijden. Wil je toch wel eens galoperen doe dat dan tijdens een buitenrit op een heel lang rechtstuk met een flink tempo.
Mocht je nog geen les hebben, ga dat dan doen, maar wel bij iemand die verstand heeft van rechtrichten.
(buiten dat er niets aan de hand is met rug en benen natuurlijk)

Longeren heeft met een scheef paard alleen zin als het met dubbele lijnen is. Ook voor dubbele lijnen is les belangrijk.
Longeren is net zo moeilijk als rijden en een paard rondjes laten lopen met allerlei hulpteugels heeft weinig zin, kan juist overbelasting veroorzaken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:13

Hoe groot is je longeercirkel?
Je kan 'm wat kleiner maken (longe korter pakken) om in de juiste galop aan te springen en vervolgens de longe weer wat langer laten tot je weer op de grote volte zit zeg maar.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:40

Ik had dat ook met een paard die in bijreed en wat wij deden was in de hoek van de bak een balkje neerleggen en dan vlak voor dat balkje aanspringen, zodat ze een grote galopsprong over dat balkje moet maken.
Dat lukt ook niet meteen de eerste keer, maar uiteindelijk hielp het toch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:41

Vraag je instructeur maar eens om wat over rechtrichten te vertellen en dit met je op te gaan pakken (als hij/zij vindt dat je daar aan toe bent).

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:43

Je kan het proberen door hem/haar los te gooien misschien dat ze dat wel doet...

Of je longeert gewoon met halster en dan 'gewoon' met een longeertouw?

En als dit lukt kun je bijvoorbeeld aan de longe er iemand op laten zitten, en dan zo rustig opbouwen.

Veel suc6

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:47

Ik ken dat dus ook, maar bij ons is het niet echt een probleem.
De pony die ik ken, heeft een ontsteking bij haar spronggewricht (nu niet daarover door gaan praten, heeft er geen last van en word super verzorgd), daardoor wil ze niet in de rechtergalop. Maar ze kan het wel en heeft er geen last van.
Bij haar is het gewoon het geval dat ze super dwars is. Ze kan het zat, een stukje rechtergalop, maar steeds of omdraaien of linkergalop op de rechterhand.
Als er niks aan haar benen te zien is, en als echt alles 100% zeker is dat er niks mee aan de hand is, moet je gewoon doordouwen, als ze vervelend gaat doen, dan maar een tik.
Als ze omdraait naar de linkerhand, gewoon terugtrekken naar de bakrand, dan stoot ie z'n neus maar.
Klinkt hard, maar als je 'm z'n gang laat gaan leert ie het niet af en blijft ie dit doen.
Ik hoef hier ook verder geen reacties op dat het gemeen of dom is.
Verder denk ik dat de andere tips ook wel kunnen werken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:48

Heb even mijn berichtje weggehaald, want er klopte niet van, van wat ik aan het blaten was... :D
In ieder geval zet ik mijn paard op zo'n moment met zijn hoofd naar buiten en geef ik buitenbeen. Heb ondertussen 3 paarden gehad waar de galop voor geen meter ging en dat was zo prima op te lossen. Alleen de theorie erachter snap ik nog niet helemaal... :?
Laatst bijgewerkt door nienke_92 op 19-06-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:49

Da's terecht dat je je dat afvraagt, want sinds wanneer begint de galoppade in het VOORbeen? ;) Leuk om die schouder vrij te geven, maar de galoppade begint nog altijd aan de achterkant, en niet in de schouder.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:28

Sonja schreef:
Da's terecht dat je je dat afvraagt, want sinds wanneer begint de galoppade in het VOORbeen? ;) Leuk om die schouder vrij te geven, maar de galoppade begint nog altijd aan de achterkant, en niet in de schouder.

En toch werkt het :) Maar wat je zegt klopt idd wel... Kan iemand dit uitleggen?

Edit: Ik denk dat het kwartje valt :o Als het aanspringen in galop op te lossen is door buitenstelling te nemen springt het paard eerst met de voorbenen aan? Dus dan moet er eerst gewerkt worden aan het paard meer op de achterhand te zetten voor het aanspringen?
Laatst bijgewerkt door Oonax op 19-06-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:39

Juist als ze gaan aanspringen vanuit het voorbeen is er een grotere kans dat ze verkeerd aanspringen. Die van mij heeft heel even een periode gehad dat ze aansprong vanaf het voorbeen en dan zat ze altijd overkruist.
Dat losgooien is ook wel een goede tip, hier verras je het paard ook mee en kan goed uitpakken. Als dit goed gaat kun je langzaam aan meer druk gaan zetten, maar rechtrichten is denk ik het belangrijkste nu, want als ze écht niet kan aanspringen ligt het niet meer aan haar maar meer de manier van trainen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:45

Wat bij mijn pony heel goed heeft geholpen is een balkje net voor de bocht leggen. Ze sprong erover en zat dan goed in de galop. En ze wou ook normaal echt niet in de juiste galop aanspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:02

Senzafine schreef:
Sonja schreef:

En toch werkt het :) Maar wat je zegt klopt idd wel... Kan iemand dit uitleggen?

Edit: Ik denk dat het kwartje valt :o Als het aanspringen in galop op te lossen is door buitenstelling te nemen springt het paard eerst met de voorbenen aan? Dus dan moet er eerst gewerkt worden aan het paard meer op de achterhand te zetten voor het aanspringen?

Ja hoor ik kan het je zelf ook wel uitleggen.
Het werkt misschien wel eens, maar het is een niet-correcte benadering van een probleem. Je lost er namelijk helemaal niets mee op.
Als een paard in 1 galop niet goed aanspringt geeft 'ie daarmee aan dat er iets niet goed is. Kop naar buiten trekken is hetzelfde als handvol aspirines nemen; het lijkt even te helpen maar het probleem, de oorzaak, wordt niet weggenomen.

Linkergalop als voorbeeld nemen?

Paard is hierbij iets linksgebogen in het lijf, en deze galoppade begint met het rechterachterbeen. Om die goed te kunnen laten afzetten, moet het linkerachterbeen mooi sterk en stabiel onder de massa staan. En daar gaat het vaak fout bij aanspringproblemen; het gewicht aannemen op het binnenachterbeen.
Als je dit nu probeert op te lossen door buitenstelling aan te nemen, ga je een omgekeerde wereld in. Paard buigt niet fijn in naar links en kan het gewicht op het linkerachterbeen niet goed hebben. Door het hoofd naar buiten te nemen zwaait de achterhand iets naar binnen, let maar eens op. Linkerachterbeen kan daardoor onder de massa uit ondergebracht worden, waaruit het paard dan nét de kracht kan putten om aan te springen in de gewenste galop.
Dus krijg je de juiste galop? Ja, met een beetje mazzel wel. Maar het heeft niks te maken met het vrijmaken van die binnenschouder, en je lost er helemaal niets mee op.
Kijk voor de grap maar eens bij mensen die het oplossen met die buitenstelling; die krijgen een houterige en vaak sjezerige galop, stomweg omdat dat paard z'n lijf niet goed kan gebruiken en daardoor z'n balans niet kan vinden. Die gaan vaak als een gek door de bak en dan is het paard stout... :\

Betere manier?
Volte sluiten, rustig voor je binnenbeen iets naar buiten tikken zodat paard goed links gebogen blijft, en je galophulp geven op het moment dat het binnenachterbeen ondertreedt. Dáár wordt een paard leniger en sterker van.
Andere manier is om vanuit een (graag correcte!) schoudervoor aan te springen. Zelfde gedachte erachter; paard eerst mooi stabiel het binnenachterbeen onder laten plaatsen, waardoor een krachtige eerste galopsprong kan ontstaan vanuit het buitenachterbeen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:40

Sonja schreef:
Ja hoor ik kan het je zelf ook wel uitleggen.
Het werkt misschien wel eens, maar het is een niet-correcte benadering van een probleem. Je lost er namelijk helemaal niets mee op.
Als een paard in 1 galop niet goed aanspringt geeft 'ie daarmee aan dat er iets niet goed is. Kop naar buiten trekken is hetzelfde als handvol aspirines nemen; het lijkt even te helpen maar het probleem, de oorzaak, wordt niet weggenomen.

Linkergalop als voorbeeld nemen?

Paard is hierbij iets linksgebogen in het lijf, en deze galoppade begint met het rechterachterbeen. Om die goed te kunnen laten afzetten, moet het linkerachterbeen mooi sterk en stabiel onder de massa staan. En daar gaat het vaak fout bij aanspringproblemen; het gewicht aannemen op het binnenachterbeen.
Als je dit nu probeert op te lossen door buitenstelling aan te nemen, ga je een omgekeerde wereld in. Paard buigt niet fijn in naar links en kan het gewicht op het linkerachterbeen niet goed hebben. Door het hoofd naar buiten te nemen zwaait de achterhand iets naar binnen, let maar eens op. Linkerachterbeen kan daardoor onder de massa uit ondergebracht worden, waaruit het paard dan nét de kracht kan putten om aan te springen in de gewenste galop.
Dus krijg je de juiste galop? Ja, met een beetje mazzel wel. Maar het heeft niks te maken met het vrijmaken van die binnenschouder, en je lost er helemaal niets mee op.
Kijk voor de grap maar eens bij mensen die het oplossen met die buitenstelling; die krijgen een houterige en vaak sjezerige galop, stomweg omdat dat paard z'n lijf niet goed kan gebruiken en daardoor z'n balans niet kan vinden. Die gaan vaak als een gek door de bak en dan is het paard stout... :\

Betere manier?
Volte sluiten, rustig voor je binnenbeen iets naar buiten tikken zodat paard goed links gebogen blijft, en je galophulp geven op het moment dat het binnenachterbeen ondertreedt. Dáár wordt een paard leniger en sterker van.
Andere manier is om vanuit een (graag correcte!) schoudervoor aan te springen. Zelfde gedachte erachter; paard eerst mooi stabiel het binnenachterbeen onder laten plaatsen, waardoor een krachtige eerste galopsprong kan ontstaan vanuit het buitenachterbeen.

Bedankt! Heldere uitleg! Was al in die richting aan het denken maar kon het niet helemaal concreet maken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:04

Op zich goede uitleg Sonja, bedankt.
Maar waarom werkt het bij Asterix dan zo goed. Toen ik hem namelijk kreeg, bestond het woord rechtergalop echt niet in zijn woordenboek. Ben er keihard mee aan de slag gegaan op de manier zoals ik het beschreef. Nu springt hij standaard goed aan, of hij nou in binnenstelling/buitenstelling of recht is en kan hij super verzameld lopen... Zijn wij dan dé uitzonderlijke combinatie waar het wel bij werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:10

ZOU het misschien kunnen zijn dat hij in de loop der tijd minder scheef is geworden? ;) Jouw stalhoudster weet wat rechtrichten is...